پیام سپاهان

آخرين مطالب

سفر بن زاید به ترکیه، آغاز دوره ای جدید؟ مقالات

سفر بن زاید به ترکیه، آغاز دوره ای جدید؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا /"سفر اخیر ولیعهد امارات به ترکیه، نشان‌دهنده عزم جدی دو طرف برای بازنگری در سیاست‌های خارجه‌شان در خاورمیانه است."
پایگاه خبری میدل ایست آی، نوشت: ترکیه و امارات متحده عربی، سال‌هاست که درگیر مناقشه‌ای بر سر نفوذ منطقه‌ای بوده و در درگیری‌هایی مانند لیبی و سوریه، هرکدام از یکی از طرفین حمایت می‌کنند. روابط این دو کشور، در دوران «بهار عربی» به سردی گرایید؛ در آن روزها، ترکیه از اعتراضات علیه حاکمان مستبد حمایت کرد، درحالی‌که امارات و عربستان، جریان ضدانقلاب را به‌پیش بردند. آنکارا همچنین امارات را به دست‌داشتن در کودتای شکست‌خورده 2016 در ترکیه متهم کرده و پس از آن که در سال 2017، امارات و عربستان سعودی روابط خود با قطر را قطع کردند، ترکیه به شاهراهی کلیدی برای دوحه تبدیل شد.
حال پس از یک دهه دیدگاه متعارض و رقابت منطقه‌ای، سفر «محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان»، به ترکیه می‌تواند خبر از عصری جدید بدهد؛ دورانی که نه با تقابل، بلکه با همکاری تعریف می‌شود. اما چه چیزی باعث تغییر عقیده آنکارا شده است؟
یکی از کلیدی‌ترین دلایل، توافق قطر با همسایه‌های عرب در اوایل سال جاری میلادی بود که به بحران چهارساله خلیج‌فارس پایان داد. در آن روزها، زمانی که امارات، عربستان و متحدانشان، قطر را در انزوا فروبرده بودند، ترکیه با ارسال لوازم ضروری و نیروهای امنیتی به دوحه، توانایی قطر را برای تاب آوردن در آن انزوای تحمیلی افزایش داد (و این موجب سردی روابط ترکیه و امارات بود)؛ امروز اما با قراردادی که در ژانویه سال جاری امضا شد، یکی از موارد اصلی مناقشه میان ابوظبی و آنکارا از میان برداشته شد.
تأثیرات اقتصادی
ترکیه و امارات، هر دو دریافته‌اند که هیچ یک، از مقابله منطقه‌ای سودی نمی‌برد. مداخله ترکیه در لیبی با حمایت از دولتی که تایید سازمان ملل را داشت، آن هم درحالی‌که امارات از «خلیفه حفتر»، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش "ملی" لیبی حمایت می‌کرد، منجر به یک بن‌بست نظامی شد. حال اما یک‌روند سیاسی در جریان است و انتخابات آتی لیبی در ماه دسامبر، هرچند ناقص، می‌تواند این کشور را در مسیر ثبات قرار دهد.
گرچه همیشه خطر شعله‌ور شدن آتش جنگ داخلی وجود دارد، اما ترکیه به حفظ دولت لیبی متعهد بوده و امارات نیز دیگر منفعت چندانی از زدن ساز مخالف نمی‌برد. مداخله ترکیه همچنین دست روسیه را از نفوذ کوتاه نگاه می‌دارد - چیزی که باب‌طبع آمریکاست - و این نیز انگیزه دیگری است که امارات، به‌جای تلاش برای تضعیف اقدامات آنکارا در لیبی، با ترکیه به یک فهم مشترک برسد.
یکی دیگر از دلایل حرکت دو کشور به‌سوی روابط حسنه، این است که همه‌گیری کرونا، روی اقتصاد این دو کشور، تأثیرات متفاوتی داشته است؛ ریزش ارزش لیر (واحد پول ملی ترکیه) زندگی را برای بسیاری از شهروندان این کشور سخت کرده است؛ در مقابل اما اقتصاد امارات باتکیه‌بر قیمت بالای نفت، سلامت خود را حفظ کرده است. در روزهای اخیر، گزارشات متعددی از سرمایه‌گذاری‌های امارات در ترکیه به گوش رسیده است. گزارشات حاکی از آن است که ابوظبی برای سرمایه‌گذاری‌هایی با ارزش چندین میلیارد دلار در ترکیه آماده است. این امر نقدینگی زیادی را به اقتصادی رو به افول ترکیه تزریق خواهد کرد که قطعاً موجب بهبود روابط خواهد شد.
همه موارد مذکور، تأثیرات منطقه‌ای فراوانی به دنبال خواهد داشت. سلطان احمد الجابر، وزیر صنعت امارات، در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های دولتی ترکیه، خاطرنشان کرد: این دیدار (سفر بن زاید به آنکارا) در زمانی روی می‌دهد که دو کشور در حال همکاری برای تحقق بخشیدن به چشم‌انداز آینده‌ای باثبات، پررونق و صلح‌آمیزتر در منطقه هستند.
فاصله گرفتن آمریکا از منطقه
محمد بن زاید یک بازیگر عملگراست گرچه هیچ علاقه‌ای به اخوان‌المسلمین و ایران ندارد. او باید حس کرده باشد که اخوان این روزها دیگر تهدید خاصی محسوب نمی‌شود و با تمایل دولت بایدن در آمریکا برای توافق اتمی با ایران، عاقلانه این است که خود را به دیگر بازیگران منطقه‌ای مثل ترکیه بچسباند. 
عقب‌نشینی امارات از مواضعش در یمن که هزینه‌های انسانی آن به مسئله مهمی در واشنگتن تبدیل شده است، نشانه دیگری از چشم‌انداز منعطف بن زاید در مواجهه با تغییر شرایط است. بی‌شک بن زاید دریافته است که مقابله با ترکیه بر سر مسائل منطقه‌ای و به دلایل ایدئولوژیک، ضرورتی ندارد؛ زیرا ترکیه نیز به دنبال تعاملات عملی است.
خروج آمریکا از خاورمیانه و افزایش نفوذ روسیه در کشورهایی نظیر سوریه، یکی از دیگر عوامل بازآرایی روابط در این منطقه است. گرچه آمریکا منافع خود در منطقه را رها نمی‌کند، اما از ارائه راهکاری برای کشورهای منطقه که بر اساس آن بتوانند جایگاهی برای خود تعیین کنند هم شانه‌خالی می‌کند و این امر باعث شده تا کشورهای منطقه، خود به گفت‌وگوها و چینش مناسبات درون منطقه‌ای روی آورند.
اما همچنان این سؤال برای امارات و ترکیه در میان است که تا چه حد می‌توان این تغییرات نوظهور را تثبیت کرد؛ اختلافاتی اساسی ترکیه با مصر، اسرائیل و یونان بر سر مدیترانه شرقی، همچنان پابرجاست.
امارات روابط مستحکمی با مصر دارد و نسبت به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کرده است. اگر تنش‌ها در مدیترانه شرقی افزایش یابد و یا لیبی دوباره درگیر جنگ داخلی شود، موضع امارات چه خواهد بود؟ آیا ترکیه و امارات قادر به کنارگذاشتن چنین مسائلی و حفظ روند تعمیق روابط اقتصادی خود خواهند بود؟ واضح است که دلایل متعددی برای انجام این کار وجود دارد.
ترجمه محمد حسین خدائیان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/342754/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی (ره) شهر ایلام

رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد

شب سعدی فردا در کاشان

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز پنجشنبه 30 فروردین 1403 + آخرین وضعیت

گزارش اختصاصی از تمرین ذوب آهن پس از دربی اصفهان / فیلم

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد در دستور کار

شدت و گستره بارش‌ها با وقوع صاعقه و بادهای شدید اصفهان را در می‌نوردد/افزایش 4 درجه‌ای دما

آسمان مال من است

تراشه Kirin 9010 هواوی با CPU دوازده هسته‌ای معرفی شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

42هزار نفر در اصفهان زیرپوشش کلاس‌های سوادآموزی قرار گرفتند

55 تن خشکبار قاچاق از یک انبار در بهارستان کشف شد

توالت هوشمند 1٫5 میلیارد تومانی در هفته طراحی میلان به‌نمایش درآمد

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

افزایش مستمری بازنشستگان کارگری به کجا رسید؟

شناسایی 2613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

حوادث شبانه‌روز گذشته در اصفهان 18 مصدوم بر جا گذاشت

منطقه زیبای پامنار خوزستان

اصفهان میزبان بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس

اصفهان میزبان جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان

کشف خشکبار قاچاق 70 میلیاردی در بهارستان

هواشناسی اصفهان هشدار سطح زرد صادر کرد

اقامه نماز جمعه اصفهان به امامت آیت‌الله طباطبائی‌نژاد

شعر خوانی زیبای باران نیکراه

ادعای کارمندان سابق تیک‌تاک: پروژه ذخیره‌سازی داده‌ها در آمریکا تا حد زیادی نمایشی است

اختصاص سهمیه آرد به نانوایی‌های محور گردشگری کاشان

رقابت‌ 10 هزار نفری ورزشکاران در جام مولای عرشیان

«مصطفی مرادیان‌نژاد» مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان شد

زمین گرد است!

قابلیت جدید واتساپ: اطلاع از مخاطبانی که اخیراً آنلاین بوده‌اند

قیمت طلا، سکه و ارز 30 فروردین ماه 1403؛ طلا در مرز حساس قیمتی قرار گرفت

طلسم اصفهان: رکورد خاص ذوب آهن شکست!

هوای اصفهان آلوده شد

آغاز ساخت 44 واحدی مسکن محرومان در شهر منظریه شهرضا

مبارزه با آفت سن گندم در بیش از 15 هزار هکتار از مزارع مهاباد

شب سعدی در کاشان

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

٣ مفقودی سیل جنوب کرمان پیدا شدند

احتمال وقوع سیل در این سه استان

ماجرای تنبیه بدنی وحشتناک دانش‌ آموز مرزن‌ آبادی

زیرسازی منشعبات خیابان گلشن منطقه دو ارومیه

رفع مشکل ترافیکی ساکنان همجوار پایانه مسافربری جی

انجام همه اقدامات اداری برای تامین مسکن خبرنگاران استان اصفهان

سرشماری سمندر کوهستانی در آذربایجان‌غربی آغاز شد

تصادف در جاده نقده - مهاباد 11 مصدوم برجا گذاشت

«شب سعدی» در کاشان برگزار می‌شود

افزایش 700 هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان

احداث خیابان و پارک محلی گرکان در منطقه 10 اصفهان