پیام سپاهان

آخرين مطالب

صدای پای ترامپ در کنگره مقالات

صدای پای ترامپ در کنگره
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - همشهری /با شروع توفانی نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال پیروزی او در انتخابات سال2024 قوت گرفته است
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، که داعیه بازگشت به کاخ سفید را دارد در نخستین قدم موفق شد تا لیز چنی، دشمن شماره یک خود در حزب جمهوریخواه را که در دوران ریاست‌جمهوری‌اش به استیضاح او رأی داده بود، از دور خارج کند. حمایت ترامپ از نامزد رقیب لیز چنی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، به شکست چنی منجر شد. علاوه‌بر چنی در چند ماه گذشته 3تن از جمهوریخواهانی که به استیضاح ترامپ رأی داده بودند هم رقابت را به کاندیداهای مورد حمایت رئیس‌جمهوری سابق واگذار کردند؛ اتفاقی که از شروع پرقدرت نامزدهای مورد حمایت ترامپ در انتخابات کنگره حکایت دارد و همین، احتمال پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری2024 و بازگشتش به عرصه قدرت را تقویت کرده است.
لیز چنی، نماینده وایومینگ در مجلس نمایندگان آمریکا و معاون رئیس کمیته تحقیق و بررسی شورش ششم ژانویه2021، که بارها از سوی طرفداران ترامپ به مرگ تهدید شده، مجبور شده بود تا به‌دلایل امنیتی به حضور در جمع‌های کوچک انتخاباتی بسنده کند. او پس از شکست در انتخابات گفت: «2سال پیش، من این رقابت را با کسب 73درصد آرا به‌دست آوردم. مسیر مشخص بود و امسال هم می‌توانستم به راحتی در انتخابات پیروز شوم اما لازمه این کار پذیرش دروغ‌های ترامپ درباره انتخابات2020 بود و این راهی بود که نمی‌توانستم و نمی‌خواهم که بروم. ملت ما بار دیگر به‌سوی بحران، بی‌قانونی و خشونت می‌رود. من قبلا هم گفته‌ام که هر کاری بتوانم انجام می‌دهم تا مطمئن شوم که ترامپ به دفتر ریاست‌جمهوری حتی نزدیک هم نمی‌شود؛ من در این کار جدی هستم.» 
دونالد ترامپ اما با اعتماد به نفس همیشگی‌، در واکنش به اظهارات چنی در شبکه اجتماعی‌اش نوشت: «لیز چنی باید از خودش، رفتارش و سخنان کینه‌توزانه‌اش شرم کند. او در اعماق فراموشی سیاسی، محو خواهد شد؛ جایی که مطمئنم بسیار خوشحال‌تر است. متشکرم وایومینگ!»
کمیته بررسی حمله به کنگره آمریکا متشکل از 7نماینده دمکرات و 2نماینده جمهوریخواه بود و لیز چنی معاونت آن را برعهده داشت. این کمیته با جمع‌آوری ده‌ها هزار سند به‌دنبال آن بود که با ایجاد پرونده‌ علیه ترامپ، اثبات کند که او با تهییج طرفدارانش برای حمله به ساختمان کنگره، تلاش کرده تا مانع اعلام ریاست‌جمهوری جو بایدن و تأیید شکستش از سوی کنگره شود. ان‌بی‌سی‌نیوز نوشته: «چنی با روی‌گردانی از ترامپ از پا گذاشتن در مسیری خودداری کرد که می‌توانست او را احتمالا به ریاست مجلس نمایندگان با اکثریت حزب جمهوریخواه برساند. اما او ترجیح داد که میان خود و تلاش‌های ترامپ برای باطل کردن انتخابات2020 به هر قیمتی که شده، خط بکشد؛ اقدامی که جسورانه و پرخطر بود، نه به این دلیل که او سومین مقام عالی‌رتبه حزب جمهوریخواه به‌شمار می‌رفت بلکه به این دلیل که او نماینده منطقه‌ای بود که در انتخابات2020 به‌طور گسترده‌ای از ترامپ حمایت کرده بود.» برخی ناظران با اشاره به اینکه چنی هیچ‌گاه احتمال نامزد شدن در انتخابات ریاست‌جمهوری2024 را رد نکرده، معتقدند این احتمال وجود دارد که او بخواهد به‌عنوان رقیب ترامپ وارد عرصه انتخابات شود؛ گرچه با شکست اخیر نمی‌تواند به‌عنوان یکی از اعضای حزب این کار را انجام دهد.
حذف منتقدان ترامپ از بازی
با شکست لیز چنی در انتخابات مقدماتی وایومینگ تاکنون 8نفر از 10نماینده جمهوریخواهی که پس از شورش ششم ژانویه به استیضاح دونالد ترامپ رأی داده بودند، از صحنه خارج شده‌اند؛ 4نفر از این نمایندگان بازنشسته شده و 4نفر نیز در انتخابات مقدماتی درون‌حزبی شکست خورده‌اند. به نوشته نیویورک‌تایمز، در چند ماه آینده کوین مک‌کارتی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان جمهوریخواه و نیکی هالی فرماندار سابق کالیفرنیای جنوبی که در ابتدا گفته بود از حمله حامیان ترامپ به کنگره وحشت‌زده شده بود اما بعدها برای جلب نظر ترامپ از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد، ازجمله کسانی هستند که کرسی‌هایشان را به حامیان ترامپ واگذار می‌کنند. جیمی هررا باتلر، نماینده جمهوریخواهی که نامش در فهرست امضاکننده استیضاح ترامپ دیده می‌شد نیز رقابت انتخاباتی را به جو کنت کهنه‌سرباز مورد تأیید دونالد ترامپ واگذار کرده است. پیتر میجر و تام رایس نیز از دیگر جمهوریخواهانی هستند که پیش از چنی در رقابت با کاندیداهای مورد تأیید رئیس‌جمهوری سابق شکست خورده‌اند. دن نیوهاوس و دیوید والادو جزو معدود منتقدان جمهوریخواه ترامپ هستند که موفق شده‌اند کرسی‌های خود را حفظ کنند.
هیگمن، متحدی که رقیب شد
هریت هیگمن، وکیل دعاوی، فردی بود که توانست لیز چنی را شکست دهد. او سابقه چند دهه مخالفت با فعالان محیط‌زیست و همچنین تلاش برای تغییر قوانین فدرال مربوط به حفاظت از منابع طبیعی و گونه‌های جانوری در معرض خطر را دارد. جنجالی‌ترین اقدام او تلاش برای تغییر قانونی بود که در دوران کلینتون تصویب شده بود و از میلیون‌ها هکتار جنگل‌های ملی در برابر جاده‌سازی و ساخت معادن جلوگیری می‌کرد؛ تلاشی که در نهایت نتیجه داد و قانون تغییر یافت. هیگمن در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش با حمایت از دونالد ترامپ و انتقاد از تقابل چنی با رئیس‌جمهوری سابق، گفته بود: «ما از کمیته 6ژانویه خسته شده‌ایم. ما از لیز چنی نیز خسته شده‌ایم.» اما شرایط همیشه اینطور نبوده است. هیگمن یکی از متحدان نزدیک لیز چنی بوده است. او در گردهمایی ایالتی حزب جمهوریخواه در سال2016 میلادی لیز چنی را «محافظه‌کار شجاع پایبند به قانون اساسی» خوانده بود. هیگمن اما پس از پیروزی در رقابت برای عضویت در کمیته مرکزی حزب جمهوریخواه در سال2020 آشکارا از ترامپ حمایت کرد و گفت که دروغ‌های حزب دمکرات و دوستان لیز چنی در رسانه‌ها، او را گمراه کرده بود. او با اوج گرفتن رقابت‌های انتخاباتی سال‌جاری از این هم فراتر رفت و ضمن تأیید ادعای ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «آنچه در سال2020 اتفاق افتاد، حماقت بود.»
جنگ درون‌حزبی جمهوریخواهان
از نظر بسیاری از حامیان ترامپ ازجمله در وایومیونگ، چنی ازجمله جمهوریخواهانی است که فقط نام حزب را یدک می‌کشند و باید از حزب کنار گذاشته شوند. لیز چنی در آستانه انتخابات سه‌شنبه در واکنش به‌نظرسنجی‌ها که از شکست او خبر می‌دادند، گفته بود: «اگر هزینه ایستادن پای قانون اساسی از دست دادن کرسی مجلس نمایندگان باشد حاضرم این هزینه را بپردازم.» نیویورک‌تایمز در تحلیلی درباره دلایل شکست چنی به تغییرات اجتماعی- سیاسی سال‌های اخیر در آمریکا پرداخته و از قدرت گرفتن طیف جدیدی از سیاستمداران نوشته که برخاسته از طبقه متوسط و کارگر هستند. این روزنامه آمریکایی با فرصت‌طلب خواندن هریت هیگمن نوشته: شکست لیز چنی تنها نوک قله از کوه بزرگی از تحولات است که این روزها فضای سیاسی آمریکا را فرا گرفته است. در این گزارش آمده: طیف جدید سیاستمداران، کسانی چون لورن بوبرت، نماینده پیروز کلرادو هستند که ترک تحصیل کرده بود و مدرک دیپلم خود را بعدها به‌صورت آنلاین دریافت کرد؛ یا راننده کامیونی که در نیوجرسی با بودجه اندک انتخاباتی توانست به مجلس سنا راه پیدا کند؛ در آریزونا هم راستی باورز، نماینده‌ای که در برابر درخواست ترامپ برای باطل کردن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری2020 مقاومت کرده بود، در انتخابات اخیر رقابت را به دیوید فارنسورث واگذار کرد؛ تاجر خرده‌پایی که پیش‌تر راننده جرثقیل بوده است. چند دهه بود که سیاستمداران پیشرو حزب امیدوار بودند که سفیدپوستان طبقه کارگر روزی علیه نخبگان بانکدار، پزشک و غول‌های نفتی که کنترل حزب جمهوریخواه را در دست داشتند به‌پا خیزند. این اتفاق رخ داده و نزاع طبقاتی بالاخره شروع شده اما این تقابل آن چیزی نیست که سیاستمداران پیشرو انتظارش را داشتند.
لیز چنی و بهای مخالفت با ترامپ
الیزابت لین چنی 28جولای1966 میلادی(ششم مرداد1345) در مدیسون در ایالت ویسکانسین متولد شد. او دختر بزرگ دیک چنی، معاون جورج بوش، رئیس‌جمهور اسبق آمریکاست. او در سلسله مراتب رهبری حزب جمهوریخواه در جایگاه سوم بود و به نوشته بی‌بی‌سی، مسئولیت مهم ترسیم و ترویج نظرگاه و پیام حزبش را بر عهده داشت. چنی پیش از شکست در انتخابات 2روز پیش، به‌دلیل موضع‌گیری‌های تندش در برابر اقدامات و اظهارات ترامپ با خشم جمهوریخواهان روبه‌رو شده بود. حزب پیش‌تر در واکنش به حمایت چنی از استیضاح ترامپ با متهم کردن او به عدم‌وفاداری، برکناری‎اش از پست رهبری را به رأی گذاشت که چنی با 145رای در مقابل 61رأی جان به در برد. با این حال، ادامه انتقادهای چنی از رئیس‌جمهوری سابق که جدی‌ترین کاندیدای جمهوریخواهان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری2024 به‌شمار می‌رود، اعضای حزب را بر آن داشت تا در 12ماه می‌2021 میلادی(22اردیبهشت1400) در رای‌گیری پشت درهای بسته، او را از حضور در مثلث رهبری کنار بگذارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/371934/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت

این شعر زیبا از دختر شیرین زبان را از دست ندهید

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

از چاله به چاه؟

ورود سامانه بارشی جدید به کشور از روز جمعه تا دوشنبه

نذر کاشی برای توسعه حرم سید الشهدا (ع) در کاشان

پیروزی پیکان سبزوار مقابل هوانیروز اصفهان

درگذشت مادر شهید قاسمی ابوزیدآبادی

جریمه 60 میلیونی پرسپولیس به دلیل اتفاقات عجیب اصفهان

ایرانی‌ترین غیرایرانی

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها

متحدان اسرائیل در برزخ

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

تربیت علمی و فرهنگی دانشجویان به بهترین شکل انجام پذیرد

دل دوستان شکستی، بر دشمنان نشستی

گوشی پرچمدار 2024 هواوی از اندروید 12 استفاده می‌کند

رسوایی 99 درصدی

آشیانه سری

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

تخریب ساخت و ساز‌های غیر مجاز در زمین‌های کشاورزی

شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

تشییع و خاکسپاری مادر شهید قاسمی در آران و بیدگل

مبارزه با «سِن گندم» در 12 هزار هکتار از اراضی استان

احداث 86 کیلومتر راه روستایی طی سال 1402 در استان اصفهان

ورود بیش از 3800 معلم به مدارس ابتدایی در استان

رفع 48 نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها

خسارت بارش‌های بهاره به 6 هزار هکتار از مزارع استان

گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی

پست اینستاگرامی عجیب مادر امیر تتلو ؛ شکر که درهای به ظاهر ناگشودنی بر روی تتلو گشوده شد (عکس)

فوت جوان 30 ساله بر اثر واژگونی نیسان در محور شیراز - اصفهان

هم‌افزایی شهرداران کلان‌شهرها در توسعه فرهنگ رضوی در ایام دهه کرامت

طبیعتِ تماشایی بهارِ میمه