پیام سپاهان

آخرين مطالب

انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب فرهنگی

انتظار از دومین نمایشگاه مجازی کتاب
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا / یک ناشر که انتظار دارد استفاده از پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران و مخاطبان راحت‌تر شود، می‌گوید: در حالی که قرار است دومین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شود، هنوز شاهد حرکت رو به جلویی درخصوص آن نبوده‌ایم.
مرتضی زینعلی، مدیر نشر جامعه‌نگر درخصوص تجربه‌های خود از شرکت در نخستین دوره نمایشگاه مجازی کتاب و همچنین پیشنهادهایی برای بهبود مشکلات در دومین نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در حالی که قرار است دومین نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شود، هنوز شاهد حرکت رو به جلویی درخصوص آن نبوده‌ایم. پلتفرمی که پارسال برای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بوده، امسال هم هست و من، به عنوان ناشر تغییری در آن ندیده‌ام.
او در عین حال بیان کرد: این در حالی است که در حوزه آی‌تی و تجارت الکترونیک باید سایت‌ها و پلتفرم‌ها هر روز نسبت به روزهای قبل کاربرپسندتر شوند؛ هم برای ناشر و هم برای مخاطب. ضعف‌هایی را که سال گذشته در پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب وجود داشت، بنا بر این‌که تجربه اول بود، پذیرفتیم. اما امیدوار بودیم که آن مشکلات امسال حل شده باشد، ولی به هر حال تا این لحظه ندیده‌ام که آپدیتی نسبت به پارسال صورت گرفته باشد.
این ناشر سپس با اشاره به وضعیت مخاطبان در مواجهه با نمایشگاه مجازی کتاب اظهار کرد: سال گذشته برای مخاطبان پیدا کردن ناشران و کتاب‌ها راحت نبود. ما ناشران هم سال گذشته معضل بزرگی داشتیم، آن هم این‌که باید سفارش‌ها را جداگانه پرینت می‌گرفتیم و ارسال می‌کردیم و فرآیندی که باید انجام می‌شد، انرژی‌بر و زمان‌بر بود. و به همین علت، سفارش‌ها با تاخیر به دست مخاطبان می‌رسید. در حالی که می‌شد خریدها به صورت تجمیعی ارسال شوند. و به نظر می‌رسد که تا این لحظه هم این مشکل حل نشده است.
زینعلی همچنین به ضرورت برگزاری این رویداد اشاره و بیان کرد: به طور کلی، برگزاری این نمایشگاه نیاز روز است. این کار باید صورت بگیرد و تداوم پیدا کند. در عین حال، سایت و پلتفرم برگزاری هم برای ناشران و هم برای مخاطبان می‌تواند بهتر و کابرپسندتر شود. و انتظار داریم که استفاده از پلتفرم نمایشگاه مجازی کتاب برای ناشران و مخاطبان راحت‌تر شود تا خروجی خوبی حاصل شود.
او در ادامه درباره نقاط مغفول‌مانده در برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، با توجه به ظرفیت فضای مجازی یا تجربه کشورهای دیگر نیز گفت: این رویداد سال قبل نشست‌هایی هم در حاشیه داشت که امسال هم احتمالا خواهد داشت. اما هدفمند بودن این برنامه‌ها می‌تواند مهم و قابل توجه باشد. امسال بخش عمده نمایشگاه فرانکفورت به صورت آنلاین و مجازی برگزار شد که می‌شود از آن‌ها الگو گرفت و با توجه به نیاز، بومی‌سازی کرد.
مرتضی زینعلی همچنین با بیان این‌که مهم‌ترین عاملی که باید به آن توجه کرد، بحث نیازسنجی است، اظهار کرد: باید ببینیم نیاز روز ناشران چیست؛ برنامه‌ریزی‌هایی که در این حوزه صورت می‌گیرد، باید بر اساس نیاز ناشران باشد. با این حال، تا حالا از من به عنوان ناشر کسی سوال نکرده، اما اگر تحقیقاتی در این زمینه صورت گیرد، می‌تواند خیلی مفید باشد. بهتر است این برنامه‌های حاشیه‌ای هم که بر روی آن‌ها انرژی یا زمان گذاشته می‌شود، منطبق با نیازهای اهالی صنعت نشر باشد.
مدیر نشر دانشگاهی جامعه‌نگر افزود: از زمانی که شیوع ویروس کرونا آغاز شد، صحبت از این بود که هیچ‌چیز به حالت قبل برنمی‌گردد. من به عنوان یک ناشر می‌توانم بگویم اجرای هیچ چیزی در صنعت نشر به ماقبل کرونا برنمی‌گردد. حتی معتقدم که نمایشگاه حضوری هم اگر بنا باشد در سال‌های آتی برگزار شود، قطعا مثل سال‌های پیش از کرونا نخواهد بود. استقبال از آن متفاوت خواهد شد چون مخاطبان به سمت ارتباطات مجازی با ناشران سوق پیدا کرده‌اند و این ارتباطات نوین قطعا بر کیفیت و کمیت نمایشگاه بین‌المللی در سال‌های آتی تاثیر خواهد گذاشت. این را حتما باید لحاظ کنیم. بنابراین، برای برگزاری نمایشگاه مجازی هم باید سیاست‌گذاری‌های درستی لحاظ شود و به این رویداد نگاه موقت نداشته باشند. در این زمینه بهتر است کارهای جدیدتری انجام شود.
او همچنین به اهمیت بحث تجارت الکترونیک در عرصه کتاب اشاره کرد و در پایان گفت: تاکید می‌کنم که در سال‌های اخیر بی‌عدالتی گسترده‌ای در زمینه توزیع کاغذ بین ناشران صورت گرفته و ما خواهش کردیم یارانه‌ای که داده می‌شود، مخاطب‌محور باشد و نه ناشرمحور. اگر وزارت ارشاد ارسال کتاب را برای مخاطبان رایگان کند، به این نحو این مخاطب است که سود می‌برد. در نمایشگاه مجازی کتاب می‌بینیم که بخشی از هزینه ارسال را ناشر باید بپذیرد، در حالی که ارشاد می‌تواند از همان محل یارانه‌ای که به ناشر می‌دهد، کتاب‌ها را به صورت رایگان ارسال کند. این رایگان بودن به نفع مخاطب کتاب است و یکی از بهترین شکل‌ها و راهکارهای هدفمندی یارانه‌ها است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/351499/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

یک نمایش مسخره

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری