پیام سپاهان

آخرين مطالب

مخالفت مردم نطنز با تشکیل استان گلساران سیاسی

مخالفت مردم نطنز با تشکیل استان گلساران
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان بخشی از مردم شهرستان نطنز با انتزاع از استان اصفهان و تشکیل استان گلساران مخالف هستند و نماینده مردم نطنز در این باره اعتقاد دارد باید تابع قانون بود.
چند سال است که گفته می‌شود شهرستان کاشان، قصد انتزاع از استان اصفهان و ایجاد یک استان مجزا را دارد و اخیراً این موضوع نیز پر رنگ‌تر شده است تا جایی که برخی گفته‌اند تا چند روز آینده احتمالاً این طرح در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
از آنجایی که جمعیت شهرستان کاشان برای استان شدن به حد نصاب لازم نرسیده است، گفته می‌شود که شهرستان‌های آران و بیدگل، نطنز، اردستان، گلپایگان، خوانسار، نایین و خور و بیابانک از استان اصفهان و همچنین محلات از استان مرکزی به شهرستان کاشان ملحق شود و استان گلساران را تشکیل دهند.
از این رو در این چند روز و با مطرح شدن این موضوع در فضای مجازی، مخالفت‌های شدیدی از مردم این شهرستان‌ها به ویژه در شهرستان نطنز به گوش می‌رسد که مخالف انتزاع از اصفهان و الحاق به استان گلساران هستند.
محمدرضا، یک فعال فضای مجازی در همین باره به ایسنا گفت: بعد از انتشار خبر انتزاع احتمالی نطنز از استان اصفهان و الحاق به استان گلساران در فضای مجازی، مردم شهرستان نطنز در فضای مجازی مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.
وی افزود: حتی مردم شهرستان نطنز با همکاری دیگر شهرستان‌هایی که احتمال انتزاع آنها نیز وجود دارد، با راه‌اندازی کمپین‌های مجازی و هشتگ گذاری‌های متفاوت مخالفت خود را با این طرح اعلام نمودند که حتی در یکی از این کمپین‌های مجازی بیش از 4 هزار امضا در کمتر از 24 ساعت جمع‌آوری شد.
تشکیل استان گلساران، یک طرح ناکارآمد است
علی‌اصغر طیبی رهنی نطنزی، دانش آموخته جغرافیای سیاسی به ایسنا ، گفت: تشکیل استان گلساران یا همان استان اصفهان شمالی، یک طرح نا کارآمد و کارشناسی نشده است.
وی افزود: از نکات مهم و قابل ذکر در ناکارآمد بودن این طرح، عدم انسجام جغرافیایی مرکز استان با 2 شهرستان گلپایگان و خوانسار به لحاظ ارتباطی و ترددی و همچنین فاقد پیوستگی فیزیکی میان شهرستان‌های شاهین‌شهر و میمه با کاشان است.
طیبی تصریح کرد: فاصله بیش از حد شهرستان‌های خور و بیابانک و نایین با کاشان به نسبت اصفهان یک معضل دیگر است که در مبحث تقسیمات کشوری مبنای درستی ندارد و با این استدلال اگر بخواهیم شهرستان‌های مذکور را از لیست استان جدید خارج کنیم از نظر جمعیتی شهرستان‌های کاشان، اردستان، آران و بیدگل و نطنز برای استان شدن گلساران باز هم مشمول ماده 99 قوانین وزارت کشور نخواهد شد و کاشان را به لحاظ جمعیتی به عدد یک میلیون نفر نخواهد رساند.
این دانش‌آموخته جغرافیای سیاسی گفت: نکته قابل توجه دیگری که در شرایط فعلی اقتصادی کشور نیازمند تأمل و تفکر است، مسئله اضافه شدن بار مالی مضاعف برای ایجاد ساختارهای اداری جدید و تأمین نیروی انسانی جدید در قامت یک استان است که در شرایط فعلی به هیچ وجه توجیهی ندارد.
وی تصریح کرد: با توجه به مباحث گفته شده، پیشنهاد می‌شود در صورتی که کاشان کماکان تمایل به انفکاک از استان اصفهان را در برنامه خود دارد، مقدمات درخواست وصول الحاق به استان هم‌جوار خود یعنی استان قم را در مجلس شورای اسلامی پیگیری و به تصویب برساند تا از مزایایی چون نزدیکی به مرکز استان و بهره‌مندی از امکانات مادی و معنوی استان هم‌جوار که فاقد شهرستان دیگری است برخوردار شود.
با صحبت‌های مردم نطنز و درخواست‌هایی که مردم دارند، انتزاع نطنز از استان اصفهان در شرایط موجود برای شهروندان این شهر قابل قبول نیست.
زیرساخت‌های لازم برای استان شدن گلساران وجود ندارد
همچنین هادی مرای، رئیس شورای اسلامی شهر نطنز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان شدن چند شهرستان و مرکز استان شدن، نیاز به زیرساخت‌هایی دارد و برای ایجاد استان گلساران چنین زیرساختی وجود ندارد.
وی افزود: مردم نطنز و شورای شهر مخالف تشکیل استان گلساران هستند و باید برای ما و مردم شهرستان نطنز نیز روشن باشد که در صورت تشکیل استان گلساران، چه منفعتی برای شهرستان نطنز به همراه دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر نطنز گفت: یکی از مهم‌ترین موضوعات برای نطنز، بحث انتقال آب زاینده‌رود به نطنز است که در صورت انتزاع نطنز از استان اصفهان و پیرو سخنان استاندار اصفهان مبنی بر اینکه انتقال آب زاینده‌رود به استان‌های مجاور خط قرمز ما خواهد بود، دیگر آبی برای نطنز نخواهد آمد.
مرادی تصریح کرد: در ضمن کاشان زیرساخت‌های لازم برای مرکز استان شدن و انتزاع چندین شهرستان و تشکیل یک استان جدید را ندارد و ما مخالف این موضوع هستیم.
تابع تصمیمات مجلس و دولت هستیم
همچنین رحمت‌الله فیروزی، نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرستان نطنز شامل دو بخش نطنز و بادرود است و در شهر نطنز نیز دو نوع تفکر وجود دارد به، طوری که عده‌ای مخالف تشکیل استان گلساران و برخی موافق هستند، اما بنده به‌عنوان نماینده مجلس حساسیت چندانی در این باره ندارم، چراکه تابع تصمیمات مجلس و دولت هستیم. از یک نظر با توجه به تعدد شهرها در استان اصفهان اگر کاشان استان شود مسئولیت استان اصفهان کمتر می‌شود و رسیدگی به شهرها بیشتر صورت می‌گیرد.
وی افزود: مدت‌ها است مردم کاشان به دنبال تشکیل استان گلساران به دلیل فاصله زیاد با مرکز استان اصفهان و رسیدگی بیشتر به امورشان هستند. از طرفی برای بخش بادرود اگر استان گلساران تشکیل شود دسترسی به مرکز یعنی کاشان و ادارات و سازمان‌ها آسان‌تر می‌شود، بنابراین ما نه از استان شدن کاشان ناراحت شده و نه از نشدن آن ناراحت می‌شویم، چراکه تابع قانون هستیم و این مخالفت‌ها و موافقت‌ها ناشی از تعلقات منطقه‌ای است.
نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس، تصریح کرد: مردم بخش بادرود و امام‌زاده آقا علی عباس(ع) که بخش پرجمعیت شهرستان نطنز است خواهان ارتقای بخش بادرود به شهرستان و دادن فرمانداری به آن هستند که البته این موضوع ربطی به تشکیل استان گلساران ندارد و از دولت این انتظار را داریم با توجه به ارتقای چهار بخش شهرستان شرق اصفهان، بادرود نیز به شهرستان ارتقا یابد.
فیروزی خاطرنشان کرد: تشکیل استان گلساران پیشنهاد نماینده سابق مردم کاشان در مجلس بود و در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس بحث‌هایی در این باره شده است، اما مجلس تاکنون مصوبه‌ای در این باره نداشته و اگر قرار باشد در آینده تفکیکی صورت بگیرد تشکیل استان گلساران بررسی می‌شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/375024/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد