پیام سپاهان

آخرين مطالب

روسیه بازار نفت ایران را می‌گیرد مقالات

روسیه بازار نفت ایران را می‌گیرد
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
خبرگزاری رویترز گزارش داد که چین بعد از جنگ اوکراین برای خرید نفت به روسیه روی آورده و این موضوع موجب شده تا فروش نفت ایران به این کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای کم شود. به نوشته این خبرگزاری وضعیت فعلی موجب شده تا حدود 40 میلیون بشکه از نفت ایران، روی نفتکش‌ها در آسیا بلاتکلیف و به دنبال مشتری باشند. به گفته این خبرگزاری حدود 20 نفتکش که حامل نفت ایران هستند، در نزدیکی سنگاپور لنگر انداخته‌اند و آن گونه که ادعا شده این کشتی‌ها از ماه فوریه (بهمن سال گذشته) در این منطقه حضور دارند. خبرگزاری رویترز نوشته است روسیه پس از تهاجم به اوکراین با تحریم‌های فزاینده امریکا و اروپا روبرو شد و مسکو تلاش کرد با پیشنهاد دادن تخفیف‌های بزرگ، مشتری‌های تازه‌ای برای نفت خود در شرق پیدا کند. چین از این «فرصت» حداکثر بهره را برده و به یکی از خریداران مهم نفت با تخفیف روسیه تبدیل شده است. گزارش رویترز حاکی از این است که علاوه بر ایران، ونزوئلا نیز بخشی از مشتریان نفتی خود را از دست داده است. این گزارش می‌افزاید که تعداد نفتکش‌های ایرانی که در آب‌های کشورهای آسیایی معطل هستند، از ماه آوریل به شکل قابل ‌توجهی افزایش یافته است.
در همین حال، حمید حسینی رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز خبر رویترز در مورد تصاحب سهم ایران در بازار نفت چین توسط روسیه را تایید کرد. او می‌گوید، این بهترین فرصت است که ایران توافق برجام را احیا کند و در صادرات نفت جایگزین روسیه در اروپا شود. او در گفت‌وگو با «انتخاب» گزارش موسسات بین‌المللی در مورد کاهش صادرات نفت ایران به چین و افزایش واردات نفت ارزان‌تر روسیه به چین را تایید کرد و افزود: کپلر که کشتی‌ها را ردیابی می‌کند، ادعا کرده که صادرات نفت ایران در ماه جاری 34 درصد کاهش پیدا کرده است. از طرف دیگر خبرگزاری دیگری مدعی شده که صادرات نفت روسیه به هند که رقم پایینی در حد 20 هزار بشکه بوده، الان به 600 هزار بشکه افزایش یافته است. همچنین بلومبرگ هم در گزارش می‌نویسد که روسیه در هر بشکه نفت، 30 دلار تخفیف می‌دهد. حسینی می‌گوید روسیه می‌تواند حدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت خود را از طریق خط لوله به چین صادر کند و همچنین امکان حمل و نقل به این کشور را دارد. چین در جنوب روسیه قرار دارد و با یکدیگر همسایه‌اند و در این منطقه روسیه بنادری دارد که می‌تواند به راحتی نفت خام را بارگیری کند و بازارهای منطقه، آن هم نه فقط چین بلکه کشورهای جنوب شرقی آسیا هم می‌توانند مشتری‌های بالقوه روسیه باشند. به گفته وی ایران باید هوشیار باشد «که در آینده نزدیک هیچ بعید نیست که سهم ایران در بازار نفت چین کاهش پیدا کند.»
خبرگزاری رویترز چند روز پیش هم در گزارشی نوشته بود که صادرات نفت ایران به چین در ماه آوریل سال جاری میلادی کاهش یافته است. این در حالی است که همزمان واردات چین از نفت ارزان‌قیمت روسیه با افزایش روبرو بوده است. یکی از دلایل کاهش واردات نفت ایران از سوی چین‌، افت تقاضای پالایشگاه‌های مستقل چینی به دلیل شیوع بیماری کووید 19 و متعاقب آن قرنطینه‌ها و محدودیت‌های سراسری بوده که در چین اعمال شده‌اند.
رویترز به نقل از ایمان ناصری، مدیر بخش خاورمیانه شرکت مشاوره «اف جی ئی» نوشته که تخمین زده می‌شود، صادارات نفت ایران به چین در آوریل به سطح 200 تا 250 هزار بشکه در روز، سقوط کرده باشد. همایون فلک‌شاهی، تحلیلگر ارشد شرکت «کپلر» هم به رویترز گفته است که با وجود کاهش واردات نفت چین، میزان واردات «نفت اورال» این کشور سه برابر شده است. «نفت اورال» یکی از مدل‌های نفت است که در کوهستان اورال روسیه تولید می‌شود. روسیه همچنین تولیدکننده «نفت اسپو» هم هست.
حمید حسینی در اظهارات خود می‌افزاید: بیس اویلی (روغن پایه) که ایران با قیمت 1130 دلار به «جبل‌علی» می‌فروخت را حال روس‌ها با قیمت 800 دلار می‌فروشند و در این بازار هم سهم ایران رو به کاهش است. 
رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی همچنین به مشکلاتی اشاره کرده که با ورود فعال‌تر روسیه به بازار نفت و گاز منطقه در راه صادرات گاز مایع مصرفی در خودرو (LPG) ایران ایجاد شده است. به گفته او این گاز را که «تا الان به افغانستان و پاکستان، حدود 600، 700 دلار از مرزهای زمینی می‌فروختیم اخیرا افغان‌ها اعلام کردند که اگر 450 دلار می‌دهید، ما خریداریم. چون LPG دارد از جانب قزاقستان، ازبکستان و روس‌ها می‌آید قیمت‌های روسیه دارد روی بازار کشورهای همسایه ما اثر می‌کند و آنها هم برای اینکه در بازار بمانند مجبور شدند قیمت‌ها را کاهش بدهند. بنابراین بازار بنزین، نفت بیس اویل، گازوئیل و گاز مایع به هم ریخته است.» رییس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز در پاسخ به این پرسش که ایران چگونه باید بازار را به دست بگیرد، می‌گوید: «ایران باید جایگزین روسیه در بازار اروپا شود. همچنین ایران اگر عاقل باشد، بهترین فرصت است که توافق برجام را احیا و به راحتی 600 هزار بشکه نفتش را روانه اروپا کند.»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/361684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتورسیکلت برقی در 1403

فیلم| واکنش‌های طنز به ساقط شدن ریزپرنده‌های اسرائیل در اصفهان

آب شرب پایدار 42روستای گلپایگان تأمین شد

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

توضیح سفیر ایران در فرانسه درباره حادثه دیروز پاریس

اتفاقی که در اصفهان افتاد پرواز 2 یا 3 کوادکوپتر اسباب‌بازی بود

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی بود

اصفهان در وضعیت قابل قبول

اکبرپور با گل به اصفهان می‌رود

غرق شدگی مردی جوان در اصفهان

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود