پیام سپاهان

آخرين مطالب

آب یزد قربانی فقدان «آمایش سرزمین» در اصفهان مقالات

آب یزد قربانی فقدان «آمایش سرزمین» در اصفهان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - آرمان ملی /متن پیش رو در آفتاب یزد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شکستن خطوط لوله آبرسانی به استان یزد، اتفاق جدیدی نیست و هربار که استان اصفهان با مشکل کم‌ آبی روبه‌رو می‌شود، اولین متهم این موضوع خطوط آبرسانی به منطقه کویری یزد است. تقریبا یک میلیون و صد هزار نفر که ساکن این استان خشک کشور هستند، قربانی بی‌مسئولیت برخی از مدیران سابق شده‌اند که معنای «آمایش سرزمین» و جایگزاری صنایع آب‌بر در مرکز ایران را درک نمی‌کردند. حال کارشناسان باور دارند، آبی که از استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به یزد می‌رسد، کمترین نقش را در خشکسالی‌های اخیر داشته و شکستن خطوط آبرسانی به این استان و تخریب حوضچه‌های آن، فقط رنج مردم را افزایش می‌دهد. آمار و ارقام می‌گوید که تا کنون 50 بار خطوط لوله و آبرسانی در مسیر اصفهان به یزد مورد تعرض قرار گرفته است. در یک دهه اخیر، بارها این اتفاق افتاده و در آخرین مورد این اتفاق و در جریان اعتراضات آبی در استان اصفهان (پنجم آذرماه)، شماری از معترضان اصفهانی با لودر خط لوله انتقال آب به یزد را شکسته و جریان انتقال آب به یزد را قطع کردند. همین اتفاق باعث شد که برای یک روز به بسیاری از مناطق این استان کویری با تانکر آبرسانی شود. محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، گفته است: «حوضچه‌های 327 و 330 با لودر تخریب شده و آب انتقالی به یزد بر اثر این اتفاق در حال حاضر قطع است.» 
مشکل اصفهان، آب یزد نیست
عملیات عمرانی خط لوله انتقال آب از اصفهان به یزد، در شهریور 73 و با حضور دکتر حسن حبیبی، معاون اول رئیس جمهور وقت در 1373 آغاز شد و پس از پنج سال به بهره‌برداری رسید. اوایل دهه 90 بود که کشاورزان شرق اصفهان، اولین بار این خطوط لوله انتقال آب را شکستند و پس از آن هربار که آنها دست به اعتراض می‌زدند، این آب استان همسایه بود که قطع می‌شد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که طبق آمار سالانه 100 میلیون متر مکعب از اصفهان به یزد، آب منتقل می‌شود و در مقابل سالانه 200 میلیون متر مکعب آب نیز در بالادست اصفهان یعنی در چهارمحال و بختیاری برداشت می‌شود. این موضوع مورد تایید کارشناسان محیط زیست همچون محمد درویش، کارشناس محیط زیست نیز است و در گفت‌وگویی که وی با «آرمان ملی» انجام داده گفته بود: «این یک دروغ بزرگ است که ما مشکل آب اصفهان را به برداشت آب زاینده رود توسط استان‌های دیگر ربط دهیم، چون اصفهانی‌ها نه تنها برداشت بی‌رویه‌ای به‌خصوص در حوزه کشاورزی از آب زاینده رود دارند، بلکه سالانه 4 میلیارد متر مکعب از منابع زیرزمینی حوضه آبریز زاینده رود برداشت می‌کنند که این مقدار، بیش از 10 برابر رقمی است که توسط استان‌های همجوار اصفهان از زاینده رود برداشت می‌شود. زمانی که می‌خواستند خط لوله انتقال آب زاینده رود به یزد را بکشند، مدیران اصفهانی تحت فشار حاضر شدند که این خط لوله کشیده شود و تنها با این شرط حاضر به پذیرفتن انتقال آب اصفهان به یزد شدند که بعدها خط لوله بهشت آباد برای انتقال آب خوزستان به اصفهان کشیده شود تا چند برابر آبی که اکنون اصفهانی‌ها به یزد می‌دهند، از خوزستان برای آنها تامین شود. مدیران اصفهانی به دلیل طمعی که داشتند، حاضر شدند که آب اصفهان به یزد منتقل شود تا بعدا چند برابر این آب را از خوزستان بگیرند. بنابراین ربط دادن مشکل آب اصفهان به انتقال آب این استان به یزد یا برداشت توسط استان چهارمحال و بختیاری، نوعی فرافکنی و توهین به فهم مردم ایران است که مدیران استان اصفهان باید از آن دست بردارند.»
بیانیه شورای شهر یزد
اما بروز این اتفاقات، صدای اعضای شورای شهر یزد را نیز درآورده و در آغاز بیست و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد که روز گذشته در این شهر برگزار شده، بیانیه‌ای را منتشر کردند. طبق این بیانیه «قریب پنجاه مرتبه است که خطوط انتقال آب آشامیدنی به استان یزد بی‌اعتنا به قوانین رسمی و توافقات ملی مورد تعرض قرار می‌گیرد. تخریب خسارت‌بار روزهای گذشته در حالی صورت گرفت که کشاورزان محترم استان اصفهان با مسئولان کشور و استان خود در حل مشکل به توافق رسیده و خبر آن از رسانه ملی منتشر گردید اما در پی آن عده‌ای، بی‌اعتنا به منطق صحیح برخورد با مشکلات کم آبی کشور و منطقه، با رفتاری غیرقانونی ناخواسته زمینه سوء استفاده بدخواهان را فراهم آوردند. انتقال آب آشامیدنی به یزد از گذشته با یک منطق قانونی و حقوقی برخوردار بوده است و منبع تامین آن استان چهارمحال و بختیاری است که بر اساس توافق رسمی و در چارچوب مقررات ملی، سخاوتمندانه بخشی از آب شرب استان یزد را تامین می‌کند.»

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/341863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

همه چیز درباره کشفیات مرموز باستان‌شناسی در اصفهان / از کشف یک کوره اعجاب‌انگیز تاریخی تا لوله‌های عظیم آب و فاضلاب 1000 ساله و یک سازه عجیب مسقف احتمالا متعلق به یهودیان (فیلم)

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد