پیام سپاهان

آخرين مطالب

مدرس دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آگاهی از مسائل روز پیش‌نیاز سردبیری رسانه است سیاسی

آگاهی از مسائل روز پیش‌نیاز سردبیری رسانه است
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - اصفهان - مدرس دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر سردبیر هدایت روزنامه نگاران برای خلق قصه‌های خواندنی و جذاب است.

به گزارش خبرنگار مهر ، رضا اسماعیلی نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه روزنامه نگاران رسالت تغییر سبک و ذائقه جامعه را نسبت به رویدادها برعهده دارند، اظهار کرد: در برخی از روش‌های روزنامه نگاری، نیروی مؤثر دبیران هستند که سرویس‌های مختلف خبری را اداره می‌کنند و سردبیر نظارت عالیه را برعهده دارد.
این مدرس دوره‌های آموزش روزنامه نگاری با اشاره به اینکه سردبیر، مجری سیاست‌های نهاد بالاتر در یک رسانه مانند شورای سیاست گذاری است، اضافه کرد: سردبیر موضوعات و مطالب اعم از خبر، گزارش، مقاله، یادداشت، طنز، نقد، عکس و تیتر… را انتخاب می‌کند. سردبیر، انطباق دهنده اخبار و تمام مطالب با خط مشی کلی رسانه است و ناظر بر حسن اجرای سیاست هاست .
سردبیر؛ هماهنگ کننده نیازهای تحریریه
وی با اشاره به اینکه سردبیر هماهنگ کننده نیازهای تحریریه است، ادامه داد: هماهنگی فعالیت‌های تحریریه مرتبط با بخش‌هایی نظیر گرافیک، آرشیو، چاپ و غیره از دیگر وظایف تعریف شده سردبیر است.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین وظایف سردبیر، اعمال نظر بر نیروی انسانی است، گفت: نیاز است که سردبیر از مدیریت منابع انسانی آگاه و بر این مهم، مسلط باشد؛ چراکه روزنامه نگاری حرفه‌ای ذوقی است و نیروی انسانی باید در شرایطی پر از انگیزه کار کند و سردبیر موظف است این فضای پرنشاط را فراهم کند.
آگاهی از مسائل روز پیش نیاز سردبیری است
وی بیان کرد: سازماندهی در سازمان هم از دیگر وظایف سردبیر است. آگاهی به امور اعم از سیاست، تاریخ، جامعه شناسی، روانشناسی و مسائل اقتصادی و … پیش نیاز سردبیر است تا بتواند مسائل را شناسایی کرده و هدایت و نظارت بر نیروی انسانی را به نحو احسن انجام دهد.
این مدرس دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سردبیر بایستی بر موضوعات تکنیکی و فنی تسلط کافی و وافی داشته باشد و همچنین با آشنایی از سبک‌های خبری بر فتوژورنالیسم هم مسلط باشد. مدیریت لازمه سردبیری است چراکه توانمندی استعدادیابی نیروهای انسانی از وظایف سردبیر خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه پرورش خلاقیت نیروی انسانی در رسانه از وظایف سردبیر است، گفت: حاصل این پرورش مطالب خواندنی و جذاب در رسانه‌ها است. نگاه مکانیکی و کلیشه‌ای در سردبیری مردود است و سردبیر با از بین بردن کلیشه‌های رایج زمینه بروز خلاقیت نیروی انسانی را فراهم می‌کند.
اسماعیلی توضیح داد: تسلط بر سبک‌های روزنامه نگاری به دبیر یا سردبیر این امکان را می‌دهد تا کلیشه‌های مرسوم در روزنامه نگاری رایج در کشور فرو ریزد تا روزنامه نگاران بتوانند به سمت روایت و خلق قصه‌های جذاب ترغیب شوند.
وی بر اهمیت سوژه یابی هم تاکید کرد و افزود: گفتگوی اعضای تحریریه می‌تواند به یافتن سوژه‌های ناب بیانجامد که هدایت در این مسیر برعهده دبیر یا سردبیر است. در یک کلام شاید بتوان گفت مهمترین وظیفه سردبیر هدایت روزنامه نگاران برای خلق قصه‌های خوب، خواندنی و جذاب است چراکه امروزه خلأ روایت گزارش‌های خواندنی و جذاب در روزنامه نگاری مشهود است.
روایت گزارش‌های خواندنی؛ هدف غایی روزنامه نگار
این روزنامه نگار با تاکید براینکه هدف غایی روزنامه نگاری نوشتن قصه‌های خواندنی است، تصریح کرد: مطالب گیرا و خواندنی می‌تواند در جذب مخاطب مؤثر باشد تا رسانه در فرایندی به رسانه مطلوبِ مخاطب بدل شود و این هدف هر سردبیری است.
پاکیزگی زبان عنصر مفقوده در روزنامه نگاری ایران
وی در ادامه به اهمیت حفظ زبان و رعایت مسائل نگارشی و ویرایشی گریزی زد وتوضیح داد: حفظ زبان یکی از نقاط مشترک سیاست‌های خبری در جهان تلقی می‌شود که دبیر و سردبیر نقش مهمی در آن دارند. کار دبیر ارائه متن پاکیزه است و از سوی دیگر بایستی مانع از خلط تبلیغ در خبر شود و از ابتذال و بی اخلاقی در مطالب جلوگیری کند.
اسماعیلی با بیان اینکه متأسفانه در روزنامه نگاری ایران به حفظ پاکیزگی زبان کمتر پرداخته شده است، اظهار کرد: روزنامه نگاران به عنوان طبقه فرهیخته جامعه حافظ و پاسدار زبان هستند و باید در نگارش مطالب اصول صحیح زبان را رعایت کنند.
نیاز مخاطب امروزی از رسانه دستخوش تحولات شده است
وی به تعریف انعکاس اخبار و رویدادهای جامعه توسط روزنامه نگار اشاره کرد و گفت: شاید در دنیای امروزی این تعریف از روزنامه نگاری نتواند به نیاز مخاطبان پاسخ دهد. متفکرین دنیای ارتباطات معتقدند انتظار مخاطب از رسانه در دنیای تحولات پیچیده امروز تغییر یافته است و برای درک این مهم نیاز است که روزنامه نگار شرایط حال جامعه را درک کند.
این مدرس روزنامه نگاری با اشاره به انتظارات بسیار مخاطبان از روزنامه‌ها، تصریح کرد: تحلیل ارتباط رویدادها با یکدیگر، زندگی، موقعیت، آینده و چشم اندازهای پیش رو از انتظارات مخاطب امروزی از روزنامه نگاران است چراکه مخاطب امروزی می‌خواهد بداند گزارش روزنامه نگاران با زندگی او چه نسبتی دارد!
وی افزود: مخاطبان خواندن گزارش‌های واقعی و شفاف‌تری از تحولات جامعه و زندگی خودشان در رسانه‌ها را انتظار دارند و روزنامه نگاران به عنوان عرضه کننده محصول نهایی بایستی بتوانند به این نیاز مخاطب پاسخ دهند.
وظیفه روزنامه نگار به انعکاس رویداد محدود نمی‌شود
اسماعیلی با تاکید بر اینکه امروز وظیفه روزنامه نگار به انعکاس رویداد محدود نمی‌شود، ادامه داد: امروزه مخاطبان رسانه، تأثیرات رویدادها بر روند جهانی را جستجو می‌کنند که نیاز است سردبیران و دبیران هرچند وقت یک بار مروری بر تولیدات خود داشته باشند و این موضوع را واکاوی کنند که این تولیدات تا چه میزان توانسته است در جامعه اثربخشی داشته باشد.
وی با اشاره به تفاوت تولیدات تصویری با روزنامه گفت: فیلم، سینما و حتی تئاتر بر روی یک موضوع متمرکز می‌شود اما روزنامه بر چندین موضوع متفاوت تمرکز می‌کند. بنابراین امروزه وظایف روزنامه نگاران نسبت به گذشته دشوارتر شده است و جامعه انتظارات وسیع‌تری از رسانه دارد.
ارائه تصویر شفاف و دقیق در رسانه وظیفه مهم دبیر وسردبیر
این روزنامه نگار با تاکید براینکه وظیفه سردبیر و دبیر ارائه تصاویر دقیق و روشن از رویدادها برای مخاطبان است، اظهار کرد: امروزه تولیدات انبوه مشترک در رسانه‌ها به چشم می‌خورد و در مقام مقایسه با دهه‌های گذشته درمی یابیم که در ادوار گذشته تولیدات اختصاصی بیشتری داشتیم این درحالی است که نیاز است حجم تولیدات اختصاصی در رسانه‌ها افزایش یابد تا رسانه‌ها از همدیگر متمایز شوند که این موضوع به نحوه تسلط و هدایت سردبیر در رسانه مربوط می‌شود.
وی بیان کرد: یکی از وظایف دبیر و سردبیر مطالعه اخبار و سندهای منتشر شده اعم از رویدادها یا گزارش‌های مالی و غیره است. مطالعات عمیق و میان رشته‌ای به دبیر و سردبیر کمک می‌کند تا رسانه را دقیق به سمت اهداف که همانا انتخاب سوژه‌های مناسب و روایت قصه‌های خواندنی توسط خبرنگاران است، هدایت کنند.
اسماعیلی با تاکید بر اینکه آموزش و هدایت خبرنگاران از وظایف مهم دبیران سرویس و سردبیر است، تصریح کرد: وظیفه دبیر و سردبیر محدود به ویرایش متن و انتخاب عکس و تیتر نمی‌شود بلکه تحلیل رویدادها، ارتباط با منابع خبری متعدد از اهم وظایف دبیر و سردبیر رسانه است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/329515/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟

رونق بازار مهاباد با حضور مسافران و گردشگران

واکنش ظریف به آتش‌بازی اسرائیل در اصفهان

وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان چه گفت؟ ضعیف نه! بی‌خاصیت

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

کنایه امام جمعه اردبیل به ادعای حمله اسرائیل به اصفهان /مگر کوادکوپتر قدرت دارد که مسیر دو هزار کیلومتری را طی کند؟

برگزاری راهپیمایی حمایت از وعده صادق بعد از اقامه نماز جمعه در چرمهین + فیلم

رژیم جعلی اسرائیل به دنبال جبران آبروی بر باد رفته خود است

عملیات وعده صادق، شکست دنیای استکبار بود

«مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت

خودنمایی بهار در دل طبیعت منطقه بن رود قمصر + فیلم

عملیات « وعده صادق» مرکز ثقل رژیم صهیونیستی را مورد هدف قرار داد

موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان

واکنش جواد ظریف به حادثه امنیتی اصفهان

تصاویر راهپیمایی نمازگزاران در حمایت از عملیات وعده صادق در سراسر کشور

واکنش امام جمعه اصفهان به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده‌ها

واکنش جالب سخنگوی دولت به خبر خرابکاری ریز پرنده‌های رژیم صهیونیستی

درگیری‌های لفظی میان مقامات صهیونیست درباره ریزپرنده‌ها بالا گرفت

امام جمعه اصفهان : هیمنه رژیم صهیونیستی از بین رفته است

اسرائیل اگر دست از پا خطا کند سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان

خط و نشان فرمانده ارشد نظامی ایران برای اسرائیل: آماده هرنوع برخوردی هستیم

دنیا پیام عملیات غرورآفرین وعده صادق را دریافت کرد

جزئیات مقابله پدافندهوایی ارتش با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌های اسرائیلی + فیلم