پیام سپاهان

آخرين مطالب

مرحوم آیت‌الله ناصری نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نبود اجتماعی

مرحوم آیت‌الله ناصری نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت نبود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه زمین و آسمان در مقابل ارزش روحی عالم ربانی وزنی ندارند، گفت: مرحوم آیت‌الله ناصری فردی نبودند که عبا به سر کشیده و بی‌تفاوت باشد، حال‌آنکه اهل‌بیت(ع) در متن حوادث و اتفاقات بودند و خود، متن‌ها را خلق می‌کردند و عالم دینی نیز این‌چنین است که نمی‌تواند نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت باشد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی در ویژه‌برنامه اربعین ارتحال آیت‌الله محمدعلی ناصری(ره) که عصر امروز، 13 مهرماه در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه خداوند زمینه و استعداد رشد و کمال را برای همه فراهم کرده است، اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند که انسان‌ها همچون معادن طلا و نقره هستند، به این معنا زمینه رشد برای همه اقشار فراهم‌شده و این انسان است که باید انتخاب کند در چه مسیری قرار گیرد.
او ادامه داد: معادن طلا و نقره در مقابل عظمت برخی انسان‌ها بی‌اهمیت است و درعین‌حال برخی هم مانند چون زمین شوره‌زار بی‌حاصل و بی رشد می‌شوند، در حالی که استعداد کمال برای همه است و خداوند در سوره تین می‌فرماید «لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم، یعنی انسان را در احسن تقویم آفریدیم» یا در آیه دیگری می‌فرماید که «لَقَد کَرَمنا بَنی آدم، به این معنا که فرزند آدم را کرامت دادیم.» زمینه خلیفه الهی را در همه و نه عده‌ای خاص ایجادشده برخی آن را به فعلیت رساندند و مصداق آیه «اِنی جاعِل فِی الاِرض خَلیفه» شود و برخی این سرمایه عظیم را هدر دادند و مصداق آیه «اولئک کالانعام بَل هم اضل» می‌شوند.
تولیت آستان قدس رضوی افزود: پیامبر (ص) قران و سخنان و سیره اهل‌بیت (ع) راه را به ما نشان داده‌اند که اگر می‌خواهیم در مسیر عبودیت، بندگی و کمال که هدف خلقت انسان است، حرکت کنیم چه باید بکنیم و چه مسیری باید طی کنیم تا مصداق خلیفه‌الله شویم. همان‌طور که پرنده برای پرواز به دو بال نیاز دارد انسان هم در مسیر رشد و کمال به دوبال نیاز دارد که عبارت است از علم و عمل. انسان باید معرفت و دانش دینی را در حد توان بالا ببرد و خداشناس شود، در روایت است که اگر عبودیت و اطاعت و بندگی می‌خواهی باید علم و معرفت به دست آوری. در ثواب همه زیارت‌هایی که برای قبور مطهر ائمه (ع) واردشده شرط «عارفا بحقه» ذکرشده یعنی با معرفت نسبت به امام، زیارت امام حسین ثواب بسیاری دارد اگر زیارت از سر معرفت باشد.
حجت‌الاسلام مروی با اشاره به اینکه آیت‌الله ناصری (ره) اهل علم و عمل بود و سال‌ها در نجف اشرف در محضر عالمانی چون مرحوم سید جمال‌الدین گلپایگانی، آیت‌الله سید شاهرودی و شیخ محمد کوفی و دیگر پرورش‌یافتگان مکتب ائمه را درک کرده بود، گفت: قیمت این انسان‌ها قابل‌محاسبه نیست، زمین و آسمان در مقابل ارزش روحی عالم ربانی وزنی ندارند. 
او با بیان اینکه اصفهان مهد تمدن علمای بزرگ است؛ تصریح کرد: با رفتن آیت‌الله ناصری (ره) نه‌فقط اصفهان بلکه جامعه شیعه صدمه دید، جای این عالمان به‌راحتی پر نمی‌شود و در روایتی است که با مرگ عالم صدمه‌ای ایجاد می‌شود که دیگر پر نمی‌شود.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: توجهی که آیت‌الله ناصری (ره) به امام زمان (عج) داشتند و توجه به جامعه از ویژگی‌های عالم حقیقی بشمار می‌رود. فعالیت در منبر، درس اخلاق، موعظه مردم و فعالیت اجتماعی از ویژگی‌های بارز ایشان بود، اینکه سر در لاک خود نداشتند و به مسائل جامعه می‌پرداختند، تربیت طلاب، تأسیس حوزه‌های علمیه و شاگردان فاضل و فرزندانی مهذب که ادامه‌دهنده راه نورانی پدر و اهل توجه و ذکر واقعی هستند آیت‌الله ناصری (ره) را به شخصیتی خاص تبدیل کرده که چراغ خانه ایشان خاموش نمی‌شود. آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند «عالمی که فرزند عالم و فاضلی نداشته باشد، ابتر است و فراموش می‌شود اما عالمی که فرزندان مهذب تربیت کند فراموش نخواهد شد و مردم باایمان، علم دوست‌ و عالم دوست اصفهان نخواهند گذاشت این چراغ خاموش شود.»
او با بیان اینکه ذکر، تهجد، منبر، مدرسه‌داری، مراوده و ارتباط با مردم و حساسیت‌های انقلابی در سیره آیت‌الله ناصری (ره) مشهود بود، تأکید کرد: دیدارهای طولانی با رهبری (مدطله‌العالی) و حساسیت به انقلاب مسائل و آسیب‌های انقلاب از خصیصه‌های ایشان بود، مرحوم ناصری فردی نبودند که عبا به سر کشیده بی‌تفاوت باشد چراکه یک عالم مکتب امام صادق (ع) نمی‌تواند نسبت به مسائل جامعه بی‌تفاوت باشد، حال‌آنکه اهل‌بیت (ع) در متن حوادث و اتفاقات بودند، بلکه خود حادثه‌آفرین بودند و متن‌ها را خلق می‌کردند و عالم دینی نیز این‌چنین است که نمی‌تواند نسبت به مسائل مردم بی‌تفاوت باشد.
مروی افزود: وقتی حجاج بن یوسف، یه قنبر که از ارادتمندان اهل‌بیت (ع) بود و از او خواست از دین امام علی (ع) دست بکشد، گفت: بهتر از دین علی سراغ ندارم و در این راه جان خود را تقدیم کرد، اشکالات، مشکلات و آسیب‌ها در کشور ما مثل هر کار بشری دیگر وجود دارد اما کلیت را باید دید که در جهت آرمان‌های انسانی و عدالت در حد توان حرکت می‌کند و عمده مسئولین آن از جنس مردم هستند.
او تأکید کرد: نوجوانان ما جنگ و انقلاب را ندیده‌اند و از بسیاری شیطنت‌های دشمنان خبر ندارند، در حالی که امروز مرتجع‌ترین کشور دنیا که یک‌بار انتخابات برگزار نکرده، شبکه تلویزیونی راه انداخته تا به مردم ایران آزادی بدهد، جوان‌ها و نوجوانان ما در مقابل رسانه‌های این کشورها می‌نشینید، حال‌آنکه اساتید، افراد فرهیخته، روحانیون و اساتید ما باید پاسخگوی مسائل و سؤالات آن‌ها باشند.
تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: سختی‌ها و دشواری‌ها حقیقتاً هست و مردم هم از آن در رنج هستند، اما در عین اینکه باید برطرف شود و وجود آن‌ها قابل‌قبول نیست، نباید باعث دل‌زدگی از اصل انقلاب شود. بخش پر لیوان را هم باید دید و با شجاعت و ادبیات درست و منطقی بدون توهین، اهانت و با زبان و ادبیات خوب با نسل جدید و جامعه منتقد و معترض سخن گفت و مواجهه داشت.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/377205/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد