پیام سپاهان

آخرين مطالب

آیا در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان گیلان غرفه داران گنجشک را جای قناری فروختند؟! اقتصادی

آیا در نمایشگاه بین‌المللی مبلمان گیلان غرفه داران گنجشک را جای قناری فروختند؟!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، از هفته گذشته 10 آبان به مدت پنج روز نمایشگاه مبلمان در سالن نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان واقع در جاده تهران برگزار شد.
این نمایشگاه از جنبه‌های مختلف موردانتقاد تشکل‌های بخش خصوصی، تولیدی و اصناف استان قرار گرفت که مهم‌ترین آن این پرسش را برای بسیاری از واحدهای صنفی مرکز استان و تولیدکنندگان ایجاد می‌کند که آیا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در مقابل تعدد واحدهای صنفی بزرگ در رشت که قدرت انتخاب برای خرید، کیفیت و تنوع وجود دارد، اخلال در کسب‌وکار نیست؟
پرسش بعدی این است که هرگاه خریدار در گیلان دچار خسارت شده در سریع‌ترین زمان ممکن از طریق دستگاه‌های ناظر بر عملکرد اصناف ازجمله تعزیرات حکومتی که نقطه اتکا خسارت دیدگان و مردم است و شهروندان می‌تواند حقوق خود را مطالبه کنند با چه انگیزه فضای کسب‌وکار و خروج سرمایه برای تولیدکننده روزمینی و یا زیرزمینی یافت می‌شود؟
مهم‌ترین و پرسش دیگر اینکه چرا به یک مجری این‌چنین اجازه داده می‌شود که با ظاهر برای سودجویی شخصی موجی از نارضایتی بخش بزرگی از تولیدکنندگان و واحدهای صنفی استان را فراهم کند؟
این سؤالات در حالی طی یک هفته اخیر ذهن فعالان کسب‌وکار استان را درگیر کرده که توجه به کیفیت در تولید ملی که مدنظر رهبر معظم انقلاب نیز هست، می‌بایستی در اولویت برنامه‌های مسؤولان باشد اما آثار و نشانه‌ها موجب شده تا فضای اقتصادی کشور هم‌اکنون برای دولت جدید که برای بهبود فضای کسب‌وکار با جدیت تلاش می‌کند، سخت شود که آن‌هم ناشی از ناکارآمدی و حیف‌ومیل کردن سرمایه‌های اقتصادی خرد و کلان درگذشته بوده است.
استان گیلان در بخش تولید و آن‌هم واحدهای کوچک ظرفیت بی‌نظیری دارد. این استان قطب تولید مبلمان کشور است و استانی که چنین پتانسیل اقتصادی مهم دارد با چه انگیزه برای یک شرکت و یا یک مجری و آن‌هم برای ایجاد درآمد برای عده‌ای معدود مجوز داده می‌شود تا مردم را به این نمایشگاه کشانده و به عبارتی پوست خربزه زیر پای مردم گذاشته تا بخش وسیعی از جامعه متضرر شوند.

پیام سپاهان

به تعبیر علی امیر مستوفیان، رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان و فراورده‌های چوبی شهرستان رشت، در نمایشگاه بین‌المللی گیلان برخی غرفه داران گنجشک را رنگ می‌کنند و بجای قناری می‌فروشند و این پدیده ناپسند هیچ‌گاه از سوی کاسب و تولیدکننده گیلانی که دارای مجوز و پروانه از اتاق اصناف است مشاهده نمی‌شود بلکه انصاف سرلوحه اصناف است و واحدهای صنفی استان و شهرستان رشت به دلیل عرضه مبلمان با قیمت مناسب و کیفیت بالا و تنوع عالی در کشور، حرفی برای گفتن و سهم مهمی در بازار استان‌های هم‌جوار نیز دارند.
به گفته وی، وقتی چنین پتانسیل بزرگی در رشت هست، برگزاری و ماهیت نمایشگاه چه تعبیری دارد؟ آیا تبادل اطلاعات و به نمایش گذاشت آخرین دستاورد حوزه مبلمان در این نمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد؟ خود مدیران نمایشگاه می‌دانند و ما هم می‌دانیم که اصلاً این‌طور نیست و برخلاف ماهیت نمایشگاه، کالا فاکتور می‌شود و نتیجه آن‌هم می‌شود سیل شکایت‌ها به سمت اتاق اصناف و اتحادیه. با این اتفاق سود حاصل از نمایشگاه به جیب مبل‌فروش و یا تولیدکننده ضعیف غیربومی می‌رود و زحمت و دردسر آن متوجه مسؤولان استان می‌شود که متأسفانه با این روند در برپایی نمایشگاه به‌شدت اتاق اصناف و اتحادیه مخالفت خود را اعلام می‌کند.
رئیس اتحادیه درودگران و مبل‌سازان و فراورده‌های چوبی شهرستان رشت می‌گوید: ما اعتقاد داریم در رشت آن‌چنان ظرفیتی هست که هر فروشگاه یک نمایشگاه است؛ بنابراین ماهیت برپایی نمایشگاه یک پدیده نادرست برای فضای کسب‌وکار مرکز استان است و پیشنهاد ما در صورت برپایی نمایشگاه آوردن حداکثر 20 درصد واحد غیربومی و آن‌هم برای رقابت و به نمایش گذاشتن آخرین دستاورد است.

پیام سپاهان

البته جلال‌الدین محمد شکریه، نایب‌رئیس اول اتاق اصناف ایران و رئیس اتاق اصناف مرکز گیلآن‌هم می‌گوید: ازاین‌پس هم‌زمان با برپایی نمایشگاه‌ها مجوز فروش فوق‌العاده را به واحدهای خودمان خواهیم داد چون اعتقاد داریم واحدهای صنفی ما بهترین قیمت، کیفیت و تنوع کالا را در قبال غرفه داران نمایشگاه می‌توانند به مردم عرضه کنند.
به گفته وی اگر ملاک برپایی نمایشگاه به نمایش گذاشتن توانمندی‌های تولید ملی است قطعاً موردحمایت اتاق اصناف خواهد بود اما متأسفانه در این نمایشگاه‌ها مجری نمایشگاه برای کسب درامد برای خود و نمایشگاه دست به دامن هر تولیدکننده‌ای می‌زند درحالی‌که گیلان از قطب‌های تولید مبلمان کشور است و واحدهای صنفی ما در رشت آخرین دستاورد تولیدکنندگان کشور را برای عرضه به مشتری دارد و مهم‌تر اینکه در دسترس ما هستند و اگر مرتکب تخلف شوند قطعاً با ورود ما رضایت مشتری را جلب می‌کنند.
شکریه می‌گوید: «اما افرادی که وارد نمایشگاه می‌شوند علی‌رغم اینکه اجازه فروش ندارند همان کالاها را می‌فروشند و با مشتری قرارداد تنظیم می‌کنند، این قراردادها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که برای مشتری‌ها دردسر آور شده و ضمانت اجرایی ندارد.
وی همچنین تحویل دیرهنگام، تحویل کالای بی‌کیفیت برخلاف وعده داده‌شده به مشتری، تحویل کالای لنگه‌به‌لنگه، گران‌فروشی و تخلیه کالای مشتری در محوطه نمایشگاه، کف خیابان (حتی دیده‌شده در میدان گیل تخلیه می‌کنند و مشتری را مکلف می‌کنند خودروی دیگری برای حمل تا منزل اجاره کنند) از دیگر مشکلات این نمایشگاه عنوان کرده و افزوده که این غم‌نامه معضلات نمایشگاهی است که نارضایتی مردم را به دنبال داشته و در شکایت‌ها به آن اشاره داشته‌اند.»
نایب‌رئیس اول اتاق اصناف کشور هشدار داده که کشور هم‌اکنون با شرایط اقتصادی مناسبی روبرو نیست و تلاش دولت جدید سامان بخشیدن به فضای کسب‌وکار و اقتصاد کشور است و واحدهای صنفی با تورمی که در کشور داریم به‌سختی امرارمعاش می‌کنند و هزینه اجاره مغازه‌ها و هزینه‌های سربار بسیار بالایی که به آنان تحمیل می‌شود را می‌پردازند علی‌رغم اینکه اصناف هیچ‌گاه موردحمایت نبوده‌اند.
شکریه همچنین گفته که بخش اصناف بدون ریالی یارانه از دولت، مهم‌ترین اقتصاد کشور را در دست دارد و با داشتن بیش از سه میلیون واحد صنفی سهم مهمی در اقتصاد ایران دارد و مهم‌ترین رمز بقای کشور در دوران کرونا علی‌رغم وجود مشکلات عدیده اقتصادی در دنیا وجود واحدهای صنفی کوچک در ایران بوده و از سویی دیگر اصناف در طول انقلاب بزرگ‌ترین حامی حاکمیت بوده است لذا اجازه نخواهیم داد برخی منفعت‌طلبی‌ها افراد، مانع از فضای سالم اقتصادی نظام شود.

پیام سپاهان

گفتنی است، آیت کاظم‌زاده، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی گیلان مدعی است که نمایشگاه‌ها هم‌اکنون با 40 درصد ظرفیت غیربومی‌ها پر می‌شود و 60 درصد در اختیار تولیدکنندگان گیلانی است.
سرپرست سازمان‌ همیاری شهرداری‌های گیلان، کاهش شدید پرونده‌های حقوقی و شکایت‌های مردمی را ناشی از تعامل شرکت نمایشگاهی با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان برای برپایی نمایشگاه می‌داند و می‌گوید: قیمت هر متر نمایشگاه در استان‌های دیگر 450 هزار تومان است اما قیمت هر متر غرفه در نمایشگاه رشت با گرید بین‌المللی هر متر 170 هزار تومان است که برای واحدهای بومی 20 درصد تخفیف هم در نظر گرفته‌شده است که بعضاً به تولیدکنندگان گیلانی برای حمایت از تولید داخل نیم‌بها هم اخذشده است.
وی به شائبه‌های ناشی از عملکرد مجری فعلی نمایشگاه مبلمان که افراد دوره‌گرد را برای کسب سود و پر کردن غرفه‌ها وارد نمایشگاه‌های تخصصی مبلمان گیلان می‌کند و در پاسخ به این سؤال که عده‌ای دوره‌گرد در بازار مبلمان از استان‌های دیگر که زیرزمینی کالاهای بی‌کیفیت را با بالاترین قیمت به مردم گیلان تحمیل می‌کنند و با مجری استان به استان دوره‌گردی می‌کنند رد کرد و گفت که همه غرفه داران اکنون دارای پروانه و حتی ضمانت هم از آنان گرفته می‌شود.

پیام سپاهان

فراهم کردن زمینه برای نمایش تولیدات داخلی در نمایشگاه‌های دائمی فرصتی مغتنم از سوی شهرداری‌ها است و بسیار اثربخش می‌شود که برپایی هر نمایشگاهی با همگرایی متولیان آن همراه باشد.
مرجع صدور مجوز و نظارت بر هر نوع خدمات و صنوف به مردم اتاق اصناف و اتحادیه‌های مرتبط با آن بوده و لازم است اگر منافع مردم و شهروندان با عرضه تولیدات بی‌کیفیت و یا دارای اشکال با چالش‌هایی روبرو شده در ابتدا با اتکا بر اصل تعامل و در غیر این صورت با مداخلات مراجع قضایی حل شود.
حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده حق مشروع و قانونی هر فعال اقتصادی و مصرف‌کننده است و نباید دستگاه‌های متولی با سهل‌انگاری و نادیده گرفتن حقوق حقه، صرفاً منافع و کسب حداکثر سود را ملاک قرار دهند.
انتهای پیام/3389

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/333522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عراق: نباید دامنه درگیری در منطقه گسترش پیدا کند

قاتل سریالی بعد از 28 سال آزاد شد

اسماعیل هنیه باز هم عزادار شد

ادعای اعمال تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران

راه‌یابی ذوب آهن اصفهان به مرحله نیمه‌نهایی رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال کشور

پایان تقابل هواداران و طلایی پوشان؛ اصفهان پشت سپاهان

حمایت مردم اصفهان از عملیات تاریخی «وعده صادق»

آزادی 4 زندانی نیازمند با گلریزان مردم و خیران کوهپایه

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

اختصاص 1 درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است

35 درصد بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مدرن و ابرسازه‌های تفریحی اصفهان بوده است

امواج ناپایدار بارشی آذربایجان‌غربی را فرا گرفت

نقش ویژه شرکت توسعه سیاحتی سپاهان برای افزایش ماندگاری گردشگر در اصفهان

اختصاص یک درصد اعتبار شرکت‌های دولتی و بانک‌ها، موقعیت خوبی برای جهش هنر است

معدوم شدن حدود 16 تُن فرآورده خام دامی در اصفهان

بازگشایی کارخانه ریسباف در هفته فرهنگی اصفهان

لزوم ثبت قرارداد‌های اجاره مسکن در سامانه خودنویس

جهانیان اقتدار ملت ایران را در انتقام شهدای قدس دیده‌اند

کمبود زیرساخت‌های تئاتر شهر اصفهان/ رشد 6 درصدی بودجه فرهنگی به نسبت سال گذشته

انعکاسِ اتفاقیِ زنان در نمایشگاه انعکاس

خروجی سد مهاباد به 32 مترمکعب بر ثانیه رسید

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

آسمان اصفهان باز بارانی می شود

فوت موتورسوار اصفهانی بدلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

آشنایی با تپه سیلک، هویت تاریخی شهر کاشان

فوت موتورسوار اصفهانی به دلیل رعایت نکردن حق تقدم خودروی سواری

ذوب‌آهن از آمل به نیمه‌نهایی رسید

آغاز تخصیص ارز برای صنایع و دارو

توضیح وزیر اقتصاد درباره اختلافات بخش اول و دوم بودجه/ مالیات کم شد

بالاتر از دنیا! / ایران؛ رکوردشکنی در تعطیلات

پیام هشدار جدید و بی سابقه ایران به اسرائیل

پیشرفت 45 درصدی اجرای طرح سه راهی افجان -سه راهی مهردشت

آیه چهارم سوره مبارکه صف، شعار محوری اتحاد و همدلی مومنین در مقابل دشمن پس از عملیات «وعده صادق»

رژه خودرویی مردم نطنز در حمایت از پاسخ سپاه

مهار حریق انبار ضایعات پلاستیکی در اصفهان

آغاز زمان بلیت فروشی شهرآورد اصفهان

تمدید قرارداد مربی تیم فوتسال گیتی پسند

کارخانه ریسباف باید به موزه ملی اصفهان تبدیل شود

هیبت گنبد آهنین و اسرائیل، در اوج آمادگی‌اش شکست

عملیات مقتدرانه «وعده صادق» تجلی اراده ملت ایران بود

لایروبی و احیای 46 کیلومتر از قنات‌های اصفهان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

معدوم شدن 15 هزار تن انواع فرآورده خام دامی غیر بهداشتی

تجمع مردم اردستان در حمایت از حمله موشکی به رژیم صهیونیستی

اهدای خون جمعی از کارکنان تیپ 364 شهید نصیرزاده ارتش در مهاباد

راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاشان در چه مراحلی است؟

اعلام زمان بلیت فروشی شهرآورد اصفهان

ورود سامانه بارشی جدید به آذربایجان‌غربی

لایروبی و احیا 46 کیلومتر از قنات‌های اصفهان