پیام سپاهان

آخرين مطالب

افزون بر 8 هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر به اصفهان برای آب، مصوب شد سیاسی

افزون بر 8 هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر به اصفهان برای آب، مصوب شد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- ایرنا وزیر نیرو گفت: در حوزه آب بیش از 8 هزار میلیارد تومان در این سفر اعتبار مصوب شد که بالغ بر یک سوم اعتبارات کل سفر را شامل می‌شود که برای بخش‌های آبرسانی شهری و روستای، تصفیه‌خانه آب و طرح‌های فاضلاب استان دیده شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی اکبر محرابیان پنج شنبه شب در جلسه شورای اداری استان اصفهان با حضور رییس جمهور اظهار داشت: در مقام یک کارشناس که نزدیک به 30 سال سابقه فعالیت اجرایی دارد، تنها یک راه برای نجات زاینده‌رود است و آن انجام مجموعه اقدامات در نظر گرفته در یک زمان کوتاه و زمان‌بندی شده در قالب یک برنامه حساب شده و متصل بهم است.
وزیر نیرو با اشاره به نجات زاینده رود و ضرورت انجام مجموعه اقدامات در یک برنامه زمان‌بندی و حساب شده و زنجیروار، اضافه کرد: اگر به کوهرنگ 3 و طرح‌های مشابه دلخوش کرده‌ایم در طول زمان اجرا، 10ها برابر این میزان تخصیص آب را از دست خواهیم داد بنابراین عزم و پشتیبان ملی برای نجات زاینده رود میخواهد که جز با مشارکت اقتصادی و دلسوزان کشور امکانپذیر نیست.
محرابیان به نکاتی در موضوع زاینده‌رود پرداخت و افزود: سخت‌تر از احیای زاینده‌رود بیان طرح احیا در طول دو تا سه دهه گذشته است.
وی چالش زاینده‌رود را عبارت از 4 موضوع کلان دانست که سالانه یک و 2 دهم میلیارد متر مکعب از منابع آب زیرزمینی دراین منطقه اضافه برداشت می شود که متاسفانه مشکلاتی متعددی را برای اصفهان رقم زده است، گفت: افزایش چشمگیر تقاضا و بارگذاری ها در بخش های مختلف کشاورزی، شرب و صنعت منطقه و تغییرات اقلیم و کاهش بارش‌ها در طول ادوارهای مختلف به ویژه در دهه اخیر باعث بروز خشکسالی بسیار مفرط به ویژه در حوزه آبریز زاینده رود شده است.
محرابیان عدم اجرای به موقع پروژه های عمرانی و آبی استان را از دیگر چالش‌های زاینده رود خواند و گفت: طرح‌هایی از دهه 60 و 70 برای زاینده‌رود تعریف شده است که در حد طرح نیمه تمام یا رها شده یا پیشرفت بسیار اندکی داشته است.
وی گفت: عدم تعادل به خاطر افزایش تقاضا و کمبود منابع آب باعث عدم پایداری دائمی زاینده رود شده است.
محرابیان به راهکارها اشاره کرد و گفت: تبیین برنامه جامع و یکپارچه حوزه زاینده‌رود، اجرا و تامین اعتبار طرح‌های نیمه تمام از جمله راهکارها برای احیای دائمی زاینده رود است که باید در قالب طرح جامع اعتبار قابل توجهی در کشور تخصیص یابد و بر اساس تجارب، پشتیبان عظیمی از طرح های ملی در اعتبارات خارج از بودجه سنواتی دیده شده است.
وی زنده کردن زاینده رود را در پی اجرای بموقع، سریع و پشتیبانی این طرح ها دانست که امروز، عزم و اراده آن وجود دارد، گفت: اصلاح الگوی کشت و تغییر نگرش به موضوع کشاورزی با بهره گیری از الگوهای نوین، آبیاری نوین و کشت های پر بازده با بهره مندی بالا برای مردم است که از نظر اقتصادی باید مشوق های لازم و تخصیص تسهیلاتی از کشاورزان صورت بگیرد.
وزیر نیرو اظهار داشت: همچنان شاهد مصرف آب توسط برخی از صنایع آب‌های جاری و سطحی هستیم که باید تخصیص ها بازنگری و با استفاده از پساب و آب های غیر متعارف جایگزین شود.
وی با بیان اینکه اصلاح روش آبیاری فضای سبز واقع درحوزه زاینده رود، به کار گیری پساب به جای چاه ها از دیگر راهکارها برای احیای زاینده رود است و گفت: با کلام و بیان نمی توان شاهد قطع برداشت های غیر مجاز باشیم و باید سازه‌ها و راه‌های حفاظتی از ابتدا تا انتهای حاشیه رودخانه اجرا تا امکان برداشت غیر مجاز غیر ممکن شود.
وزیر کشاورزی نیز در این جلسه ازتولید 7 و نیم میلیون تن محصول کشاورز در سال به ارزش 50 هزار میلیارد تومان خبر داد و افزود: میزان صادرات در حوزه کشاورزی به 200 میلیون دلار می‌رسد.
سید جواد ساداتی نژاد با اعلام اینکه در زمان حاضر11 درصد مردم به کشاورزی اشتغال دارند که معادل یک خانواده یک میلیون نفری است، گفت: در این سفر بالغ بر 3 هزار و 200 میلیارد تومان برای بخش کشاورزی مصوب شد که 200میلیارد تومان برای مرمت قنوات و 1400میلیارد تومان برای آبیاری نوین و 200 میلیارد تومان برای اصلاحات باغات و برای صدور سند و رفع تخلفات کشاورزی بالغ بر 180میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی کمک به زیر ساخت های شهرک های کشاورزی در استان 570 میلیارد تومان و حمایت از پرورش شتر در مناطق کویری 20 میلیاردتومان، ایجاد صندوق گیاهان دارویی و گل محمدی 60 میلیارد تومان را از دیگر مصوبات خواند.
وزیر راه و شهرسازی نیز در این جلسه برای راههای استان سه هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است، گفت: استان اصفهان حدود 10 درصد ازادراه های کشور را در خود جای داده است و از نظر مسافر و تردد بار و توزیع بار در کشور نقش مهمی دارد.
رستم قاسمی افزود: 400 هزار نفر در نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند که 20 هزار واحد را در دستور اجرا داریم که لازم است برای تسریع در این پروژه استاندار اصفهان هر هفته جلسه ای در این خصوص برگزار و آخرین مراحل را از نزدیک بررسی کنند و عقب ماندگی در ساخت را جبران کنند.
حکمرانی غلط در مدیریت آب در فلات مرکزی
مهدی طغیانی، دیگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی،آب و مسئله زاینده‌رود را مهمترین و بزرگترین مشکل استان نام برد و افزود: زاینده‌رود تنها ویترین شهر اصفهان نیست بلکه رگ حیاتی این مردم در فلات مرکزی ایران است.
وی افزود: ماحصل چند دهه حکمرانی غلط در مدیریت آب در فلات مرکزی یک جاده خاکی وسط شهر اصفهان و فرونشست شدید زمین است بطوری که مردم از نابودی مساکن خود مطمن نیستند و نگرانند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نابودی معیشت کشاورزی و صدمات محیط زیست و خشکی تالاب گاوخونی و ریزگردها از عمده مشکلات پیش‌روی استان اصفهان است که اصلاح حکمرانی آب در فلات مرکزی و شفافیت در برداشت ها در تمام مسیر رودخانه از سرآب تا پایاب و حقابه ها است .
وی انسجام در تصمیم گیری در حوزه شرب، کشاورزی و صنعت در تمام استان های پیرامون و در هر سه قوه است، گفت: مردم اصفهان چیزی بالاتر از حق خود نمی خواهند
برچسب‌ها
جلسه شورای اداری اصفهان سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/364626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود