پیام سپاهان

آخرين مطالب

پشت پرده پروژه شوم ابوظبی برای اقتصاد بغداد/ وحشت شیخ نشینان امارات از توسعه بندر فاو/ توسعه جاده ابریشم و بنادر کشورهای همسایه، امارات را به دوران بیابانگردی بازمی‌گرداند +تصاویر اقتصادی

پشت پرده پروژه شوم ابوظبی برای اقتصاد بغداد/ وحشت شیخ نشینان امارات از توسعه بندر فاو/ توسعه جاده ابریشم و بنادر کشورهای همسایه، امارات را به دوران بیابانگردی بازمی‌گرداند +تصاویر
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


نقش مخرب امارات که یکی از مهمترین ایستگاه های آن در منطقه، عراق است صرفا منحصر به سطوح امنیتی و سیاسی نبوده و شامل پروژه شومی برای اقتصاد این کشور است.
سرویس جهان مشرق _ امارات متحده عربی که تا قبل از دهه هفتاد میلادی عملا وجود نداشته و منطقه جغرافیایی آن با عنوان «امارات متصالحه» و «امارات ساحل عمان» معرفی می‌شد، به عنوان یک شیخ نشین عرب نوظهور در منطقه خلیج فارس طی سالهای اخیر تکاپوی زیادی برای یافتن جایگاه منطقه ای انجام داده است.
مهمترین هم پیمان امارات در منطقه عربی، عربستان سعودی است که بزرگترین همکاری این دو کشور به جنگ ویرانگر یمن برمیگردد؛ جایی که در سال 2015 ابوظبی با طمع نقش آفرینی در سطح منطقه و تسلط بر جنوب یمن تبدیل به متحد اصلی ریاض در تحمیل این جنگ فاجعه بار ضد یمنی ها شد.
تلاش امارات برای یافتن جایگاه منطقه ای و رقابت با عربستان
البته همین جنگ مقدمه ای برای علنی شدن اختلافات میان عربستان و امارات بود و روابط این دو کشور به دلیل اختلاف نظرهای گسترده در جنگ یمن و همچنین رقابت برای تسلط بر جنوب این کشور از مرحله همگرایی وارد فاز واگرایی شده و در مرحله کنونی ریاض و ابوظبی تبدیل به 2 رقیب اصلی در زمینه نفت و اقتصاد شده اند و حتی امارات در صدد گرفتن جای عربستان در منطقه است.
نقش مخرب امارات در کشورهای عربی
سیاست خارجی امارات نیز همانند دیگر شیخ نشینان خلیج فارس به طور ویژه وابسته به آمریکا بوده و همچنین از سالهای گذشته روابط محرمانه با رژیم صهیونیستی داشت. اما از یک سال اخیر که روابط این دو طرف علنی شده و تا حد امضای توافق عادی سازی پیش رفت، امارات به شکل گسترده علاوه بر عمل به خواسته های آمریکا در تلاش آشکار برای تامین منافع اسرائیل در کشورهای منطقه و به ویژه کشورهای تحت نفوذ خود است.

پیام سپاهان

در واقع امارات از هیچ تلاشی برای نفوذ به کشورهای عربی که از بحرانهای داخلی رنج میبرند، دریغ نمیکند. یکی از کارآمدترین اقدامات ابوظبی در این زمینه، تکیه بر پروژه خرابکاری در کشورهای عربی با تاثیرگذاری بر شخصیت های سیاسی و نظامی این کشورهاست. امارات هرکجا که فرصت داشت این پروژه خود را عملی کرده است؛ از یمن گرفته تا فلسطین و اردن و مصر و سودان و لبنان و عراق.
در این میان عراق یکی از مهمترین ایستگاه های خرابکاری امارات است که اغلب اقدامات ابوظبی در این زمینه به شکل محرمانه انجام می شود.
عراق؛ مهمترین ایستگاه خرابکاری های ابوظبی در منطقه
بعد از اعتراضات اکتبر 2019 در برخی کشورهای عربی که موج آن به شکل گسترده به عراق نیز رسید تا اکنون که عراقی ها در حال دست و پنجه نرم کردن با پیامدهای نتیجه مشکوک انتخابات پارلمانی هستند، نقش مخرب ابوظبی در این کشور به وضوح مشاهده میشود.
-با آغاز اعتراضات مردمی در عراق در اکتبر 2019، ابوظبی تلاش کرد، کودتای نظامی که برای آن برنامه ریزی کرده بود را اجرایی کند. در جریان اعتراضات اکتبر 2019 منابع عراقی از دستگیری یک باند وابسته به امارات در عراق خبر دادند که قصد داشتند تظاهرات مردم عراق را به نفع خود هدایت کنند. این باند مستقیما وابسته به «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و برادر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی بود. فعالیت گسترده رسانه های وابسته به امارات در جریان اعتراضات 2019 عراق نیز موضوع پوشیده ای نیست.

پیام سپاهان

-ابوظبی از برگزاری همه پرسی اقلیم کردستان عراق حمایت تمام قدی در سال 2017 به عمل آورد و این موضوع سبب مخالف بغداد در آن زمان شد. یک سال پس از آن محموله مواد مخدر و تسلیحات از امارات به عراق از طریق بنادر بصره توقیف شد اما فشار شدیدی وارد شد تا موضوع آشکار نشود. درحال حاضر نیز قاچاق مواد مخدر از امارات به عراق به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است. محموله‌های مواد مخدر شامل تریاک و قرص‌های روان‌گردان است که بسیاری از کاربران اجتماعی عراقی، از این گونه رفتار امارات با کشورشان گلایه کرده‌اند و آن را نشانه تلاش این کشور برای نابودی روحی و روانی و به انحراف کشیدن جوانان عراقی دانسته‌اند.

پیام سپاهان

- حمایت امارات از تروریست ها در عراق نیز از جمله دیگر ابعاد نقش مخرب ابوظبی در این کشور محسوب میشود و اخیرا مردم و فعالان عراقی با اشاره به اینکه رد پای امارات و عربستان در حمایت از تروریست‌ها مشخص است، از دستگاه قضاء و پارلمان می‌خواهند اقداماتی را در سطح بین المللی برای مجازات این دولت‌ها دنبال کنند. همچنین نمایش آثار باستانی ربوده شده از عراق در موزه ابوظبی دلیل دیگری بر ارتباط امارات با داعش در عراق است.

پیام سپاهان

پروژه شوم امارات برای اقتصاد عراق و جاده ابریشم
اما همانطور که گفته شد نقش مخرب امارات در عراق صرفا مربوط به سطح امنیتی و سیاسی نیست؛ بلکه به اقدامات گسترده ابوظبی علیه اقتصاد عراق نیز مربوط می شود.
در همین راستا «امل عطیه» یکی از اعضای ائتلاف فتح عراق اخیرا فاش کرد که امارات با سرمایه گذاری در بندر «فاو» به دنبال تخریب جاده ابریشم است و دولت کنونی عراق حق امضای هیچگونه توافق با سایر کشورها را ندارد؛ چرا که این دولت منحصراً دولتی است که امور کشور را تا زمان تشکیل دولت جدید اداره می کند.
از طرف دیگر «نوری مالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون نیز نسبت به این اقدام امارات هشدار داد؛ به ویژه بعد از اینکه «ناصر حسین الشبلی»، وزیر حمل و نقل عراق پیشتر از درخواست قطر و امارات برای سرمایه گذاری در بندر بزرگ فاو خبر داده بود.
ترس از خرابکاری امارات علیه پروژه جاده ابریشم به این دلیل است که این کشور مطمئناً تلاش خواهد کرد تا سرعت ساخت بندر فاو را کاهش دهد؛ با این هدف که بنادر امارات و در صدر آنها بندر «جبل علی» همچنان اهمیت و رتبه خود را در بین بنادر جهان حفظ کنند به ویژه اینکه بندر فاو در مقایسه با مسیر عبور از دریای عمان و دریای سرخ قادر است مسافت زیادی را برای حمل و نقل کالاهای تجاری تا دریای مدیترانه کوتاه کند.

پیام سپاهان

علاوه بر آن «طحنون بن زاید» رئیس اداره اطلاعات و امنیت امارات که از او به عنوان مسئول پرونده عراق در ابوظبی یاد شده است در موضع گیری در زمان دولت «عادل عبدالمهدی»، گفته بود: «از نظر ما، بین بنادر منطقه‌ای که اقتصاد امارات را طی 30 آینده تحت الشعاع قرار می‌دهند، تفاوتی وجود ندارد، خواه بندر «گوادر» (پاکستان) باشد که چین درصدد بهره برداری از آن است یا بندر «فاو» (عراق). ما اجازه نمی‌دهیم که برخی‌ها به حساب بازگشت امارات به عصر بیابانگردی، رشد و شکوفایی پیدا کنند.
پروژه های خرابکارانه امارات در عراق در دوره اخیر به شکل زیر است که در نتایج انتخابات پارلمانی این کشور نمود پیدا میکند:
-حمایت از نیروهای سیاسی عراق و از جمله «محمد الحلبوسی» رئیس فعلی پارلمان این کشور از طریق تامین بودجه مالی کمپین‌های انتخاباتی و کمک به آنها برای خریدن رای؛ با این هدف که فراکسیون پارلمانی موردنظر امارات که بتواند منافع این کشور را در سرویس های دولتی عراق تامین کند روی کار بیاید.
- مداخله فنی در فرآیند انتخابات از طریق شرکت DARK MATTER که در موارد زیادی متهم به جاسوسی های الکترونیکی است و همین امر فرضیه ها در خصوص تقلب در نتیجه انتخابات پارلمانی عراق را تقویت می کند.
- حمایت امارات از تیم پایبند به نتیجه فعلی انتخابات پارلمانی عراق که هنوز پاسخ قانع‌کننده‌ای به اعتراضات گسترده مردمی نسبت به تخلفات صورت گرفته در جریان این انتخابات اعم از تقلب و خطاهای فنی، نداده است. این در حالی است که به دلیل سوء مدیریت کمیساریای عالی انتخابات و سایر نهادهای مربوطه، اعتراضات مسالمت آمیز به نتیجه انتخابات خیلی زود به خشونت کشیده شد و در جریان درگیری گسترده نیروهای امنیتی با معترضان شمار زیادی کشته و زخمی شدند. به همین دلیل بسیاری از ناظران معتقدند که ناآرامی های اخیر عراق را نباید جدا از نقش مخرب امارات دانست.
- حمایت امارات از کنفرانس عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی که طی دوره اخیر در اقلیم کردستان عراق در شهر اربیل برگزار شد.

پیام سپاهان

- حمایت ابوظبی از پروژه جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق که زمینه ساز تجزیه این کشور به سه قسمت در چارچوب طرح معروف آمریکا برای تجزیه عراق خواهد بود.
- حمایت گسترده امارات از انجمن‌های غیردولتی در جریان اعتراضات اکتبر 2019 و همچنین انتخابات پارلمانی عراق.
همانطور که گفته شد این سیاست جاه طلبانه امارات صرفا مربوط به عراق نبوده و در سراسر کشورهای عربی حتی کشورهای خارج از قاره اسیا نیز ادامه دارد. این رویکرد ابوظبی به ویژه بعد از امضای توافق سازش با رژیم صهیونیستی بیش از قبل رنگ و بوی امنیتی به خود گرفته و به ویژه عملیات های جاسوسی مشترک ابوظبی با صهیونیست ها و استفاده از فناوری جاسوسی اسرائیل زنگ خطر را برای کشورهای منطقه از جمله کشورهایی همچون عراق که همواره درگیر پیامدهای مداخلات خارجی هستند به صدا در می آورد.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/334940/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

◄ درخواست مهم انجمن رانندگان کامیون از اتحادیه تولیدکنندگان قطعات وسائط سنگین

هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم

فیلم لحظه هولناک تخریب کامل یک خانه در اصفهان توسط باران!

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

سمیرم و لنجان 21 اردیبهشت ماه میزبان دور دوم انتخابات مجلس هستند

بررسی «ارزش‌آفرینی از دارایی‌های دیجیتال» در نخستین پنجشنبه فناور 1403

7 جراحی موفق و رایگان مغز در اصفهان

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس تیران در دستور کار قرار گیرد

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

اصفهان؛ میزبان دومین اجلاس مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

باند سرقت مسلحانه در اصفهان منهدم شد

برادران زورگیر در کمتر 5 ساعت در شاهین‌شهر دستگیر شدند

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

گوشی های اختصاصی HMD رونمایی شدند؛ جایگزین‌های معنوی نوکیا

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: فروش نوکیای تقلبی حرام است

تریلر داستانی Destiny 2: The Final Shape منتشر شد

بورس تغییر جهت داد

واژگونی اتوبوس در موته اصفهان 11 مصدوم بر جا گذاشت

اولین اجلاس شهرستانی نماز در شهرضای اصفهان

بررسی خسارت ناشی از سیل در کاشان

سمیرم و لنجان 21 اردیبهشت‌ماه میزبان دور دوم انتخابات مجلس هستند

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

اختتامیه جشنواره «پوپک» در هفته فرهنگی اصفهان

برداشت 3 تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد زواره

امدادرسانی به حادثه دیدگان 7 استان در اثر آبگرفتگی و سیل

لحظه هولناک ریزش خانه قدیمی در زواره اصفهان بر اثر بارندگی (فیلم)

امداد رسانی به سیل زدگان 7 استان

245 هزار هکتار از مزارع آذربایجان‌غربی سم‌پاشی شد

(ویدیو) ریزش وحشتناک یک خانه بخاطر بارندگی شدید

پرداخت 223 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در کاشان

فیلم| لحظهٔ ریزش خانهٔ قدیمی در زوارهٔ اصفهان بر اثر بارندگی

اجرای 22 فقره رفع تصرف در استان اصفهان

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

HMD از اولین گوشی‌های برند خود رونمایی کرد؛ ارزان‌قیمت با اندروید 14

بازی/ Soccer Stars؛ حریف را گل باران کنید

هواوی با تکیه بر «هارمونی او اس» رویای جهانی شدن را در سر دارد

اینترنت در روزهای کنکور قطع نمی‌شود

بازگشت دلار به کانال 63 هزار تومان

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

واژگونی اتوبوس مسافربری در اصفهان

کفشور های سال 1403 به قیمت درب کارخانه

عملیات «وعده صادق» اثبات ایستادگی رهبر و ملت ایران بر مواضع نظام بود

هواشناسی اصفهان فردا پنجشنبه 6 اردیبهشت؛ بارش باران و رعد و برق

لحظه وحشتناک تخریب یک خانه بر اثر بارندگی و سیلاب! | ویدئو

مهاجم استقلالی در اصفهان، دور از دست حسینی (عکس)

توزیع رایگان کیسه‌های پارچه‌ای در بازارهای کوثر ویژه هفته نکوداشت اصفهان