پیام سپاهان

آخرين مطالب

راهکارهای جبران کسری بودجه 1400 از نگاه یک استاد دانشگاه اقتصادی

راهکارهای جبران کسری بودجه  1400 از نگاه یک استاد دانشگاه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان موضوع کسری بودجه یکی از چالش های نظام بودجه ریزی کشور به خصوص در دوران بعد از جنگ بوده است، اما وضعیت کسری بودجه و نحوه جبران آن در سال جاری شرایط بحرانی به خود گرفته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بودجه عمومی کشور در سال 1400 حدود 45.5 درصد نسبت به سال 99 افزایش یافته و به 127 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگرچه ابتدای امسال برخی پیش بینی ها از کسری بودجه 1400 عددی بین 150 تا 180 هزار میلیارد تومان بود، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی عدد کسری بودجه را بیشتر و حتی تا 350 هزار میلیارد تومان برآورد کرده اند.
رسول پیرهادی- استاد فعال در زمینه سیاست گذاری های اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بررسی کسری بودجه 1400، به برخی راهکارهای جبران کسری بودجه اشاره کرد.
او می گوید: کسری بودجه بعد از جنگ در اقتصاد کشور نمایان شد، چراکه عمده هزینه های جنگ از طریق استقراض از بانک مرکزی تامین شد به همین دلیل کسری بودجه به یک باره خود را نشان داد و همچنان نیز وجود دارد.
به گفته این استاد اقتصاد، اگرچه کسری بودجه در دنیا سیاستی برای رشد اقتصادی است، اما کسری بودجه در ایران معلول سیاست های غلط است.
او با بیان اینکه اگرچه عدد کسری بودجه 1400 به طور دقیق مشخص نیست، اما مجلس عدد آن را حدود 170 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است، می گوید: با توجه به افزایش مخارج دولت و محقق نشدن درآمدهای ارزی دولت، برآورد می شود اکنون کسری بودجه بیش از 350 هزار میلیارد تومان باشد.
پیرهادی با اشاره به راهکار اساسی برای جبران کسری بودجه، توضیح می دهد: اگر دولت به دنبال ثبات اقتصادی و امنیت باشد این عامل می تواند به ثبات قیمت ها کمک کند، اما به دلیل برخی تصمیم گیری ها، بازار هنوز حرکتی به سوی ثبات ندارد.
او می گوید: با توجه به اینکه دولت‌ها تجربه خوبی در فروش اوراق نداشتند، دو احتمال برای جبران کسری بودجه وجود دارد، نخست افزایش مالیات هاست که در شرایط فعلی این سیاست اصلا توصیه نمی شود، چرا که افزایش مالیات ها منجر به افزایش فرار مالیاتی و عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و در نهایت فشار به خانواده می شود؛ دوم اینکه دولت برای جبران کسری بودجه خود اقدام به فروش بخشی از اموال خود کند.
پیرهادی هم‌چنین به راهکارهای دیگر برای جبران کسری بودجه اشاره می کند و می افزاید: واردات خودرو می تواند منبع خوب درآمدی برای جبران کسری بودجه باشد، به عنوان مثال خودروی خارجی با قیمت یک میلیارد تومان، با توجه به عوارض گمرکی می تواند یک میلیارد تومان درآمد برای دولت ایجاد کند. البته جدای از این خودروی خارجی با قیمت 5 میلیارد تومان فروخته می شود، اما در کل این سیاست می تواند به کاهش قیمت خودرو نیز کمک کند.
به اعتقاد این اقتصاددان، این سیاست اگر به درستی اجرا شود شاید بتواند نیمی از کسری بودجه کشور را تامین کند، چراکه در سال به طور متوسط یک میلیون خودرو تولید داریم، درحالیکه تقاضای بازار بیش از این عدد است، به همین دلیل مردم برای خودرو ثبت نام می کنند.
او با این توضیح که سالانه حدود بین یک میلیون و 500 تا 600 هزار تقاضا برای خودرو وجود دارد، بنابراین اگر بتوانیم در سال 200 هزار خودرو نیز وارد کنیم و به ازای آن یک میلیارد تومان عوارض دولتی دریافت کنیم عددی معادل 200 هزار میلیارد تومان خواهد شد که می تواند نیمی از کسری بودجه دولت را تامین کند، ابراز عقیده می‌کند: اما از آنجایی که این کار موجب کاهش قیمت خودرو در بازار می شود، خودروسازان داخلی و یا مافیای داخلی خودرو از این سیاست استقبال نمی کنند.
پیرهادی در ادامه استقراض خارجی را یکی دیگر از راهکارهای جبران کسری بودجه می داند و می گوید: با وجود تحریم ها و مشکلات در نقل و انتقلات مالی، چین یکی از کشورهایی است که همچنان مشتری و خریدار عمده نفت ایران است، از طرف دیگر به دلیل قراردادهایی که با ایران منعقد کرده این احتمال وجود دارد که یک جریان مالی به شکل استقراض از چین داشته باشیم.
او تاکید می کند: به طور قطع به دلیل کسری بودجه یکسری از فعالیت های عمرانی و زیربنایی کشور کاهش می یابد و استقراض خارجی در کوتاه مدت می تواند برخی از مشکلات ناشی از کسری بودجه را حل کند، اما در بلندمدت موجب افزایش وابستگی و کاهش استقلال کشور می شود.
این استاد فعال در زمینه سیاست گذاری های اقتصادی می گوید: یکی دیگر از اثرات اقتصادی استقراض خارجی بازپرداخت این پول است که معمولا با بهره باید برگردانده شود و به طور قطع در زمان بازپرداخت مقداری فشار اقتصادی به کشور وارد می شود.
او تصریح می کند: زمانی که دولت نتواند از طریق افزایش مالیات ها و فروش اموال خود کسری بودجه خود را کاهش دهد چاره ای به جز استقراض خارجی ندارد، البته اسقراض خارجی زمانی خوب است که این پول را صرف سرمایه گذاری برای کارهای عمرانی و زیربنایی کنیم، اما کسری بودجه موجب می شود که دولت در هزینه های جاری خود دچار مشکل می شود.
پیرهادی به یارانه ها نیز اشاره می کند و می گوید: معتقدم دولت باید هر چه سریع تر پرداخت ماهیانه یارانه ها را قطع کند، چراکه عدد 45 هزار و 500 تومان در شرایط اقتصادی فعلی کمک چندانی به خانواده ها نمی کند، اما این عدد برای دولت فشار مالی به همراه دارد.
به اعتقاد این اقتصاددان، امروز اقتصاد ایران نیازمند انضباط مالی انقباضی در بحث بودجه است و باید بخش هایی که در درجه اعتبار کمتری قرار دارند، بودجه آنها کاهش یابد.
وی با پیش بینی نرخ ارز تا پایان سال، توضیح می دهد: تمام اینها به رفتار دولت برمی گردد. از آنجایی که دولت صرفا تصمیم گیرنده نیست بخش های دیگری نیز در تصمیمات دولت مداخله می کنند و به راحتی نمی توان پیش بینی دقیقی از شرایط اقتصادی کشور داشت.
پیرهادی به دخالت قوای سه گانه در امور یکدیگر اشاره می کند و می گوید: دولت به دلیل نداشتن برنامه مدون و خاص، همواره به سایر بخش ها اجازه دخالت می دهد.
این استاد اقتصاد با تاکید بر این‌که افزایش نرخ تورم و قیمت ها موجب کاهش سطح رفاه مردم می شود و به نوعی میزان درآمد واقعی مردم کم می شود، توضیح می دهد: اینکه دولت سالانه مبلغی به صورت اسمی به حقوق ها اضافه می کند، اما درآمد واقعی خانوارها به دلیل افزایش نرخ تورم کم می شود، این موضوع موجب کوچک شدن سفره های مردم می شود و مواد مغذی مورد نیاز کمتر به آنها می رسد.
او با اشاره به رابطه بین تغذیه سالم و بهره وری، می گوید: هرچه تغذیه سالم تر باشد بهره وری افراد در کارشان بیشتر می شود و باید توجه داشت فقر افراد را کم هوش و به نوعی بر بهره هوشی آنها اثرگذار است؛ کشورهای پیشرفته بهره هوشی بالای 105 و کشورهای فقیر بهره هوشی زیر 100 دارند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/328393/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

به دنبال جنگ با ایران نیستیم؛ ماموریت‌های مهم‌تری در جبهه غزه و لبنان داریم

جریان زندگی در زاینده رود اصفهان | تصاویر

واکنش عجیب آمریکا به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

امیرعبداللهیان: در صورتی‌ که رژیم اسرائیل مجدداً اقدامی علیه منافع ایران انجام بدهد، پاسخ بعدی ایران فوری، حداکثری و قاطع خواهد بود؛ این پیام به روشنی به آمریکا و سایر طرف ها منتقل شده/ ریزپرنده‌های ساقط‌ شده {در اصفهان} هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته

لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی

واکنش خنده‌دار کاربر اصفهانی به ماجرای دیشب اصفهان

حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود + فیلم

(ویدئو) وزیر رژیم صهیونیست: ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت!

واکنش خنده‌دار مردم اصفهان به حمله ریزپرنده‌ها؛ گالامب و گلومب بود!

اتحادیه اروپا : گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم / نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

من پیر فنا بدم جوانم کردی

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

مسخره‌ترین حمله ادعایی صهیونیست‌ها در یک کلمه

اتحادیه اروپا: حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

شغل عجیب بیش از 100 میلیون نفر در چین!

(ویدئو) واکنش لاوروف به حادثه اصفهان و عملیات وعده صادق

رهبر مخالفان نتانیاهو: «بن گویر» آبروی اسرائیل را برده است

واکنش ظریف به «آتش بازی رژیم» صهیونیستی در اصفهان

تداوم طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک در مهاباد

واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان

تو مثل منی برف...

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

بایدن در آستانه شکست؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

واکنش اردوغان به حادثه اصفهان

ترقه بازی اصفهان توان واقعی اسرائیل را نشان داد

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان؛ به مجازات ایران پایبند هستیم!

راهپیمایی نماز گزاران جمعه بهارستان در حمایت از عملیات وعده صادق

نظر وزیر اسرائیلی درباره ماجرای اصفهان؛ ضعیف نه! بی‌خاصیت

راهپیمایی مردم شهرستان‌های استان اصفهان در حمایت از عملیات موفق وعده صادق + فیلم

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان | تنش ها میان ایران و اسرائیل کاهش یافته است؟