پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدیر عامل سازمان ارامستان‌های شهرداری اصفهان:

تصفیه خانه پساب باغ رضوان راه‌اندازی شد/آزادسازی 1200قبر رزرو شده سیاسی

تصفیه خانه پساب باغ رضوان راه‌اندازی شد/آزادسازی 1200قبر رزرو شده
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان- مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: تصفیه خانه پساب در آرامستان باغ رضوان با هزینه 700 میلیون تومان بهره‌برداری شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، علی حاجیان روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حل معضل پساب آرامستان باغ رضوان، اظهار داشت: سیستم تصفیه خانه پساب باغ رضوان هفته گذشته راه اندازی شد و اکنون پساب ناشی از تطهیر متوفیان که روزی حدود پنج هزار تا 6 هزار لیتر است، جمع آوری و تصفیه می‌شود.
وی با بیان اینکه این پساب که در گذشته در مخزنی جمع آوری می‌شد آلودگی شدیدی داشت، ادامه داد: این پساب هم اکنون با راه اندازی تصفیه خانه، تصفیه شده و به آزمایشگاه برای می‌رود و برای رعایت مسائل شرعی کمی آب شرب نیز در این سیستم اضافه شده و اکنون برای آبیاری درخت‌های غیرمثمری در مجموعه باغ رضوان استفاده می‌شود که دور از دسترس مردم است.
ضایعات بیمارستانی دیگر در باغ رضوان دفن نمی‌شود
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به جلوگیری از ورود ضایعات بیمارستانی برای دفن در آرامستان باغ رضوان در چهار ماه اخیر اشاره کرد و گفت: مسئله مهمی که به لحاظ زیست محیطی بسیار اهمیت داشت، ضایعات بیمارستانی بود که برای سازمان ما در بسته بندی و به صورت اتوکلاو ارسال می‌کردند و حتی برای جلوگیری از ورود این‌ها به باغ رضوان با چالش‌هایی مواجه شدیم.
حاجیان با اشاره به اینکه تجزیه اتوکلاو 800 سال زمان می‌برد و دفن آن در آرامستان باغ رضوان تفکری اشتباه بود، خاطرنشان کرد: درباره دفن این اتوکلاوها که برای مثال شامل کیست، غده و روده بود، استفتا گرفتیم و حتی در زمینه مسائل شرعی دفن شامل جسم و اعضای بدن است؛ از این رو ایستادگی کردیم و از دی ماه سال گذشته که نامه‌نگاری کردیم یک عدد اتوکلاو در آرامستان باغ رضوان دفن نمی‌شود و این‌ها به سازمان پسماند شهرداری تحویل می‌شود.
وی همچنین از تغییر طرح آرامستان‌های خانوادگی به مزارهای همجوار اشاره کرد و گفت: در خصوص مرگ افراد نباید به سمت تفاخر برویم ضمن اینکه طرح‌هایی مانند آرامستان‌های خانوادگی به جداسازی افراد منجر می‌شود که به لحاظ فرهنگی نیز زیبنده نیست.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه در اسلام پیش خرید قبر نداریم، گفت: خرید قبر به لحاظ شرعی اگر در مکان خصوصی باشد، اشکالی ندارد اما در مکان عالم المنفعه صحیح نیست در حالی که در قطعه 39 باغ رضوان جای خالی زیاد وجود دارد اما اینها پیش‌تر فروخته شده است.
حاجیان با اشاره به اینکه سازمان آرامستان‌ها قبر نمی‌فروشد بلکه مجوز دفن می‌فروشد، در عین حال گفت: پیش‌فروش قبر یکی از خدمات سازمان آرامستان‌هاست .
وی افزود: اگر افرادی پیش از سال 1399 مجوز قبر خریده باشند اکنون برای ارائه خدمات هیچ پولی از ایشان گرفته نمی‌شود اما اگر مجوز از سال 1400 به بعد باشد با توجه به تورم موجود سالی 150 هزار تومان از ایشان دریافت می‌شود.
آزاد سازی 1200 قبر رزرو شده در فاز یک باغ رضوان
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه نزدیک به 1200 قبر در فاز یک باغ رضوان در اختیار مدیرعامل سابق بود، ابراز داشت: این قبور که به صورت پراکنده در فاز یک از سال‌ها پیش رزرو شده بود و بابت آنها پولی پرداخت نشده بود، اکنون آزادسازی شده است و اینجانب یک سانتیمتر قبر در اختیار ندارم.
حاجیان همچنین به الکترونیکی شدن سند قبور باغ رضوان از دی ماه سال گذشته اشاره کرد و گفت: این اقدام سبب کاهش ترددها و حذف کاغذ بازی در صدور سند سازمان آرامستان‌ها شد.
حمل متوفی رایگان است
وی با بیان اینکه سامانه 1530 سازمان آرامستان‌ها 24 ساعته آماده پاسخگویی است، خاطرنشان کرد: این شماره برای اعزام خودروی حمل متوفی است که رایگان انجام می‌شود.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه حمل متوفی تحت عناوین حمل از بیمارستان، از منازل، از سطح شهر رایگان است، گفت: اگر کارمندان ما تحت این عناوین از کسی پول دریافت کنند، ضمن بازگرداندن وجه به فرد با کارمند خاطی برخورد می‌شود.
حاجیان افزود: انتقال متوفی به باغ رضوان رایگان است مگر اینکه پس از خدمات تطهیر و … خانواده متوفی بخواهند او را به ارامستان یا شهر دیگری منتقل کنند در این صورت طبق تعرفه باید هزینه بپردازند؛ همچنین برای ارائه خدمات در سازمان آرامستان‌ها نیز وجه نقدی دریافت نمی‌شود.
دغدغه آب داریم
وی با اشاره به اینکه آرامستان باغ رضوان 1205 هکتار وسعت دارد که در 305 هکتار آن دفن انجام می‌شود، ابراز داشت: باغ رضوان 160 هکتار فضای سبز دارد که برای آبیاری آن دغدغه آب داریم.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با بیان اینکه باغ رضوان حدود 2700 مترمکعب در روز برای آبیاری فضای، شرب و سالن تطهیر ( غسال خانه) مصرف آب دارد، ابراز داشت: نیاز آبی این مجموعه 9000 مترمکعب در روز است اما با توجه به مشکل کمبود آب، در مصارف صرفه جویی می‌شود.
وی با بیان اینکه نیاز آبی باغ رضوان برای آبیاری فضای سبز شرب از طریق چاه‌ها و تانکر ابرسانی و با کمک شرکت آبفا و معاونت خدمات شهری شهرداری تأمین می‌شود، اضافه کرد: آب چاه را خریداری می‌کنیم، تعدادی چاه نیز در خودمان داریم و بخشی از نیاز آبی نیز از طریق تصفیه پساب آرامستان و نیز پساب تصفیه‌خانه‌های شمال و خاتون آباد برای ابیاری فضای سبز تأمین می‌شود.
مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: همچنین حوضچه‌هایی برای هدایت و جمع آوری آب باران ایجاد کرده ایم که آب‌های سطحی را ذخیره و استفاده می‌کنیم.
جانمایی خانه‌کودک در باغ رضوان انجام شد
حاجیان همچنین به تدوین هندسه حرکتی سازمان آرامستان‌ها در پنج محور راهبردی، مخاطب، مکان، زمان و خدمات اشاره کرد و گفت: محور راهبردی ما رضایت مخاطب است و نه تنها رضایت خانواده و بستگان فرد متوفی از ارائه خدمات که باید رضایت متوفی را نیز در نظر داشت.
وی با اشاره به اینکه در همه رده‌های سنی از جمله کودک، نوجوان، بزرگسال و سالمند، قومیت جنسیت و نسبت مخاطبین را در هندسه حرکتی در نظر گرفته‌ایم، ابراز داشت: خانه کودک برای نگهداری بچه‌های زیر 10 سال خانواده‌های متوفیان در کنار سالن تطهیر راه اندازی شده که این کودکان در شرایط و فضای بد سالن تطهیر که شیون و زاری است، قرار نگیرند.
مدیر عامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان اضافه کرد: خانه کودک هم اکنون جانمایی شده اما هنوز کسی به عنوان مربی نیامده که با ما همکاری کند یا بعضاً برای همکاری هزینه‌های بالایی به ما اعلام می‌کنند.
به گزارش مهر، آرامستان باغ رضوان اصفهان در شرق این کلانشهر در سال 1363 کلنگ زنی شد و هم اکنون 770 بلوک دارد. همچنین شهر اصفهان 18 آرامستان محلی، 11 گلزار شهدا و 12 سالن تطهیر یا غسال خانه دارد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/361377/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

800 میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه 12 اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد

خسارت در «اس-300»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند

داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد

حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس 300 اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت

مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند

«مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نایین بازگشایی شد

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه 3 اصفهان

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

کاهش نرخ بیکاری در اردستان

برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

آب‌گرفتگی در 4 شهرستان استان اصفهان/ آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی تا پایان هشدار هواشناسی

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد

تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال

امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

وقوع سیل در نطنز خسارت جانی نداشت

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

صعود آینده‌سازان نجف‌آباد به لیگ دسته یک هندبال کشور

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

زلزله در بازار طلا و سکه؛ کمر قیمت ها شکست

حضور امدادگران در سیل کاشان

جهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری