پیام سپاهان

آخرين مطالب

رسانه عربی: چرا آمریکا رزمایش‌های مشترک با عربستان را متوقف نکرده است؟ مقالات

رسانه عربی: چرا آمریکا رزمایش‌های مشترک با عربستان را متوقف نکرده است؟
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - انتخاب /متن پیش رو در انتخاب منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
الخلیج آنلاین در مطلبی به قلم طه العانی نوشت: با اینکه دولت جو بایدن در مقایسه با دولت ترامپ سیاست متفاوتی را در قبال عربستان اتخاذ نموده و تلاش می‌کند در روابط خود با دولت‌های حاشیه خلیج فارس بازبینی داشته باشد، رزمایش‌های نظامی بین واشنگتن و ریاض متوقف نشده است.
به عقیده تحلیلگران، هدف از این رزمایش ها، مقابله با تهدیدات احتمالی در منطقه و رساندن پیام های متعددی است، از جمله آنکه گزینه نظامی هم برای حل اختلافات بین دولت‌ها وجود دارد، علاوه بر اینکه رزمایش‌ها فرصت خوبی برای کسب آمادگی بیشتر و آزمایش سلاح‌های جدید و پیشرفته فراهم می‌کند.
درست مثل سال‌های گذشته، سال 2021 هم از آغاز شاهد برگزاری مانور‌های نظامی بین ایالات متحده و عربستان در سه زمینه هوایی، زمینی و دریایی بود. در تاریخ 17 اکتبر 2021 عربستان از شروع مانور دریایی مشترک با آمریکا در ناوگان غربی آن با هدف تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ خبر داد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، واس، این مانور 10 روز به طول می‌انجامد تا روابط و همکاری‌های نظامی افزایش یافته و ظرفیت‌های امنیتی برای حمایت از دریانوردان و مسیر‌های آبی منطقه‌ای و بین المللی بهبود یابد.
اولین رزمایش این دو کشور در سال جاری، با عنوان «مدافع دریایی» در تاریخ 21 ژوئن انجام شد که در آن، نیرو‌های دریایی عربستان و آمریکا حاضر بودند.
در می 2021 هم نیرو‌های هوایی عربستان و آمریکا، رزمایش مشترکی را با عنوان «سراب صحرا 2» انجام دادند و در ضمن این مانور‌های نظامی، سناریو‌های مقابله مشترک با تهدیدات احتمالی مورد تمرین و آزمایش قرار گرفت.
براساس گزارش واس، هدف از این تمرینها، بالا بردن سطح آمادگی دفاعی مشترک و عمق بخشیدن به پیوند‌های همکاری بین نیرو‌های سعودی و نیرو‌های آمریکایی، برای دست یابی به قدرت بازدارندگی در برابر هر حمله احتمالی است که امنیت و صلح در منطقه را تهدید کند. در این رزمایش، نیرو‌های هوایی عربستان جنگنده‌های اف 15 اس ای، اف 15 سی و تورنیدو و طرف آمریکایی اف 15، اف 16، اف 18 و ایواکس را مورد استفاده قرار دادند.
در ژوئن 2021، رزمایش‌های مشترک «چنگال‌های باز 4» بین نیرو‌های سعودی و آمریکایی در منطقه شمال غربی عربستان برگزار شد و هدف از آن، تحکیم روابط نظامی متقابل بین دو کشور، یکی کردن مفاهیم نظامی از طریق اقدام مشترک بین نیروها، تبادل اطلاعات و مهارتها، بهبود هماهنگی بین عملکرد تجهیزات و دیدگاه‌های نظامی، برای افزایش سطح آمادگی و توان همکاری با قدرت‌های دوست و نیز آمادگی برای مقابله با تهدیدات خارجی بود.
در 18 مارس گذشته، نسخه سوم این رزمایش در همان منطقه و با همان نیرو‌ها به مدت یک هفته انجام شده بود. همانطور که در 6 دسامبر 2020، رزمایشی در منطقه شمال غربی عربستان با مشارکت نیرو‌های زمینی آمریکا برگزار شد.
در همین رابطه، یکشنبه 17 اکتبر در پایگاه هوایی الظفره در امارات، مانور‌های موشکی انجام شد که در آن نیرو‌های هوایی عربستان و تعدادی از دولت‌های دوست هم حاضر بودند. به گزارش واس، نیرو‌های هوایی تعدادی از دولت‌ها در تمرینی مشارکت کردند که سناریو‌های مشابهی با آنچه احتمال دارد در واقعیت انجام شود را شبیه سازی نمود.
دلایل و پیام‌ها
به گفته عبدالخالق الشاهر، کارشناس مسائل نظامی و استراتژیک، در سال 2021 مانور‌های متعدد مشترکی بین عربستان و ایالات متحده انجام شد که تاکید قاطعی بر این مساله داشت که ایالات متحده در حال تمرکز بر منافع خود است که از سوی ایران تهدید می‌شود.
وی در گفتگو با الخلیج آنلاین تصریح کرد: آمریکا همواره احساس نیاز به همکاری با دولت‌های منطقه به جز ایران دارد و از آنجا که متوجه خطر ایران است، به مذاکراتی که به واسطه عراق بین ایران و عربستان در جریان است، اعتراضی ندارد.
الشاهر ادامه می‌دهد: پس از خروج سامانه‌های دفاع هوایی آمریکا از عربستان هم روابط بین این دو کشور دچار سستی کوچکی شد، اما این سستی کوتاه مدت که بیشتر از طرف عربستان بود، نتوانست در روابط استراتژیک و عمیق بین آن‌ها که هر دو از سوی ایران در معرض تهدید قرار دارند، تاثیرگذار باشد.
در رابطه با بازتاب این رزمایش‌ها در منطقه، این کارشناس مسائل نظامی معتقد است که هر رزمایشی بویژه با همراهی ارتش‌های مرفه نظیر ارتش عربستان، واقعا ضروری است تا به این شکل دیدگاه‌های نظامی بین ارتش ایالات متحده و ارتش عربستان، به یکدیگر نزدیکتر شود.
به عقیده الشاهر، هدف از این رزمایش ها، ایجاد حالتی از توازن است و بیش از آنکه اهداف فنی، لجستیکی و آموزشی را در نظر داشته باشد، برای بازدارندگی طرف مقابل انجام می‌شود، یعنی واشنگتن قصد دارد با برگزاری اینگونه رزمایش‌ها پیامی را ارسال کند مبنی بر اینکه مانور نظامی بین واشنگتن و ریاض به صورت جدی برای مقابله با ایران و برنامه‌های آن صورت می‌گیرد که منافع آمریکا در منطقه خلیج فارس را هدف گرفته است.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/328721/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

ماجرای ریز‌پرنده‌ها

اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان 1410» انشا بنویسید

ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟ | ما می‌توانیم حیفا و تل آویو را بزنیم اما ... | اظهارات امیرعبداللهیان درباره سلاح‌های مورد استفاده اسرائیل در اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه یکم اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

بازگشت دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی، از امروز

پیروزی نوجوانان طلایی‌پوشان مقابل رهروان تبریز

دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت

برداشت خارج از عرف گیاهان خوراکی ممنوع است

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز 1 اردیبهشت 1403+ جدول

سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر اسباب‌بازی بچه‌ها بود/ اگر رژیم صهیونیستی به ایران حمله کند، واکنشی به مراتب شدیدتر و قاطع‌تر دریافت می‌کند

دامنه نوسان نمادهای معاملاتی به روال عادی بازگشت

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل در حال تکمیل است

اصفهان می‌تواند قطب فعالیت دانش‌بنیان‌ها در کشور باشد

برنامه پروازهای فرودگاه اصفهان امروز 1 اردیبهشت 1403 + جدول

برخوردهای بی‌قاعده

اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان مشخص شد

یک حادثه ترافیکی و یک غرق شدگی با یک فوتی و شش مصدوم

جوان 20 ساله در اصفهان در استخر کشاورزی غرق شد

پیشرفت 62 درصدی کمربندی جنوب غرب اصفهان و پل زیرگذر آبنیل

هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت سالم

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز شنبه اول اردیبهشت 1403

برنامه سینماهای اصفهان امروز شنبه اول اردیبهشت + جدول فیلم و قیمت بلیت

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

یک نمایش مسخره

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

هوای 5 شهر اصفهان سالم است

از جذب موفق طرح‌های برون‌دانشگاهی تا برپایی راهیان پیشرفت در حوزه فناوری