پیام سپاهان

آخرين مطالب

دستوراتی که برای مستاجر خانه نمی شود اجتماعی

  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - 26 آذر سال 1399 بود که شورای نگهبان قانون مالیات بر خانه‌های خالی، را تأیید کرد. مطابق این قانون از خانه‌های خالی در سال اول، 6 برابر مالیات بر درآمد اجاره اخذ و برای افراد دارای 5 خانه و بیشتر، به ازای تمام واحد‌های مسکونی این ضریب دو برابر می‌شود.
بر اساس آمار‌های رسمی بانک مرکزی درباره وضع اجاره بها، میانگین تورم اجاره مسکن در تهران و سایر شهر‌های کشور طی دو سال و دو ماه گذشته (از ابتدای سال 99 تا پایان اردیبهشت 1401) حدود 49 درصد بوده است.
گزارش سایت دنیای اقتصاد اعلام می‌کند تورم نقطه‌ای اجاره مسکن در تهران 46 و در کل کشور 51 درصد بوده است.
گوش کسی به دستورات بدهکار نیست
28 خرداد امسال بود که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن سقف افزایش 25 درصدی سالیانه برای تهران و 2٠ درصدی برای سایر شهر‌های کشور را مورد تاکید قرار داد. اما شواهد نشان می‌دهد کسی گوشش به این دستورات بدهکار نیست و راه‌های مختلفی برای دور زدن قوانین مربوط به نرخ‌های اجاره وجود دارد.
یک مستاجر ساکن شمال شهر اصفهان به خبرنگار ما می‌گوید: هرکس هر قیمتی که بخواهد برای خانه اش تعیین می‌کند.
او می‌گوید: املاکی‌ها هرکاری که دلشان بخواهد می‌کنند و هیچ نظارتی نیست؛ قیمت‌ها در بازار رهن و اجاره هم نجومی شده.
غلامرضا از مستاجرانی است که از شرایط نابسامان بازار مسکن به ستوه آمده، او می‌گوید: در زمان کرونا اعلام کردند که هیچ صاحبخانه‌ای نمی‌تواند عذر مستاجر را بخواهد و یک سال باید قرارداد‌ها تمدید شود، ولی این دستور نقض شد؛ صاحبخانه من در شورای حل اختلاف حکم تخلیه گرفت و به من مهلت داد تا خانه دیگری پیدا کنم، در زمانی که دنبال خانه می‌گشتم از من به دادگاه شکایت کرد که سه ماه طول کشید.
او می‌گوید: دادگاه ، بابت این سه ماه من را محکوم به پرداخت 12 میلیون تومان به صاحبخانه ام کرد، در صورتی که خود صاحب خانه مهلت داده بود تا خانه پیدا کنم پس چرا دادگاه شکایت او را قبول کرد؟! این مبلغ درحالی از من گرفته شد که اجاره این سه ماه، چهار میلیون و 350 هزار تومان می‌شد.

پیام سپاهان

امسال شدید‌ترین رکود را در بازار مسکن داشتیم
یک مشاور املاک از حال و هوای این روز‌های بازار مسکن می‌گوید و معتقد است بازار مسکن اصلا وضع خوبی ندارد و در رکود عجیبی به سر می‌برد.
به گفته محمدی، امسال شدید‌ترین رکود در بازار مسکن را در 40 سال اخیر شاهد بودیم، تا پولی به سمت بازار مسکن حرکت نکند نمی‌توان گفت وضع بازار بهتر شده است.
او می‌گوید: در بازار فعلی مسکن خرید و فروش چندانی نمی‌شود و فقط بحث تهاتر بین سازندگان و فعالان این حوزه مطرح است، به طور کلی میتوان گفت شرایط خوبی بر بازار حاکم نیست و پیش بینی می‌شود تا پایان سال هم وضع به همین منوال ادامه داشته باشد.
مشکلات بازار مسکن با راه‌حل‌های دستوری قابل حل نیست
براساس گفته‌های رسول جهانگیری رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان، با وجود تصویب قانون سقف افزایش اجاره بها، هنوز زیرساخت‌های اجرای آن کامل نیست.
او می‌گوید: مجلس قانون خوبی وضع کرده و در اصلِ قانون تردید نیست؛ اما زیرساخت‌هایی که بتوان به کمک آن چنین قانونی را به طور کامل اجرا کرد موجود نیست.
رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان معتقد است: مشکلات بازار مسکن با راه‌حل‌های دستوری قابل رفع نیست بلکه باید ریشه مشکلات را پیدا و حل کرد.
جهانگیری می‌گوید: آنچه شرایط بازار مسکن را بهبود می‌بخشد، برنامه‌های حمایتی برای افزایش تولید مسکن است. برای این کار باید واحد‌هایی ساخته شود که با ذائقه و شرایط کنونی مردم هماهنگ باشد.
او می‌گوید: زمانی که مسکن به اندازه نیاز و حتی بیشتر از آن ساخته شود چه دلیلی برای احتکار و عدم عرضه می‌ماند؟ در این شرایط مسکن دیگر کالای سرمایه‌ای به شمار نمی‌آید و نرخ آن کاهشی می‌شود؛ بنابراین دلیلی برای نفروختن مسکن باقی نمی‌ماند.
به گفته رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک اصفهان، اگر شرایط فراهم شود، نیازی به دریافت مالیات از خانه‌های خالی برای بهبود بازار نیست، زیرا وقتی عرضه مسکن بالا باشد خود به خود بازار هم سامان می‌گیرد.

پیام سپاهان

وام ودیعه مسکن به سود بانک یا مستاجران؟
عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور پیش از این گفته بود: ایران تنها کشوری است که چنین سود‌هایی از سوی بانک‌های آن دریافت می‌شود.
به گفته او بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سود 100 میلیون تومان وام کمک ودیعه مسکن که به مستأجران تهرانی پرداخت می‌شود، بیش از 52 میلیون تومان است که به‌نظر می‌رسد بیشتر به‌سود بانک‌ها باشد تا اجاره‌نشین‌ها.
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور می‌گوید: اقساط این وام حدود 2.5 میلیون تومان است که این مبلغ را باید به هزینه‌های زندگی و اجاره‌بهایی که مستاجران می‌پردازند باید اضافه کنیم.

پیام سپاهان

یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در دست ساخت
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اواخر خرداد در بیست و پنجمین سفر استانی هیئت دولت به خبرنگاران اصفهانی گفت: تا 26 خرداد امسال، 5 میلیون و 200 هزار نفر در سامانه نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که از این تعداد یک میلیون متقاضی پالایش می‌شوند.
به گفته او، یک میلیون و 350 هزار واحد مسکونی در کشور در دست ساخت است و تا شهریور بخشی از آن تحویل می‌شود، درواقع ساخت مسکن سرعت می‌یابد تا به دومیلیون واحد مسکونی برسد و در دو بخش دو میلیون نفری واحد‌ها افتتاح می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: در نظر داریم زمین چهار میلیون واحد مسکونی به سرعت تعیین تکلیف شود؛ در اصفهان نیز حدود 60 درصد زمین‌های مورد نیاز برای ساخت مسکن، مشخص شده است.
از دوازدهم تا بیست‌ونهم خرداد امسال، 242 هزار و 198 متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن، در تارنمای وزارت راه و شهرسازی برای تایید شرایط اولیه ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین تا این تاریخ 1541 مستاجر به عنوان واجد شرایط به بانک عامل معرفی شده‌اند که فقط 46 سرپرست خانوار مستاجر موفق به دریافت این وام شده‌‍‌اند.
براساس آمار بالا حتی اگر مراحل دریافت وام فقط در چند ساعت امکان پذیر شود، همچنان کمتر کسی زیر بار این وام می‌رود. وام ودیعه مسکن فقط می‌تواند صورت مسئله را پاک کند و به نظر می‌رسد حتی سود وام ودیعه مسکن که به تازگی از 18 به 13 درصد کاهش یافته، دردی از مستاجران دوا نخواهد کرد.
به باور کارشناسان قانون خوب تعیین سقف اجاره بها اگر زودتر سازوکار اجرایی و نظارتی قوی پیدا کند به طوری که هیچ سودجویی نتواند آن را دور بزند شاید مسکنی در بازار مسکن باشد.
گزارش از مهران اسماعیلی
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/365994/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد