رونق بازار صنایع دستی با شناخت بازار هدف
اقتصادی
بزرگنمايي:
پیام سپاهان -
رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی صنایع دستی اصفهان گفت: بیشتر هنرمندان حتی از بازار هدف کشورمان هم بیاطلاع هستند بنابراین اگر هنرمندان بهترین اثر خود را هم بدون شناخت این موارد به بازار شهر یا کشوری ببرند، ممکن است حتی یک فروش هم نداشته باشند.
غلامعلی فیضاللهی در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با عنوان اینکه 27 پیشنهاد برای رونق صنایع دستی دارد، میگوید: رشد گردشگری، رونق صنایع دستی را به همراه دارد و برای این منظور دو مقوله دارای اهمیت است؛ چه صنایع دستی برای فروش در بازارهای داخلی تولید شود که برای توجه گردشگران داخلی و خارجی را جذب کند و مهمتر از این، صنایع دستی صادراتی چه به صورت فروش نمایشگاهی و چه خصوصی در خارج از کشور.
این هنرمند صنایع دستی اصفهان تأکید میکند: هنر صنایع دستی از وقتی به اوج خود رسید که صنعت گردشگری ایجاد شد پس اگر بخواهیم صنایع دستی دوباره رونق گذشته خود را به دست آورد باید زیر ساختهای ورود گردشگران مهیا شود چرا که این دو صنعت وابسته هم هستند.
رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی صنایع دستی اصفهان با اشاره به اهمیت شناسایی شهر یا کشوری که قرار است صنایع دستی اصفهان در آنجا به فروش رود، ادامه میدهد: اگر بازار هدف صنایع دستی شناسایی شود، رونق این هنر را به همراه دارد. بهعنوان مثال باید دید آن شهر یا کشور چه محصولاتی را بیشتر می پسندند و سلیقه آنها چیست. در الجزایر طرحهای اسلامی صنایع دستی مورد استقبال است، یا اینکه چه رنگی مورد توجه است (در کره جنوبی قلمکارهای رنگ آبی آن هم در اندازههای کمتر از یک در 1/5 متر خواهان زیادی دارد)،چه جنسی بیشترین کاربرد را دارد، آب و هوا هم مهم است و مثلاً طبق شرایط جغرافیایی منطقه، (مرطوب، خشک یا کوهستانی) که اگر آب و هوای شهر یا کشور مورد نظر مرطوب باشد مثل تایلند، روی آثار مس، نقره، خاتم و مینیاتور اثر میگذارد.
استاد صنایع دستی اضافه میکند: بیشتر هنرمندان حتی از بازار هدف کشورمان هم بیاطلاع هستند پس هنرمندان اگر بهترین اثر خود را هم بدون شناخت این موارد به بازار شهر یا کشوری ببرند ممکن است حتی یک فروش هم نداشته باشند؛ موردی که بسیار برای هنرمندان اتفاق افتاده است.
فیضاللهی میگوید: برخلاف تصور مسئولان، نیاز و رضایت مشتری همراه با فروش صنایع دستی مهم است نه فقط صرف فروش چون میخواهیم فروشمان دائمی باشد نه مقطعی. از طرفی تجربهها حکایت از آن دارد که صنایع دستی کاربردی مثل مینا و پارچه قلمکار، خواهان بیشتری در خارج از کشور دارد که باید برای تولید صنایع دستی، نیازسنجی بازار مورد توجه قرار گیرد.
به اعتقاد این هنرمند اصفهانی، نقطه شروع در انتخاب مدیریت موثر در زمینه صنایع دستی به بازار هدف، نیازها و اولویتهای آن بستگی دارد. پاسخ به این پرسشها مثل اینکه مشتریان بالقوه در کجا مستقر شدهاند؟ نیازمندیها و اولویتهای آنها چیست یا حساسیت قیمتها.
رئیس اتحادیه شرکتهای تعاونی صنایع دستی اصفهان در ادامه پیشنهادهایی برای رونق صنایع دستی ایران و اصفهان داشت و افزود: تسهیلگری در صادرات صنایع دستی، برنامهریزی دولت برای تهیه مواد اولیه تولید آثار و هنرهای دستی بدون واسطه برای هنرمندان، استانداردسازی صنایع دستی، جلوگیری از خروج صنایع دستی بیکیفیت، بهره بردن کامل از مزیت رقابتی آثار تاریخی و صنایع دستی کشورمان نسبت به دیگر کشورها، ایجاد مرکزی برای ارائه پژوهش درباره بازار هدف صنایع دستی و بازاریابی (هنرمندانی که در نمایشگاه های مختلف شرکت کردهاند یا اطلاعاتی از بازارهای هدف صنایع دستی دارند این اطلاعات یا تجربهها را ارائه کنند) و تبلیغ غیرمستقیم صنایع دستی و آثار تاریخی در رسانهها با ساخت آثاری همچون فیلم، بازی یا سریال میتواند موثر باشد.
فیضاللهی ادامه داد: بر همین اساس، توسعه فرهنگ گردشگری، معرفی آثار گردشگری و صنایع دستی در شبکههای برونمرزی حضور هنرمندان همراه با هئیتها در مأموریتهای خارجی، برپایی مستمر نمایشگاه صنایع دستی، حل بیمه هنرمندان رشته صنایع دستی، استفاده بهتر از ظرفیت خواهرخواندگیهای اصفهان، بهره گرفتن شهرداری در ساخت یا بازسازی ساختمانهای عمومی از نمادهای اصیل صنایع دستی اصفهان مثل کاشی را نیز میتوانیم در همین خصوص مطرح کنیم که اگر برای آنها برنامهریزی شود تاثیر زیادی در رونق هنر و صنایع مرتبط، خواهد داشت.
به گزارش ایمنا، غلامعلی فیضاللهی از هنرمندان شاخص صنایع دستی اصفهان است که بیش از نیم قرن در ادامه راه پدر، هنرنگارگری روی مس را به اوج رساند. این هنرمند دارای اثر مهر اصالت یونسکو است و علاوه بر فعالیت در میناکاری، ریاست اتحادیه شرکتهای صنایع دستی اصفهان و با دارا بودن دکترای میناسازی، در دانشگاه نیز تدریس میکند.
کد خبر 564773
تبلیغات در خبربان
لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/363989/