پیام سپاهان

آخرين مطالب

طلوع خورشید عاشورا از کویر ایران/ اینجا خاک هم زاری می‌کند مقالات

طلوع خورشید عاشورا از کویر ایران/ اینجا خاک هم زاری می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- عشق به حضرت ثارالله حد و مرز نمی‌شناسد و هرجا قلبی سرشار از محبت ابوالشهداء باشد، شعبه‌ای از حرم است. مردمان کویر این عشق و ارادت را با خلوصی وصف‌ناپذیر به ظهور می‌رسانند، آنجا که نخل‌ها را می‌آرایند تا نمادی از پاکی پیکر سیدالشهداء باشد تا جایی که یا حسین گویان خاک بر سر می‌ریزند و زاری خاک را می‌شنوند.

شهرهای کویری استان اصفهان، در زنده‌نگاه داشتن یاد قیام اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش مراسم‌های ویژه‌ای برگزار می‌کنند. مراسم‌هایی که برگرفته از رسوم و سنن کهن مردمان پاک سرشت و خوش قلب این خطه از ایران اسلامی است.

طلوع خورشید عاشورا از نائین

در نائین، خورشید عاشورا که طلوع می‌کند مردم راهی حسینیه‌ها می‌شوند. امامزاده سلطان موصلیه علیه السلام مکانی است که پذیرای دسته جات عزاداری از دو محله باب المسجد و کلوان می‌شود و عزاداران نوآباد، پنجاهه، سرای نو، چهل دختران و کوی سنگ در برنامه‌ای منظم و به ترتیب راهی امامزاده سلطان سید علی می‌شوند. عزاداران در صفوف منظم به سینه زنی و زنجیرزنی مشغول می‌شوند و فردی که نماد ساقی لب تشنه کربلاست با مشکی در دست عزاداران را سیراب می‌کند.

همزمان با ظهر عاشورا هیأت‌ها مراسم نوحه خوانی و زنجیرزنی را به طور موقت خاتمه می‌دهند و به نماز جماعت می‌ایستند. در این ساعات مردم نذورات خود را برای توزیع میان عزاداران به امامزاده‌ها می‌آورند.

در شام غریبان امام حسین علیه اسلام عزاداران نایینی اهل محله کوی سنگ دو دسته می‌شوند و برای تسلیت نمادین به محضر امام چهارم شیعیان راهی مسجد امام سجاد علیه السلام می‌شوند.

همزمان با اینکه دسته‌ای از عزاداران نشسته و بر سر می‌زنند دسته دیگر بر سینه می‌زنند و می‌خوانند:

چه شده عالم، چه شده عالم، این همه ماتم، مگر امشب شام غریبانست / پسر زهرا، پسر زهرا، تن عریانش، به بیابانست، مگر امشب شام غریبانست

با پایان این مراسم، اهالی محله کلوان شمع در دست همزمان با خواندن اشعاری به سوی دیگر محلات می‌روند. آنها می‌خوانند:

امشب به صحرا بی کفن، جسم شهیدان است، شام غریبانست / امشب نوای کودکان، بر بام کیوان است، شام غریبانست

طلوع خورشید عاشورا از کویر ایران / اینجا خاک هم زاری می‌کند

خیمه سوزان در عصر عاشورا

عصر عاشورا مراسم سنتی و کهن خیمه سوزان در نائین برگزار می‌شود. در این آئین مردم منطقه بافران و محمدیه بر اساس سنت قدیمی خود یورش سپاه عمر سعد به کاروان امام حسین علیه السلام را یادآوری می‌کنند و واقعه عاشورا را با سوزاندن خیمه‌های نمادین در آن روز به تصویر می‌کشند. برگزاری این مراسم آنچنان حزن‌انگیز است که چشم هر بیننده‌ای را تر می‌کند.

خیمه‌ها که سوزانده شد مراسم سوگواری و عزاداری تا غروب عاشورا ادامه پیدا می‌کند. مردم ناله سر می‌دهند و زاری می‌کنند و به یاد مظلومیت حسین علیه السلام و یارانش بر سر و سینه می‌زنند.

نخل‌گردانی 400 ساله در خور و بیابانک

در خور و بیابانک مراسم عزاداری محرم با نخل‌آرایی آغاز می‌شود. مردم این منطقه نخل را نمادی از پیکر پاک سرور شهیدان می‌دانند و در آغاز ماه محرم با پارچه‌های سبز و مشکی، آئینه، خنجر، زنگ، شمشیر و انار و… آن را تزئین می‌کنند و در مراسمی باشکوه در شهر به حرکت در می‌آورند. این مراسم در منطقه کویری خور و بیابانک بیش از 4٠٠ سال قدمت دارد.

نخل گردانی سنتی موروثی است که بر عهده سادات قرار دارد. نخل تزئین شده را در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی کاملاً سیاه پوش می‌کنند و به حرکت در می‌آورند. حرکت نخل که با شور خاصی انجام می‌شود نمادی از حرکت کاروان امام حسین علیه السلام است.

خاک اینجا زاری می‌کند

آئین زار خاک از جمله رسومی است که در ورزنه یکی از شهرهای کویری مجاور زاینده رود سالیان سال است که برگزار می‌شود. زارخاک از اصلی‌ترین مراسم محرم در این منطقه است که عصر تاسوعا برگزار می‌شود. روستای قورتان محل اصلی برگزاری این مراسم است و آن‌ها که شاید سال‌هاست از این منطقه مهاجرت کرده و در دیگر مناطق استان و کشور زندگی می‌کنند برای برگزاری این مراسم روز تاسوعا خود را به روستایشان می‌رساند. زار خاک مراسمی است که از روز تاسوعا آغاز می‌شود و تا دوازدهم محرم ادامه دارد اما برگزاری مراسم در روز تاسوعا با جمعیت گسترده‌تری و به صورت خاص برگزار می‌شود.

در این مراسم که قدمتی بیش از 12٠ سال دارد مردم شهر از پیر و جوان و زن و مرد به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته نخست شال سبزها که سیدهای محل هستند و دسته دوم مردم عادی. آن‌ها با نوحه و عزاداری شروع به حرکت می‌کنند و با ذکرهایی که بر لب دارند به محل برگزاری مراسم رهسپار می‌شوند.

در مسیر حرکت عزاداران در حالی که قبل از آن با آب شسته شده است کاه پاشیده می‌شود به طوری که کاه تمامی محل عبور از عزاداران را در بر می‌گیرد.

گرداندن شال‌ها در حالی آغاز می‌شود که دسته سادات در جلو و عموم مردم در پشت سر آنها قرار دارند. کوچه پس کوچه‌ها و خیابان‌های شهر را در حالی که با کاه پوشیده شده را طی می‌کنند و کاه را بر سر خود می‌پاشند و این کار تا غروب تاسوعا ادامه دارد.

زارخاک مراسمی است که با سکوت و آرامش خاصی انجام می‌شود، دو ساعت به طول می‌انجامد و صدایی به جز ذکر آرام یا حسین بلند نمی‌شود، آنچه در این ساعات فضای شهر را در بر می‌گیرد توصیف ناپذیر است.

طلوع خورشید عاشورا از کویر ایران / اینجا خاک هم زاری می‌کند

فرات در کویر

از رسوم قدیمی عزاداری محرم می‌توان به مراسم‌های اشاره کرد که در هرند برگزار می‌شود. شهر کویری در شرق اصفهان که کانون تجمع عزاداران حسینی در تاسوعا و عاشورا است.

قدس الحسین مکانی است که تجمع عزاداران از آنجا آغاز می‌شود و سپس به سمت حسینیه شهر ادامه پیدا می‌کند. شبیه‌سازی فرات از جمله مراسم‌هایی است که سال‌هاست در این منطقه انجام می‌شود.

علاوه بر فرات، محل برپایی خیمه‌های حسینی، محل قرارگیری پیکر شهدا، مسیر حرکت اسرا و محل نبرد در این مراسم شبیه سازی می‌شود.

در عصر عاشورا نیز تجمع بزرگ مردم هرند برگزار می‌شود و آن‌ها تماشاگر تعزیه بزرگ این روز می‌شوند. تعزیه‌ای که جلوه‌هایی حزن انگیز از شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام و اسرای کربلا را به صورت ویژه‌ای به تصویر می‌کشد.

گرچه آداب و رسوم برگزاری مراسم‌های عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی در مناطق مختلف کشور متفاوت است اما روحی که بر این مراسم حکم‌فرماست، نشأت گرفته از ارادت قبلی مردمان این سرزمین به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/370799/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد