پیام سپاهان

آخرين مطالب

چهلمین سال درگذشت صاحب مکتب آواز اصفهان؛

صدای ملکوتی استاد تاج اصفهانی یادآور هنر فاخر ایرانی سیاسی

صدای ملکوتی استاد تاج اصفهانی یادآور هنر فاخر ایرانی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - چهل سال از خاموشی صدای استاد جلال تاج اصفهانی می‌گذرد اما هنر این موسیقیدان برجسته همچنان پابرجاست، آوازی که هنر فاخر و متعالی ایرانی را یادآوری می‌کند.

به گزارش ایرنا، بزرگان موسیقی جهان این هنر را زبان مشترک تمام ملیت‌ها نامیده اند که نه تنها برای انسان‌ها یادآور بهشت و زیبایی‌هاست بلکه بدون در نظر گرفتن زمان، دوران‌ها را درمی نوردد، از گوش‌ها عبور می‌کند و بر قلب و جان‌ها می‌نشیند.
ایران ما نیز از جمله کشورهای مطرح در ورطه موسیقی و مهد بزرگان ساز و آواز بوده است که سال‌ها زیباترین آثار را عرضه کردند و بر دل مردمان هنردوست نشسته اند.
در این میان اصفهان که خود منزلگاه هنرمندان مختلف است در عرصه موسیقی دهه‌ها توانسته هنرمندان بسیاری را تربیت کند از استاد حسن کسایی گرفته تا جلیل شهناز و استاد جلال تاج اصفهانی که از مطرح‌ترین اساتید آواز و صاحب مکتب این دیار است که شاگردان بسیاری از تلاش و محبت و هنر او سرشار و لبریز شده اند.
این هنرمند محبوب سال‌ها چراغ آواز را در این خط روشن نگه داشت و با وجود 40 سال از درگذشت این هنرمند بازهم سبک و سیاق و روش‌های او در امر هنر آواز مورد استفاده قرار می‌گیرد و جزوه اصیل‌ترین آثار هنری به شمار می‌رود.

پیام سپاهان


جلال تاج اصفهانی سال 1282 در اصفهان‏ متولد شد، پدرش شیخ اسماعیل معروف به "تاج الواعظین" بود که تا حدی با دستگاه‌های‏ موسیقی سنتی ایرانی‏ آشنایی داشت، جلال در سنین نوجوانی و در 10 سالگی نزد پدر و استادانی همچون سیدعبدالرحیم اصفهانی، نایب اسدالله، میرزا حسین عندلیب و حبیب شاطرحاجیبه به دانش اندوزی پرداخت و پا به ورطه موسیقی گذاشت.
وی به اشعار سعدی علاقه زیادی داشت و گزیده‌هایی از اشعار سعدی و دیگر شاعران را حفظ بود و هنگام اجرای آواز به تناسب زمان و محیط، از آن اشعار استفاده می‌کرد، او از سال 1319 همکاری خود با رادیو آغاز کرد و از 1328 به همکاری با رادیو اصفهان پرداخت و ضمن خوانندگی، سرپرست نوازنندگان رادیوی این خطه شد.
تاج در رادیو اصفهان به اجرای برنامه‌هایی با تار اکبرخان نوروزی و برنامه آموزش گوشه‌های دستگاه‌های موسیقی ایرانی مبادرت می‌کرد و در مسیر موسیقی آنقدر پیشرفت داشت که همگان این هنرمند را صاحب مکتب آواز اصفهان می‌دانند.

پیام سپاهان


استاد تاج صاحب مکتب آواز اصفهان
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در موسیقی آوازی ایران سه مکتب اصفهان، تبریز، تهران وجود دارد، در وصفی مختصر از این مکتب باید بدانیم که در مکتب آواز اصفهان ادای شعر و تحویل آن به شنونده از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است و به دلیل الزامات موسیقایی نباید خدشه ای به واژگان، مفهوم یا ادای شعر وارد شود.
در فهرست شاگردان برجسته تاج اصفهانی می توان از حسین خواجه امیری(ایرج)، علی اصغر شاهزیدی، محمدرضا شجریان، محمدتقی سعیدی ولاشانی، فضل الله شاه زمانی، سیدرضا طباطبایی کربکندی، علیرضا افتخاری، مرتضی شریف، ناصر یزدخواستی، رضا قرنیان اصفهانی، حمیدرضا نوربخش و نصرالله معین نام برد.
تاج اصفهانی در بامداد 13 آذر 1360 در 78 سالگی در منزل پدری در اصفهان چشم از جهان فروبست، این هنرمند را در تکیه سیدالعراقین در آرامگاه تخت پولاد اصفهان به خاک سپردند تا محلی باشد برای نجوا با مردی که سال‌ها برای هنر موسیقی این مرز و بوم کوشید و نامی نیک از خود در اذهان بر جای گذاشت.

پیام سپاهان


هر ساله در همین روز آیین بزرگداشت استاد تاج در این محل برگزار می‌شود و به غیر از اعضای خانواده تاج اصفهانی، جمع پرشوری از هنرمندان، نویسندگان، موسیقیدانان، استادان و پیشکسوتان در این مراسم حضور می‌یابند که البته امسال برای دومین سال پیاپی به دلیل همه گیری بیماری کووید-19 با نفرات کمتر و بخشی هم بصورت مجازی برگزار شد.
استاد علی اصغر شاهزیدی از پیشکسوتان آواز و از شاگردان تاج اصفهانی در مراسم چهلمین سال درگذشت این هنرمند اظهارداشت: یک هنرمند موسیقی و آواز اگر 10 شاخص و صفت داشته باشد یکی از آنها صداست و 9 شاخص دیگر شامل اخلاق، انسانیت، شرف، فضیلت و غیره است.
وی افزود: یک صدای خوب باید سه شاخصه "آرام"، "وسط" و "اوج" را داشته باشد اما باز هم در کنار صدای خوب باید دیگر فضائل و سجایای اخلاقی نیز همراه باشد تا علاقه مندی به این هنرمند افزایش یابد.
توجه استاد تاج اصفهانی به معنویت و معرفت
این استاد آواز با اشاره به اینکه مسائل مالی اکنون بیشتر مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است اظهارداشت: اما در گذشته معنویت و معرفت بیش از این روزها در هنرمندان به چشم می خورد و همین امر محبوبیت آنان را بوجود می آورد.
شاهزیدی افزود: اما باز هم هنرمندان، شاعران و ادیبانی هستند که در همه خود را به پول نفروختند و برای اعتلای فرهنگ و هنر کوشیده اند.

پیام سپاهان


وی با بیان اینکه اصفهان نصف جهان است زیرا که آثاری که در این خطه هست در هیچ جای ایران نیست گفت: هنر این دیار زبانزد خاص و عام است که در هر جای جهان مطرح می شود.
فرید صلواتی فعال فرهنگی و هنری نیز در این ارتباط گفت: استاد تاج اصفهانی به حسن خلق و اخلاق والا مشهور بود و همین موضوع سبب محبوبیت این هنرمند از زمان فعالیت تاکنون شده است.
وی ادامه داد: برای دومین سال پی در پی بیش و بیش از قبل از فضای مجازی بهره گرفته شد تا مراسم استاد تاج به سمع و نظر علاقه مندان در اصفهان و غیر اصفهان برسد.
به غیر از اعضای خانواده تاج اصفهانی، جمع پرشوری از هنرمندان، نویسندگان، موسیقی دان ها، استادان و پیشکسوتان در این مراسم حضور داشتند.
برچسب‌ها
تاج اصفهانی اصفهان موسیقی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/343150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...