پیام سپاهان

آخرين مطالب

رسانه روسی: آیا تهران می تواند هاب ترانزیتی کالاهای مسکو باشد؟ مقالات

رسانه روسی: آیا تهران می تواند هاب ترانزیتی کالاهای مسکو باشد؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - دیپلماسی ایرانی /متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
به گفته سفیر ایران، برای توسعه خطوط راه آهن، بخش رشت – آستارا در دست احداث است که قرار است، روسیه نیز در آن مشارکت داشته باشد. ایران همچنین، خواهان توسعه خطوط حمل و نقل هوایی میان دو کشور و به ویژه، افتتاح پروازهای مستقیم میان مخاچ قلعه و تهران است.
داریا خودیاکووا-راسیسکایا گازتا/ کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، اعلام کرده که ایران می تواند، به هاب ترانزینی برای صادرات کالا به روسیه تبدیل شود. ایران علاقه مند به واردات غلات و روغن آفتاب گردان از روسیه به ایران است و به صورت متقابل، می تواند کالاهای بسیاری را به روسیه ارسال کند.
به گفته سفیر ایران، برای توسعه خطوط راه آهن، بخش رشت – آستارا در دست احداث است که قرار است، روسیه نیز در آن مشارکت داشته باشد. ایران همچنین، خواهان توسعه خطوط حمل و نقل هوایی میان دو کشور و به ویژه، افتتاح پروازهای مستقیم میان مخاچ قلعه و تهران است.
ایران در چهارراه راه های تجاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و هند واقع شده و به بازار خاورمیانه دسترسی دارد. برای حمل و نقل، صاحبان کالاها می توانند، از کوریدور حمل و نقلی بین المللی «شمال – جنوب» و دیگر کوریدورها استفاده کنند. در سال 1999، پروژه کوریدور حمل و نقلی «شمال – جنوب» شکل گرفت و طبق برنامه ریزی ها، باید ارتباط هند با کشورهای بالتیک از طریق خاک ایران و سپس در امتداد دریای خرر را فراهم کند.
آلگ ایوان اف، استاد گروه بیزینس بین الملل و گمرک در دانشگاه اقتصاد روسیه، می گوید: «این مسیر دارای چشم انداز خوبی است و زمان حمل و نقل کالاها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. مشکلاتی در رابطه با کنترل مرزی و گمرکی در کشورهای شرکت کننده در این پروژه وجود دارد که حمل و نقل را گرانتر می کند. برای غلبه بر مشکلات، به دیجیتال سازی فعال و همچنین، مرتبط کردن سیستم های اطلاعاتی و گمرکی نیاز است.»
دمیتری آرژانیخ، یکی از بنیانگذاران گروه شرکت های خدمات لجستیک روسیه نیز معتقد است: «چندین گزینه برای ارسال کالا از طریق ایران وجود دارد: از طریق دریا به بندر عباس و از آنجا از راه زمینی تا دریای خزر و با کشتی تا آستارا خان و سپس، در داخل روسیه از طریق راه آهن و یا جاده ها. گزینه دیگر: ارسال کالاها از بندر عباس با کامیون هاست. همچنین، می توان، کالاها را از طریق حمل و نقل هوایی از طریق تهران ارسال کرد.»
در این میان، دمیتری آرژانیخ خاطرنشان کرد که هاب حمل و نقلی ایران نمی تواند، با حجم تجارت مورد نیاز روسیه کنار آید. اگرچه، مسیرهایی وجود دارد، اما به طور کامل، توسعه نیافته اند و تجربه کافی وجود ندارد. بنادر، برای جا به جایی تعداد زیادی کانتینر مناسب نیستند.
آندری ورنیکوف، مدیر بخش تحلیل و آموزش سرمایه گذاری روسیه، نیز در این باره می گوید که چشم انداز روابط تجاری متقابل بسیار خوب است، اما همکاری میان این دو کشور محدودیت هایی دارد. تحریم ها علیه روسیه در بلند مدت، به کاهش درآمدهای نفتی و گازی این کشور منجر خواهند شد. این کارشناس می گوید که تسریع در توسعه صنایع با ارزش افزوده بالا مانند هواپیما سازی، مهندسی مربوطه و صادرات تجهیزات و فناوری های غربی ضروری است. ورود فناوری های مدرن از طریق ایران بسیار دشوار است. برای نمونه، ایران آماده است تا توربین های مورد نیاز روسیه را تامین کند، اما اینها توربین های مدرنی نیستند. پیشتر، سید رضا فاطمی امین، وزیر تجارت و صنایع ایران، گفته بود که این کشور قصد دارد در ازای ارسال توربین های گاز و قطعات یدکی خودروها به روسیه، فلزات وارد کشور کند.
در این رابطه آلگ ایوان اف معتقد است: «واردات کنونی از ایران به روسیه عمدتا سبزیجات و میوه جات در حدود 66 درصد، پلاستیک و محصولات ساخته شده از آن 9 درصد، محصولات تولیدی از سبزیجات و میوه جات 6 درصد، الیاف های شیمیایی 2 درصد، محصولات دارویی پزشکی 2 درصد و تجهیزات صنعتی و وسایل نقلیه در حدود 1.5 درصد را تشکیل می دهند».
طی سه سال اخیر، روابط تجاری روسیه و ایران به طور فعالی، در حال توسعه بوده است: گردش مالی و تجاری از 2.1 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی، به 4 میلیارد دلار در سال 2021 میلادی افزایش یافته است. صادرات روسیه بیش از دو برابر و وارداتش بیش از 1.5 برابر شده است.
آلگ ایوان اف نیز می گوید که بعید است، ایران که تحت اعمال تحریم های غرب و امریکاست، بتواند، به عنوان یک هاب حمل و نقلی مرکزی برای تامین تجهیزات گوناگون به روسیه عمل کند. اگرچه، این کشور از تجربه قابل توجهی در واردات محصولات تحریم شده برخوردار است.
پیشتر، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با اعلام این که روسیه در حال مذاکره با ایران برای همکاری با این کشور است، گفت: «یک قرارداد بزرگ بین دولتی که به ابتکار عمل طرف ایرانی است، در حال تدوین و آماده سازی است.»
منبع: راسیسکایا گازتا / تحریریه دیپلماسی ایرانی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/366391/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود