پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزایش 57 درصدی به دریافتی کدام بازنشستگان تعلق گرفت؟ اقتصادی

افزایش 57 درصدی به دریافتی کدام بازنشستگان تعلق گرفت؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - یک کارشناس حوزه کار با اشاره به قول مساعد مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی برای 25 درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، ‌ابراز امیدواری کرد:‌ مصوبه حق مسکن 650 هزار تومانی کارگران از همین ماه نهایی شده و جهت ابلاغ به وزارت کار ارسال تا معوقات آن از فروردین به حساب کارگران واریز شود.

رحمت الله پورموسی، درباره مصوبه 650 هزار تومانی حق مسکن کارگران گفت: کمک هزینه مسکن کارگران مبلغ بالایی نیست و 650 هزار تومانی که شورای عالی کار درنظر گرفت، عدد کوچکی در سبد معیشت کارگران است ولی آنچه مسلم است مصوبات شورای عالی کار تجدیدنظر ندارد و قطعی و لازم الاجرا است. شاید پیشنهاد تلقی شود ولی چون همه شرکای اجتماعی و نماینده دولت، ‌کارگر و کارفرما و وزیران در آن حضور دارند و به تصویب می رسانند بنابر این مصوبه، قانونی و لازم الاجرا است.
وی افزود: در طول سالهای اخیر مصوبه حق مسکن عینا و بدون قید و شرط از سوی هیات وزیران ابلاغ شده است. حق مسکن تنها آیتم دستمزد کارگران است که برای اجرا شدن به تایید هیات وزیران نیاز دارد و این امر هم ناشی از این مساله است که بحث تامین مسکن به طور کلی از وظایف دولتها به شمار می رود.
این کارشناس حوزه کار در پاسخ به این پرسش که اگر مبلغ حق مسکن در حد پیشنهاد است، دولت می تواند آن را تغییر دهد؟ گفت: هرگونه تغییر یا کاهش و افزایش مصوبه باید مجددا از مجرای شورای عالی کار بگذرد بنابر این چنانچه دولت لازم بداند که مصوبه کاهش پیدا کند باید به شورای عالی کار برگرداند تا مورد بحث و گفت وگو قرار گیرد ولی معتقدم با توجه به ابلاغ مصوبه افزایش مستمری بازنشستگان از سوی سرپرست وزارت کار، در روزهای آتی ابلاغ مصوبه 650 هزار تومانی حق مسکن کارگران را هم شاهد خواهیم بود.
واریز معوقات حق مسکن از اول فروردین 1401
پورموسی با بیان اینکه مبلغ حق مسکن باید از ابتدای سال محاسبه و معوقات آن به حساب کارگران واریز شود، اظهار کرد: تصویب مبلغ حق مسکن طی سالهای اخیر همواره در هیات وزیران صورت گرفته است ولی معتقدم که این امر می تواند به شورای عالی کار واگذار شود و شورا دراین باره تصمیم گیری کند، کما اینکه حداقل دستمزد و بن خواربار و سایر مزایای جانبی مزد در شورای عالی کار تعیین و مصوب می شود.
وی گفت: در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی هم هرگونه افزایش حقوق و مستمری و سایر سطوح مزدی از مصوبه شورای‌عالی کار تبعیت می کند که امسال مغایرت پیدا کرد و در نهایت از سوی دکتر زاهدی وفا ـ سرپرست وزارت کار ـ همان افزایش 38 درصد به علاوه 515 هزار تومان ابلاغ شد که از همین برج اجرایی خواهد شد.
این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری دولت می تواند نقش داشته باشد چون آنها از بودجه دولتی استفاده می کنند ولی در مورد بازنشستگان تامین اجتماعی ریالی از بودجه دولت اختصاص نمی یابد و از محل واریز حق بیمه 14 میلیون کارگر و 4 میلیون بازنشسته حقوق‌ها پرداخت می شود.
کف دریافتی بازنشستگان حداقل بگیر، 5 میلیون و 580 هزار تومان
پورموسی درباره حداقل دریافتی بازنشستگانی که مشمول افزیش 57 درصدی حقوق شدند نیز توضیح داد: مطابق ماده 96 و ماده 111 قانون تأمین اجتماعی، افزایش دریافتی مستمری ‌بگیران تأمین اجتماعی هر سال به تصویب هیأت وزیران می رسد، به گونه ای که حداقل دریافتی مستمری‌بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران نباید کمتر باشد. با توجه به آنکه حداقل دریافتی کارگران برای سال 1401 در شورای عالی کار به رقم 5 میلیون و 580 هزار تومان رسید، هیات وزیران هم کف حقوق بازنشستگان را همین مبلغ تصویب کرد و بر این اساس بازنشستگانی که سال گذشته حقوقشان 2 میلیون و 655 هزار تومان بود دریافتی آنها امسال با متناسب سازی و حق مسکن و بن خواربار و افزایش 57 درصدی به رقم 5 میلیون و 580 هزار تومان رسید.
وی با بیان اینکه هیچ بازنشسته حداقل بگیری نباید امسال حکمش از 5 میلیون و 580 هزار تومان کمتر باشد، تاکید کرد: برای امسال همه بازنشستگان حداقل بگیر و کسانی که دریافتی آنها 5 میلیون و 580 هزار تومان است، مشمول افزایش 57 درصدی حقوق و اعمال ماده 111 قانون تامین اجتماعی و کسانی که بالاتر از مبلغ 5 میلیون و 580 هزار تومان می گیرند، مشمول افزایش 38 درصدی سایر سطوح به علاوه 515 هزار تومان و اعمال ماده 96 قانون تامین اجتماعی شده اند که افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح از همین ماه اعمال و احکام آنها صادر خواهد شد.
اجرای 25 درصد مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال
این کارشناس حوزه کار همچنین درباره 25 درصد باقیمانده طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز گفت: برای بازنشستگان تامین اجتماعی مطابق بند ب ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه 75 درصد همسان سازی انجام شد ولی 25 درصد آن باقی ماند که با توجه به اینکه امسال آخرین سال برنامه ششم توسعه است و قوانینی که جاری و سازی است باید نهایتا در سال پایانی برنامه ششم محقق شود، امسال این 25 درصد باقی مانده حتما باید انجام شود.
وی با اشاره به قول مساعد دکتر هاشمی‌ـ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ـ برای تحقق این امر در ماههای آینده تصریح کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی کانون عالی بازنشستگان انجام شده و مکاتبات و مذاکراتی که با سازمان تامین اجتماعی و نمایندگان مجلس صورت گرفته امسال 25 درصد باقی مانده همسان سازی حقوق ها حتما انجام خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/372786/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام

استقبال پرشور یزدی‌ها از آیین احیای سنت گلاب‌گیری باغ جهانی دولت‌آباد

7 اردیبهشت به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

اصفهان موفق‌ترین استان در اجرای مأموریت ساماندهی اتباع خارجی است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

عمارت انگورستان ملک

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری