پیام سپاهان

آخرين مطالب

بلوا در اصفهان / رویارویی لاریجانی و شورای نگهبان / نقش آژانس اجتماعی

بلوا در اصفهان / رویارویی لاریجانی و شورای نگهبان / نقش آژانس
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:
«اعتماد» آنچه دیروز رخ داد یعنی «خشونت در بستر خشک زاینده رود» را عکس یک کرده و نوشته: « در حالی که انتظار می‌رفت به دنبال صدور یک بیانیه پایانی توسط معترضان و همچنین وعده دولت برای حل مشکل معترضان، آرامش به فضای شهر اصفهان بازگردد، دیروز تصاویر و اخبار منتشر شده در خبرگزاری‌ها حکایت از درگیری‌های شدید بین مردم و نیروهای انتظامی داشت و گفته می‌شد علت موج دوباره اعتراضات، بی‌اطمینانی معترضان به حل مشکلات و پاسخ گرفتن خواسته‌ها از سوی دولت است.
بازگشت التهاب به زاینده‌رود در حالی است که بامداد پنجشنبه هم افراد ناشناس، چادرهای کشاورزان متحصن در بستر زاینده‌رود را آتش زده بودند. »
این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین گفت‌وگویی دارد با احمدنقیب‌زاده، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و آثار و تبعات رفت و آمد دولت‌ها بر سیاست‌های خارجی ایران را بررسی می‌کند. نقیب زاده می‌گوید:
*برنامه یا سناریو یا نقشه راهی در سیاست خارجی ایران نمی‌بینم که بتوانم به شما درباره آن توضیح بدهم. آنچه می‌بینم صرفا واکنش است؛ مثال کسی که سر چهارراه ایستاده، عابران به او تنه می‌زنند و او در واکنش به این تنه‌ها از خود پرخاش نشان می‌دهد.
*سیاست تقابلی کنونی باعث شده برخی منافع و حتی نفوذ واقعی ما از بین برود. مثلا در قفقاز یا آسیای مرکزی. یا ما مجبور شده‌ایم به کشورهایی نظیر چین و روسیه پناه ببریم که همه می‌دانند اینها در اقوال و رفتار خود استوار نیستند.
*اساسا نظام‌های سیاسی باید بدانند در عصر دولت‌های ملی زندگی می‌کنند و منافع همه ملت را باید در نظر بگیرند. عمل کردن در خارج از این چارچوب نتیجه‌ای جز شکست ندارد.
*وقتی اهداف شما مشخص نباشد، هر لحظه ممکن است با بحران‌هایی جدی مواجه شوید. به این دلیل که افعالی که صورت می‌گیرد ضد و نقیض و بدون اتخاذ تمهیدات لازم است. این می‌تواند بسیار خطرآفرین باشد و نگاهی به سرنوشت کشورهایی که رویکردی اینچنینی در عرصه بین‌المللی اتخاذ کرده بودند، نشان می‌دهد ممکن است زیر بار فشار ناشی از این بحران‌های گوناگون کشور با آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری روبه‌رو شود.

پیام سپاهان

«کیهان» در تیتر یک امروز خود اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت را «گام بلند دولت برای شفافیت تجارت و کاهش قاچاق» خوانده و نوشته است: «پس از چندین بار خلف وعده دولت قبل در راه‌اندازی کامل سامانه جامع تجارت، اکنون دولت سیزدهم یک گام بزرگ در این زمینه برداشته و زمینه اتصال گمرک را به سامانه مذکور فراهم کرده است.»
این روزنامه اصولگرا اتفاقات تلخ دیروز در اصفهان را نیز در صفحه یک خود دیده است. کیهان البته آنهایی که هنوز در بستر زاینده روز اعتراض می‌کردند که ارازل خوانده و نوشته است: «در حالی‌که کشاورزان اصفهان روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به تجمع خود پایان دادند، عناصر فرصت‌طلب آشوبگر و اراذل اجاره‌ای که هیچ نشانی از مردم و کشاورزان نداشتند، به حافظان نظم و امنیت حمله کرده و اموال عمومی را تخریب کردند.»

پیام سپاهان

«شرق» انگار نه انگار که دیروز در اصفهان خبری بوده است، صفحه یک امروز خود را چیده! پاسخ سی صفحه‌ای علی لاریجانی به شورای نگهبان را تیتر یک کرده و از مواجهه ادامه‌دار آنها می‌گوید. برای عکس یک نیز از آنچه کارشناسان و تحلیلگران درباره مدیریت ابرچالش کم‌آبی در اتاقی که این روزنامه در کلاب هاوس دارد، گفته‌اند؛ استفاده کرده است. 
این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز از «حمایت دولت از زاکانی» نوشته و آورده است: «شهردار تهران هفته گذشته را پرفروغ پشت‌سر گذاشت؛ علیرضا زاکانی علاوه‌بر اینکه در اواسط هفته به عضویت هیئت‌امنای دانشگاه تهران درآمد، در آخر هفته به‌عنوان جانشین وزیر کشور در ستاد بحران تهران معرفی شد و روز پنجشنبه هم رئیس‌جمهور قول داد که با شهرداری تهران همکاری حداکثری داشته باشد. این در حالی است که معمولا شهرداران تهران بر سر دریافت منابع مالی با دولت مستقر مشکل داشتند و ابراهیم رئیسی در حالی درباره همکاری با زاکانی گفته که دولت همیشه یکی از بزرگ‌ترین بدهکاران به شهرداری تهران بوده است. رئیس‌جمهور در این دیدار که فقط علیرضا زاکانی و معاونان او حضور داشتند و برخلاف عرف همیشگی خبری از اعضای شورای شهر تهران نبود، از عزم این دوره شهرداری برای خدمت‌رسانی به مردم قدردانی کرد.»

پیام سپاهان

«جوان» اگرچه درگیری‌های اخیر در اصفهان که حتی صداوسیما هم آن را پوشش داده را خیلی مورد توجه قرار نداده اما بحران آب و ضرورت مدیریت آن نادیده نمی‌گیرد. این روزنامه اصولگرا در گزارشی که تیتر یک کرده با عنوان «توزیع عادلانه آب در انتظار برنامه فوری دولت» نوشته است: «حالا در بحبوحه بحران آب و در حالی که کشاورزان اصفهانی در توافق با مسئولان استانی به تجمع اعتراضی خود در بستر خشک زاینده‌رود پایان داده‌بودند، شامگاه پنج‌شنبه دو چادر کشاورزان مورد تعرض عده‌ای قرار گرفت و ویدئوی آتش‌گرفتن آن‌ها در فضای مجازی پخش شد. صدای اعتراضات آبی اهالی چهار محال و بختیاری هم بلند شده و از سوی دیگر در اصفهان هم خط لوله انتقال آب به یزد را مورد تعرض قرار دادند و حالا در برخی از مناطق این استان کویری با تانکر به مردم آب می‌رسانند. خلاصه کلام اینکه مشکل آب جدی است و دولت برای حل این بحران موظف است گزارش عملکرد خود را به شکلی شفاف بیان کنند. بسنده کردن به اعلام میزان آب پشت سر‌ها و تعداد روز‌های باقی مانده از ذخیره آبی نه فقط راهکار نیست، بلکه می‌تواند مردم را دچار دلهره بیشتری کند. باید تا آغاز دوباره بارش‌ها برای تأمین آب کاری کرد و اگر بناست صنایع استان یزد و اصفهان تا آغاز دوباره بارش‌ها تعطیل شوند باید هر چه زودتر در این باره تصمیم گرفته و اطلاع‌رسانی شود.»
این روزنامه اصولگرا بلوای دیروز اصفهان را به ماجرای آتش زدن چادرها تخفیف داده و به نقل از حسین وحیدا، عضو هیئت‌مدیره صنف کشاورزی شهرستان اصفهان نوشته است: «تجمع کشاورزان در حال جمع‌شدن بود که اتفاقاتی افتاد و افرادی خود را وارد تجمع کشاورزان کرده که خوشبختانه ختم به خیر شده و کسی آسیب ندید ... هیچ درگیری بین کشاورزان با هیچ نیروی امنیتی نبوده و هیچ کشاورزی نیز مصدوم نشده‌است».

پیام سپاهان

«آفتاب یزد» صفحه یک متفاوتی دارد. هم قید عکس را زده و هم تیتر کوتاه که این روزها در روزنامه نگاری خیلی مد است. از لعنت فرستادن هم دریغ نمی‌کند! و همه این‌ها به خاطر آن است که حرف از «آب» است و یک چالش جدی. این روزنامه اصلاح طلب نه درگیری‌ها توام با خشونت در اصفهان، بلکه تخریب خط لوله آب انتقالی یزد را سوژه گزارش خود کرده است. آفتاب یزد با تیتر «لعنت به آن روزی که آرامشِ «استان یزد» زیر پای تصمیمی نادرست دفن شد!» نوشته است: «یزد این روزها می‌توانست آرامش داشته باشد، تنش آبی داشته باشد اما دچار حقارت‌های این چنینی نشود. یزد می‌توانست خود تامین‌کننده ی بخشی از همان آبی باشد که اصفهان و کشاورزانِ این استان را به بسترِ خشک زاینده رود کشانیده باشد. این ادعا و شعار و «شوآف» نیست که یزد اگر سال‌های سال است مستقیم خوراک کارخانه‌های فولادی اصفهان را تامین می‌کند، غیرمستقیم در ثروت آفرینی این استان نقش دارد و بخش مهمی از اشتغالِ نیروی کار این استان را عهده دار شده، اگر دچار یک تصمیم نابخردانه نشده بود، حالا این یزد بود که به شرق اصفهان آب ارسال می‌کرد آن هم بدون رفتارهای غیراخلاقی و اعتراض‌هایی که سهمِ شهروندانِ یزدی، فقط توهین است و سکوت و نجابت. سال‌های سال است از آنومالی«D-19» می‌نویسیم که بی‌هیچ دلیل و منطق و پشتوانه ی آینده نگرانه‌ای بخشیده شد به دو غول معدنی استان یزد یعنی «چادرملو» و «سنگ آهن مرکزی بافق»، صرفاً برای اشتغال و ثروت آفرینی اما خیلی زود حتی همین دو غول معدنی استان یزد یعنی «چادرملو» و «سنگ آهن مرکزی بافق» فراموش کردند که زیر پای یزد را از آب خالی کرده‌اند و با پشتوانه ی ثروت‌های خدادادی این استان برای «خودشان» آب از خلیج فارس انتقال دادند بی‌آن که یادشان بیاید این دو به همین سادگی تبدیل به غول‌های معدنیِ ایران و استان یزد نشدند که اگر به یادشان باقی مانده بود این دو یعنی؛ «چادرملو» و «سنگ‌آهن مرکزی بافق» قبل از آب برای «خودشان»، آب می‌آوردند برای شُربِ این مردم که این چنین زیر پای بی‌خردی‌های چند نفر اینگونه تحقیر و بی‌اعتبار نشوند.»

پیام سپاهان

«وطن امروز» هرقدر برگزاری جلسه شورای عالی فضایی و تأکید رئیسی بر شتاب‌بخشی به برنامه‌های فضایی کشور را بزرگ و مفصل دیده، روز تلخ اصفهان را مختصر و حاشیه‌ای دیده است. این روزنامه اصولگرا رئیسی در بازدید از ظرفیت‌های فناوری فضایی کشور که در قالب نمایشگاهی ترتیب داده شده بود را با تیتر «بالا می‌رویم» پوشش داده و تقریبا تمام صفحه یک خود را به آن اختصاص داده است. 
در عوض اوضاع دیروز اصفهان را در یکی از تیترهای کناری خود با عنوان «اغتشاشگران علیه کشاورزان» مورد توجه قرار داده و نوشته است: «همزمان با پایان تجمع بی‌حاشیه کشاورزان اصفهانی، عده‌ای با آتش زدن چادر کشاورزان حمله به پلیس و اماکن عمومی در اطراف پل خواجو و سی‌و‌سه پل ایجاد ناامنی کردند».
این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری که به آخرین اخبار و مواضع هسته‌ای و برجام پرداخته نیز تیتر زده «ورود آژانس ممنوع!» منظورش البته فقط سایت کرج است که به گفته کمالوندی بازدید از آن خارج از قوانین پادمانی است. به هرحال این تیتر را زمانی انتخاب کرده که بازدیدهای آژانس و همکاری با این سازمان یکی از مهم‌ترین مسائل در حل و فصل پرونده هسته‌ای و احیای برجام به حساب می‌آید.

پیام سپاهان

«آرمان ملی» تنش‌های دیروز در اصفهان را تیتر یک کرده و با عنوان «راه حقـابه از تنـش نمی‌گذرد...» نوشته است: «آنچه که در روزهای اخیر در اصفهان رخ داد، خطری است که از سال‌ها قبل کارشناسان و رئیس وقت سازمان حفاظت از محیط زیست، درباره آن هشدار می‌دادند. موضوعی که دو طرف (برخی از مسئولان و رسانه‌های بیرونی)، در آتش این اعتراضات مدنی می‌دمند و همدیگر را مقصر درگیری‌های چند روز گذشته در استان اصفهان می‌دانند. البته قرار نبود «خشونت» چاشنی مسالمت آمیزترین اعتراض برای مایع حیات باشد؛ قرار نبود چاشنی تسویه‌ حساب‌های سیاسی، طاقت مردم و کشاورزانی که از خشک شدن زاینده رود سال‌هاست که سکوت کرده‌اند، طاق کند.»
این روزنامه اصلاح‌طلب در یکی از تیترهای کناری خود نامه اخیر خاندوزی و درخواست افزایش حقوق کارکنان وزارت اقتصاد را مورد توجه قرار داده و با عنوان «افزایش حقوق؛ اول از وزارت اقتصاد؟» نوشته است: «به‌رغم توضیحات خاندوزی اما همچنان این نامه با حواشی همراه بوده به‌طوری‌که علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه می‌گوید: هنوز متن این نامه را ندیده‌ام ولی قطعا ایشان نمی‌تواند در این وضعیت اقتصادی چنین درخواستی داشته باشد؛ افزایش حقوق در این حجم با چه عنوانی قابل قبول است؟ وی در خصوص واکنش احتمالی مجلس پس از اعلام این خبر افزود: قطعا در شرایطی که وجود دارد، با چنین اقدامی‌ یک مسابقه برای افزایش حقوق شکل خواهد گرفت که اصلا منطقی نخواهد بود. اگر این امر اجرائی شود، قطعا افزایش حقوق به باقی وزارتخانه‌ها نیز کشیده خواهد شد و نمی‌توان تبعات آن را کنترل کرد. وی ادامه داد: قطعا واکنش مجلس به این اتفاق محکم خواهد بود. چرا که خود دولت دائم در مجلس اعلام می‌کند کسری بودجه داریم. لذا مجلس قطعا موضع محکمی‌ خواهد گرفت و به این موضوع ورود خواهد کرد.»

پیام سپاهان

«ایران» را بخوانید همه چیز خوب است! از آبی شدن نقشه کرونا گرفته تا سلام دوباره به صنعت فضایی. از توزیع هوشمند برنج، روغن و شکر از هفته جاری گرفته تا ممنوع شدن سوزاندن مازوت. حتی تجمع کشاورزان اصفهان هم پس از توافق پایان گرفته و خبری از درگیری و .. در این شهر نبوده است! 
این روزنامه دولتی در پوشش آنچه دیروز در بستر زاینده رود گذشت، نوشته است: «روز گذشته با پایان تجمع‌ کشاورزان اصفهانی برخی افراد قصد برهم زدن نظم عمومی شهر اصفهان را داشتند که با حضور بموقع نیروی انتظامی تلاش این افراد به نتیجه نرسید.»

پیام سپاهان

«صبح نو» گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سفرش به تهران، گزارش منفی‌اش علیه ایران و زیاده‌خواهی‌ها سازمان متبوعش را عکس یک کرده و در عین حال دنبال پاسخی به این سوال گشته که «توافق خوب چه توافقی است». 
در عین حال از سیاست داخلی و تحولات جاری نیز غافل نشده است. اظهارات اخیر حسین مرعشی دبیرکل جدید حزب کارگزاران را مبنا قرار داده و گردش راست مدرن به چپ می‌نویسد.

پیام سپاهان

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/340956/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه