پیام سپاهان

آخرين مطالب

دستور کار آمریکا به گروسی! مقالات

دستور کار آمریکا به گروسی!
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - وطن امروز /متن پیش رو در وطن امروز منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بشدت از کاهش دسترسی و نظارت بازرسان آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران -که خود آن را فراتر از بازرسی‌های معمول نامیده- آشفته به نظر می‌رسد، بر حجم فعالیت‌های دیپلماتیک خود افزوده است. «رافائل ماریانو گروسی» با اضطرار کامل برنامه نظارت آژانس در ایران را «شکننده» می‌خواند. به گزارش «وطن‌امروز»، پس از عدم اجازه ایران به آژانس برای تعویض دوربین‌های مجموعه «تسا» در کرج، رافائل گروسی که با انتقادات فراوان مقامات کشورمان مبنی بر سکوت آژانس نسبت به حملات خرابکارانه علیه تاسیسات ایرانی مواجه شد، در نهایت به طور تلویحی حاضر شد بدون آنکه اسمی از رژیم صهیونیستی بیاورد، عملیات خرابکارانه را محکوم کند. گروسی چندی قبل در این راستا گفت: کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین قطعنامه در گذشته در رابطه با ترور و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای داشته که بسیار صریح و شفاف بوده و با جدیت قدم برداشته و هر نوع حمله علیه تاسیسات هسته‌ای با توجه به این قطعنامه‌ها باید محکوم شود. 
دیپلمات آرژانتینی همچنان که نقش آژانس در ایران را غیرقابل اجتناب خواند، افزود: در حقیقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه اتمی ایران را در کل و فراتر از برجام زیر نظر دارد. گروسی اضافه کرد: برجام یک توافق خاص محسوب می‌شود و ما وظیفه داریم فراتر از بازرسی‌های معمول و اقداماتی که در ایران انجام می‌دهیم، چه هوا آفتابی باشد، چه بارانی، اقدامات بیشتری را اجرا کنیم و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضامن اجرای توافقات و تصمیمات گرفته شده است و می‌توان گفت این توصیفی ساده و کاربردی از کاری است که ما انجام می‌دهیم. مدیرکل آژانس که به نظر می‌رسد همچنان از ایران انتظار ارائه امتیازات بی‌شائبه و فراتر از معمول دارد، همچنین در مصاحبه با روزنامه انگلیسی فایننشال‌تایمز گفت فوراً نیاز دارد با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران برای بحث درباره آنچه پیشنهادات به منظور تقویت برنامه نظارت «شکننده» این نهاد در ایران خواند، دیدار و گفت‌وگو کند. وی گفت اقدامات «موقت» برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دیگر «کامل» نیست. 
* سفر به آمریکا و گزارش‌دهی به ناقض برجام!
اقدامات متعدد گروسی محدود به اینها نشد و مدیرکل آژانس با سفر به آمریکا در واشنگتن با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرد. سفر گروسی به آمریکا برای رایزنی درباره ایران و گزارش‌دهی به واشنگتن(!) در حالی است که دولت بایدن اخیرا با پیمان امنیتی «اوکاس» که طی آن زیردریایی هسته‌ای در اختیار استرالیا قرار می‌دهد، «ان‌پی‌تی»- پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای- را کاملا نقض کرده است. جالب اینجاست که مدیرکل آژانس درباره این اقدام که حیثیت آژانس را از بین برده، نه ‌تنها سکوت کرده، بلکه حالا برای احیای بازرسی‌های غیرمتعارف از ایران، ناقض فاحش برجام و «ان‌پی‌تی» را طرف مشورت قرار داده است!
در همین حال وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن در دیدار گروسی بر حمایت قدرتمندانه آمریکا از ماموریت راستی‌آزمایی برای اطمینان از عدم اشاعه هسته‌ای از جمله در ایران تاکید کرد. وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفت‌وگو با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ایران باید به تعهدات راستی‌آزمایی هسته‌ای خود عمل کرده، اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌ای را متوقف کرده و به دیپلماسی بازگردد!
* آمریکا شریک کلیدی آژانس است!
رافائل گروسی که برای دیدار با مقام‌های آمریکایی به واشنگتن رفته است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بلومبرگ از وضعیت جاری در رابطه با برجام گفت و همچنین از قصد خود برای سفر به ایران طی چند روز آینده خبر داد. گروسی در این مصاحبه عنوان کرد: ایالات متحده یکی از شرکای کلیدی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و البته مسائل مهمی هم وجود دارد که ما شاید درباره آنها بخواهیم صحبت کنیم؛ ایران و دیگر موضوعات که ایالات متحده درباره آنها سهم داشته باشد. وی افزود: حمایت ایالات متحده از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مستحکم است و بدون در نظر گرفتن اینکه یک جمهوری‌خواه یا دموکرات در کاخ سفید باشد، این حمایت دائمی بوده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «ارائه گزارش، کار و شغل من است؛ بدون لحاظ اینکه چه فردی اینجا در کاخ سفید نشسته است. ما باید اطلاعات بدهیم. ما یک تلاش بزرگ بازرسی در همه جهان بویژه در ایران داریم. ما همچنین گزارش فصلی داریم و علاوه بر این، اگر اتفاق مهمی افتاد، ما باید اطلاع بدهیم تا شاید کشورها بتوانند موضعی درباره آن اتخاذ کنند».
دیپلمات آرژانتینی که 2 تفاهم فنی و موقت با تهران را که چیزی جز یک بیانیه سیاسی نیست، حقی برای آژانس درباره تداوم بازرسی‌ها فرض کرده، درباره قصد خود برای سفر به تهران نیز گفت: طی چند روز آینده من امیدوارم به ایران بازگردم. ماه سپتامبر ما توافق کردیم من به ایران بازگردم، چرا که ما آن زمان یک گفت‌و‌گو و مذاکره فنی داشتیم اما مشخص است موضوع، گسترده است و نه ‌‌تنها ملاحظات فنی دارد، بلکه موضوعات عمیق سیاسی هم وجود دارد که ما باید درباره آنها صحبت کنیم و به یک تفاهم و درک مشترک برسیم. مدیرکل آژانس درباره رویکرد هسته‌ای دولت سیزدهم هم گفت: «یک دولت جدید در ایران است، دولتی که برخاسته از گروهی است که اظهارنظرات بسیار سرسختانه‌ای درباره برنامه هسته‌ای [ایران] و همکاری با سازمان‌‎های بین‌المللی از قبیل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارد، در نتیجه ما باید با هم سازگار شویم. در هر رابطه‌ای اینطور است اما من هنوز از این فرصت برخوردار نشده‌ام، به همین دلیل من به ایران بازخواهم گشت». گروسی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دیدار با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی وجود دارد، گفت: «شاید! البته اگر او (ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران) آنقدر مهربان باشد که با من دیدار کند». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنین درباره تفاوت دولت سیزدهم با دولت روحانی اظهار کرد: خوب مشخص است و این موضوع موضعی محرمانه نیست که آنها نظراتی انتقادی درباره همه چیز از برجام گرفته تا موضوعاتی که اتفاق افتاد، دارند و به طور کلی آنها رویکردی متفاوت دارند. در شرایطی که ما هم‌اکنون صحبت می‌کنیم، هنوز از هر 2 سو این نیت برای بازگشت به مذاکرات توافق (برجام) وجود دارد، البته من روی این کلمه «هنوز» تاکید کردم. من هنوز در موقعیتی هستم که این ایده وجود دارد که دو طرف به مذاکرات بازگردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه این توافق، نقش تضمین‌کننده اجرای تعهدات هسته‌ای را ایفا می‌کند و ما ناظر و بازرس 
هستیم».گروسی در پایان درباره وضعیت منفی موجود درباره برجام گفت: «ببینید! به نظر من مراحل و فازهایی وجود دارد وقتی که یک موضوعی برای مدتی طولانی ادامه یابد، اجتناب‌ناپذیر است که شما شاهد فرازونشیب و لحظاتی تلخ باشید. در حال حاضر، در یک مرحله بلاتکلیفی هستیم، چرا که قرار بود این فرآیند ادامه داشته باشد اما در همان زمان شاهد بن‌بست یا وقفه هستید». 

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/327995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهامداران بخوانند/ این تصمیم درباره دامنه نوسان تمدید شد

تعجب مورایس از هجوم انتقادات/ شاید چون موهایم بلندتر شده، انتقاد می‌کنند!

جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد

کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد

تنها غایب سپاهان در دربی اصفهان

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

مورایس: دربی اصفهان بازی مهمی برای این شهر است

راهیابی والیبالیست‌های مهاباد و بوکان به اردوی تیم‌ملی

محدودیت دامنه نوسان سهام تمدید شد

کسب رتبه اول مهاباد دراستان به لحاظ کاهش تصادفات درون شهری منجر به فوت

محدودیت‌های ترافیکی «روز ارتش» در اصفهان اعلام شد

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

47 سری جهیزیه به نوعروسان مهابادی اهدا شد

پیش‌بینی بورس فردا 29 فروردین 1403

اسامی غایبان سپاهان و ذوب‌آهن در دربی اصفهان

بازگشایی محور گلشن به سراوان در جنوب شرق سیستان و بلوچستان

پرداخت ویژه به روستاهای هدف گردشگری در استان اصفهان

تمدید محدودیت دامنه نوسان سهام

بازگشایی کارخانه ریسباف همزمان با هفته فرهنگی اصفهان

شرکت دانشجویان نُخبه اصفهان در طرح مهارت‌پرور رفعت

مهارت آموزی سربازان وظیفه اصفهان در پادگان نظامی + فیلم

آغاز احداث پارکینگ مجاور خیریه ام‌البنین(س) در منطقه 10 اصفهان

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

حادثه تلخی که برای 3 کارگر ایرانی افتاد

محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام تمدید شد

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

انتقال فرهنگ اهل بیت (ع) در بازسازی عتبات عالیات

عملیات وعده صادق ، سیلی محکم به اسرائیل و آمریکا

تقویت کادر فنی سپاهان در آستانه دربی اصفهان

راهیابی دو والیبالیست از مهاباد و بوکان به اردوی تیم ملی

اعتراض سریع سپاهان به داور دربی اصفهان

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

تجلیل از فعالانِ عرصه عفاف و حجاب

کاهش دامنه نوسان باید ادامه یابد / سهامداران از اقدام هیجانی پرهیز کنند

آغاز توزیع تخم نوغان یارانه دار در خوشاب

اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر

هنرمندان استان اصفهان از عملیات «وعده صادق» حمایت کردند

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

داور دربی معوقه اصفهان مشخص شد

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه 28 فروردین

تشدید فعالیت سامانه بارشی در اصفهان / دستگاه‌های امدادی در آماده‌باش قرار دارند

دربی اصفهان را یک همدانی سوت می‌زند

روند کاهشی تصادفات رانندگی نوروزی مهاباد در طول سال هم تداوم یابد

شروع بارش ها در غرب استان اصفهان

کمیته انضباطی سپاهان را جریمه کرد

نگاهی به هفتاد و چهارمین شهرآورد اصفهان؛ آخرین فرصت

داور دربی اصفهان اعلام شد

استفاده هزار و 100 بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی

برگزاری اولین همایش کشوری نشان ارادت به اهل بیت (ع) در کاشان