پیام سپاهان

آخرين مطالب

منبع آبی جدید در حوضه زاینده رود تأمین می‌شود اقتصادی

منبع آبی جدید در حوضه زاینده رود تأمین می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- حسن ساسانی در دیدار با شماری از کشاورزان و حقابه‌داران شهرستان ورزنه اظهار داشت: دولت سیزدهم و وزارت نیرو، شخص وزیر نیرو، ریاست حوضه آبریز زاینده‌رود و استاندار اصفهان همه مصمم هستند که مشکلات حوضه زاینده‌رود را حل و فصل کنند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری در سفر به اصفهان وعده دادند مشکلات این حوضه مرتفع شود، خاطرنشان کرد: در این راستا شرکت مدیریت منابع آب با مسئولیت آقای الماسوندی رئیس حوضه آبریز از منطقه از جمله شهرستان ورزنه بازدید کردند و مشاوری بسیار توانمند و فنی به نام مشاور جامع آب که تاکنون طرح‌های بزرگ آب شرب در استان‌های مختلف مانند خوزستان و غرب کشور را طراحی و اجرا کرده است، برای حوضه زاینده رود انتخاب شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: با توجه به سوابق ارزنده‌ای که این مشاور داشت یک طرح بسیار جامع و کاملی را طی سه ماه برای اصفهان و حوضه زاینده رود طراحی کردند که مورد تأیید رئیس جمهور و وزیر نیرو قرار گرفت و تصویب شد.

ساسانی با اشاره به اینکه ما در حوضه آبریز زاینده رود با دو مسئله مهم مدیریت مصرف و مدیریت منابع رو به رو هستیم، تصریح کرد: تردیدی نیست که منابع آب در این حوضه آبریز به دلیل بارگذاری‌های سال‌های گذشته بسیار کم است و از سوی دیگر اجرای پروژه‌هایی مانند احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، مسدود کردن چاه‌ها و نصب کنتور حجمی هوشمند به تنهایی به نجات این حوضه کمک نمی‌کند و الزاماً باید منابع آب جدید انتقال شود.

وی ابراز داشت: نوید می‌دهم که مطالعات این طرح انجام شده و حداکثر تا سه سال آینده پروژه انتقال انجام خواهد شد تا بخشی از کمبودهای حوضه زاینده رود جبران شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه همه این تلاش‌ها در راستای بهبود وضعیت حال کشاورزان است، خاطرنشان کرد: در تابلو منابع و مصارف مصوب سال 1393 شورای عالی آب، هم تکلیف حقابه کشاورزان به رسمیت شناخته شده و هم میزان آن از محل آورد طبیعی رودخانه و تونل اول و دوم کوهرنگ مشخص شده است.

ساسانی با بیان اینکه حاکمیت زمانیکه برای مصارف شرب از محلی برداشت می‌کند آن را باید جایگزین و تأمین کند، افزود: حتماً تأمین منبع آب جدید در حوضه زاینده رود تحقق خواهد یافت و حتی دستور رئیس جمهوری مبنی بر تأمین منابع مالی قطعی صورت گرفته و امید است کار اجرایی آن نیز بزودی آغاز شود.

برنامه‌ریزی برای توزیع آب کشت پاییزه منوط به بارش‌هاست

وی در خصوص زمان توزیع آب برای کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان در سال جاری، به آخرین وضعیت سد زاینده رود اشاره کرد و گفت: ذخیره کنونی سد زاینده رود 189 میلیون مترمکعب، ورودی به سد 9 مترمکعب بر ثانیه و خروجی آن 24 متر مکعب بر ثانیه است که با این میزان حجم آب هیچ زمانی امکان توزیع آب در آبان‌ماه را نمی‌توانیم داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: متأسفانه با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی بارش‌های مؤثر بر منابع آبی استان از نیمه دوم آذرماه خواهد بود و این درحالی است که طبق پیش‌بینی‌های ما حجم سد تا پایان آذر ماه به 118 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

ساسانی با بیان اینکه براساس اعلام هواشناسی بارش‌های دی و بهمن امسال نرمال و اسفندماه فراتر از نرمال خواهد بود، در عین حال خاطرنشان کرد: برنامه منابع و مصارف وزارت نیرو برای سال آبی 1401- 1402 هنوز تنظیم نشده و در مهرماه پس از بررسی دقیق‌تر شرایط و الگوهای هواشناسی و بارش‌های احتمالی، این برنامه تهیه و به استان ابلاغ خواهد شد و بر اساس آن برای بخش‌های مختلف مصارف برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

امسال 200 میلیون مترمکعب آورد سد زاینده رود محقق نشد

وی افزود: برای سال آبی کنونی (1400- 1401) پیش بینی این بود که تا پایان شهریور امسال یک هزار و 150 میلیون مترمکعب آب وارد مخزن سد زاینده رود شود در حالی که تا امروز 22 شهریورماه، ورودی سد حدود 950 میلیون مترمکعب بوده و به بیان دیگر به دلیل نبود بارندگی در فروردین و اردیبهشت امسال 150 میلیون مترمکعب آب کمتر از حجم پیش‌بینی شده وارد سد زاینده رود شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان ادامه داد: همچنین قرار بود 50 میلیون مترمکعب نیز از طریق تونل سوم کوهرنگ وارد سد زاینده رود شود که متأسفانه به دلیل مشکلات خاص منطقه تنها 22 روز ایستگاه پمپاژ روشن بود و 200 میلیون مترمکعب کسری مخزن سد در پایان سال آبی کنونی به همین دلایل است.

ساسانی افزود: طبق برنامه منابع و مصارف باید در پایان شهریور امسال 380 میلیون مترمکعب آب ذخیره سد زاینده رود باشد که 200 میلیون مترمکعب آن برای خط قرمز شرب تعیین شده بود و 180 میلیون مترمکعب نیز برای کشت پاییزه کشاورزان اصفهان در سال آبی جدید اما با توجه به شرایطی که پیش آمد، محقق نشد.

وی با بیان اینکه در سال آبی کنونی 400 میلیون مترمکعب آب برای کشاورزی اصفهان رهاسازی شد، اظهار داشت: اگر سهم آب کشاورزی در سال جاری کم شد در بخش صنعت نیز به 30 میلیون مترمکعب کاهش یافت.

وی با بیان اینکه کشاورزان شرق اصفهان مظلومترین ذینفعان حوضه آبریز زاینده‌رود هستند، خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب براساس مصوبه هیئت وزیران در سال 1333 حق کشاورزان و حقابه داران است و از سوی دیگر به نوعی کشاورزی شرق تنها جایی است که کمک حال تالاب گاوخونی بوده و اگر به کشاورزی خطه 10 روز آب داده شود بند شاخ کنار تالاب تا 2 ماه آب دارد.

ساسانی با بیان اینکه چالش جدی پساب برای حقابه بران شرق اصفهان نیازمند مشارکت مردم و مسئولان استان است، افزود: مسیر رودخانه باید به شکلی ساماندهی شود که پساب تا تالاب جریان یابد و همه ذی نفع باشند.

طرح جلوگیری از برداشت‌های مازاد و غیر مجاز از زاینده‌رود در دستور کار قرار گرفت

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های همیشگی ما نبود نظارت و کنترل بر برداشت‌ها در بالادست زاینده‌رود در اصفهان و استان مجاور است، اظهار داشت: در این منطقه هم برداشت‌های غیر مجاز وجود دارد و هم برداشت‌های مجاز از رودخانه که مازاد بر مجوز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان افزود: در استان اصفهان از بالادست سد چم آسمان تا چم طاق که مرز بین اصفهان و چهارمحال است محدودیت ایجاد و تلاش کردیم از برداشت‌های مازاد از رودخانه و نیز برداشت‌های غیر مجاز جلوگیری شود.

ساسانی با بیان اینکه در این زمینه با رئیس حوضه آبریز نیز مکاتباتی داشتیم، اضافه کرد: خوشبختانه با توجه به تسلط آقای الماسوندی بر وضعیت حوضه، ایشان مصمم هستند که برنامه دقیق کنترل و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز حتی بالادست مخزن سد زاینده رود و در مسیر رودخانه تحقق یابد و در این راستا برنامه‌ها ابلاغ و تیم مشاور آن تعیین شده است.

تخصیص 14 میلیارد تومان از منابع جاری شرکت برای ساماندهی زاینده‌رود

وی با اشاره به اینکه امسال از منابع جاری شرکت حدود 14 میلیارد تومان برای پروژه ساماندهی رودخانه زاینده رود تعریف و پیمانکار آن انتخاب شده است، گفت: باید توجه داشت که این منابع پاسخگوی کار عظیم ساماندهی رودخانه نیست و از این رو در سفر رئیس جمهوری یکی از پروژه‌هایی که تعریف کرده بودیم موضوع ساماندهی بود و در این راستا وزیر نیرو مستقیماً به من دستور دادند سریعاً برای ساماندهی رودخانه از محل ماده 23 برنامه و بودجه استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ساماندهی رودخانه زاینده رود باید سریع انجام شود، تصریح کرد: این طرح باید در چند جبهه کاری انجام شود و با استناد به سفر رئیس جمهوری اعتبار ویژه ای برای ساماندهی داده خواهد شد.

200 میلیارد تومان برای پرداخت خسارت نکاشت به کشاورزان اصفهان مصوب شد

ساسانی با اشاره به اینکه طبق مصوبه کارگروه سازگاری با کم آبی مقرر شده که صنایع اصفهان سالانه 450 میلیارد تومان ما به ازای آبی که از این حوضه برداشت می‌کنند به صندوق کارگروه واریز کنند، خاطرنشان کرد: صنایع فولادی، پالایشگاه و ذوب آهن بخشی از تعهدات خود را تاکنون انجام دادند و پنجشنبه گذشته در جلسه سازگاری با کم آبی استان که با حضور استاندار برگزار شد و صنایع مکلف شدند بدهی خود را بپردازند و 200 میلیارد تومان برای پرداخت به کشاورزان تحت عنوان خسارت نکاشت مصوب شد تا بتوانیم بخش ناچیزی از ضرر و زیان کشاورزان را پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه در خصوص مرمت کانال‌ها و شبکه‌های آبیاری کشاورزی هیچ محدودیت منابع مالی نداریم، ادامه داد: اصلاح فوری شبکه‌های ابیاری شرق اصفهان در دستور کار قرار می‌گیرد و از شیوه لت و مسخن برای شبکه‌های آبیاری استقبال می‌کنیم.

ساسانی در خصوص مجوز استخرهای پرورش ماهی در ورزنه، تصریح کرد: جهاد کشاورزی نیاز آبی این استخرها را سه لیتر بر ثانیه اعلام کرده که در کارگروه سازگاری با کم آبی مقرر شد برای بخشی از اینها سریع مجوز صادر شود.

1489 حلقه چاه حریمی در ورزنه مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان درپاسخ به درخواست فرماندار ورزنه برای تخصیص آب به 2 مجتمع گلخانه‌ای در این شهرستان نیز اظهار داشت: تلاش می‌کنیم از رئیس حوضه برای این گلخانه‌ها تخصیص موقت دریافت شود و از ظرفیت خالی خطوط آبرسانی نیز برای توسعه گلخانه‌ها استفاده کنیم.

به گفته ساسانی تاکنون یک هزار و 489 حلقه چاه غیر مجاز حریمی در بخش بن رود مسدود شده است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چاه‌های حریمی مسدود نشود رودخانه زاینده رود هرگز احیا نخواهد شد.

 در دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با شماری از کشاورزان و حقابه داران ورزنه، فرماندار و امام جمعه این شهرستان نیز حضور داشتند. در این جلسه نماینده کشاورزان شرق اصفهان و تعدادی از کشاورزان خواسته‌های خود را مطرح کردند. اعلام زمان توزیع آب برای کشت پاییزه، مسدود سازی چاه‌های حریمی و اصلاح کانال‌ها و تغییر شبکه‌های آبیاری به لَت و مسخن (شبکه میراب‌های قدیم) و پرداخت خسارت نکاشت از جمله خواسته‌های کشاورزان ورزنه در این جلسه بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/375267/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تداوم خدمات‌رسانی به گردشگران در جاذبه‌های تاریخی و پایانه‌های مسافرتی استان اصفهان

عمان حمله ادعایی اسرائیل را محکوم کرد

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

خط و نشان صریح فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

بخشی از طنزها در فضای مجازی درباره خسارت شدید حمله دیشب ریزپرنده ها به اصفهان (عکس)

واکنش چین به حمله ادعایی رژیم صهیونیستی

فیلم فعال شدن پدافندها برای هدف قرار دادن ریز پرنده‌ها در اصفهان

قهجاورستان کجای اصفهان است؟

فرمانده ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

تشییع وخاکسپاری پیکر مادر شهیدان حدادیان در کوهپایه

امیر حیدری: «وعده صادق» تحقق آیات سوره عنکبوت بود/ پدافند در حادثه اصفهان با هوشمندی عمل کرد

فیلم شبکه خبر از وضعیت خیابان‌های شهر بعد از حوادث بامدادی

ماجرای شنیده شدن صدای شدید در اصفهان / فرمانده‌کل ارتش: انفجار مربوط به تیراندازی پدافند به شئ مشکوکی بوده

تداوم خدمات‌رسانی در فرودگاه و جاذبه‌های گردشگری و تاریخی اصفهان

ایتالیا خواستار «کاهش تنش مطلق» در خاورمیانه است

لاپید: بن‌گویر با یک توئیت یک‌کلمه‌ای اسرائیل را مضحکه دنیا کرد

ردپای نفوذی‌ها در انفجارهای امروز؛ از اصفهان تا تبریـز؟

واکنش‌ های بین‌المللی به حادثه اصفهان؛ عمان: اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم / انگلیس:کاهش تنش‌ها ضروری است/ هلند: از نزدیک وضعیت ایران را پیگیری می‌کنیم

واکنش یک کاربر عرب‌ به حادثه اصفهان (عکس)

اظهارات فرمانده کل ارتش درباره جزئیات حادثه امروز اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

شبکه اسرائیلی از زبان نتانیاهو: به دنبال جنگ با ایران نیستیم! / ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

تیراندازی به چند شئ پرنده انجام شد

فصل گل وگلاب کاشان دیدنی است

تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

کنایه سنگین حسام الدین آشنا به اسرائیلی ها: موشک یا موش کوچک؟!

حال خوب اصفهانی ها در آخرین جمعه فرودین

حادثه اصفهان از خارج از کشور اتفاق افتاده است یا داخل؟

خرابکاری با با ریز پرنده‌های پیتزا بَر+ عکس و فیلم

اولین تصاویر از اضطراب و وحشت عجیب امروز اصفهانی‌ها!

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند هوایی + فیلم

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

(ویدئو) واکنش جالب مردم اصفهان به ماجرای ریز پرنده‌ها

واکنش جالب مردم اصفهان به فعال شدن سامانه پدافند هوایی

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر درباره حادثه اصفهان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان

زندگی در اصفهان جاری است

تصاویر جالب از استراحت زیر سایه پل خواجو/ عکس

طعنه بن گویر به گزارش‌ها درباره انفجار‌های اصفهان: مسخره است

تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان

فرمانده کل ارتش: تیراندازی به چند شیء پرنده انجام شد

بررسی مشکلات سرمایه‌گذاری در کمپینگ غار سهولان مهاباد

نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان