پیام سپاهان

آخرين مطالب

چرایی شکست طرح توسعه ای گروه 7 در رقابت با جاده ابریشم چین مقالات

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خبرگزاری اسپوتنیک نوشت: گروه هفت روز 26 ژوئن (یکشنبه/ 5 تیر) برنامه قبلی خود را با هدف تامین منابع مالی زیرساختی برای کشورهای فقیر و درحال توسعه با نام جدید «سرمایه گذاری جهانی و مشارکت در زیرساخت»، بار دیگر راه اندازی کرد. هدف از این پروژه، رقابت با طرح کمربند و جاده چین است که در سال 2013 توسط پکن آغاز شد.
برنامه «دوباره جهان را بسازیم» ((B3W)) ابتدا توسط هفت کشور صنعتی جهان برای مقابله با طرح کمربند و جاده چین در اجلاس گروه هفت در کورنوال (ژوئیه 2021( ارائه شد.
اما از آن پس خبری از این تلاش گروه هفت نشد و اعضای هفت کشور صنعتی جهان در اجلاس امسال خود تصمیم گرفتند نفس تازه ای در این پروژه بدمند.
فرانچسکو سیسی، کارشناس، نویسنده و مقاله نویس چینی مقیم پکن، در این زمینه گفت: آمریکا تاکنون نتوانسته پروژه «دوباره جهان را بسازیم» را به پیش ببرد. اما حضور گروه هفت می تواند حرکت تازه ای ایجاد کند. تا وقتی همه چیز محقق نشده نمی توان درباره آن مطمئن بود اما در عین حال نمی توان این طرح را نادیده گرفت زیرا واقعیت دارد و تعهد بزرگ بسیاری از کشورهای اقتصادی جهان می تواند منطقی باشد.
پروژه جایگزین جاده ابریشم گروه هفت چیست؟
این طرح ساخت یک کابل مخابراتی زیر دریایی را شامل می شود که کشور سنگاپور را از طریق مصر و شاخ آفریقا به فرانسه متصل می کند. همچنین شامل ساخت کارخانه واکسن کووید-19 در سنگال؛ توسعه پروژه های خورشیدی در آنگولا، از جمله شبکه های کوچک خورشیدی و شبکه های برق خانگی و نیز احداث یک نیروگاه راکتور هسته ای مدولار نوآورانه در رومانی است که از جمله اقدامات این پروژه محسوب می شوند.
دولت بایدن متعهد شد که طی پنج سال آینده 200 میلیارد دلار در پروژه های زیرساختی جهانی جمع آوری کند. انتظار می‌رود کل سرمایه‌گذاری شامل کشورهای گروه هفت و سرمایه خصوصی به 600 میلیارد دلار برسد.
در مقابل، چین تنها در سال 2021 تقریبا 59.5 میلیارد دلار در پروژه زیرساختی جامع خود سرمایه گذاری کرده است. وقتی نوبت به بخش های حیاتی پروژه می رسد، به نظر می رسد غرب عقب مانده است. در حالی که گروه هفت هنوز در حال بررسی ساخت کابل زیردریایی است که اروپا و آسیای جنوب شرقی را به هم متصل می کند، چین تقریبا هفت سال پیش راه ابریشم دیجیتال خود (DSR) را آغاز کرد. شالوده DSR، اتصال اروپا و آفریقای شرقی (PEACE) است. این بخش از پروژه شامل یک شبکه کابلی زیردریایی به طول 9300 مایل است که قرار است آسیا، آفریقا و اروپا را به هم پیوند دهد. این شبکه برای انتقال بیش از 16 ترابیت بر ثانیه در هر جفت فیبر طراحی شده است و بخش مدیترانه ‌ای آن از مصر به فرانسه نصب شده است.
تردید کارشناسان درباره محقق شدن پروژه گروه هفت
با این حال برخی ناظران سیاسی نسبت به توانایی آمریکا و گروه هفت برای اجرای این پروژه با توجه به تورم بی سابقه و بحران هزینه زندگی که در حال حاضر ایالت های آمریکا را فرا گرفته است، ابراز تردید کرده اند.
بانک‌های مرکزی آمریکا، انگلیس و اروپا در تلاش هستند تا با افزایش نرخ‌های بهره برای کاهش تقاضا، تورم سرسام‌آور را مهار کنند، که نگرانی‌ها از رکود اقتصادی را برانگیخته است.
توماس دبلیو پاوکن نویسنده کتاب «آمریکا درمقابل چین: از جنگ تجاری تا معامله دوجانبه» و مشاور امور آسیا و اقیانوسیه و مفسر سیاسی در این زمینه گفت: واشنگتن مدعی است که بیش از 200 میلیارد دلار ارسال خواهد کرد. اما این پول از کجا خواهد آمد و واقعا چگونه استفاده می شود؟
وی خاطرنشان کرد سنا با این طرح مخالفت کرده زیرا جمهوریخواهان نگران هستند که ولخرجی های دولت دموکرات باعث افزایش تورم و افزایش بدهی ملی شود.
این مفسر سیاسی اجرای این طرح را در شرایطی که اروپا درمقابل جنگ اوکراین قرار گرفته زیر سوال برده است.
پاوکن همجنین گفت طرح گروه هفت نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای طرح کمربند و جاده به رهبری پکن باشد که کمتر از یک دهه است که اجرا شده است.
این مفسر ژئوپلتیک گفت گروه هفت باید بیان کند که می تواند این پروژه ها را به نتیجه برسانند. به غیر از نیروگاه خورشیدی در آنگولا، من هیچ یک از این ابتکارات را واقعاً کارآمد نمی بینم.
این کارشناس آسیا و اقیانوسیه اظهار داشت هنوز مشکل دیگری وجود دارد که چگونه می توان این پروژه های غربی را برای کشورهای جنوب جهانی جذاب کرد. به ویژه، گروه هفت در حال پیشبرد برنامه تغییرات آب و هوایی و برنامه کاهش انتشار کربن است که برای اکثر کشورهای جهان سوم که هنوز به سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر و مطمئن‌تر و نیروگاه‌های زغال سنگ متکی هستند، جذاب نیست.
این مفسرسیاسی نتیجه گرفت: آمریکا و گروه هفت در حال دادن نام جدید به یک پروژه شکست خورده هستند و فکر می کنند که می توانند با نام های جدید موفق شوند. اما این پروژه در جهان واقعی کار نمی کند.
برچسب‌ها چین جو بایدن گروه هفت جاده ابریشم

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/366027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (اول اردیبهشت 1403)

ترقه بازی!

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم است

ماجرای صدای انفجار مهیب در گناوه چه بود؟

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه انفجار در اصفهان

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول