پیام سپاهان

آخرين مطالب

10 بازی برتر که با اقتباس از فیلم‌های قدیمی ساخته شدند علمی

10 بازی برتر که با اقتباس از فیلم‌های قدیمی ساخته شدند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مجله دیجی کالا / اقتباس از فیلم‌ها یکی از محبوب‌ترین ایده‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی است اما این اقتباس‌ها همیشه موفق ظاهر نمی‌شوند. با اینکه هرازگاهی شاهد بازی‌هایی هستیم که بلافاصله پس از فیلم مورد اقتباس خود عرضه می‌شوند، مواردی نیز هستند که بعضا سال‌ها و دهه‌ها پس از اکران فیلم انتشار می‌یابند. حال در این مقاله قصد داریم به بازی‌های بپردازیم که تاریخ انتشار آن‌ها حداقل 2 سال با زمان عرضه‌ی منابع اقتباسشان فاصله داشته باشد.
10. Disney’s Pinocchio
تهیه کننده: Nintendo / سازنده: Virgin Interactive
سال انتشار: 1995
پلتفرم: Super Nintendo، Sega Genesis، Game Boy
دیزنی تمام تلاش خود را کرد تا به توسعه‌دهندگان منابع کافی را جهت ساخت بازی روی انیمیشن‌هایش بدهد. این تلاش در نهایت به بازی‌هایی مانند Fantasia، Pinocchio و The Jungle Book که همگی عمدتا برای سگا جنسیس منتشر شدند ختم شد. در واقع موفقیت تجاری بازی‌های Castle of Illusion و Aladdin ممکن است به ایده‌ی ساخت چند بازی دیزنی دیگر برای کنسول‌ها کمک کرده باشد. بازی‌های پینوکیو و کتاب جنگل در اواسط دهه‌ی 1990 و حوالی آن منتشر شدند. این شاید به دلیل موفقیت علاءالدین در سال 1993 بود که یک سال بعد از اکران انیمیشن عرضه شد. علاءالدین به دلیل استفاده‌ی مناسب از سخت افزار کنسول برای ایجاد انیمیشن‌های باکیفیت معروف بود و باعث شد تا فروش جنسیس نیز افزایش یابد. در ادامه بازی پینوکیو برای سگا جنسیس و گیم‌بوی در سال 1996، 56 سال پس از اکران انیمیشن منبع اقتباس، در سبک پلتفرمر منتشر شد و المان‌های مختلفی نظیر پازل را در خود جای داده بود.
9. The Italian Job
تهیه کننده: Rockstar Games و SCi Games / سازنده: Pixelogic
سال انتشار: 2001
پلتفرم: PS1، PC، PS2، GameCube
The Italian Job یک بازی رانندگی مبتنی بر ماموریت است که در سال 2001 منتشر شد و بر اساس فیلمی با همین عنوان محصول سال 1969 بریتانیا است. شغل ایتالیایی در واقع 32 سال پس از انتشار فیلم عرضه شد. یکی از دلایلی اصلی ساخت این بازی، طرفداران زیادی بود که در کشور بریتانیا به این فیلم علاقه داشتند و بعضا در رسانه‌های مختلف بازپخش می‌شد. از طرفی با انتشار و محبوبیت پلی‌استیشن و قدرتی که داشت، ایده‌ی ساخت بازی‌های سه بعدی از فیلم‌های محبوب بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده بود. یکی از موارد جذاب در بازی که بسیاری به آن علاقه داشتند، ماشین‌های مشابهی بود که در فیلم شاهد آن بودیم. بازی همچنین در یک نقشه‌ی کوچک‌شده از لندن و تورین با محدودیت‌های کنسولی در آن زمان، روایت می‌شد، جایی که بازیکن می‌توانست در اوقات فراغت خود و خارج از ماموریت‌ها در سراسر جهان پرسه بزند. حتی امروزه با تعداد بازی‌های ساخته‌شده، بسیار نادر است که اثری در ایتالیای مدرن اتفاق جریان داشته باشد.
8. The Matrix: Path of Neo
تهیه کننده: Rockstar Games و SCi Games / سازنده: Shiny Entertainment
سال انتشار: 2005
پلتفرم: PC, PS2، Xbox
The Matrix: Path of Neo در سال 2005، دو سال پس از آخرین فیلم مجموعه در آن زمان یعنی انقلاب‌های ماتریکس عرضه شد. بازی از حیث داستان، ماجرا و اتفاقات سری فیلم‌ها را روایت می‌کرد. از طرفی بازی Enter The Matrix در سال 2003 در کنار The Matrix Reloaded منتشر شد، اما این بازی با ارائه‌ی یک داستان فرعی از سری ماتریکس، به بازیکنان این امکان را می‌داد تا به عنوان دو شخصیت فرعی اتفاقات آن را تجربه کنند. با این حال طرفداران ماتریکس هرگز مشتاق آن نبودند، زیرا بازیکنان می‌خواستند در قالب شخصیت نئو قرار گیرند. از طرفی Path of Neo سه فیلم اول سری ماتریکس را به همراه صحنه‌هایی اضافی پوشش می‌داد. همچنین بازیکنان می‌توانستند بازی را به عنوان شخصیت اصلی مجموعه یعنی نئو تجربه کنند. در ادامه بازی‌های دیگری مانند The Matrix Online ساخته و منتشر شدند. این بازی بیشتر یک اسپین‌آف برای فیلم‌های ماتریکس بود و داستان سری را ادامه می‌داد. گفتنی است که اخیرا یک دموی فنی از این سری برای نمایش ویژگی‌های موتور بازی‌سازی آنریل انجین 5 ساخته شده که می‌توانید در کنسول‌های نسل نهمی به تجربه‌ی آن بپردازید.
7. The Warriors
تهیه کننده: Rockstar Toronto / سازنده: Rockstar Toronto
سال انتشار: 2005
پلتفرم: PS2، Xbox
The Warriors یک بازی بر اساس فیلمی با همین نام در سال 1979 بود. اثری مبارزه‌ای و سه‌بعدی که توسط راکستار گیمز ساخته شده و در سال 2005 برای پلی‌استیشن پرتابل، پلی‌استیشن 2 و ایکس‌باکس منتشر شد. در حالی که در همان شهر و بازه‌ی زمانی فیلم The Warriors جریان داشت، در مراحل ابتدایی کاملا با فیلم متفاوت بود. از طرفی شاهد اتفاقات مشابه‌ای در بازی بودیم که آن را بیشتر از قبل به فیلم وفادار می‌کرد. در نهایت بازی به یک اثر کلاسیک تبدیل شد و برای کنسول‌های پلی‌استیشن 3 و 4 نیز عرضه شد. حتی در برهه‌ای صحبت‌هایی از نسخه‌ی دوم آن در جریان بود اما آن بازی به انتشار ختم نشد. شایان ذکر است که یکی از دلایلی که بازی در آن زمان مورد توجه قرار گرفت، این واقعیت بود که راکستار در پشت توسعه‌ی آن قرار داشت.
6. From Russia with Love
تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Visceral Games
سال انتشار: 2005
پلتفرم: PS2، GameCube، PSP، Xbox
From Russia With Love یک بازی ویدیویی سوم‌شخص در سبک تیراندازی بود که در سال 2005 برای رایانه‌های شخصی، ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 2 با اقتباس از فیلمی از سری جیمز باند در سال 1963 با همین نام عرضه شد. در واقع با محبوبیت گسترده و مداوم GoldenEye 64 از سال 1997، شرکت‌ها شروع به ساخت بازی‌های مختلفی با محوریت شخصیت محبوب جیمز باند کردند. بازی From Russia With Love توانست المان‌های بازی‌های قبلی را ترکیب کند و سطحی از کیفیت را ارائه کرد که در کمتر اثری در آن زمان قابل مشاهده بود. بازی علاوه بر شباهت‌هایی که به فیلم داشت با ارائه‌ی یک سازمان شرور متفاوت، مراحل و شخصیت‌های جدید، تغییراتی به خود دیده بود.
5. سری بازی‌های Terminator
ترمیناتور به دلیل بازی مشابهی که در سال 1986، دو سال پس از اکران فیلم روی کومودور 64 دریافت کرد، ممکن بود در فهرست قرار نگیرد. ترمیناتور 2 پس از عرضه به دلیل کیفیت جلوه‌های ویژه‌ای که داشت توانست کاملا فیلم اول را تحت‌الشعاع قرار دهد و به محبوبیتی باورنکردنی دست پیدا کرد. اولین فیلم ترمیناتور قبل از انتشار ترمیناتور 2 بازی‌های ویدیویی زیادی را دریافت کرد. بسیاری از بازی‌های که آن زمان از این سری روی کنسول‌هایی نظیر سوپر نینتندو، سگا جنسیس و… منتشر شدند، بازی‌هایی در سبک پلتفرمر بودند که قصد داشتند قدرت سخت‌افزار خود را به رخ بکشند. به عنوان مثال نسخه‌ی رایانه‌های شخصی در سال 1991، به داشتن مدل‌های سه‌بعدی و تیراندازی با زاویه‌ی دید اول‌شخص افتخار می‌کرد. در واقع تمام این بازی‌ها سعی داشتند با پرکردن فاضله‌ی بین انتشار دو فیلم اول مجموعه، طرفداران را به نوعی راضی نگه دارند. از طرفی محبوبیت روزافزون آرنولد شوارتزنگر در آن زمان باعث شده بود تا بیشتر شاهد بازی‌هایی از این مجموعه باشیم.
4. The Great Escape
تهیه کننده: Gotham Games و SCi Games / سازنده: Pivotal Games
سال انتشار: 2003
پلتفرم: PS2، PC، Xbox
The Great Escape بر اساس فیلمی با همین عنوان در سال 1963 در دست ساخت قرار گرفت. این بازی در نهایت در سال 2003 برای ایکس‌باکس، پلی‌استیشن 2 و رایانه‌های شخصی به عنوان پلتفرم‌های اصلی در آن زمان منتشر شد. داستان چگونگی تبدیل این فیلم به یک بازی ویدیویی در نوع خود جالب است. گفتنی است که در آن زمان علاوه بر رشد فناوری و صنعت بازی‌های ویدیویی، جنگ جهانی دوم تبدیل به یک المان محبوب در بازی‌ها شده بود. از طرفی محبوبیت بازی‌های مخفی‌کاری مانند متال گیر و اسپلینتر سل به این ایده کمک کرد که باید یک بازی مانند Great Escape ساخته شود. بازی ساده و سرراست بود و به بازیکن این امکان را می‌داد تا کنترل یکی از چهار شخصیت آن را که هر کدام دارای مهارت‌های مختلفی بودند، در دست بگیرد و با آن‌ها به کاوش و گشت و گذار در کمپ بپردازند. نتیجه‌ی این گشت و گذار آیتم‌هایی بود که به فرار شخصیت کمک می‌کرد.
3. Scarface: The World Is Yours
تهیه کننده: Vivendi Games / سازنده: Radical Entertainment
سال انتشار: 2006
پلتفرم: PS2، PC، Wii، Xbox
اسکارفیس که بر اساس فیلم صورت زخمی 1984 ساخته شده بود، در سال 2003 عرضه شد. درک اینکه چگونه اسکارفیس در این مدت یک بازی دریافت کرد، چندان سخت نیست. با توجه ب محبوبیت نسخه‌ی سوم جی‌تی‌ای و دنباله‌ی آن وایس سیتی، تقاضا برای یک بازی بر اثر فیلم ذکر شده زیاد شده بود. این در حالی بود که وایس سیتی شباهت زیادی به فیلم اسکارفیس داشت. بازی اسکارفیس با این که شباهت‌هایی به فیلم داشت اما توسعه‌دهندگان به خاطر گیم‌پلی تصمیم گرفتند تا داستان را اندکی تغییر دهند. تغییری که به مذاق خیلی از طرفداران خوش نیامد. بسیاری بازی را به عنوان یک کلون از جی‌تی‌ای می‌دانستند اما با این حال این اثر پس از سال‌ها همچنان یک بازی ارزشمند محسوب می‌شود و بسیاری از طرفداران فیلم از آن به نیکی یاد می‌کنند. کمپانی سازنده نیز توانست با فروش 2 میلیون نسخه‌ای آن به موفقیت خوبی دست پیدا کند.
2. Blade Runner
تهیه کننده: Virgin Interactive / سازنده: Westwood Studios
سال انتشار: 1997
پلتفرم: PC
بلید رانر یک فیلم علمی‌تخیلی نئو نوآر بود که در سال 1982 منتشر شد. تنها تفاوت بازی با آن این بود که داستان متفاوتی را روایت می‌کرد. در واقع بازی تنها از جهانی مشابه‌ی فیلم که آن هم از یک رمان برگرفته شده، استفاده کرده بود. بلید رانر دارای یک کارآگاه به نام ری مک‌کوی است که شباهتی به شخصیت دکارد در فیلم اصلی ندارد. او شهر لس آنجلس را در سال 2019 کاوش می‌کند و حتی به مکان‌های مشابه فیلم می‌رود تا جلوی رپلیکانت‌ها را بگیرد. در بازی همچنین مینی‌گیم‌های جذابی وجود داشت که در نوع خود جالب بودند. گفتنی است که برخی از بازیگران فیلم نیز برای صداپیشگی نقش‌های خود در این بازی بازگشتند. بازی بلید رانر در سبک اشاره و کلیک یکی از سنگین‌ترین بازی‌های آن زمان محسوب می‌شود و تنها رایانه‌های قدرتمند از پس اجرای آن برمی‌آمدند.
1. The Godfather
تهیه کننده: Electronic Arts / سازنده: Visceral Games
سال انتشار: 2006
پلتفرم: PS2، PC، Xbox
پدرخوانده یک بازی ویدیویی در سال 2006 بود که بر اساس فیلمی موفق با همین عنوان در سال 1972 ساخته شد. این که چرا با محبوبیت کنسول‌هایی مانند ایکس‌باکس و پلی‌استیشن 2، پدرخوانده بالاخره بازی خود را دریافت کرد، کاملا قابل درک است. با محبوبیت سری جی‌تی‌ای با محیط‌های جهان باز و مکانیزم‌هایی که ارائه می‌داد و از طرفی موفقیت بازی مافیا در سال 2002، بسیاری فکر می‌کردند که تبدیل پدرخوانده به یک بازی ویدیویی ایده‌ای عالی است. گفتنی است که یکی از دلایل موفقیت بازی این بود که استودیوی سازنده به خوبی گیم‌پلی را با فیلم ادغام کرد. بازی داستان‌محور است و داستان آلدو تراپانی را دهه‌ی 40 میلادی در نیویورک روایت‌ می‌کند که باید با همکاری خانواده‌ی خود پیشرفت کند و در این حین توجه‌ی پلیس و دیگر گروه‌های مافیایی را زیاد به خود جلب نکند. با موفقیت بازی مانند فیلم، دنباله‌ای برای آن عرضه شد اما برخلاف انتظار نتوانست موفقیت بازی اول را تکرار کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/351560/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان