تخصیص 1100 میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای راهسازی استان اصفهان/ اما و اگرهای ادامهدار تکمیل جاده چادگان-اصفهان
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان - بهزاد شاهسوندی معاون مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: استان اصفهان به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد با 9 استان دیگر همجوار است و قلب تپنده حوزه راه برای کشور است به همین دلیل باید توجه ویژهای به راههای استان شود.
وی ادامه داد: تا پایان سال 1400، در سطح استان حدود 480 کیلومتر آزادراه ، 2 هزار و 174 کیلومتر بزرگراه، حدود 2 هزار و 245 کیلومتر راه اصلی، هزار و 85 کیلومتر نیز راه فرعی و 411 دستگاه پل با دهانه بالاتر از 6 متر داریم.
شاهسوندی عنوان کرد: درحال حاضر 27 قرارداد داریم که مجموع ارزش آن چیزی حدود 480 میلیارد تومان است اما توجه کنیم که افزایش قیمتها شامل این قراردادها میشود و برای 193 کیلومتر راهسازی که در دست اجرا است برآورد حدودی 732 میلیارد تومان با توجه به افزایش قیمتها پیشبینی کردهایم.
معاون مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: از پروژههای شاخص دیگر باند دوم دامنه خوانسار- گلپایگان خمین به طول 110 کیلومتر، است که بخشی از آن در سال گذشته به بهرهبرداری رسیده اما 19 کیلومتر دیگر باقی مانده است.
وی ادامه داد: در حوزه شرق اصفهان پروژه عمدهای که میتوان به آن اشاره داشت باند دوم نائین- انارک- خور- طبس است که به طریقالرضا(ع) معروف است.
شاهسوندی افزود: این محور از نائین شروع میشود که 253 کیلومتر طول دارد که 142 کیلومتر آن چهار خطه اجرا شده است و حدود 30 کیلومتر این پروژه در محور چوپانان در دست اجرا است که در سالهای آینده به خور و بیابانک متصل خواهد شد.
معاون مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در سال 1401 چندین پروژه دیگر هم مناقصاتشان انجام شده و در دست اقدام هستند، افزود: در حال حاضر 12 پروژه را آغاز کردیم؛ برای تعدادی پیمانکار مشخص شده و این طرحها تاکنون حدود 157 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
وی با بیان اینکه ورود شرکتهای تولیدکننده به بورس و صادرات آن در این سالها باعث شد تا برای تأمین قیر پروژههای مطروحه به جهت روکش آسفالت راهها با مشکلاتی رو به رو شویم، افزود: با اینکه شرکت ملی نفت سهمیه قیر سالانه به حدود 4 میلیون تن را در اختیار وزارت راه گذاشته است اما این مقدار نسبت به پروژههای راه در سطح کشور ناچیز است.
شاهسوندی عنوان کرد: تلاش شد تا قیر را از پروژههای راهسازی حذف و بتن غلتکی را جایگزین کنید که به دلایل محیط زیستی و کیفیت و دوام روکش مناسبتر است.
معاون مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان درخصوص پروژههای راهسازی که از مناطق حفاظت شده میگذرد، اظهار داشت: در اینگونه موارد طرحها را در اختیار اداره کل محیط زیست استان قرار میدهیم و آنها طرح را بررسی میکنند، مثلا در محور نایین- انارک حدود سه کیلومتر راه از منطقه حفاظت شده عبور میکند و به این سبب درخواست کردیم که اداره محیط زیست تدابیری نظیر دیواره خاک یا... بیندیشند.
وی بیان داشت: پروژه کاشان- برزوک با دو پیمانکار فعال و در حال اجرا است، سعی میشود تا پایان 1402 تا ورودی برزوک به صورت چهار خطه بهرهبرداری شود.
شاهسوندی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درخصوص آخرین وضعیت جاده تیران-چادگان اظهار داشت: پروژه محور تیران چادگان از اولویتهای ما است که در دو شهرستان است؛ 13 کیلومتر از این محور در حوزه شهرستان تیران است و پس از گردنه در حوزه شهرستان چادگان قرار دارد.
معاون مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه اینجا با مشکل اعتبار برخوردیم، توضیح داد: قرار بود حدود 5 کیلومتر حوزه چادگان تا پایان سال پیش به بهرهبرداری برسد که به دلیل مشکل اعتبار تمام نشد، اما در حال حاضر با ابلاغ اعتبار فعال شده است.
وی ادامه داد: پس از ابلاغ اعتبار آسفالت مسیر باقی مانده است که امیدواریم در سال جاری این محور تا بالای گردنه چادگان به بهرهبرداری برسد.
شاهسوندی با بیان اینکه در محور حوزه شهرستان تیران و کرون هم 8 کیلومتر تا روستای گلاب ادامه دارد که تکمیل این پروژه نیازمند حدودا 175 میلیارد تومان اعتبار است، افزود: مکاتبات با تهران انجام شد و در مصوبات سفر رییس جمهور هم آمد و پیگیر آن از استاندار هستیم اما جزو پروژههای اولویتدار ما است.
معاون مهندسی و ساخت راههای اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: طبق مصوبات سفر رئیس جمهور و هیأت دولت به استان اصفهان برای پروژههای راه اعتباری به میزان هزار و 100 میلیارد تومان اختصاص داده شد؛ این اعتبار برای پروژههای با پیشرفت بالای 50 درصد بود که هنوز این مبلغ ابلاغ نشده است.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان خسارت در اثر سیلابهای اخیر بیان کرد: در اثر حوادث اخیر و جاری شدن سیل به محورهای قدیمی آسیبهایی رسیده که اعلام میزان خسارات با اداره راهداری استان است اما به پروژههای جدید راه و شهرسازی آسیبی نرسیده چون که این پروژهها بر اساس مطالعات سیل طراحی و اجرا میشود تا راهها در مسیر رودخانهها و آبراهههای فصلی نباشد.
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/370315/