پیام سپاهان

آخرين مطالب

دورخیز همدان برای رونق صنعت نوغانداری اقتصادی

دورخیز همدان برای رونق صنعت نوغانداری
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


ایسنا/همدان بر اساس آمار سالیانه 200تا 250تن ابریشم در سطح کشور توسط نوغانداران کشور در حال تولید است و این درحالی است که نیاز کشورمان به این «ملکه الیاف» و نخ ارزشمند بین 700تا 750تن بوده واکنون سالیانه 700تن ابریشم با ارز آزاد وارد کشور می‌شود.
پرورش کرم ابریشم در دنیا با پیشینه 4000 ساله خود یکی از جمله اشتغال‌های پرسود بوده که کشور ایران 20سال پیش در این صنعت یکی از تولیدکنندگان عمده جهان به شمار می‌رفت که به دلایل مختلف این صنعت تا حدود بسیاری به بوته فراموشی سپرده شد اما خوشبختانه در سال‌های اخیر حمایت جهاد کشاورزی از این صنعت پرسود موجب شده تا نوغانداری دوباره در بسیاری از استان‌ها از جمله همدان مورد توجه قرار گیرد که قطعا تداوم حمایت‌های دولتی و ایجاد زیر ساخت‌های مناسب در زمینه صنعت پرورش ابریشم موجب فعال شدن ظرفیت‌های داخلی و رونق مجدد این میراث کهن فرهنگی و اقتصادی در کشور خواهد بود.
نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم و تولید فرآورده‌های ابریشمی از جمله فعالیت‌های جانبی است که در کنار فعالیت‌های اصلی کشاورزان، می‌تواند طی یک دوره کوتاه مدت، ضمن ایجاد انگیزه اقتصادی و به کارگیری بخشی از نیروی کار روستاها، درآمد مناسبی را برای روستانشینان فراهم کند و یکی از درآمدهای سبد خانوار برخی از کشاورزان باشد.
رتبه ششم همدان در نوغانداری
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه استان همدان فاقد واحدهای نوغانداری دائمی بوده و واحدهای نوغانداری سطح استان به صورت فصلی دارای فعالیت هستند، افزود: استان همدان در زمینه پرورش نوغانداری رتبه ششم کشور را داشته و سالیانه به صورت میانگین دارای هشت تن تولید پیله توسط نوغانداران است.
علیرضا قراگوزلو با اشاره به اینکه سال گذشته 500جعبه تخم‌نوغان بین نوغانداران سطح استان توزیع شد گفت: امسال این تعداد جعبه‌های تخم نوغان به دلیل شرایط کرونا به 400جعبه تقلیل داشت.
وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت نوغانداری بستگی زیادی به گسترش باغات توت دارد و درخت توت مهمترین نیاز حوزه نوغانداری به منظور پرورش کرم ابریشم محسوب می‌شود چراکه برگ توت تنها غذای کرم ابریشم است.افزود: برنامه‌هایی در زمینه ایجاد توتستان‌ و افزایش تعداد درختان با کاشت نهال در برنامه جهاد کشاورزی استان قرار دارد.
ایجاد توتستان ثابت در استان همدان
قراگوزلو با اشاره به برنامه جهاد کشاورزی استان به منظور ایجاد مرکز مستقل و ثابت برای تامین برگ توت به عنوان خوراک کرم ابریشم یا همان نوغان استان، خاطر نشان کرد: به دنبال آن هستیم کشاورزان و افرادی که دارای زمین بوده و متقاضی باشند، درخت توت رایگان برای کشت در اختیار آنان قرار دهیم که بعد از سه سال این درختان وارد خط تولید شوند و با این اقدام بتوانیم یک مرکز مستقل ثابت برای تامین برگ توت به عنوان خوراک تخم کرم ابریشم ایجاد کنیم.
این فرد مسئول بیان کرد: البته از سال گذشته این اقدام شروع شده و در پایگاه نوژه و دو فضای دیگر این برنامه اجرایی و درخت توت رایگان برای کاشت داده شد که بتوانیم این فضاها را به صورت ثابت داشته باشیم.
قراگوزلو ادامه داد: هر نهال توت برای تبدیل شدن به درختی قابل برداشت برگ به دو سال زمان نیاز دارد و به تعبیر دیگر سه سال بعد از کاشت نهال توت، استفاده از برگ آن برای نوغانداری میسر می‌شود.
تولید 10هزار کیلو پیله سال گذشته در همدان
وی همچنین با بیان اینکه به صورت میانگین هر جعبه تخم نوغان در استان همدان 20 کیلو تولید پیله دارد، اظهار کرد: سال گذشته از 500جعبه توزیع شده بین نوغانداران استان 10هزار کیلو پیله تولید شد.
قراگوزلو میانگین تولید پیله هر جعبه تخم نوغان را در کشور و از جمله استان گلستان 25 کیلو برشمرد و اضافه کرد: میزان پرورش کرم ابریشم هر ساله در سطح استان همدان با توجه به‌ وضعیت درختان توت به عنوان تنها خوراک کرم ابریشم متفاوت بوده به نحوی که دوسال پیش بیشترین نوغانداری به تویسرکان، سال گذشته به نهاوند اختصاص داشته و امسال نیز برنامه‌ریزی شده که بیشترین پرورش نوغان در سطح استان به همدان اختصاص داشته باشد.
اشتغال سالیانه 200نفر در حوزه نوغانداری استان همدان
وی با بیان اینکه نوغانداری هرساله به طور متوسط برای 200نفر در حوزه نوغانداری استان اشتغال ایجاد کرده است، یاد آور شد: در سال جاری به نسبت سال گذشته تعداد جعبه‌های تخم نوغان توزیع شده بین نوغانداران از 500جعبه به 400جعبه تقلیل داشته که علت این امر کرونا بوده و در بازه‌ای که دارای تخم نوغان بوده‌ایم شرایط استان در وضعیت قرمز بوده و امکان برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی و برگزاری اجتماعات نبوده است.
توجیه اقتصادی بالای نوغانداری
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان در ادامه با اشاره به توجیه اقتصادی بالای نوغانداری و حمایت سازمان جهاد کشاورزی از نوغانداران، بیان کرد: تخم نوغان که توسط سازمان جهاد کشاورزی به بهره‌برداران داده می‌شود دو سال پیش قیمت هر جعبه 500هزار تومان و سال گذشته یک‌میلیون تومان بوده که جهاد کشاورزی هر جعبه از تخم‌های نوغان را به بهره‌برداران دو سال پیش به قیمت هفت هزار تومان و سال گذشته به قیمت 15 هزار تومان تحویل می‌داد که در همین رابطه دولت برای هر جعبه تخم نوغان دو سال پیش 430 هزار تومان یارانه و سال گذشته 985 هزار تومان یارانه پرداخت کرده است.
قراگوزلو افزود: علاوه بر یارانه جعبه‌های تخم نوغان، در اختیار قرار دادن درختان رایگان توت، فروش تضمینی و بازاریابی پیله‌های تولید شده بهره‌برداران نوغانداری از جمله حمایت‌های دولت از نوغانداران می‌توان برشمرد.
فروش پیله‌های تولیدی نوغانداران استان همدان به خراسان و گلستان در 3 سال گذشته
وی در ادامه اضافه کرد: بیشتر پیله‌های تولید شده استان در سه سال گذشته با بازاریابی لازم توسط جهاد کشاورزی استان به سمت استان‌های خراسان و گلستان که دارای فرآوری تولید هستند برای فروش ارسال می‌شود.
قراگوزلو همچنین با اشاره به کیفیت تولید پیله تولیدی نوغانداران استان همدان گفت: کیفیت تولید به نوع بهره‌برداری با توجه به مقدار رطوبت و تامین خوراک توسط نوغانداران در پرورش کرم ابریشم ارتباط دارد ضمن اینکه در این ارتباط بهره بردارانی داشته‌ایم که از تولید پیله آن 30درصد تولید درجه یک،60درصد درجه دو و 10 درصد تولید پیله درجه سه بوده است.
وی با تاکید بر اینکه ترویج صنعت نوغانداری در استان همدان نیازمند اطلاع رسانی توسط اصحاب رسانه دارد، خاطر نشان کرد: صنعت نوغانداری یکی از جمله اشتغال‌های پرسود و با توجیه اقتصادی بالا بوده که کشاورزان و بهره‌برداران به صورت فصلی می‌توانند به این شغل روی آورند.
قراگوزلو با اشاره به سود بالای پرورش کرم ابریشم اضافه کرد: هر جعبه تخم نوغان دارای 20 کیلو تولید پیله بوده که امسال جهاد کشاورزی استان همدان هر کیلو از پیله تولیدی را برای بهره برادران نوغانداری استان به قیمت 380 هزار تومان به فروش رساند که با این احتساب تولید هر جعبه تخم نوغان برای بهره برداران دارای هفت میلیون و 600هزار تومان سودآوری خواهد بود .
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان کل بازه زمانی پرورش نوغان را 35 روز برشمرد و یاد آور شد: پرورش نوغان در 35روز عملا دارای 10روز پرکار و سنگین بوده ودر 10روز پایانی کرم‌های ابریشم به خوراک بیشتری نیاز دارند به نحوی که در روزهای پایانی هر دو جعبه نوغان در روز به یک نیسان برگ توت نیاز خواهند داشت در حالی که در روزهای ابتدایی تامین خوراک برگ توت جعبه های نوغان با یک زنبیل دستی هم امکان پذیر است و بهره بردار مشکلی در تامین خوراک نوغان خود ندارد.
قراگوزلو در ادامه خاطر نشان کرد: برای دسترسی به برگ توت در تمام فصول سال و پرورش دائم کرم ابریشم در استان بر آن هستیم تا متقاضیانی که دارای فضای لازم بوده و تمایل داشته باشند جهاد کشاورزی به صورت ثابت نهال درخت توت را برای پرورش و کاشت در اختیار آنان قرار دهد و با این اقدام برای نوغانداری استان همدان بتوانیم یک فضای سبز 21 هکتاری از توتستان را ایجاد کنیم.
وی افزود: ‌در این رابطه به شهرداری‌های استان هم پیشنهاد کار دادیم که این کار را با کاشت درخت توت و ایجاد توتستان برعهده گرفته و فضای سبز ایجاد کنند و اجازه برداشت را به جهاد کشاورزی بدهند. 
قراگوزلو با بیان اینکه کشور ایران در بحث نوغانداری از سال‌های دور حرف برای گفتن داشته است،ادامه داد: در حال حاضر استان همدان در بحث نوغانداری دارای رتبه ششم کشوری بوده و به دلیل تولید بالا و مداوم استان‌های دارای رتبه اول تا پنجم، استان همدان فاصله زیادی با آنان در رابطه با نوغانداری دارد و تولید بالای آنان با تولید استان همدان قابل قیاس نیست.
پرورش نوغان در هر فصلی امکان پذیر است
وی با اشاره به اینکه پرورش نوغان در هر فصلی امکان پذیر است، ادامه داد: جهاد کشاورزی استان همدان در فصل پاییز نیز آمادگی لازم برای تامین و تحویل جعبه‌های تخم نوغان به بهره برداران نوغانداری را دارد، اما به دلیل تهیه و تامین آسان‌تر برگ درخت توت برای نوغانداران به عنوان تنها خوراک کرم ابریشم معمولا جهاد کشاورزی استان همدان در فصل بهار برای تهیه و تحویل جعبه‌های تخم نوغان به نوغانداران اقدام می‌کند.
قراگوزلو یادآور شد: جهاد کشاورزی استان همدان در فصل پاییز نیز آمادگی لازم برای تامین و تحویل جعبه‌های تخم نوغان به بهره برداران نوغانداری را در صورت وجود متقاضی دارد.
وی ادامه داد:در صورت ایجاد و آماده سازی مرکز مورد نظر ثابت برای کاشت نهال توت بدون شک از این پس در استان همدان با وجود چنین مرکز ثابت توتستان دسترسی به برگ توت برای تامین نهاده نوغانداران در تمام فصول امکان‌پذیر بوده و پرورش کرم ابریشم در استان در تمام فصول تداوم خواهد داشت ضمن اینکه با ایجاد این مرکز می توان نسبت به تخم‌های تفریخ یافته نیز اقدام کرد.
قراگوزلو با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم و تولید پیله کار چندان سختی نیست، افزود: کرم ابریشم دو هفته اول در مرحله تفریخ قرار دارد و عملاً کار خاصی برای آن انجام نمی‌شود و بعد از آن مرحله کرم جوان و بعد مرحله کرم بالغ می‌شود که نیاز به تغذیه دارند.
وی گفت:مجموعه عملیاتی که موجب خروج کرم ( لارو ) از تخم نوغان می‌شود را تفریخ می‌گویند ضمن اینکه این مرحله یکی از مراحل مهم و پر اهمیت در پرورش کرم ابریشم بوده و دقت در این مرحله موجب رشد و تکامل جنین تمامی تخمها، کاهش مرگ و میر نطفه‌ها و خروج یکنواخت لاروها از تخم می‌شود.
قراگوزلو با اشاره به تخم‌های تفریخ یافته تصریح کرد: در 13روز ابتدایی پرورش تخم نوغان، تخمی را که در رطوبت خاص و تاریکی پرورش می‌دهند تفریخ می‌یابد و در صورتی که نوغاندار تبحر نداشته باشد خیلی از تخم‌های نوغان در این مرحله از بین می‌روند، برای جلوگیری از این اتفاق جهاد کشاورزی استان همدان با ایجاد مرکز ثابت توتستان این آمادگی را خواهد داشت که تخم‌های تفریخ یافته را از این نهالستان‌ها تهیه و برای پرورش در اختیار نوغانداران قرار دهد که این امر کار نوغانداران استان را در پرورش نوغان قطعا تسهیل خواهد بخشید.
قراگوزلو همچنین بیان کرد:جهاد کشاورزی استان همدان تفاهم نامه‌ای با مرکز تحقیقات امضا کرده که بر اساس این تفاهم نامه سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به کاشت نهال توت در مرکز تحقیقات اقدام می‌کند تا مرکز تفریخ استان در مرکز تحقیقات ایجاد شود و هم اکنون به همین منظور ساختمان مرکز تفریخ نیز در این مرکز تحقیقات مشخص شده است.
وی یادآور شد: در 13روز ابتدایی در مرکز تحقیقات با ساختمانی که مشخص شده در این مرکز تخم نوغان تفریخ شده و بعد از 13 روز برای پرورش تخم‌های نوغان به بهره برداران تحویل داده می‌شود و به این نحو نوغانداران استان سود بیشتری از نوغانداری خواهند برد.
قراگوزلو در خصوص کاربردهای نوغان و نخ ابریشم، گفت: این محصولات جزو تنها محصولات دام و طیور هستند که پس از تولید به عنوان ماده اولیه و گرداننده چرخ چند صنعت دیگر از جمله ترمه بافی‌، فرش و نخ تابی و حتی در بحث صادرات است.
در پایان اینکه صنعت نوغانداری و ابریشم در گرو ایجاد مشوق‌های مؤثر برای جلب نظر کشاورزان بوده و با توجه به ظرفیت و قابلیت بسیار بالا در زمینه ایجاد درآمد و اشتغال برای خانوارها به‌ویژه در روستاها باید مورد توجه قرار گیرد و برای حفظ نسل جوان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها و همچنین توسعه روستاها در راستای رونق دوباره این صنعت تلاش کرد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/336465/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

اولویت کمیته امداد، توانمندسازی مددجویان در حوزه اشتغال و مسکن است

سیل در امارات، انجام پروازهای فرودگاه امام به دبی را متوقف کرد

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ساخت کمپینگ گردشگری غارسهولان مهاباد

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

تاریخ سازی جعلی

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

آمادگی کامل جمعیت هلال‌احمر سراوان جهت امدادرسانی

پیروزی شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

پیروزی نزدیک سپاهان و گل کاشتن فرازبام

زاینده‌رود اصفهان دوباره جاری شد

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاه‌های کشور در مهاباد

برگزاری رویداد فن‌آب برای صرفه‌جویی مصرف آب در صنایع نساجی

همایش استانی روز فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان + فیلم

اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم

ورود سامانه بارشی به استان از فردا

اختصاص 350 میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرحهای آبیاری در شهرستان مهاباد

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غربت مرتضی

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

افزایش ناگهانی مالیات صدای این گروه را درآورد

پیکان سبزوار برابر پرواز هوانیروز اصفهان پیروز شد

ساخت کمپینگ گردشگری غار سهولان مهاباد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار سرلشکر حجازی در مهاباد

برد شیرین فراز بام خائیز دهدشت بر سپاهان نوین اصفهان

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

رفع 48نقطه حادثه‌خیز شناسنامه‌دار از راه‌های استان

معدوم‌سازی 2 تن مواد غذایی فاسد در اردستان

لزوم استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای توانمندسازی محلات شهر اصفهان

توانمندسازی محلات شهر صرفا ایجاد اشتغال نیست

ارتقای برنامه سازی و تقویت نگرش حرفه‌ای در شبکه استانی

ادامه مسابقات بسکتبال لیگ دسته دو باشگاههای کشور در مهاباد

برنامه رادیویی «محبت بی دریغ» از رادیو سلامت