پیام سپاهان

آخرين مطالب

سهم اصفهان از هوای پاک؛ هیچ اجتماعی

سهم اصفهان از هوای پاک؛ هیچ
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان شهر اصفهان از ابتدای امسال تا 25 دی‌ماه، 173 روز هوای قابل‌قبول و 128 روز هوای ناسالم پشت سر گذاشته، اما یک روز هم هوای پاک نداشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، به تصویب قانون هوای پاک در مردادماه 1396 با 34 ماده و 39 تبصره اشاره و اظهار کرد: براساس این قانون، آلودگی هوا عبارت است از انتشار یک یا چند آلاینده اعم از آلاینده‌های جامد، مایع، گاز، پرتوهای یون‌ساز و غیر یون‌ساز، بو و صدا در هوای آزاد، به‌صورت طبیعی یا انسان‌ساخت، به مقدار و مدتی که کیفیت هوا را به‌گونه‌ای تغییر دهد که برای سلامت انسان و موجودات زنده، فرآیندهای بوم‌شناختی (اکولوژیکی) یا آثار و ابنیه زیان‌آور بوده و یا سبب از بین رفتن یا کاهش سطح رفاه عمومی‌شود.
منصور شیشه‌فروش بابیان اینکه منابع آلوده‌کننده هوا، شامل منابع طبیعی یا انسان‌ساخت است، گفت: منابع طبیعی شامل طوفان‌های گردوغبار، طوفان‌های شن، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، آتش‌فشان‌ها و هواویزهای دریایی است.
وی منابع انسان‌ساخت را شامل منابع متحرک و ثابت برشمرد و افزود: منابع انسان‌ساخت نیز شامل منابع متحرک و منابع ثابت است. منابع متحرک هرگونه منبعی از قبیل وسایل نقلیه موتوری و غیر موتوری است که در اثر حرکت ایجاد آلودگی می‌کند. منابع ثابت نیز هرگونه منبعی از قبیل صنایع، عملیات معدنی، کشاورزی، بخش‌های خدماتی، تجاری، اداری و خانگی است که در محلی ثابت سبب انتشار آلاینده‌ها می‌شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: براساس قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست مکلف است همه مراکز و واحدهای صنعتی، تولیدی، عملیات معدنی، کارگاهی و خدمات عمومی که آلودگی آن‌ها بیش‌ازحد مجاز مصوب است را مشخص کند و مراتب را با تعیین نوع، میزان آلودگی و وسعت و حساسیت منطقه به مالکان اعلام کرده و حتی آن‌ها را جریمه کند.
خشک‌سالی؛ عوامل مؤثر در آلودگی هوای اصفهان
وی با اشاره به اینکه براساس این قانون شرکت‌ها و واحدهای صنعتی جدیدالاحداث باید حداقل 10 درصد از فضای خود را به ایجاد فضای سبز اختصاص دهند، گفت: واحدهای صنعتی با بیش از 50 نفر نیروی انسانی باید پایش و کنترل مستمر آلودگی هوا را داشته باشند، ضمن اینکه مکلف به ایجاد واحد سلامت بهداشت و محیط‌زیست هستند.
شیشه‌فروش شرکت نفت را متولی تولید و عرضه سوخت مطابق با استانداردهای روز دانست و افزود: وزارت نیرو باید زمینه تولید و استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر را ایجاد کند. وزارت راه و شهرسازی نیز موظف به تهیه طرح‌های جامع تفصیلی شهرها و طرح‌های هادی روستاها است و در مطالعات توسعه این مناطق باید الزامات مسائل محیط‌زیستی را رعایت کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بابیان اینکه در این قانون وظایف همه دستگاه‌ها مشخص‌شده و باید اقداماتی برای کاهش انتشار آلاینده‌ها انجام دهند، تصریح کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تشکیل‌شده و دبیرخانه آن اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان است که باید به‌طور مرتب بر اجرای قوانین و مصوبات و همکاری بخش‌ها نظارت کند.
وی در ادامه عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی، پاک، ارزان، در دسترس و سازگار با محیط‌زیست، بارگذاری جمعیت و وسایل نقلیه تا چندین برابر ظرفیت، کیفیت پایین خودروهای داخلی، ضعف در نظارت بر منابع ثابت و متحرک، عمر بالای ناوگان حمل‌ونقل بار و مسافر، توپوگرافی و وضعیت اقلیمی، نقض مقررات اجرایی و کافی نبودن ضمانت اجرایی را از دلایل آلودگی هوا در کشور برشمرد.
شیشه‌فروش شرایط خاص اقلیمی، توپوگرافی، پایداری هوا، خشک‌سالی و کم‌بارشی را از عوامل مؤثر در آلودگی هوای اصفهان دانست و افزود: شهر اصفهان از ناحیه شمال شرق در محاصره کانون‌های بحران فرسایش بادی است. همچنین سهم استان در تولید گازوئیل و بنزین و مصرف بنزین و گازوئیل از دیگر عوامل مؤثر در آلودگی هوا است، به‌طوری‌که شاهد تردد بیش از یک‌میلیون دستگاه خودرو و 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در شهر اصفهان هستیم.
140 هزار واحد صنفی در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند
وی با اعلام اینکه استان اصفهان دارای 605 معدن فعال، 2 هزار واحد سنگ‌بری، 5 ناحیه تولید آجر، 70 شهرک صنعتی و بیش از 10 هزار واحد صنعتی است که در 8 درصد از مساحت استان متمرکز شده‌اند، همچنین 140 هزار واحد صنفی تنها در شهر اصفهان فعالیت می‌کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان به اقدامات انجام‌شده برای کنترل کانون‌های گردوغبار از سوی اداره کل منابع طبیعی اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون 307 هزار هکتار بیابان‌زدایی در کانون‌های گردوغبار انجام‌شده و امسال نیز در 500 هکتار اجرا می‌شود. طرح‌های بادشکن در اطراف جاده‌ها نیز باهدف حفاظت در برابر گردوغبار در کنار نهال‌کاری و اجرای طرح‌های مطالعاتی در دست اجرا است.
وی اعلام کرد: با پایش‌هایی که از ابتدای امسال تا 25 دی‌ماه انجام‌شده، شهر اصفهان 173 روز هوای قابل‌قبول و 128 روز هوای ناسالم تجربه کرده، اما هیچ روز پاکی نداشته است. ضمن اینکه تعداد روزهای ناسالم برای عموم امسال نسبت به سال قبل 60 درصد کاهش داشته است.
شیشه‌فروش بابیان اینکه اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان به‌عنوان مسئول پایش هوا، از نیمه دوم آبان تاکنون با همکاری بخش‌های مختلف 3 هزار و 87 مورد پایش انجام داده که 911 پایش به‌صورت شبانه انجام‌شده است. این پایش‌ها منجر به صدور 626 اخطاریه و 32 مورد مهروموم بخش‌هایی شده که استانداردهای انتشار آلودگی هوا را رعایت نکرده‌اند. همچنین ظرفیت فعالیت واحدهای تولید آجر طی مدت یادشده یک‌چهارم شده است.
وی ادامه داد: محیط‌زیست سامانه‌ای طراحی کرده که دستگاه‌هایی که در قانون هوای پاک نقش دارند باید اقدامات خود را در این سامانه بارگذاری کنند و محیط‌زیست به‌صورت آنلاین این اقدامات را بررسی کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مطالعاتی که در خصوص سهم‌بندی انتشار آلاینده‌ها و نرخ انتشار آلایندگی توسط دانشگاه صنعتی و اصفهان انجام‌شده و همچنین بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوا، گفت: خروجی این مطالعات در اختیار محیط‌زیست قرار گرفته و به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ‌شده است.
وی توضیح داد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد در نیمه اول سال در شهر اصفهان سهم انتشار آلاینده‌ها در بخش حمل‌ونقل 56 و در بخش صنعت 12 درصد است. اما در نیمه دوم سال، سهم بخش حمل‌ونقل 33 و صنعت 37 درصد و بقیه هم گردوغبار و عوامل دیگر است.
به گفته شیشه‌فروش، در حال حاضر 16 ایستگاه فعال سنجش کیفیت هوا در شهر اصفهان داریم که از این تعداد 9 ایستگاه متعلق به شهرداری است.
وی در ادامه راهکارهایی برای کاهش آلودگی هوای اصفهان پیشنهاد داد و گفت: هماهنگی در اجرای یکپارچه قوانین، افزایش کیفیت و کمیت وسایل حمل‌ونقل عمومی، حذف ناوگان فرسوده، تجهیز خودروهای دیزلی به فیلتر، جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری، توسعه وسایل نقلیه پاک نظیر الکترونیکی، ارتقا کیفیت تولید خودرو، جدیت در انجام معاینه فنی، تعویض کاتالیست‌های فرسوده، اجرایی شدن آئین‌نامه اجرایی ماده 17 قانون هوای پاک در مورد معاینه فنی، نوسازی وسایل ناوگان حمل‌ونقل مثل تاکسی و اتوبوس و تأکید به منابع ثابت آلاینده مثل راه‌آهن، ترمینال، نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و صنایع به رعایت الزامات زیست‌محیطی از اقداماتی است که باید در سطح کشور دنبال شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به شرایط خاص هوای اصفهان، گفت: کم‌بارشی، سکون هوا، نفوذ توده‌های هوای سرد، شرایط خاص اقلیمی و شناسایی 450 واحد آلاینده در شعاع 50 کیلومتری اصفهان از عواملی است که باعث می‌شود دقت بیشتر و حساسیت برای عدم استفاده از مازوت در اصفهان وجود داشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/349421/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد