پیام سپاهان

آخرين مطالب

بازار نابسامان سیسمونی/ اقلامی که به قیمت جهیزیه خریداری می‌شود اقتصادی

بازار نابسامان سیسمونی/ اقلامی که به قیمت جهیزیه خریداری می‌شود
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش باشگاه خیرنگاران جوان از اصفهان، خبر در راه بودن نوزاد که می رسد پدر و مادر و حتی خانواده مادری او در تدارک خرید سیسمونی بر می آیند؛ اگر وضع مالی خانواده مناسب نباشد یا درگیر چشم و هم چشمی و نشان های تجاری هم شوند خرید سیسمونی نه کاری شاد و جذاب که به خریدی رنج آور و دغدغه ای بزرگ تبدیل می شود.
با وجود کاهش محسوس نرخ جمعیت اما بازار سیسمونی همچنان مشتری خود را دارد هرچند که کاسبان از رکود بازار گله دارند؛ البته مشتری ها هم راضی نیستند قیمت بالا و کیفیت پایین اجناس سبب می شود آنچه را می پسندند نتوانند تهیه کنند.
از سیسمونی های لاکچری تا اکتفا به کمترین اقلام
یکی از فروشندگان سیسمونی در بازار اصفهان به خبرنگار ما گفت: مشکلات فروشندگان سیسمونی بسیار زیاد است؛ یکی از بارزترین این مشکلات، زیاد شدن دست است؛ برای مثال در خیابان‌های عبدالرزاق و فلسطین که مهم‌ترین مراکز فروش سیسمونی در اصفهان هستند، نباید بیش از 15 فروشگاه دایر باشد، اما شاهد هستیم که مرتب به فروشگاه های سیسمونی در این خیابان ها اضافه می‌شود.
او افزود: افزایش تعداد مغازه ها، فروشندگان را به رقابت ناسالم وادار می کند، به عنوان مثال برای جذب مشتری اجناس ایرانی را به نام خارجی به فروش می رسانند و یا اجناس فروشگاه های دیگر را بدون کیفیت معرفی می کنند.
یکی دیگر از فروشندگان سیسمونی گفت: از زمانی که واردات کم شده، بیشتر تولیدکنندگان داخلی انگیزه ای برای تولید جنس با کیفیت و به صرفه ندارند.
او ادامه داد: زمانی که سیسمونی خارجی وارد می شد تولیدکنندگان ایرانی در رقابت با آنها به دنبال ارائه محصولی با کیفیت بودند و خریداران هم استقبال خوبی از جنس ایرانی داشتند.
این فروشنده سیسمونی افزود: از قدیم گفته‌اند: " اندازه نگه دار که اندازه نکوست"؛ نباید واردات به گونه‌ای باشد که بازار از جنس خارجی پر شود، اما طوری هم نباید عمل کرد که تولیدکننده داخلی خود را بی رقیب بداند و الزامی به بهبود کیفیت محصولش نداشته باشد.
یکی دیگر از فروشندگان سیسمونی گفت: خریداران سیسمونی سه دسته هستند: دسته اول به دلیل پیروی از فضای مجازی و چشم و هم چشمی، در پی خرید کالاهای غیرضروری از عروسک های گران قیمت تا میز آرایش و نوشت افزار کودک هستند و حاضرند به اندازه یک دست جهیزیه تا سقف 250 میلیون تومان برای خرید یک دست سیسمونی لاکچری هزینه کنند.

پیام سپاهان

او افزود: دسته دوم، به دنبال خرید یک دست سیسمونی کامل اما شامل اقلام ضروری هستند که ارزش یک دست سیسمونی خوب با کالای ایرانی از 20 میلیون تومان شروع می‌شود و اگر نمونه خارجی تحت لیسانس چین باشد از 40 میلیون تومان به بالاست.
این فروشنده دسته سوم را خریدارانی که توان مالی خرید کمترین اقلام را هم ندارند معرفی کرد و گفت: برای این خانواده خرید چند دست لباس مناسب و عروسک برای فرزندشان ممکن نیست و فقط برای تهیه چند قلم کالای ضروری و بی‌کیفیت تا سقف 4 میلیون تومان هزینه می‌کنند.
خریداران ناراضی از کیفیت و قیمت اجناس
یکی از خریداران سیسمونی به خبرنگار ما گفت: برای خرید یک دست سیسمونی ساده و با کیفیت معمولی باید حقوق چند ماه یک کارگر یا یک کارمند را پرداخت کنیم؛ با یک نگاه می توان متوجه کیفیت پایین بسیاری از اجناسی که در ویترین های فروشگاه های سیسمونی وجود دارد، شد؛ اما چاره‌ای جز خرید نداریم.
او ادامه داد: پارسال یک دست سیسمونی کامل را می شد با 15 میلیون تومان تهیه کرد اما در حالا باید دو برابر این مبلغ را برای خرید یک دست سیسمونی ساده پرداخت کنیم.
یکی دیگر از خریداران به ما گفت: سیسمونی های تولید داخل با برچسب کشورهایی همچون ترکیه و قیمت های بالا به فروش می‌رسد و این کار به اجناس داخلی ضربه می زند.
او ادامه داد: برخی فروشندگان فقط به دنبال فروش اجناسشان هستند و کالاهای غیرضروری را به عنوان کالاهای ضروری با قیمت‌های گزاف به مردم می فروشند؛ از نظر من یکی از عواملی که موجب کاهش زاد و ولد شده است همین قیمت بالا و بی‌کیفیتی سیسمونی است.
مشکل اصلی بازار پوشاک نوزاد، تمایل کاذب به برندپوشی
رضا باطنی نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان گفت: در حال حاضر پوشاک خارجی نوزاد وارد کشور می‌شود و فروشندگان، این اجناس را با سفارش دادن به فروشگاه های قشم به راحتی وارد اصفهان می کنند و هیچکس‌ نمی‌تواند ورود اجناس خارجی به کشور و همچنین استان اصفهان را انکار کند.
او افزود: ذکر این نکته ضروری است که اجناس خارجی به خصوص پوشاک نوزاد مانند سابق به صورت فراوان وارد کشور نمی‌شود؛ اما همچنان بازار اصفهان از پوشاک خارجی نوزاد پر است و مشکل اصلی ما مد بودن برند پوشی است.
نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان عنوان کرد: در حال حاضر پوشاک نوزاد تولید داخل با بهترین کیفیت و حتی مرغوب تر از پوشاک خارجی تولید می‌شود؛ اگر طرز تفکر برند پوشی از جامعه رخت ببندد بسیاری از فروشندگان به آوردن پوشاک تولید ایران روی می‌آورند و فروش آنها سبب استمرار تولید جنس ایرانی می‌شود.
کاهش قیمت و افزایش کیفیت پوشاک نوزاد، نیازمند برنامه های حمایتی
باطنی با اشاره به اینکه بیشتر اجناس خارجی از ویتنام و اندونزی وارد کشور می‌شود خاطرنشان کرد: به دلیل پایین بودن دستمزد، این کشورها به شدت در تولید پوشاک به ویژه پوشاک نوزاد فعال هستند و اجناسشان از طریق پاکستان وارد ایران می‌شود.

پیام سپاهان

او اضافه کرد: در حال حاضر تمام اجناس بر اساس معادلات اقتصادی و نرخ ارز و دلار قیمت‌گذاری می‌شود، بنابراین افزایش قیمت پوشاک نوزاد، طبیعی است و تا زمانی که قیمت دلار روزانه افزایش یابد، قیمت پوشاک نوزاد هم قطعا افزایش می یابد.
نایب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان ادامه داد: البته پوشاک نوزاد مانند سایر اجناس افزایش قیمت روزانه ندارد بلکه سالیانه حدود 10 تا 20 درصد بر قیمت آن افزوده می‌شود.
باطنی اظهار کرد: فقط با حمایت درست و به جا از تولیدکنندگان داخلی مانند دسترسی آسان به پارچه مرغوب، وجود وسایل ضروری مانند دکمه و نخ با کیفیت و پرداخت حقوق مناسب، می‌توانیم انتظار تولید اجناس داخلی با کیفیت و ارزان را داشته باشیم.
او افزود: در این مسیر باید وام و تسهیلات مورد نیاز برای تولیدکنندگان داخلی مهیا شود و در مورد تولید کنندگان موفق، روی ضریب‌های مالیاتی او تجدیدنظر شود. موارد ذکر شده، تولید کننده‌ را به تولید با قیمت مناسب وادار می‌کند.

پیام سپاهان

الزام تولیدکنندگان به درج شناسه روی پوشاک
نائب رئیس اتحادیه پوشاک استان اصفهان توضیح داد: در دو سال اخیر سازمان صنعت معدن تجارت استان، دستورالعملی را مصوب کرده که تمام تولید کنندگان بعد از تولید پوشاک کد شناسه، کد رهگیری و نشان ایرانی بودن را روی لباس جای گذاری کنند.
باطنی تصریح کرد: بنابراین اگر فروشنده اجناس ایرانی را به نام خارجی به فروش برساند توسط اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی، جریمه می‌شود.
او گفت: همچنین اگر گزارشی مبنی بر گران‌فروشی به دست ما برسد فوراً به اتاق اصناف اطلاع می‌دهیم و اتاق اصناف با فروشندگان گران‌فروش برخورد و آنها را جریمه می‌کنند.
حمایت از تولیدکنندگان داخلی آغاز یک معامله دو سر سود برای عرضه بهترین و مرغوب ترین اجناس در بازار است؛ در بازار سیسمونی ورود کالاهای باکیفیت ایرانی نوعی فرهنگسازی هم هست که از کودکی شکل می گیرد با این امید که چشم و هم چشمی ها کنار گذاشته شود و ایرانی جنس با کیفیت ایرانی بخرد.
گزارش از الهه صالحی
انتهای پیام/ص

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/338186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در اصفهان/ بارش‌ها در راهند

وجود بیش از 1100 بیمار هموفیلی در استان اصفهان

کسب رتبه برتر کشتی گیر اصفهانی در مسابقات بین المللی جام موحد

لزوم استفاده بهینه از ظرفیت سالن اجلاس در اصفهان

باز کردن یکباره دامنه نوسان اقدام مناسبی خواهد بود؟

زیرساخت‌های شبکه‌های سیار مبتنی بر توسعه فیبر نوری

برنامه هفته‌های پنجم و ششم لیگ برتر فوتبال امید

فیلم/ لبریزشدن سد روستای دوک اردستان

تشییع و خاکسپاری مادر شهید کشمشی در کاشان

آغاز آزمون شبه نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم

اعلام آمادگی پیشکسوتان هوانیروز اصفهان برای دفاع از کشور

تحویل پروژه 1٠8 واحدی مسکن دهاقان تا پایان خرداد/ کلنگ‌زنی فاز دوم نهضت ملی مسکن

سرمایه‌داران بزرگ برای خرید استقلال پیشقدم شدند؛ خریداران استقلال چه شرکت‌هایی هستند؟

ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

دشت لاله های واژگون در دهاقان اصفهان

فیلم/ مسدود شدن راهها در سیستان و بلوچستان

سپاهان - ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان در شرایط ویژه

قیمت طلا، سکه و ارز 28 فروردین ماه 1403؛ ریزش قیمت طلا تشدید شد

حمایت دستگاه قضایی از اجرای طرح عفاف و حجاب در اصفهان

حجم سد زاینده‌رود به 368 میلیون متر مکعب رسید

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش در اصفهان

بیش از 18 میلیارد تومان توسط شهرداری در منظریه هزینه شد

افزایش 51 درصدی بودجه منطقه 5 اصفهان در 1403

بخش خصوصی و کارگری هم مشمول قانون کاهش ساعت کار کارمندان می‌شوند؟

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

بهره برداری از 5 طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان

9.5 میلیون نفر از جاذبه‌های اصفهان بازدید کردند

دانشگاه آزاد خمینی‌شهر میزبان نخستین همایش بین‌المللی «زیستن باکیفیت»

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان قابل قبول است

کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان بازگشایی می‌شود

آزمون شبه نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم در استان اصفهان

بهره برداری از 5 طرح اشتغالزایی خرد در شهرستان کاشان با حمایت بنیاد برکت

بازگشت دامنه نوسان بورس به حالت عادی از فردا

اجرای برنامه های متنوع فرهنگی،هنری در بهارستان

لحظه سرریز شدن سد در مهاباد + ویدئو

دیدار سپاهان - ذوب‌آهن؛ دربی نصف‌جهان

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 28 فروردین 1403+ جدول

صرف 18 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار در منظریه

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز سه شنبه 28 فروردین 1403

محدودیت‌های ترافیکی روز ارتش اعلام شد

دشت لاله های واژگون - دهاقان اصفهان

40 هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است

آگهی استخدام شرکت مترو اصفهان