پیام سپاهان

آخرين مطالب

ظرفیت بانوان فعال در حوزه قرآن نادیده گرفته شده است فرهنگی

ظرفیت بانوان فعال در حوزه قرآن نادیده گرفته شده است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، فرخنده کریم‌زاده رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی اصفهان، گفت: هدف سازمان تبلیغات اسلامی از راه‌اندازی هیئت‌های اندیشه‌ورز بانوان قرآنی، تبادل اطلاعات و فعالیت‌ها میان استان‌ها و هم‌افزایی در میان جامعه قرآنی است، چون تصور می‌شود با تکرار و ترویج طرح‌ها و برنامه‌های برگزیده در استان‌های مختلف، می‌توان شاهد رشد جامعه قرآنی بود و از طرف دیگر، یکی از بخش‌های تأثیرگذار در فرهنگ قرآنی ، مجموعه فعالیت‌های قرآنی بانوان است.
در واقع، این هیئت‌ها تشکیل شده‌اند تا با تجمیع و انتقال تجربیات، خدمتی برای جامعه قرآنی انجام دهند.
وی افزود: هیئت اندیشه‌ورز، عنوانی برای دعوت از فعالان قرآنی به منظور کمک به پیشرفت و ترویج فعالیت‌های قرآنی در جامعه است. در حال حاضر، هشت نفر اعضای هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی اصفهان را تشکیل می‌دهند که همه آن‌ها از فعالان قرآن و عترت در سطح شهر هستند.
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی اصفهان در خصوص فعالیت‌ها و برنامه‌های این هیئت، گفت: در مناسبت‌های ملی و مذهبی، همواره درصدد بوده‌ایم تا ویژه‌برنامه‌هایی را اجرا کنیم و در یکی دو سال گذشته که با شیوع کرونا مواجه بوده‌ایم، عمده فعالیت‌های ما به‌صورت وبیناری بوده و اگر هم شرایط اجرای برنامه حضوری پیش آمده، با رعایت شیوه نامه های بهداشتی بوده است.
کریم‌زاده اضافه کرد: یکی از برنامه‌های ابداعی هیئت در طول یک سال گذشته، «حرف‌آورد» بود که از بانوان در رده‌های مختلف سنی خواسته بودیم حرف‌های خود را درباره موضوعی که تمایل دارند، در قالب کلیپ برای ما بفرستند که در این زمینه، اصفهان جزو استان‌های برتر شناخته شد. ما در روزگاری زندگی می‌کنیم که همه یک گوشی همراه در اختیار دارند و علاقه‌مند به تماشای ویدئو و کلیپ هستند. بنابراین، برنامه‌هایی از این دست بیشتر باید در دستورکار قرار گیرد. اگرچه در هر کاری باید هزینه و بودجه آن مدنظر باشد، ولی در خصوص برنامه‌هایی مثل «حرف‌آورد»، اگر جوایز گسترده‌تر و متنوع‌تری در نظر گرفته شود، انگیزه بیشتری برای شرکت در این برنامه‌ها شکل می‌گیرد.
وی گفت: روال کار در هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی این است که با مردم چهره به چهره و رو در رو ارتباط برقرار کنیم و از هر فرصتی که برای ایجاد یک ارتباط عمومی پیش می‌آید، استفاده کنیم. تاکنون نیز بازخورد‌های خوبی از اجرای برنامه‌ها دریافت کرده‌ایم؛ برای مثال، تصور غالب این بود که اجرای یک برنامه مجازی نمی‌تواند تأثیر زیادی داشته باشد، ولی ما سال گذشته در آغاز سال تحصیلی، یک محفل قرآنی مجازی در یکی از دانشگاه‌های اصفهان اجرا کردیم که مسئولان آن دانشگاه را به اظهار شگفتی واداشت که چگونه می‌توان در برنامه‌ای مجازی، جلوه قرآن را به زیبایی عرضه کرد.
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی اصفهان گفت: البته با توجه به اینکه در حال حاضر، بسیاری از کلاس‌های آموزشی در فضای مجازی برگزار می‌شود و افراد به نوعی از این فضا‌ها خسته شده‌اند، درصدد هستیم تا از فضا‌های باز و امکانات شهری موجود برای اجرای برنامه‌ها استفاده کنیم، به‌خصوص برنامه‌های تلفیقی شاد با تم و موضوع اخلاقی و مذهبی. در واقع، اجرای این برنامه‌ها در فضا‌های باز باید به گونه‌ای باشد که افراد با ظاهر غیرمذهبی نیز به تماشای آن‌ها رغبت نشان دهند. اینکه برنامه‌ای ویژه خانواده‌های مذهبی اجرا شود، در واقع کار خاصی انجام نشده است، ولی اگر بتوانیم فضای مفیدی ایجاد و مخاطبان دیگری را هم جذب کنیم، آن وقت می‌توان گفت کار قرآنی انجام شده است. زمانی که محافل قرآنی حضوری با شرکت جمع کثیری از بانوان برگزار می‌کردیم، بار‌ها اتفاق افتاد که یکی از مخاطبان مراجعه کرده و بگوید از این برنامه تأثیر زیادی پذیرفته است.
وی گفت: زمانی که برای اجرای محافل قرآنی به دانشگاه‌ها دعوت می‌شدیم، از دست‌اندرکاران مربوطه می‌خواستم که در تبلیغات، عنوانی جوان‌پسند برای برنامه انتخاب کنند و الزاماً نیز این برنامه‌ها با موضوعات قرآنی آغاز نمی‌شد، بلکه یکی از آیتم‌ها به‌حساب می‌آمد و بعضاً حتی جمعیت را به سمت همخوانی قرآن سوق می‌دادیم. در واقع، این همان چیزی است که باید دنبال آن باشیم، یعنی همراه شدن با مردم و این ما هستیم که باید با آن‌ها همراه شویم، نه اینکه گوشه‌ای بنشینیم، تابلویی بزنیم و انتظار مراجعه افراد را بکشیم.
کریم‌زاده با تأکید بر اینکه راهکار توسعه و ترویج فرهنگ قرآن در جامعه، ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم است، گفت: با یک جست‌وجو در فضای مجازی می‌توان صد‌ها کلیپ قرآنی زیبا پیدا و مشاهده کرد، ولی بسیاری از افراد همت این کار را پیدا نمی‌کنند. بنابراین، برای اجرای برنامه‌های قرآنی باید فرصت‌های متنوعی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطب ایجاد کرد. زمانی که به مناسبت ولادت حضرت فاطمه (س) برای اجرای برنامه به چهارمحال‌وبختیاری دعوت شده بودم، تأکید کردم که متن دعوت به حضور در برنامه، با عنوان «جشن ویژه بانوان به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س)» باشد، چون مخاطب‌پذیری آن متفاوت خواهد بود، با زمانی که فقط از عبارت «جشن ولادت حضرت زهرا (س)» استفاده شود. بعضاً چیدمان برنامه‌هایی که در مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود، به‌گونه‌ای است که مخاطب با عنوان تبلیغاتی برنامه‌های شاد به شرکت در این برنامه‌های مناسبتی رغبت پیدا می‌کند، ولی فقط با سخنرانی مواجه و در نتیجه، دل‌زده می‌شود.
وی درباره اختصاص بودجه برای انجام فعالیت‌های قرآنی ، گفت: چند سال پیش، قصد اجرای طرحی با عنوان راه‌اندازی خانه‌های قرآنی در شهر اصفهان را داشتیم و برای این منظور، سه ماه قبل از آغاز ماه رمضان، اطلاعیه‌ای منتشر کردیم که هر کس مایل است خانه‌اش در ماه رمضان به یک محفل قرآنی تبدیل شود، می‌تواند در این طرح شرکت کند. یکی از شروطی که در این طرح پیش‌بینی شده بود، تقبل نیمی از هزینه‌های اجرا از سوی داوطلبان بود. 70 خانه در اصفهان برای اجرای این طرح داوطلب شدند که در نهایت، 30 خانه به لحاظ شرایط پیش‌بینی شده مورد تأیید قرار گرفت و کسانی هم که خانه‌های آن‌ها در اجرای طرح مشارکت داده نشد، بخشی از هزینه‌ها را تقبل کردند و در نتیجه، بودجه‌ای که برای اجرای طرح در نظر گرفته شده بود، از سطح مورد انتظار بالاتر رفت. از تعداد 30 خانه‌ای که در این طرح شرکت کردند، 10 خانه به‌صورت دائمی محفل قرآنی برگزار می‌کنند و این طرح در دو شهرستان دیگر استان نیز اجرا شد. بنابراین، در خصوص فعالیت‌های قرآنی باید گفت که مشکل بودجه وجود ندارد، بلکه همه چیز به فکر و اندیشه برمی‌گردد. برای فعالیت‌های قرآنی، به یک فکر و اجرای خوب نیاز داریم.
رئیس هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی با بیان اینکه در کشور ما از ظرفیت بانوان فعال در عرصه قرآن و عترت استفاده نمی‌شود، گفت: در رسانه‌ها و از جمله صدا‌وسیما، چهره افراد غیرمذهبی به راحتی نمایش داده می‌شود، ولی اگر بانویی فعالیت قرآنی انجام دهد، پوشش رسانه‌ای خاصی برای وی اتفاق نمی‌افتد. شخصاً بیش از 500 محفل قرآنی در مراکز مختلف شهر اصفهان برای بانوان اجرا کرده‌ام، ولی هیچ گزارشی از این محافل در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود و هیچ آمار مشخصی از تعداد بانوان فعال در عرصه قرآن وجود ندارد. این‌ها آسیب است و ریشه در بی‌تدبیری دارد. تنها رسانه‌ای که گزارشی از محفل قرآنی ما در صفحه اول خود منتشر کرد، روزنامه مربوط به دارالقرآن حرم امیرالمؤمنین (ع) در نجف اشرف بود که گزارش محفل قرآنی ما به زبان عربی در این شهر را منتشر کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/342763/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تراکتور به مصاف ذوب‌آهن می‌رود

لزوم تغییر مسیر رینگ چهارم و آزادسازی اراضی در محدوده سیتی‌سنتر و راه‌آهن

آژیر قرمز در اصفهان/ فرونشست به آثار باستانی هم رسید+ عکس

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 6 اردیبهشت

فرهنگ پهلوانی از گود زورخانه تا گرد جهان

بارش باران سیل آسا و آبگرفتگی در روستای اسلام آباد + فیلم

قرعه کشی پخش مناظره های انتخاباتی صدا و سیمای اصفهان

خروش رودخانه چشمه لنگان فریدونشهر

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو/ 6 نفر دستگیر شدند

نفرات دعوت شده به مرحله دوم انتخابی تیم ملی کاراته مشخص شدند

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

آژیر قرمز در اصفهان؛ ترک های اصفهان، به میراث هم رسید

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

کلاهبرداری 190 میلیارد تومانی با وعده خرید خودرو

راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور

بازدید اعضای کمیسیون محیط زیست شورای شهر از مرکز کنترل عملیات شهرداری اصفهان

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

بازگشت دلار به کانال 62 هزار تومان؛ بازاری ها فروشنده شدند

مأمور دولتی در بهارستان قلابی از آب درآمد

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان

همه اقشار در برپایی کنگره شهدای کاشان مشارکت کنند

استقبال از «مدل مشارکت» در حوزه حمل‌ونقل/ هفته آینده 2 قرارداد همکاری مشارکت امضا می‌شود

رینگ چهارم با منابع استانی تکمیل نمی‌شود/ آلودگی هوا دغدغه اصلی برای اصفهان است

اقامه نماز جمعه به امامت آیت الله مهدوی

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

شاخص بازگشت درآمد به اصفهان 4 تا 8 درصد است/سهم 6 هزار میلیاردی اصفهان از مولدسازی

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

بیشترین بارندگی اصفهان در پادنا؛ هشدار زرد برای سامانه‌های بارشی

توماج صالحی کیست؟ او اعدام می‌شود؟

احداث زیرگذر حصه شمالی در 1403

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم

شرکت‌های دانش‌بنیان به رفع مشکل پرداخت بر پایه ارز در حوزه گردشگری بپردازند

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان + فیلم

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت الله مهدوی

وزارت اقتصاد پیشتاز رفع آفت تمرکززدایی باشد/ سرمایه 435 هزار میلیاردی حبس شده در اصفهان

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است

دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟

لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟

طبیعت تماشایی گندم‌زار‌های شرق اصفهان

مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر

اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان

یک گردش خوشمزه در نصف‌جهان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان سالم است

سارق مامورنما در «سبزدشت» بهارستان دستگیر شد

دیدار با خانواده شهدا و جانبازان منطقه 9 در هفته بزرگداشت اصفهان

ورزشگاه شهدای فولاد میزبان سپاهان در یک هشتم نهایی جام حذفی