پیام سپاهان

آخرين مطالب

نامه 1000 استاد دانشگاه و حوزه به رؤسای سه قوه درباره فضای مجازی مقالات

نامه 1000 استاد دانشگاه و حوزه به رؤسای سه قوه درباره فضای مجازی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
1000 استاد دانشگاه و حوزه در نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه، خواستار اهتمام جدی به رفع عقب‌ماندگی و جلوگیری از آسیب‌های گسترده فضای مجازی کنونی ایران شدند.
به گزارش خبرگزاری حوزه، هزار نفر از اساتید دانشگاه و حوزه در نامه‌ای به رؤسای قوای سه‌گانه، خواستار اهتمام جدی به رفع عقب‌ماندگی و جلوگیری از آسیب‌های گسترده فضای مجازی کنونی ایران شدند. نویسندگان و امضاکنندگان این نامه، ضمن توجه دادن مسئولان به مطالبات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره لزوم حکمرانی و سالم‌‌سازی عرصه فضای مجازی، انتظارات خود را در این زمینه به صورت روشن از هر یک ازسران قوا به‌ویژه ریاست محترم جمهور مطرح کردند.
در متن کامل این نامه که خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس‌قوه قضائیه و دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس شورای اسلامی نوشته شده، آمده است: «همان‌گونه که مستحضرید امروزه فضای مجازی، یکی از مهم‌ترین زمینه‌ها و مؤلفه‌های پیشرفت دولت‌ها و جوامع به شمار می‌آید و کشورهایی که دارای فناوری بالا و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه فضای مجازی هستند، از آن به عنوان موتور پیشران در ابعاد و عرصه‌های گوناگون بهره می‌برند: اشتغال‌زایی و خلق فرصت‌های جدید شغلی، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری در سایه اقتصاد دیجیتال، رشد علمی، ارتقای نظام اداری و تسهیل امور مردم، تقویت آرامش و امنیت جامعه، استحکام و پویایی نظام سیاسی، ترمیم شکاف‌های اجتماعی، و تقویت هنجارها و ارزش‌های فرهنگی و عرضه آنها به مردم دنیا، بخشی از ثمرات فضای مجازی در برخی کشورهای پیشرفته است.
مع‌الأسف ایران اسلامی ما ـ که در حوزه‌های گوناگون علم و فناوری پیشرفت کرده و در برخی زمینه‌ها به قله‌های دانش دست یافته ـ در عرصه فضای مجازی، به یک مصرف‌کننده تبدیل شده است، و همین وضعیت آسیب‌های جدیِ اقتصادی، علمی، امنیتی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در پی آورده است.
سوگمندانه باید گفت فضای مجازی که به عنوان یک فرصت می‌توانست با تبدیل ایران به قطب فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در منطقه و جهان، فرصت‌های اقتصادی سرشاری پیش روی کشور قرار دهد، آسیب‌های جدی درسالیان گذشته برای کشور به‌وجود آورده است که تأثیرگذاری در عدم ثبات اقتصادی، یکی از آن موارد به شمار می‌رود.
ابزاری که می‌توانست برای تقویت امنیت و آرامش جامعه به‌کار آید، امروز، عملاً ناامنی اجتماعی را به ارمغان آورده است؛ سرقت، کلاهبرداری، تهدید، قتل، هتک حیثیت افراد، تجاوز به حریم خصوصی، فروپاشی خانواده و... بخشی از رهاورد وضعیت اسفبار فضای مجازی کنونی ایران است. فضای مجازی که می‌بایست از جهت سیاسی باعث رشد و پویایی و استحکام نظام اسلامی‌شود، به آسیب‌پذیری نظام انجامیده است و دشمنان از طریق طرح شایعات و اتهامات گسترده، گردآوری کلان داده‌
(Big Data) و مدیریت افکار عمومی بر اساس آن، اهداف خود را پیش ‌برده‌اند.
فضای مجازی که می‌توانست با ترمیم شکاف‌های اجتماعی و تقویت هویت ملی، در کیفیت زندگی مردم و رفاه جامعه تحول ایجاد کند، به دلیل عدم مدیریت و بهره‌برداری صحیح، به یک تهدید جدی برای عناصر هویت اجتماعی ایرانیان تبدیل شده است و پیامدهای سوء آن را از جمله می‌توان در تغییر سبک زندگی از ایرانی ـ اسلامی به غربی ـ مادی مشاهده کرد.
فضای مجازی که قابلیت گسترش معنویت و اخلاق، اشاعه‌اندیشهتوحیدی و صدور اسلام ناب را به سراسر عالم دارد، به محل لجن‌پراکنی نسبت به اعتقادات، تضعیف معنویت و ارزش‌های اخلاقی، و زیر پاگذاشتن احکام مسلم اسلامی و قوانین صریح کشورمان تبدیل شده است؛ در چنین وضعیتی به جای زمینه‌‌سازی برای پاک‌زیستن مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان کشور عزیزمان، بستر کاملا مساعدی برای کشانده‌شدن و سوق دادن آحاد جامعه حتی کودکان به انواع فساد و فحشا فراهم شده است؛ گو آنکه به‌ اجبار مردم را باید به جهنم برد!
چنان‌که اشاره شد، بخش مهمی از آسیب‌های مذکور از آن روست که امروز فضای مجازی کشور از عرصه‌های وابسته و عقب‌مانده است؛ همان‌گونه‌که بسیاری از زیرساخت‌ها و سخت‌افزارهای ارتباطی کشور از تولیدات خارجی است؛ کنترل و مدیریت مهم‌ترین سرویس‌های ارتباطی و موتورهای جست‌وجوگر در اختیار مخالفان ایران اسلامی است؛ گسترده‌ترین شبکه‌های
اجتماعی ـ که بخش مهمی از فضای مجازی را دربرمی‌گیردـ غیربومی است، و مدیران آن از عوامل صهیونیزم جهانی یا در ارتباط با آنان‌اند.
این همه، در حالی است که مقام معظم رهبری از اوایل توسعه اینترنت با مدیریت نظام سلطه، بر لزوم مراقبت و انجام دادن اقدامات لازم در این زمینه تأکید فرمودند. معظم‌له در سال 1390 با تشکیل «شورای عالی فضای مجازی»، تلاش برای مدیریت فضای مجازی، بومی‌‌سازی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای پرکاربرد، بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های فضای مجازی و پیشگیری جدی از مخاطرات و آسیب‌های آن را از مسئولان امر مطالبه کردند. کوتاهی و بلکه بی‌توجهی متولیان و مجریان نسبت به این مطالبات، باعث شد ایشان در سال‌های اخیر، بارها از وضعیت آسیب‌زا و رهاشده فضای مجازی موجود کشور و سلطه دشمنان بر آن، به‌شدت اظهار نارضایتی نموده، و از کوتاهی مسئولان گلایه کنند.
ما امضاکنندگان این نامه، به طور خاص، از ریاست محترم جمهوری اسلامی، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی ـ که با رویکرد عدالت‌گرایانه و اقدامات جهادی خود بارقه‌های امید را در دل‌های ملت شریف ایران روشن کرده‌اند ـ خواستاریم:
1. مسئولان و مدیرانی که در شکل‌گیری وضعیت اسفبار فعلی فضای مجازی نقش داشته‌اند ـ و طبق قانون و تأکیدات حضرتعالی باید به‌دلیل ترک فعل‌هایشان محاکمه شوند ـ برکنار گردند و نیروهای متخصصِ متعهد و دغدغه‌مند به جای آنها منصوب شوند؛
2. برنامه‌ریزی و اقدامات عملی برای تقویت و توسعه سرویس‌های پرکاربرد داخلی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی و موتورهای جست‌وجو، و مزیت‌بخشی به آنها در برابر نمونه‌های مشابه خارجی در دستور کار دولت قرار گیرد؛
3. تصمیمات و پی‌گیری‌های نتیجه‌بخش برای الزام شبکه‌های اجتماعی خارجی به «اخذ مجوز فعالیت و تبعیت از قوانین کشور» انجام پذیرد؛ چنان که برخی کشورهای دیگر نیز با جدیت در این جهت اقداماتی کرده و توفیقاتی بدست آورده‌اند؛
4. شورای عالی فضای مجازی، به رغم قصورات و تقصیرات، برخی مصوبات مفید دارد که متأسفانه توسط دولت قبل اجرا نشده است. تقاضامند است دولت محترم در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این مصوبات را ـ‌که عمل به آنها بخشی از معضلات فضای مجازی را کاهش می‌دهدـ اجرایی کند.
از ریاست محترم قوه مقننه، جناب آقای دکتر قالیباف مصرانه خواهانیم: ضمن توجه به وظیفه نظارتی و مطالبه‌گری مجلس، در تصویب قانونی جامع و پیشران که، همچون برخی کشورهای دیگر ِموفق در این زمینه، قادر به ایجاد تحول در ابعاد و سطوح گوناگون فضای مجازی و تحقق حکمرانی در این حوزه مهم باشد تعلل صورت نگیرد و به مسئولیت این نهاد مهم قانون‌گذار در دستیابی به فضای مجازی تراز و شایسته ملت بزرگ ایران اسلامی اهتمام ورزیده شود. مقام معظم رهبری در اولین دیدار با نمایندگان مجلس کنونی، «مدیریت فضای مجازی را»‌ از جمله «مسائل مهم» و «کلیدی» و فوری شمرده، از نمایندگان مجلس خواستند اهتمام جدی به این مسئله داشته باشند. طبعا، در جهت وضع قانون، توجه جامع و دقیق به مطالبات رهبری که از مهم‌ترین آنها لزوم قطع سلطه دشمن در فضای مجازی است، اهمیت اساسی دارد.
از ریاست محترم قوه قضائیه، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای نیز انتظار داریم تا در راستای احیای حقوق عامه، بدون مسامحه، به وظیفه ذاتی قوه قضائیه در پیشگیری از جرائم مرتبط با فضای مجازی، برخورد قاطع با موارد تخلف و نقضِ مقررات کشور، و انجام مسئولیت خود در قبال بسترهای جرم‌خیز عمل کنند.
اسامی برخی اساتید امضا‌کننده:
اسامی تعدادی از اساتید برجسته امضاکننده این نامه، عبارتند از (به ترتیب الفبا)
1. دکتر ابراهیم برزگر (استادتمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی)
2. حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا بهروزی‌لک (استادتمام علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم)
3. حجت‌الاسلام دکتر سعید بهشتی (استادتمام علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی)
4. دکترمحمدحسین بهشتی (استادتمام پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی)
5. دکتر محمود بهمن‌آبادی (استادتمام فیزیک دانشگاه صنعتی شریف)
6. دکتر خیرالله پروین (استادتمام حقوق دانشگاه تهران)
7. حجت‌الاسلام والمسلمین حسین توفیقی (استاد ادیان حوزه علمیه قم)
8. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه (استادتمام فلسفه و کلام پژوهشگاه فرهنگ و‌اندیشه اسلامی)
9. دکتر علی رضائیان (چهره‌ ماندگار و استادتمام رشته مدیریت دانشگاه شهید بهشتی)
10. دکتر حسین شرف‌الدین (استادتمام جامعه‌شناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
11. استاد عبدالرسول عبودیت (استادتمام فلسفه اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
12. حجت‌الاسلام و المسلمین محمد فاکر (استادتمام علوم قرآنی جامعهًْ‌المصطفی)
13. دکتر علی فتحی آشتیانی (استادتمام روان‌شناسی دانشگاه بقیهًْ‌‌الله)
14. دکتر اسماعیل کاوسی (استادتمام مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد تهران شمال)
15. دکتر حسین کلانتری خلیل‌آباد (استادتمام معماری و شهر‌سازی دانشگاه آزاد کرج)
16. دکتر منوچهر محمدی (استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران)
17. دکتر محمد مردانی شهربابک (استادتمام مدیریت راهبردی دانشگاه امام حسین)
18. دکتر رحمت‌الله مرزوقی (استادتمام مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز)
19. دکتر حسن ملکی (استادتمام علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی)
20. حجت‌الاسلام دکتر رضا مؤدب (استادتمام علوم قرآنی دانشگاه قم)
21. دکتر عزیز نجف‌پور آقابیگلو (رئیس‌دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی ـ تهران)
22. حجت‌الاسلام دکتر علی نصیری (استادتمام علوم قرآن و حدیث)
23. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن‌آقا نظری (استادتمام اقتصاد اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه)
24. حجت‌الاسلام دکتر محمدجواد نوروزی (استادتمام علوم سیاسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)
25. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدیدالله یزدان‌پناه‌ (استاد فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم)

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/365748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم 10 میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم

پاسخ مبهم بانک مرکزی درباره وام ازدواج

(ویدئو) واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

کلید موفقیت آیفون 16 در دستان بدترین آیفون تاریخ

فارن افرز: جنگ ایران و اسرائیل از سایه خارج شد

ارومیه نیازمند 250 کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب است

تصادف 3 خودرو با 3 کشته در مسیر یاسوج به اصفهان

برگزاری 12 ویژه برنامه به‌مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 2

استفاده از این اپلیکیشن، گوشی های قدیمی سامسونگ را نابود می‌کند

زمان حدودی رونمایی ناتینگ فون 3 لو رفت

خبرگزاری آمریکایی: ایران و اسرائیل از آستانه یک جنگ تمام عیار بازگشتند

ببینید | اولین تصاویر از واژگونی هولناک سه خودروی شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان | سه راننده جان باختند + فیلم

هشدار نارنجی با شدت گرفتن بارش‌های رگبار و صاعقه در اصفهان

آغاز تولید تخم اصلاح شده ماهی قزل‌آلا در اصفهان

تصادف با سه فوتی در جاده یاسوج_ اصفهان

تیمار و رهاسازی 2 توله سمور سنگی در طبیعت خوانسار

(تصاویر) مادی‌های زاینده‌رود، میراث چندهزارساله مهندسی آبی

تبادل تجربیات حمل‌ونقل همگانی اصفهان و سن‌پترزبورگ

اعزام 260 زائر از استان اصفهان به سرزمین وحی

ثبت 117 درصدی تعهد اشتغال شهرستان اردستان

بسیج جامعه پزشکی مهاباد خدمات رایگان ارائه کردند

پیشرفت 80 درصدی پیاده‌روسازی خیابان آیت‌الله اشرفی اصفهانی

مقایسه قبل و بعد محل پرتابه اسرائیل به پایگاه هوایی اصفهان | آیا واقعا موشک به پایگاه هوایی اصفهان اصابت کرد؟ |ویدئو

بیش از 15 هزار شناسه‌یکتا برای پروانه‌کسب کاغذی در آذریجان‌غربی صادر شد

واژگونی همزمان 3 خودروی پژو در محور یاسوج به اصفهان/ مرگ 3 راننده

نمازم قضا شد

از گفته خود دلشادم

کالبدشکافی هواوی Pura 70 اولترا، مکانیسم نوآورانه دوربین آن را نشان می‌دهد

گوگل چگونه دوربین گوشی‌هایش را در آزمایشگاهی مخفی بررسی می‌کند؟

نسل جدید ربات انسان‌نمای اطلس رونمایی شد

روزنامه اصولگرا مطرح کرد: دفاع دولت از عقلانیت

کلید 95 میلیارد دلاری برای دو جنگ؟

نوزادی فلسطینی که از شکم مادر شهیدش بیرون آورده شد

نگاه عباس عبدی به ماجرای «مسجد بوستان قیطریه»

دردسر مزمن الکترونیکی شدن نسخه دارو

فرمانده مغرور؛ بازخوانی 4 برخورد ابوالحسن بنی‌صدر و نیروهای مسلح ایران

افزایش 5 برابری کاشت کلزا در مهاباد

«شهید کوچه ما، روشنایی شهر» در منطقه 13 اصفهان

بازگشایی مرتفع‌ترین جاده برف گیر ایران در شهرستان دنا

پیشرفت 20 درصدی اجرای قانون حدنگار در اراضی کشاورزی استان

خطر جاری شدن سیل روستای کوشک بالا را تهدید می کند

بازگشایی گردنه بیژن پادنای سمیرم

آغاز موج‌های بارشی جدید/ وقوع بارش‌های شدید در تمام نقاط کشور

دستگیری قاتل فراری حادثه قتل در مهاباد

فکر بلبل همه آن است که گلی شد یارش

سخن زیبای حسین پناهی در مورد پول

آیفون 16 ویژگی منحصربه‌فرد و غیرمنتظره‌ای خواهد داشت

چرا اپل به عرضه یک آیفون ارزان قیمت نیاز دارد؟

اپل ویژن پرو در برزیل برای جراحی شانه به‌کار گرفته شد