پیام سپاهان

آخرين مطالب

قیمت دلار توافقی با بازار چقدر متفاوت است؟ اقتصادی

قیمت دلار توافقی با بازار چقدر متفاوت است؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صادرکنندگان و فروشندگان عمده با مجوز بانک مرکزی، قادر هستند مازاد موجودی ارز خود در سامانه نیما را در بازار متشکل، به صرافی‌ها عرضه کنند تا آن‌ها امکان فروش ارز به مشتریان خرد را داشته باشند.

قیمت دلار در سایت بازار متشکل ارزی، بر اساس میانگین قیمت توافقی خریدوفروش روزانه صرافی‌ها در سامانه سنا اعلام می‌شود. بازار متشکل ارزی، مکانی برای عرضه و تقاضای بی‌واسطه ارز است که بر معاملات آنی و نقدی اسکناس تمرکز دارد و علاوه بر دلار، می‌توان ردپای معامله یورو را هم در آن پیدا کرد. صادرکنندگان و فروشندگان عمده با مجوز بانک مرکزی، قادر هستند مازاد موجودی ارز خود در سامانه نیما (که برای فروش به تجار و بازرگانان اختصاص دارد) را در بازار متشکل، به صرافی‌ها عرضه کنند تا آن‌ها امکان فروش ارز به مشتریان خرد را داشته باشند. قیمت یورو و دلار توافقی، در فروش ارز سهمیه‌ای و ارز مسافرتی لحاظ می‌شود.
دلار مسافرتی
قیمت ارز مسافرتی، بر اساس نرخ توافقی خریدوفروش دلار در سامانه بازار متشکل معاملات ارز ایران، تعیین می‌شود. ارز مسافرتی می‌تواند در قالب دلار یا یورو به متقاضیان خروج از کشور پرداخت شود. میزان سهمیه ارز مسافرتی معمول با توجه به شرایط تغییر می‌کند. از تیرماه 1401، به متقاضیان در سفر هوایی به کشورهای نیازمند دریافت ویزا، حداکثر 500 یورو و در سفرهای بی‌نیاز از دریافت ویزا، 300 یورو ارز مسافرتی تعلق می‌گیرد. متقاضیان سفر زمینی، ریلی و دریایی نیز می‌توانند تا سقف 300 یورو از مسافرتی دریافت کنند. برای دریافت ارز مسافرتی باید به صرافی‌های مجاز مراجعه کرد. ارائه بلیت و پاسپورت برای دریافت ارز مسافرتی ضروری است.
دلار سهمیه‌ای
قیمت دلار سهمیه‌ای براساس نرخ بازار متشکل ارزی و به‌صورت روزانه مشخص می‌شود. متقاضیان دریافت ارز سهمیه‌ای، می‌توانند سالی یک‌بار تا سقف دو هزار یورو یا معادل دلاری آن را حضوری با مراجعه شعبات بانکی منتخب دریافت کنند. امسال برای اولین بار امکان ثبت‌نام غیرحضوری خرید ارز سهمیه‌ای در سامانه my.ice.ir فراهم شده است. متقاضیانی که ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و به مرحله انتخاب صرافی می‌رسند، پیامکی دریافت خواهند کرد که زمان دریافت سهمیه را مشخص می‌کند. متقاضیان در زمان مقرر به صرافی مراجعه کرده تا ارز سهمیه‌ای را به انتخاب خودشان در قالب اسکناس یورو یا دلار دریافت کنند. برای دریافت ارز سهمیه‌ای تنها ارائه کارت ملی ضرورت دارد.
دلار نیما
قیمت دلار نیمایی براساس معاملات کلان در نظام یکپارچه معاملات ارزی تعیین می‌شود. این بازار را به‌طور اختصار نیما می‌نامند. سامانه نیما فعالیت رسمی خود را از اردیبهشت 97 آغاز کرده و بستری برای خریدوفروش امن ارز است، اما تنها شرکت‌های و بازرگانان در آن فعالیت دارند و در آن علاوه بر دلار، سایر انواع ارز مانند یورو، درهم و... به‌فروش می‌رسد. سامانه نیما سامانه تلاش می‌کنند ارز حاصل از صادرات یا ارز مورد نیاز برای واردات را در ابعاد کلان تامین کند. قیمت خرید و فروش دلار یا سایر ارزهای مورد معامله در سامانه نیما به‌طور لحظه‌ای و روزانه اعلام می‌شود.
دلار دولتی
قیمت دلار دولتی که پرداخت آن از زمان دولت حسن روحانی، بابت واردات کالاهای اساسی و همزمان با نوسانات ارزی سال 1397 آغاز شد، همچنان چهار هزار و 200 تومان است. البته از آن زمان تا حالا فهرست مشمولان دریافت ارز دولتی با نرخ چهار هزار و 200 تومانی آب رفته و به چند مورد خاص محدود شده، چون اخباری درباره سوءاستفاده از اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز آزاد در حوزه‌هایی مثل خودرو، فرآورده‌های دامی و... به‌گوش رسید. اردیبهشت 1401 غربال‌گری جدی در فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی انجام گرفت که از آن به‌عنوان اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها یاد می‌شود. در حال حاضر
دلار سنا
سامانه سنا، درگاهی است که صرافی‌های معتبر و دارای مجوز موظف هستند، آمار و قیمت معاملات ارزی خود را به‌صورت روزانه در آن ثبت کنند. سامانه سنا به‌طور مداوم در حال بررسی، مقایسه و نظارت بر این معاملات است و براساس میانگین قیمت ثبت شده، نرخ متوسط را اعلام می‌کنند. از این عدد گاهی به‌عنوان ملاک اعلام قیمت استفاده می‌شود. وقتی می‌گوییم قیمت دلار سنا فلان‌قدر است یعنی میانگین قیمت دلار در طول معاملات روزانه صرافی‌های رسمی را اعلام می‌کنیم. در سامانه سنا علاوه بر قیمت دلار، سایر اسکناس‌ها نظیر یورو، پوند، درهم امارات، لیر ترکیه، یوان چین، روبل روسیه و حتی فرانک سوئیس با همین فرمول میانگین قیمت معاملات روزانه اعلام می‌شود.
دلار بازار آزاد
قیمت دلار در بازار آزاد ارز معمولا براساس فرمول عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، اما در مواقعی تعادل بازار آزاد ارز با فعالیت بیش از اندازه و شیطنت‌آمیز گروهی که در اصطلاح دلال خوانده می‌شوند، به‌هم می‌خورد. اعلام قیمت دلار بازار آزاد، در چنین مواقعی با محدودیت‌هایی روبرو می‌شود و رسانه‌های رسمی از انجام آن خودداری می‌کنند. اگرچه رسانه‌های غیررسمی مانند کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. قیمت دلار در بازار آزاد به‌طور مستقیم بر قیمت اغلب کالاهای وارداتی مانند موبایل تاثیر می‌گذارد و ردپای آن را می‌توان در مواردی مثل قیمت طلا و سکه به‌طور غیرمستقیم پیدا کرد.
دلار حواله ارزی
حواله ارزی در حقیقت یک نوع دستور پرداخت است که عموما بین یک بانک در مبدا و یک بانک در مقصد انجام می‌شود. از قدیم صرافی‌ها هم چیزی به اسم حواله ارزی را بین خودشان انجام می‌دادند. حواله ارزی با رشد تکنولوژی، پیشرفت داشته، اما حواله ارزی بین صرافی‌های ایرانی و همکارانشان در خارج از کشور برای فرار از تحریم‌ها به‌صورت سنتی و در ابعاد محدود انجام می‌شود. حواله ارزی برای نقل و انتقال پول در بعضی کشورها هم امکان‌پذیر است. قیمت دلار، یورو، درهم، لیر یا هر نوع دیگر ارز، در این شیوه به‌خاطر وجود کارمزد صرافی، گران‌تر خواهد بود.
دلار صرافی ملی
قیمت دلار و یورو معمولا هر روز بعد از سایت 10 روی سایت صرافی ملی ایران اعلام می‌شود. شرکت صرافی ملی وابسته به بانک ملی است، زیرنظر بانک مرکزی فعالیت می‌کند و ادعا دارد قیمت اسکناس را بر اساس نرخ تعیین شده در بازار متشکل ارز ایران، بدون هیچ دخالت و تصرف، ذکر می‌کند. شرکت صرافی ملی علاوه بر فروش اسکناس در قالب معاملات نقدی، حواله ارزی هم انجام می‌دهد و قیمت آن‌ها را روی سایت خود منتشر می‌کند. شرکت صرافی ملی ایران تنها یک شعبه دارد و که در خیابان فردوسی تهران واقع شده است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/381777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد