پیام سپاهان

آخرين مطالب

صدای کیهان درآمد

پشت پرده تلاش دولت برای مخفی نگه داشتن دریافت کنندگان تسهیلات از بانک ها اقتصادی

پشت پرده تلاش دولت برای مخفی نگه داشتن دریافت کنندگان تسهیلات از بانک ها
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - بانک مرکزی از اوایل امسال اقدام به انتشار لیست تسهیلات کلان بانک‌ها کرد؛ اقدامی که به جهت افزایش نظارت عمومی بر عملکرد و تسهیلات‌دهی بانک‌ها، اولین‌بار در تاریخ 31 فروردین‌ماه و با انتشار لیست بدهکاران بزرگ بانک‌های دولتی و خصوصی همراه بود.

البته در این گزارش تنها اطلاعات مربوط به 14 بانک منتشر شد اما مجددا این اطلاعات در تاریخ 31 اردیبهشت‌ماه توسط بانک مرکزی به‌روزرسانی شد و اطلاعات سه بانک دیگر نیز به بانک‌های قبلی اضافه شد.
قاعده عجیب شورای پول و اعتبار
در تاریخ یکم تیرماه علاوه‌بر اطلاعات بانک‌های قبلی، اطلاعات هشت بانک دیگر نیز منتشر شد اما یک تغییر مهم اما عجیب در ارائه آمار تسهیلات کلان بانک‌ها اتفاق افتاد؛ به گزارش روابط ‌عمومی بانک مرکزی، براساس مصوبه جلسه مورخ 31 خردادماه سال 1401 شورای پول و اعتبار مقرر شده است که از این‌ پس بانک مرکزی تنها اطلاعات تسهیلات و تعهداتی که بانک‌ها به اشخاص مرتبط یا ذی‌نفع واحد پرداخت کرده‌اند و بالای 100 میلیارد تومان بوده را منتشر کند!
ذی‌نفع واحد طبق آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، یعنی دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که به‌واسطه برخورداری از روابط مالکیتی، مدیریتی، مالی، کنترلی و یا به هر نحو دیگری می‌توانند مؤسسه اعتباری را در معرض ریسک قرار دهند و مشکلات یکی از آنها بتواند به دیگری تسری یابد و منجر به عدم بازپرداخت یا ایفای به‌موقع تسهیلات و یا تعهدات آنها شود.
ابزار «سفیدکردن» بانک‌ها
در قسمتی از ماده یک این آیین‌نامه که تعریفی از تسهیلات کلان ارائه می‌دهد، بیان می‌کند که اگر مجموع خالص تسهیلات و تعهدات اعطایی به هر ذی‌نفع واحد از حداقل ١٠ درصد سرمایه پایه مؤسسه اعتباری بیشتر باشد، آن تسهیلات، تسهیلات کلان آن بانک محسوب می‌شود. از طرف دیگر در ماده 6 آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان، سقف اعطای تسهیلات به ذی‌نفع واحد حداکثر تا 20 درصد سرمایه نظارتی معرفی می‌شود و ماده 7 آیین‌نامه نیز سقف هشت برابر سرمایه نظارتی را برای کل تسهیلات‌دهی بانک‌ها تعیین می‌کند.
تعجب‌برانگیز بودن قاعده شورای پول و اعتبار در انتشار آمار تسهیلات و تعهدات کلان بالای 100 میلیارد تومان بانک‌ها در این است که این شیوه ارائه اطلاعات نه‌تنها امکان بررسی عبور بانک از حدود اشاره‌شده در آیین‌نامه‌هایی که خود شورای پول و اعتبار تصویب کرده است را سلب می‌کند، بلکه حتی می‌تواند کارکرد اصلی ارائه اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانک‌ها را که ایجاد شفافیت در عملکرد آنهاست با چالش مواجه کند و وضعیت یک بانک که ممکن است شرایط خوبی نداشته باشد را سفید کند.
پنهان شدن تسهیلات
همان‌طور که گفته شد، بانک مرکزی چندین‌بار آمار تسهیلات و تعهدات بانکی را با افزودن اطلاعات بانک‌های بیشتر به‌روزرسانی کرد؛ اما بار آخر، با در نظرگرفتن قاعده شورای پول و اعتبار مبنی بر حذف تسهیلات و تعهدات زیر 100 میلیارد تومان بانک‌ها اطلاعات بانک‌ها را به‌روز کرد.
اکنون می‌توان با مقایسه آمار تسهیلات‌دهی بانک‌هایی که قبل و بعد از اعمال قاعده شورای پول و اعتبار میزان تسهیلات‌دهی خود را شفاف کرده بودند، تأثیر قاعده شورای پول و اعتبار بر شفاف‌سازی اطلاعات بانک‌ها مورد بررسی قرار داد.
بانک‌هایی که اولین‌بار اطلاعات خود را منتشر کردند شامل بانک‌های اقتصاد نوین، ایران- ونزوئلا، پاسارگاد، پست‌بانک، تجارت، توسعه تعاون، توسعه صادرات، رفاه کارگران، سامان، سپه، سینا، کارآفرین، کشاورزی، گردشگری و ملت است. آمار تسهیلات‌دهی این بانک‌ها قبل و بعد از قاعده شورای پول و اعتبار در جدول زیر آورده شده است.
همان‌طور که در جدول پیداست، مقادیر قابل‌توجهی از تسهیلات بانک‌های سامان، سینا، پست‌بانک، کارآفرین، ایران ونزوئلا، ملت، اقتصاد نوین، گردشگری، پاسارگاد و تجارت، در گزارش جدید مخفی شده است. این در حالی است که برخی از بانک‌ها در اولین گزارش بانک مرکزی لیست تسهیلات خود را منتشر نکرده بودند؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که برخی دیگر از این بانک‌ها نیز می‌توانند به جمع این بانک‌ها بپیوندند.
نکته دیگر جدول این است که در مجموع و از بین 14 بانک، میزان تسهیلات مخفی شده فقط چهار بانک با اغماض قابل ‌چشم‌پوشی است و در مجموع نیز 22 درصد تسهیلات بانک‌ها مخفی شده که این مقدار نیز عدد قابل‌توجهی است و نمی‌توان به ‌سادگی از آن چشم‌پوشی کرد. اگر روند ارائه اطلاعات بدون در نظرگرفتن قاعده شورای پول و اعتبار مبنی بر حذف تسهیلات زیر 100 میلیارد تومان بانک‌ها در گزارش‌های بانک مرکزی اصلاح نشود، احتمال قریب‌الوقوع این است که میزان تسهیلات مخفی‌شده بالاتر از عدد فعلی یعنی 22 درصد قرار گیرد.
ضرورت اصلاح قواعد نادرست
بانک مرکزی باید طبق قواعد بیان‌شده در آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان که در سال 1392 به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده بود گزارش‌ها تسهیلات بانک‌ها را منتشر کند و قاعده‌ای غیر از این، تنها موجب ایجاد عدم شفافیت در ارائه آمار تسهیلات بانک‌ها شده و نتیجه آن تنها منجر به بروز خطا در تحلیل و بررسی عملکرد بانک‌ها خواهد شد و مکانیزم آماردهی بانک‌ها را به سمت دورزدن مردم و حتی خود بانک مرکزی منحرف می‌کند.
البته ممکن است ادعا شود که قراردادن یک رقم حداقل برای افشای تسهیلات کلان به منظور کاهش حجم زیاد اطلاعات منتشر شده است، در حالی که طبق قانون باید این آمار به‌طور کامل منتشر شود و به‌طور ویژه در مورد تسهیلات غیرجاری، این ارقام هرچقدر هم کوچک باشد، باید افشا و مدیران و بدهکاران بانکی بازخواست شوند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/368399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فاز دوم ساخت بیمارستان تأمین‌اجتماعی مهاباد کلید خورد

11 مصدوم در حادثه انحراف اتوبوس در محورمیمه به گلپایگان

تدوین 61 رقابت قهرمانی کشور در تقویم ورزش کارگری کشور برای سالجاری

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلف در آزادراه شیراز اصفهان

روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات

برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها

واژگونی اتوبوس در موته 11 مصدوم داشت

واژگونی اتوبوس در میمه با 12 مصدوم

صفحه نخست روزنامه های اصفهان در پنجم اردیبهشت 1403

اصفهان صاحب ظرفیت‌های ناشناخته زیادی است

جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند

اصفهان و پورتو؛ خواهرانی از جنس کاشی‌های آبی با دوستی 500 ساله

برگزاری 350 برنامه در مناطق شهر به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان

ناوگان سازمان خدمات موتوری شهرداری اصفهان نوسازی می شود

اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد

اعمال محدودیت تردد ناشی از سیل در کاشان

کلاهبرداری سایبری با ترفند وام فرزندآوری در اصفهان

اعطای زمین رایگان به 464 مشمول طرح جوانی جمعیت در بهارستان

مجموعه شعر طنز «دیزی در پنت هاوس» منتشر شد

ارزان‌ترین گوشی ناتینگ احتمالاً به‌زودی رونمایی می‌شود

یورونیوز: پهپاد‌های مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند

هیل: همه رئیسان ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند

آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی 2 سال

پیش به سوی کیش ایمن‌تر/ استخدام آتش نشان آقا از میان کیشوندان

شاعر کیشوند، "وعده‌ی صادق" را روایت کرد: نشست مرهم از این مژده بر جراحت قدس

ماجرای تجاوز 4 پسر جوان به دو دختر نوجوان

افزایش کرایه‌‌ های تاکسی از این حد ممنوع شد

جانباز سرافراز «علی طحان سفلی» به خیل همرزمان شهیدش پیوست

مقابله با فضای رسانه‌ای علیه ایران از اهداف اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع همکاری آسیا

صغیر اصفهانی، شاعری که اندیشه‌ای کبیر داشت

سفر به طبیعت بهاری روستای انارک در قالب تصاویر

برنامه سینماهای اصفهان امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

«زیرخاکی» پدیده‌ای فراگیر در اصفهان/ قانون بازدارنده نیست!

تعیین مهلت نصب دوربین ثبت تخلفات در آزادراه شیراز- اصفهان

داستانک/ پری خوشحال

هدست ویژن پرو وضعیت خوبی ندارد؛ احتمال بازنگری در نقشه راه اپل

چرا قیمت سکه کاهشی شد؟

6 الزامی که خریداران سرخابی ها باید رعایت کند

آغاز همایش ملی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور

ضارب دختران دانش‌ آموز در آمل دستگیر شد

یک خبر خوب و خوشحال‌ کننده برای سربازان

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

پرداخت وام فرزندآوری؛ شیوه جدید کلاهبرداران سایبری

برگزاری 12 ویژه برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2

بازار‌های روز در منظریه راه‌اندازی می‌شود

هوای پاک برخی مناطق اصفهان ارمغان باران

امداد رسانی هلال احمر اصفهان به 245 فرد گرفتار در سیلاب

رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای شماره دو پسران سروش معرفی شد

فیلم| وقوع سیل در شهرستان خوروبیابانک