پیام سپاهان

آخرين مطالب

کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات اقتصادی

کشت گلخانه‌ای استان اصفهان در تنگنای بودجه و تسهیلات
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -  صنعت کشت گلخانه‌ای از جمله شیوه‌های جدید کشاورزی است که به گفته کارشناسان در بسیاری از کشورها به‌عنوان قطب کشاورزی محسوب می‌شود و صادرات فراگیر محصولات متنوع را رقم زده است.
مسوولان بخش کشاورزی کشور در سال‌های گذشته بر اهمیت توسعه این صنعت واقف شدند و از آنجایی که ایران از جمله مناطق خشک و نیمه خشک است توسعه این صنعت را راهکاری اساسی برای بهره وری در مصرف آب معرفی کرده‌اند.
 
بنا به دیدگاه صاحب‌نظران، بهره وری در استفاده از آب به‌خصوص در صنعت کشاورزی همواره جزو چالش‌های اساسی در ایران بوده و دستگاه های مرتبط با کشاورزی باید کشت و کار خود را به سمت تولید محصولات کم آب بر و یا شیوه های استفاده بهینه از آب پیش ببرند.
افزایش سطح کشت گلخانه‌ای کشور به 100 هزار هکتار در سال 1401
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، افزایش سطح کشت گلخانه‌ای از 25 هزار هکتار کنونی به 100 هزار هکتار تا پایان سال آینده از اولویت‌های اساسی این وزارتخانه است و توسعه و صنعتی سازی گلخانه‌های کشور در بودجه سال آینده در دستور کار قرار دارد.
بی شک در این وضعیت کم بارشی باید کشاورزی به سمت کشت محصولات کم آب بر هدایت شود و با استفاده از فناوری روز دنیا بالاترین استفاده از آب در دستور کار باشد.

پیام سپاهان

با توجه به مشکل جدی کم آبی، با گسترش کشت گلخانه‌ای می‌توان در تولید بسیاری از محصولات به خودکفایی رسید و با افزایش حجم تولید صادرات را نیز بیشتر کرد.
در استان اصفهان نیز در سال‌های اخیر توسعه این صنعت مورد اشاره مورد توجه قرار گرفته است به‌ویژه اینکه این دیار با برخورداری از کارشناسان و متخصصان مجرب، رتبه نخست خدمات فنی و مهندسی ساخت و تجهیز گلخانه در کشور را داراست.
فعالیت 2400 هکتار گلخانه در استان اصفهان
در استان اصفهان تاکنون بالغ‌ بر 2 هزار و 400 هکتار گلخانه احداث‌ شده است که تولید بیش از 380 هزار تُن انواع محصولات را به همراه دارد؛ خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، سبزی و برخی گل‌های تزئینی، بیشترین آمار محصولات کشت گلخانه‌ای است و خیار، گوجه و فلفل دلمه‌ای رنگی بیشترین تولیدات این بخش به شمار می‌رود.
آلوئه ورا، شماری از درختان گرمسیری مانند موز، انبه و آناناس و برخی گیاهان دارویی نیز به طور محدود در گلخانه‌ها تولید می‌شود و شهرستان‌های تیران و کرون و دهاقان قطب اصلی کشت گلخانه‌ای استان هستند و این صنعت در دیگر نواحی استان نیز در حال گسترش است.
از سوی دیگر اکنون 21 شرکت گلخانه ساز فعال و 12 کارگروه تولیدی سازه و تجهیزات گلخانه‌ای در این استان به‌کار مشغول هستند و این خدمات فنی مهندسی نه تنها در استان اصفهان بلکه در دیگر نقاط کشور نیز برای ساخت و توسعه گلخانه‌ها ارائه می‌شود.
اصفهان همچنین با بیش از 60 نصاب گلخانه اولین استان توانمند در خصوص ارائه خدمات فنی و مهندسی ساخت و تجهیز گلخانه‌های فلزی مدرن در سطح کشور است.

پیام سپاهان

در همین ارتباط رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: وجود گلخانه‌های استاندارد و پیشرفته و مجهز به سامانه‌های جدید دارای اتاقک ورود، سامانه کنترل خودکار دما و رطوبت و نور و دریچه‌های دارای توری ضد ورود حشرات و همچنین توانایی توسعه اینگونه گلخانه‌ها در دیگر نقاط کشور از دیگر ویژگی‌های فنی مهندسی این استان به شمار می‌رود.
مهرداد مُرادمند با بیان اینکه استان اصفهان از جمله پیشتازان تولید محصولات به روش کشت گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود، گفت: توسعه این بخش همواره جزو اولویت‌های سازمان بوده است.

پیام سپاهان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این ارتباط گفت: کمبود اعتبارات مشکل اساسی و چالش توسعه این صنعت در این استان است و بی شک با اعتبارات و تسهیلات موجود نمی‌توان افزایش چشمگیر گلخانه‌ها را شاهد بود.
احمدرضا رییس‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال‌های گذشته وسایل و تجهیزات گلخانه‌ها به گرانی سال‌های اخیر نبود لذا سرعت ساخت و ساز و تعداد ساخت گلخانه‌ها بیشتر بود، اما افزایش هزینه‌ها در این مدت مشهود و و بر روند رو به رشد تاثیرگذار بوده است.
وی اضافه کرد: به ازای احداث هر هکتار گلخانه 10 میلیارد تومان هزینه می‌شود لذا ساخت و تکمیل گلخانه‌های متعدد هزینه هنگفتی در بر دارد.
وی درباره مزایای این کشت اظهارداشت: این نوع کشت برخلاف کشت سنتی، در طول سال فعال است بنابراین اشتغال دائم را بعنوان مزیتی ارزشمند به همراه دارد پس باید بیش از پیش با طرح های توسعه‌ای به نوعی راهبرد اشتغال‌زایی دائم را دنبال کرد.
لزوم ارائه وام با اقساط بلند مدت برای احداث گلخانه‌های جدید
همچنین مدیرعامل یک شهرک گلخانه‌ای در اصفهان گفت: احداث گلخانه در شرایط اقتصادی فعلی چندان مقرون به صرفه نیست زیرا هزینه ساخت و ساز به شدت افزایش یافته است.
حمیدرضا مُسَیبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: اگر بخواهیم کشت گلخانه‌ای را توسعه دهیم باید ارائه وام با اقساط بلند مدت به فعالان و احداث کنندگان آن در دستور کار مسوولان قرار گیرد.
وی اظهارداشت: از سوی دیگر همکاری سایر نهادها برای حمایت از این صنعت ضروریست، برای مثال فعال‌سازی پایانه‌های بار هوایی فرودگاه(کارگو ترمینال) برای افزایش صادرات از جمله نیازهای اساسی این بخش به شمار می‌رود.
مدیرعامل شرکت گلخانه‌ای پارادایس شاهین شهر اصفهان تصریح کرد: گرانی کود، سموم و دیگر ملزومات از دیگر چالش‌های تولید و گسترش این صنعت به شمار می‌رود که به‌ویژه در دو سه سال اخیر افزایش یافته است.

پیام سپاهان

اصفهان از جمله مناطق موثر در صنعت کشاورزی است، این استان با داشتن 568 هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و 3.5 درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با برخورداری از شرایط مُتنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات را دارد، به‌گونه‌ای که در مناطق گرم و خشک آن خرما، انار و پسته و در مناطق سرد و کوهستانی‌اش بادام و گردو و در مناطق مُعتدل و معتدل سرد، انواع محصولات دانه‌دار و هسته‌دار کشت می‌شود.
مجموع اراضی زراعی استان اصفهان حدود 486 هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود 70 درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد و تولید سالانه محصولات زراعی استان در شرایط عادی حدود چهار میلیون و پانصد هزار تُن برآورد می‌شود.
مجموع اراضی باغی این دیار نیز حدود 85 هزار هکتار است و بطور عمده شامل انواع سیب درختی، انار،به ، انگور، بادام، پسته، گلابی و زردآلوست و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان در شرایط عادی حدود 800 هزار تُن برآورد می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/380610/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه