پیام سپاهان

آخرين مطالب

بررسی استفاده از فرصت اقتصادی جام جهانی - 3

پای لنگ اقامتگاههای گردشگری اصفهان برای جذب مسافران جام جهانی قطر سیاسی

پای لنگ اقامتگاههای گردشگری اصفهان برای جذب مسافران جام جهانی قطر
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان-حدود 2 ماه دیگر قطرمیزبان جام جهانی فوتبال است،رویدادی ورزشی که گردشگران زیادی را به حاشیه خلیج فارس می‌کشاند و این درحالی است که دراصفهان هنوز زیرساخت‌های مناسب اقامتگاهی فراهم نیست.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها- مریم قمریان: جام جهانی فوتبال با گذر از شرق آسیا، اروپا، آفریقا، آمریکا جنوبی و حوالی قطب شمال، حالا به همسایگی ایران رسیده است. قطر؛ کشوری کوچک در جنوب ایران که گرچه وسعتی ندارد اما پول و امکانات فراوان، سبب شده تا میزبانی جام جهانی را برای نخستین بار به حاشیه خلیج فارس بکشاند.
برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر، فرصتی مغتنم و طلایی برای ایران است تا در میانه‌های پاییز، موجی از گردشگران از سراسر جهان را به سوی خود فرابخواند.
در این میان اصفهان از مهمترین مقاصد گردشگری مسافران فوتبال‌دوست جهان خواهد بود. آن‌ها که تاکنون اصفهان را از لابلای کتاب‌های تاریخی و گردشگری ورق زده‌اند، تصاویرش را در قاب‌های اینترنتی و مجازی دیده‌اند و وصف آثار تاریخی و صنایع دستی‌اش را شنیده‌اند، به احتمال فراوان از فرصت حضور در قطر استفاده خواهند کرد تا در روزهای برگزاری جام جهانی، سفری هرچند کوتاه به ایران و اصفهان داشته‌باشند، تا عایدی آن‌ها هم تماشای بزرگ‌ترین و معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان در کشوری کوچک و کم جاذبه در حاشیه خلیج فارس باشد و هم سفر به سرزمین کهن ایران و بازدید از هزاران هزار جاذبه تاریخی.
نگرانی از عدم آمادگی برای جذب گردشگر
مسیر مستقیم پروازی از اصفهان به قطر و بالعکس، کار را برای گردشگرانی که نصف‌جهان را برای سفر انتخاب می‌کنند راحت می‌کند. اما آنچه سبب حفظ و حظ مسافران جام جهانی فوتبال در اصفهان می‌شود فراهم کردن زیرساخت‌های گردشگری است. آنچه که فعالان این حوزه نسبت به آن نگرانی دارند که مبادا کمبودهای سال‌های اخیر، این فرصت تاریخی را از اصفهان بگیرد.
حالا در فاصله کمی بیشتر از دو ماه تا آغاز جام جهانی فوتبال در قطر و سرازیر شدن گردشگران و مسافران سراسر جهان به حاشیه خلیج فارس، باید زیرساخت‌های گردشگری اصفهان را مورد بررسی قرار داد تا بدانیم آمادگی ما برای پذیرایی از مسافرانی که اصفهان را به عنوان مقصد گردشگری در حاشیه این رویداد انتخاب می‌کنند در چه سطحی است.
علیرضا ایزدی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خبرنگار مهر گفت: به دنبال شیوع بیماری کرونا در سه سال اخیر، حوزه گردشگری آسیب فراوانی را متحمل شد، براساس آماری که سال 99 و اواسط شیوع کرونا از سوی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی منتشر شد، بعد از حوزه کشاورزی که بیشترین ضرر را تحمل کرده است، حوزه گردشگری و صنایع دستی قرار دارد و فعالان این بخش‌ها آسیبی بیشتر از دیگر مشاغل از کرونا دیده‌اند.

پیام سپاهان


وی افزود: بدترین دوران نیز مربوط به موج پنجم کرونا در اواسط سال گذشته بود که ایران و آسیا را به شدت درگیر کرد و همین مسئله سبب ایجاد فشارهای سنگین به فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی شد. البته با آغاز واکسیناسیون از شهریورماه و ابتدای کار دولت فعلی، شیوع کرونا تا حدی کاهش یافت و امیدوار شدیم که این دو حوزه در آینده نزدیک شرایط بهترین را تجربه کنند.
مسیرهای جدید گردشگری، راهی برای جذب مسافران جام جهانی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به سه بازی زمانی که حوزه گردشگری از میهمانان پذیرایی کرد، ادامه داد: فعالیت‌های ستاد اجرایی خدمات سفر از آذرماه آغاز شد تا مجدداً به حوزه گردشگری بیشتر پرداخته شود، در ماه‌های اخیر سه دوره خوب برای پذیرایی از مسافران را داشتیم که شامل عید نوروز، عیدفطر و تابستان همین امسال است. در این راستا ظرفیت‌های خوبی فراهم شد، گرچه مراکز گردشگری ما در دوران کرونا آسیب‌های سنگین دیدند که با سه فصل پذیرایی از مسافران نیز به راحتی جبران نمی‌شود.
ما سونامی وحشتناکی را در دوران کرونا پشت سر گذاشتیم و علاوه بر این با تنگناهای اقتصادی ناشی و تحریم‌های ناعادلانه نیز روبرو شده‌ایم
وی با اشاره به برگزاری رویداد اکسپو که اخیراً در همسایگی ایران برگزار شد، اظهار کرد: جام جهانی فوتبال نیز فرصت مناسبی است که وزارتخانه میراث فرهنگی فعالیت‌هایی را در خصوص توسعه زیرساخت‌های پذیرایی از مسافران آماده کند. ما در این راستا حمایت از سرمایه‌گذاری را سرعت بخشیده‌ایم تا در این مسیر به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.
ایزدی به نمایشگاه صنایع دستی، گردشگری و هتل‌داری که هفتم تا یازدهم مهر برگزار می‌شود اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه می‌تواند اوج اتفاقات پیرامون توسعه زیرساخت‌های گردشگری قبل از جام جهانی باشد. البته اقدامات از سال گذشته آغاز شده و ستاد اجرایی خدمات سفر فعالیت‌های خوبی را انجام داد. بهمن سال 1400 نیز نمایشگاه بزرگی در حوزه گردشگری برگزاری شد که ما نیز در زمینی 2 هزار متری، فعالان گردشگری و صنایع دستی اصفهان را گرد هم آوردیم، غرفه تمام الکترونیک نیز ایجاد کردیم تا در حوزه بازاریابی و تجارت الکترونیک که ماحصل دوران کرونا بود ظرفیت‌های خود را بررسی و بروز بدهیم.

پیام سپاهان


وی حمایت همه دستگاه‌ها، ارگان‌ها و نهادها برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری را در آستانه جام جهانی لازم دانست و افزود: گردشگری صنعتی است که بدون حمایت بقیه ارگان‌ها نمی‌تواند در شرایط فعلی به حیات خود ادامه دهد. ما سونامی وحشتناکی را در دوران کرونا پشت سر گذاشتیم و علاوه بر این با تنگناهای اقتصادی ناشی و تحریم‌های ناعادلانه نیز روبرو شدیم، اما اکنون فرصت برای ما فراهم است تا برنامه‌های لازم در این زمینه را پیاده سازی کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: بازارچه‌های سفر از جمله اقداماتی است که در تلاش برای ایجاد آن هستیم، تصمیم داریم مسیرهای جدید گردشگری را نیز معرفی کنیم و فرصت انجام سفرهای ارزان قیمت را نیز فراهم آوریم. علاوه بر به دنبال معرفی جاذبه‌های ناشناخته هستیم و در تلاشیم تا گونه‌های جدید سفر را نیز معرفی کنیم.
وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 گونه سفر در دنیا وجود دارد اما در اصفهان این تعداد محدود است. باید گونه‌های جدیدی مثل گردشگری طبیعی، محیط زیست. رویدادها، سلامت و.. را گسترش دهیم تا به جذب هرچه بیشتر گردشگری کمک کنیم.
ایزدی حوزه صنایع دستی را نیز فرصت بزرگی برای جذب گردشگر در اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: ما یک سوم صنایع دستی جهان را در اختیار داریم، برنامه ما حمایت از هنرمندان است زیرا آن‌ها مهمترین ارکان توسعه صنعت گردشگری هستند. نمایشگاهی که پیش رو داریم نقطه عطفی در این زمینه به شمار می‌رود. دراین نمایشگاه فرصت‌های حمایت از هنرمندان بررسی می‌شود و چرخ صنایع دستی که مشکلات عدیده‌ای دارد بار دیگر شروع به چرخیدن کند.
فضای اسکان، نقطه خطری برای پذیرایی از مسافران
اما آنچه که برای جذب گردشگری اهمیت بالایی دارد فضا و مکانی برای اسکان است، کارشناسان گردشگری معتقدند هستند که زیرساخت‌ها در این بخش فراهم نیست و این می‌تواند نقطه خطری برای پذیرایی از میهمانان باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این باره اظهار کرد: در اصفهان نزدیک به 37 هزار تخت برای اقامت داریم، رشد خوبی را دنبال می‌کردیم که متأسفانه کرونا این رشد را کاهش داد. اما حمایت از سرمایه‌گذاری در این زمینه مدنظر است البته با کمک بخش خصوصی، زیرا دولت نمی‌تواند فعال اقتصادی باشد و تنها چاره ما جلب حمایت بخش خصوصی است.
وی افزود: نقدینگی در کشور زیاد است و سرمایه‌های سرگردان زیادی داریم، از مهمترین اهداف ما این است که این سرمایه‌های سرگردان را تشویق کنیم تا در امر گردشگری ورود کنند و این سرمایه‌ها در بخش خصوصی متمرکز است.
ایزدی به جلب حمایت بانک‌ها، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و.. اشاره کرد و گفت: اگر به دنبال زیرساخت هستیم باید سرمایه گذاری کنیم و در این مسیر به کمک دیگر دستگاه‌ها برای جلب بخش خصوصی نیازمند هستیم.

پیام سپاهان


هرچند فرصتی تا جام جهانی باقی نمانده است و در فاصله دو تا سه ماهه، نمی‌تواند به هتل‌سازی و افزایش قابل توجه مراکز اقامتی امیدوار بود، اما در این راستا شهرداری اصفهان نیز وظایفی برعهده دارد که به نظر می‌رسد با مصوبه شورای اسلامی شهر بتوان حداقل برای آینده امیدوار بود.
فرصت 2 ماهه، برای برطرف کردن اشکالات زیرساخت‌های گردشگری
محمد نورصالحی ، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره این مصوبه گفت: شهرداری و شورای شهر در حوزه توسعه گردشگری دغدغه‌هایی داشتند که به درخواست اداره کل میراث فرهنگی مصوبه‌ای را در این خصوص درنظر گرفتیم.
مدیریت شهری تقریباً از همه عایدات خود از ساخت و ساز هتل و مهمان‌پذیر گذشت تا جذب سرمایه‌ها در این زمینه با قوت بیشتری صورت گیرد
وی افزود: براساس این مصوبه، مدیریت شهری تقریباً از همه عایدات خود از ساخت و ساز هتل و مهمان‌پذیر گذشت تا جذب سرمایه‌ها در این زمینه با قوت بیشتری صورت گیرد. به این ترتیب تعرفه مربوط به ساخت‌وساز هتل و مهمان‌پذیرا در قالب تعرفه صنعتی و با نزدیک 99 درصد تخفیف و تنها معادل یک درصد عوارض صنعتی تصویب شد.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان این مصوبه را راهکاری برای حمایت از گردشگری و توسعه زیرساخت‌های جذب گردشگر در اصفهان دانست و بیان کرد: در انتظار هستیم تا دیگر متولیان حوزه گردشگری نیز به میدان بیایند و تحول قابل توجهی در جذب گردشگر در اصفهان صورت گیرد.
از مصوبه شورای شهر اصفهان چند ماهی بیشتر نمی‌گذرد، اما امیدواری وجود دارد که با اجرای صحیح آن، همراه با شفافیت، جذب سرمایه در شهر به خوبی صورت گیرد تا اصفهان که نیازمند هتل‌ها و مهمانسراهایی مطابق با ظرفیت گردشگرانش است، در آینده‌ای نزدیک شاهد توسعه فضاهای اقامتی و اسکان مسافران باشد.
باتوجه به برگزاری جام جهانی قطر در آبان و آذرماه و کاهش تعداد مسافران داخلی، شاید بتوانیم به در اختیار قرار دادن ظرفیت‌های اقامتی برای مسافران خارجی امیدوار باشیم، هرچند بنا به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در سه سال اخیر توسعه زیرساخت‌های گردشگری به دنبال سونامی کرونا با مشکل روبرو شد اما از فرصت باقی‌مانده تا سرازیر شدن مسافران جام جهانی به منطقه باید استفاده کرد تا حداقل پذیرایی در خور و شأن نام اصفهان و ایران صورت گیرد و اشکالات زیرساختی هرچند در مدت کوتاه باقی مانده، برطرف شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/375147/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه 3 اصفهان

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

کاهش نرخ بیکاری در اردستان

برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

آب‌گرفتگی در 4 شهرستان استان اصفهان/ آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی تا پایان هشدار هواشناسی

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد

تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال

امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

وقوع سیل در نطنز خسارت جانی نداشت

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

صعود آینده‌سازان نجف‌آباد به لیگ دسته یک هندبال کشور

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

زلزله در بازار طلا و سکه؛ کمر قیمت ها شکست

حضور امدادگران در سیل کاشان

جهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری

وقوع سیل در کاشان/ امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

تجهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری

وقوع سیل در کاشان؛ امدادرسانی ادامه دارد

تأکید بر آگاه سازی دانش آموزان از نحوه برگزاری امتحانات نهایی

آب بردگی 2 دستگاه کامیون در نائین

بسته شدن موقت جاده خور- اصفهان

سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید | آبگرفتگی معابر و منازل مسکونی + ویدئو

صعود گلنور اصفهان به لیگ برتر بسکتبال ایران

امدادرسانی هلال‌احمر به مناطق متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در اصفهان + عکس و فیلم

وقوع سیل در نطنز خسارت جانی به دنبال نداشت

سیل به شهر تاریخی کاشان هم رسید

آب‌گرفتگی محورهای مواصلاتی شمال شرق اصفهان

محور ترانزیتی کاشان - بادرود بازگشایی شد

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

انتقاد نماینده گچساران از افزایش تعرفه اینترنت

دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند

مایکروسافت با استخدام مدیر متا برای «جابه‌جاکردن مرزهای هوش مصنوعی» آماده می‌شود

عملکرد برخی از پردازنده‌های اینتل یک‌شبه 9 درصد افت کرد

روزنامه اصولگرا: فرافکنی های منصوری ادامه دارد

جوان: یارانه انرژی را به جای خودروها به کدملی بدهید

جمهوری اسلامی: اهانت‌کننده به پیشوایان دین را به جای محاکمه بر صدر می‌نشانند

مدارس «یحیی‌آباد» آران و بیدگل تعطیل شد