پیام سپاهان

آخرين مطالب

بهبود مشکلات بینایی با کمک بازی جدی مبتنی بر توان‌بخشی علمی

بهبود مشکلات بینایی با کمک بازی جدی مبتنی بر توان‌بخشی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان- در چشم پزشکی شاخص‌هایی مانند حدت بینایی و ارزیابی میدان بینایی برای ارزیابی نتیجه درمان به‌کاربرده می‌شود. این شاخص‌ها اگرچه موفقیت در درمان را نشان می‌دهند، اما ازآنجایی‌که منعکس‌کننده احساس و درک بیماران از بیماری خود نیستند، دارای نقص هستند. بنابراین کیفیت زندگی مرتبط با بینایی درواقع درک بیماران از بینایی و مشکلات روزمره آنها را نشان می‌دهد.

در پژوهشی تحت عنوان  «dido؛ بازی جدی مبتنی بر توانبخشی باهدف بهبود مشکل بینایی عدم هماهنگی حرکت چشم» که توسط مهسا عبیدی شاه تپه و یونس سخاوت، انجام و در هفتمین کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در دانشگاه اصفهان ارائه شد، بر یافتن شیوه‌ای کم هزینه و آسان برای توان‌بخشی افراد دارای اختلال بینایی تمرکز شد.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان  با اشاره به این پژوهش، اظهار کرد: در چشم پزشکی شاخص‌هایی مانند حدت بینایی و ارزیابی میدان بینایی برای ارزیابی نتیجه درمان به کاربرده می‌شوند. این شاخص‌ها اگرچه موفقیت در درمان را نشان می‌دهند، اما ازآنجایی‌که منعکس کننده احساس و درک بیماران از بیماری خود نیستند، دارای نقص هستند. از زمان تغییر رویکرد سیستم مراقبت‌های بهداشتی به ارزیابی نتایج درمانی به‌صورت بیمار مدار، شاخص‌های ذهنی در کنار شاخص‌های عینی جایگاه ویژه‌ای پیدا کردند. در همین راستا مفهوم "کیفیت زندگی" و "کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی" تعریف شد.

نسیبه صرامی افزود: تأثیر بیماری‌های مختلف چشمی بر کیفیت زندگی شناخته شده است. کیفیت زندگی مرتبط با بینایی درواقع درک بیماران از بینایی و مشکلات روزمره آنها را نشان می‌دهد. برای این منظور به رتبه‌بندی مشکلات بیماران بر اساس قضاوت آنها می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه از بین بیماری‌های مختلفی که در زمینه چشم وجود دارند، بیمارانی که مبتلا به استرابیسم هستند را به دلایل مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند، توضیح داد: بیماری بر روی ظاهر و زیبایی بیماران تأثیر مستقیم دارد، بیماری در گروه‌های مختلف سنی شایع است، بیماری زمینه ارثی و ژنتیکی دارد، بیماری به طور مستقیم محدودیت‌های شغلی، اجتماعی و اقتصادی برای بیمار ایجاد می‌کند و بیماری بر روی کارکرد روزانه بیمار و عملکردهای روزمره او تأثیر مستقیم دارد.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان به بازی طراحی شده در این پژوهش اشاره و تصریح کرد: dido؛ بازی جدی مبتنی بر توان بخشی باهدف بهبود مشکل بینایی عدم هماهنگی حرکت چشم است. بازی شامل یک کاراکتر سوار بر واکسن است که در محیطی همانند داخل رگ در حال حرکت است. در مسیر حرکت کاراکتر، موانعی وجود دارد که در صورت برخورد کاراکتر با آنها، بازیکن می‌بازد و باید بازی را از نو شروع کند.

صرامی ادامه داد: این موانع همان کاراکتر ویروس است. در طراحی محیط از کاراکتر و عناصر اضافی خودداری شده است، زیرا تنوع در اجزای محیط و کاراکتر باعث عدم تمرکز چشامی در فرد شده و نتیجه موردنظر محقق نمی‌شود. همچنین بازی در محیط دوبعدی طراحی شده است. ژانر بازی طراحی شده هایپرکژوال است. همچنین  در طراحی بازی از طیف رنگ‌های آبی و سبز استفاده شده که تأثیر آرام بخشی دارند.

وی با بیان اینکه تحقیقات دانشمندان در دانشگاه هاروارد نشان داده که رنگ آبی بر هورمون‌های بدن تأثیر می‌گذارد و درنتیجه باعث فعال شدن مغز و افزایش هوشیاری می‌شود، گفت: سبز یکی از رنگ‌های آرام بخش بوده که استرس، اضطراب و افسردگی را درمان کرده و با بهبود فعالیت مغز، توانایی خواندن و خلاقیت را افزایش می‌دهد. مطالعات نشان داده که رنگ سبز باعث تحریک غده هیپوفیز می‌شود.

صرامی اضافه کرد: بازی با استفاده موتور بازی‌سازی یونیتی و زبان برنامه نویسی ساخته شده و برای پلتفرم‌های ویندوز و اندروید خروجی گرفته شده است. بازی طراحی شده یک بازی بی پایان است و به همین دلیل مراحل پشت سرهم و پیوسته بوده و با توجه به زمان سپری شده به مرحله بالاتر می‌رود. تفاوت مراحل در این است که سرعت حرکت کاراکتر در هر مرحله بیشتر از مرحله قبلی خواهد بود. در هر مرحله که بازیکن ببازد، بازی از اول شروع می‌شود. بازی با استفاده از کلیدهای اروکی قابل کنترل است.

وی هدف از طراحی بازی را کمک به افراد دارای استرابیسم عنوان کرد و افزود: این افراد دارای عدم هماهنگی حرکت چشم هستند که بعد از مدتی دچار انحراف چشم شده و در صورت ادامه یافتن به تنبلی چشم دچار می‌شوند. با طراحی این بازی سعی شده این مشکل را برای این افراد بهبود ببخشیم. شیوه بازی به این صورت است که کاراکتر به‌صورت عمودی حرکت می‌کند. در چشم برای کنترل حرکت بالا و پایین چهار عضله درگیر هستند، در طی بازی نیز با قرار دادن موانع به‌صورت تصادفی در مسیر کاراکتر مجبور به حرکت و جابه‌جایی می‌شود که در این بین بازیکن مجبور است که چشم خود را برای کنترل کاراکتر به بالا و پایین حرکت دهد که در این صورت چهار عضله مجبور به کار خواهند شد.

کارشناس مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: با افزایش سرعت کاراکتر، بازیکن نیز مجبور خواهد شد چشم خود را بیشتر حرکت دهد و این کار باعث افزایش کار عضلات چشم نیز خواهد شد. علاوه بر این، حرکت افقی نیز باعث درگیر کردن دو عضله دیگر چشم خواهد شد که مسئول حرکت دادن چشم به چپ و راست هستند. بازیکن مجبور است که برای دیدن موانع به چپ و راست نگاه کند. این حرکت‌ها باعث می‌شود که چشم مجبور به حرکت شده و عضلات نیز به تبع آن شروع به حرکت خواهند کرد و درنهایت باعث خواهد شد که انحراف چشم در این افراد بهبود یابد.

صرامی تاکید کرد: افرادی که دچار استرابیسم هستند اگر بتوانند تمرین‌های مناسب را برای مدتی انجام دهند می‌توانند مشکل را بدون پذیرفتن خطر و هزینه‌های گزاف جراحی بهبود ببخشند. تکنولوژی می‌تواند این امکان را برای افراد فراهم کند تا بتوانند بدون جراحی و با حداقل امکانات به بهبود مشکل چشمی خود رسیدگی کنند. ازاین‌رو پژوهش حاضر به طراحی و توسعه یک بازی جدی مبتنی بر روش‌های توانبخشی باهدف بهبود مشکل انحراف چشم پرداخته است. برای محقق‌سازی هدف پژوهش بخشی از تمرین‌های توانبخشی در قالب یک بازی جدی دوبعدی طراحی و ارائه شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/366422/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند

اصفهان پرچم‌دار شهرسازی الکترونیک است

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حال آماده باش درآورد

تأکید بر حفظ فرهنگ ایرانی اسلامی و ترویج  فرهنگ حجاب و عفاف در مهاباد

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

7 اردیبهشت‌ به نام روز جهانی گز اصفهان ثبت شد

7 اردیبهشت‌ به نام گز اصفهان شیرین و جهانی شد

کاهش آسیب های اجتماعی با حضور در یادواره شهدا

با توجه به مسائل متعدد در شهرستان اصفهان بازدیدهای مختلفی برنامه‌ریزی شده است

انهدام باند 3 نفره سارقان با اعتراف به 19 فقره سرقت

شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم

لزوم پیوست رسانه‌ای پروژه‌ها در شهر/ محتوای رسانه‌ها باید مورد سنجش قرار گیرد

گندم‌کاران مبارزه با آفت سن گندم را انجام دهند

راه اندازی سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان؛بزودی

ثبت 15 دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان

احیای گلابگیری باغ دولت‌آباد یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران

آماده باش دستگاههای امدادی و خدمات رسان در مناطق جنوب و شرق استان

تجهیز نگهبانان دامداری‌ها به وسایل ارتباطی

افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد

صعود تیم مهاباد به دور دوم مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو کشور

نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان

نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد

چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟

پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای 11 شهرستان اصفهان تا آخر شب

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

هشدار زرد هواشناسی مدیریت بحران اصفهان را به حالت آماده‌باش درآورد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اهدای 14 سری جهیزیه به 14 زوج زیر پوشش بهزیستی در اصفهان

آژیر قرمز در اصفهان / فرونشست به آثار باستانی هم رسید

یکی از مشکلات شهرستان اصفهان وجود نگاه برخوردار است

آب مهمترین مسئله در شرق اصفهان است

امدادرسانی گروه‌های جهادی کاشان در سیل

نمایشگاه بین‌المللی صنایع وابسته فرش ماشینی برگزار می‌شود

بهره برداری از زورخانه ده ونک

افتتاح بخشی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان تا پایان سال

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش