پیام سپاهان

آخرين مطالب

گزارش تسنیم از افزایش قیمت برنج در بازار اصفهان/یک کالای اساسی دیگر از سبد غذایی قشر ضعیف حذف می‌شود اقتصادی

گزارش تسنیم از افزایش قیمت برنج در بازار اصفهان/یک کالای اساسی دیگر از سبد غذایی قشر ضعیف حذف می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


گروه استان‌ها- در روزهای اخیر افزایش رکورد بی‌سابقه قیمت برنج اقشار آسیب‌پذیر جامعه را در تامین این کالای اساسی با دغدغه‌های بسیاری مواجه کرده و مسئولان کاهش نزولات تنزل تولید برنج داخلی و مشکل در واردات را دلیل افزایش نرخ این کالا می‌دانند. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، زمزمه گرانی کاذب کالاهای اساسی در سال‌های اخیر انگار که با گوشت و پوست جامعه عجین شده و مردم و اقشار ضعیف با این گرانی‌ها خوی گرفته‌اند که هر بار با سیر صعودی تامل‌برانگیز قیمت‌ها یا به نظاره بنشینند یا در صف‌های طولانی با خریداری بیش از نیاز خودشان، جیب‌های دلالان را از پول سرریز کنند.
در سال‌های اخیر در حالی که کالا‌های اساسی سبد خانوار یکی پس از دیگری تحت تاثیر عوامل مختلف نوسانات نرخ ارز، حذف ارز دولتی، افزایش هزینه‌های حمل و نقل، دستمزد و شیوع کرونا ویروس، جهش چند برابری داشته‌اند تا از قافله گرانی‌ها عقب نمانند، برنج هم به عنوان یکی از محصولات مهم استراتژیک از چندین سال گذشته با افزایش‌های افسارگسیخته در ردیف خوردنی‌های گران قیمتی قرار گرفته که از سفره اقشار کم درآمد جامعه کنار گذاشته شده است.
این روزها بازار اصفهان با گرانی بی‌سابقه برنج ایرانی روبه‌رو است و شهروندان در حالی شاهد افزایش نرخ‌های کاذب این ماده غذایی به عنوان کالای اساسی سفرهای هر شهروندی هستند که قیمت آن بهای مشخصی ندارد و هر فروشگاهی با توجه به میل خود و وجود تورم انتظاری و نوسانات دلار قیمتی را برای آن در نظر می‌گیرد. البته گرانی برنج مختص این ایام نیست و سال‌ گذشته شاهد افزایش 20 تا 30 درصدی و در شهریور امسال نیز با گرانی 35 تا 40 درصدی این کالا طی نوسانات شدید قیمت ارزی روبه‌رو بودیم.
در شرایط فعلی براساس اظهارات برخی مسئولان به نظر می‌رسد که غیر از سوءاستفاده واسطه‌ها و مافیا، تنزل 20 درصدی تولید برنج ایرانی، کاهش نزولات جوی و خشکسالی سبب افزایش 50 درصدی برنج داخلی به نسبت سال گذشته شده و به دلیل بالا بودن هزینه کاشت، داشت، برداشت و رشد 200 درصدی دستمزد کارگری؛ قیمت تمام شده برنج داخلی افزایش پیدا کند.
در این میان اما بازرگانان اقتصادی اصفهانی مدعی هستند افزایش قیمت برنج هندی با تاثیرگذاری بر برنج ایرانی سبب گرانی کاذب آن در بازار داخلی شده و ادله کاهش کاشت، برداشت و کم‌آبی بهانه‌ای بیش نیست و در حال حاضر انبارها با انباشت برنج مواجه است و در چنین موقعیتی قیمت یک کیلو برنج ایرانی در بازار اصفهان با درصد بی‌سابقه‌ای افزایش عرضه می‌شود.
امیرکاظم کوچکی‌زاد فعال اقتصادی بازار اصفهان اظهار داشت: گرانی برنج وارداتی هند در دست شرکت‌های توزیع و عرضه داخلی است و افزایش کاذب آن 100 درصد بر بهای برنج ایرانی تاثیر می‌گذارد.
وی پیرامون اینکه نوسانات هیجانی بهای دلار نرخ برنج خارجی را هم در داخل دستخوش تغییراتی کرده است، بیان کرد: هم اکنون قیمت برنج هندی کیسه 10 کیلویی با تناژ تریلی در بنادر 270 هزار تومان است که هنگام حمل به اصفهان در فروشگاه‌ها به 280 هزار تومان رسیده و برای مصرف‌کننده نهایی 300 هزار تومان تمام می‌شود در حالی که طی 10 روز گذشته نرخ آن 230 تا 235 هزار تومان بوده است.
این فعال اقتصادی در بازار اصفهان با گلایه از اینکه با وجود برخی شرکت‌های داخلی، قیمت‌گذاری برنج ایرانی با تاثیرپذیری 100 درصدی از برنج هندی لحظه‌ای شده و در روزهای اخیر نرخ این کالا به کیلویی 56 هزار تومان رسیده است، افزود: قیمت برنج ایرانی طی اوایل شهریور امسال 42 تا 45 هزار تومان بوده است.
در این میان با افزایش چشمگیری قیمت برنج ایرانی در داخل و تاثیرپذیری گرانی آن از برنج خارجی هندی برخی از مسئولان استانی بیان کردند که در سنوات گذشته به‌دلیل افزایش تولید برنج داخلی و تبلیغات اثر‌گذار ذائقه مردم اصفهانی نسبت به برنج داخلی متمایل شده است، اما بازرگانان اقتصاد در اصفهان معتقدند که 50 تا 60 درصد برنج‌های عرضه در بازار پاکستانی است که در کیسه‌های ایرانی فروخته می‌شود و بسیاری از افراد جامعه از چنین مسئله‌ای اطلاع ندارد.
براساس این گزارش به گفته برخی مسئولان در بازار کمبودی از لحاظ وجود برنج داخلی نداریم و انواع برنج ایرانی به وفور وجود دارد اما بحثی که موجب ابراز نگرانی مردم شده قیمت این کالا است، نه کمبود و کاهش عرضه.در همین راستا فروشندگان این محصول استراتژیک در سطح خرده‌فروشی و عمده‌فروشی معتقدند؛ واسطه‌هایی که برای آنها کالا تأمین می‌کنند نه تنها به اندازه کافی برنج به آنان نمی‌فروشند، بلکه قیمت آن را بی‌رویه بالا برده‌اند و پاسخ مناسبی در این زمینه به فروشندگان نمی‌دهند.
واردات برنج 24 درصد افزایش یافتبیش از 60 تن برنج و حبوبات در نهمین رزمایش کمک‌های مؤمنانه سپاه سیدالشهدا (ع) توزیع می‌شود + تصاویرترمز قیمت برنج کشیده شد/ هر کیلو برنج 12 تا 58 هزار تومان در چنین وضعیتی اما ادله فعالان اقتصادی صنف خواروبار در اصفهان این است که عرضه قطره‌چکانی و کم‌فروشی توسط فروشندگان و تجار برنج؛ دلیل اصلی گرانی این کالاست چراکه با نوسانات دلار آنها از فروش محصولات خود خودداری می‌کنند تا با بهای بالاتری آن را به متقاضیان عرضه کنند و رقابتی که در افزایش قیمت‌ها بین فروشندگان برای کسب سود بیشتر وجود دارد سبب خودتحریمی خودمان شده است.
همچنین از سوی دیگر در این وضعیت سوءاستفاده دلالان خالی از لطف نیست چرا که نقش تامل‌برانگیزی در افزایش نرخ‌ها دارند و همچنین در جابه‌جایی کالایی از انباری به انبار دیگر که این خود گرانی‌ها را رقم می‌زند و سودهای هنگفتی را در جیب دلالان سرریز می‌کند.
نقش اصلی دلالان در افزایش قیمت تمام محصولات
یکی از خرده‌فروشی‌های شهر اصفهان پیرامون اینکه از اواخر سال 98 با ورود نامیمون ویروس منحوس کرونا بسیاری از کالاها با کمبود و گرانی‌های کاذب در بازار مواجه شدند، گفت: کمیابی و گرانی برنج ایرانی در بازار به‌دلیل انباشت این کالا در انبارهاست و مسئله احتکار مطرح است.
محمدعلی با فاکتور از نام خانودگی خود با اشاره به سابقه چندین ساله حرفه خرده‌فروشی برنج و بسیاری از کالاهای اساسی مردم، اظهار داشت: بدون شک دلالان و واسطه‌گران در افزایش قیمت تمام محصولات نقش اساسی دارند.
وی اضافه کرد: در چنین شرایط خاصی مردم گرانی را از سوی خرده‌فروشان قلمداد می‌کنند در حالی که پشت تمام این ماجراها سودجویان بدون نظارت با هزاران ترفند اقدامات خود را اجرایی کرده و با کسب سودهای کلان جامعه و مردم را دچار تنش خواهند کرد.
این خرده فروش اصفهانی افزود: در این برهه از زمان با همه‌گیری کرونا ویروس مردم نگران سلامت خود هستند و قدرت اقتصادی و معیشتی آنها دچار چالش شده باید نهادهای متولی، کنترل و نظارت جدی و دقیقی را بر بازارهای موادغذایی داشته باشند تا سودجویان و دلالان اجازه کنترل بازار به منظور افزایش سود بیشتر را نداشته باشند.
وی بیان کرد: در حال حاضر موضوع حائز اهمیت برای مصرف‌‌کنندگان در خرید برنج‌های ایرانی این است که مصرف‌کنندگان باید برای خرید برنجی که قیمت معقول و استاندارد داشته باشد به مراکز عمده‌فروشی مراجعه کنند و افرادی که نمی‌توانند برای خرید روزانه‌شان به این مراکز بروند باید برنج ایرانی را گران‌تر بخرند.
محمدعلی با تاسف از اینکه با انباشت انبارها از برنج ایرانی، فروشندگان و تجار عرضه برنج را قطره‌چکانی به بازار تزریق می‌کنند، افزود: دلیل اصلی گران‌فروشی‌ برنج داخلی فقط سودجویی دلالان است چراکه اخیرا هیچ‌گونه خبری مبنی بر افزایش قیمت برنج ایرانی از سوی مقامات وزارت جهاد کشاورزی اعلام نشده و این تفاوت چشمگیر قیمت بین عمده فروشی‌ و خرده فروشی‌ هم غیرقابل توجیه به نظر می‌رسد که دستگاه‌های نظارتی باید توجه بیشتری به این گران فروشی آشکار نشان دهند.
همچنین علی عباس یکی دیگر از خرده‌فروشان بازار اصفهان با بیان اینکه کیفیت برنج ایرانی در هیچ منطقه و کشوری همتا ندارد، اما بسیاری از دلالان و سودجویان برای کسب سود بیشتر برنج خارجی را در کیسه‌های برنج ایرانی عرضه می‌کنند، گفت: چرا باید بدون نبود نظارت برنج پاکستانی با قیمت پایین وارد کشور شود و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص این نوع برنج در مناطق از کشورمان خرد گردد و با نرخ بالا در کیسه‌های ایرانی فروخته شود.
به گزارش تسنیم، بیش از نیمی از مصرف برنج در کشور از نوع برنج وارداتی بوده و با توجه و نظر به کاهش قابل توجه میزان بارندگی در کشور و متعاقباً احتمال کاهش میزان تولید برنج ایرانی در سال جاری نیاز بیشتری به تأمین و عرضه برنج وارداتی نسبت به قبل وجود خواهد داشت اما ضروری است تمهیدات مقتضی در خصوص واردات به‌موقع و به‌میزان بیشتری از نیاز فعلی مصرف کشور صورت پذیرد.
گفتنی است دولت سیزدهم به صورت جدی در موضوع تنظیم بازار و بحث کالاهای اساسی برنامه دارد و با استفاده از تمام ابزارها از جمله سامانه جامع تجارت و واردات کالاهایی که لازم به ورود به کشور برای به ثبات رسیدن قیمت کالاها است، اقدامات لازم را انجام می‌دهد. همچنین با تغییر رویکرد دولت در خصوص کالاهای اساسی و اتفاقاتی که در دو هفته اخیر در حوزه تنظیم بازار کشور اتفاق افتاد، تقسیم کاری بین جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته و امیدواریم نتایج آن را در سفره‌های مردم مشاهده کنیم.
انتهای پیام/163/ ز

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/339169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

دو اطلاعیه از قطعی گاز درمناطقی از اصفهان و بخشی از شرق

برگزاری آزمون المپیاد دانشجویی کشور در دانشگاه اصفهان

ارزیابی مرکز ملی فضای مجازی از واکنش‌ها به اتفاقات اصفهان

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است/ حماس یک جریان ریشه‌دار مردمی و یک حرکت آزادی‌بخش در مقابل اشغال است

واکنش امیرعبداللهیان به حوادث اصفهان: سلاح‌هایشان شبیه اسباب‌بازی بچه‌هایمان بود

(تصویر) سی‌ان‌ان سند رو کرد؛ پایگاه هوایی اصفهان آسیبی ندیده است

لحظه به لحظه با بورس / افزایش 61 هزار واحدی شاخص کل

استان‌های همجوار اصفهان در معرض ریزگردهای ناشی از خشکی تالاب گاوخونی

عرضه نامحدود روغن موتور دیزلی اسپیدی در اصفهان

هشدار درباره خطرات تنش نظامی در منطقه | واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

افزایش تسهیلات شهرداری برای خرید موتورسیکلت‌های برقی در سال جاری

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

مالیات بر عایدیِ سرمایه در انتظار مجلسی‌ها

موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود

فیلم| درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان!

امیرعبداللهیان: قضاوت ما بر مبنای رفتار کاخ سفید است/ ریزپرنده‎‌های اصفهان درحد اسباب‌بازی بودند

نمایش درماندگی رژیم صهیونیستی / وزیر امنیت اسرائیل: مسخره و بی‌خاصیت بود

بازار گرم گیاهان بهاری در مهاباد

بستر مردمی تکریم منزلت معلم باید فراهم شود

نواختن زنگ اقتدار ایران اسلامی در مدارس استان اصفهان

هفت نکته درباره اتفاقات اصفهان و ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک

خیرین استان اصفهان 104 میلیارد تومان برای آزادی زندانیان در ماه مبارک رمضان کمک کردند

جمع‌آوری اقلام حجیم قابلیت جدید اصپاک در اصفهان/ خبرهای خوش در راه است

فرمانده سپاه اصفهان: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشور‌ها خبر دادیم

فرار سارقان موتور سیکلت بی نتیجه بود

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورد استفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

از ظرفیت شهروندان استفاده می‌کنیم

یک‌صد و هفتاد و هفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار شد

رشد 61 هزار واحدی صبحگاهی بورس

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در حادثه اصفهان کذب است

توضیح امیرعبداللهیان درباره حادثه اصفهان: سلاح‌های مورداستفاده اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آن‌ها بازی می‌کنند!

پرواز دو یا سه کوادکوپتر در اصفهان در حد اسباب‌بازی است

بازدید دانشجویان از دستاوردهای صنعتی اصفهان

تسنیم: آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان کذب است

قوی سپید میزبان زردپوشان نصف جهان

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

غرق‌شدگی مردی جوان در اصفهان

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

ارائه تسهیلات جدید به اصفهانی‌ها برای خرید موتور سیکلت برقی در 1403

موشک‌های سپاه از 5 لایه سامانه پدافندی اسرائیل عبور کرد