پیام سپاهان

آخرين مطالب

یک فعال معدنی در اصفهان تاکید کرد؛

ضرورت تدوین استراتژی اکتشاف سنگ‌آهن توسط ذوب‌آهن و فولادمبارکه اقتصادی

ضرورت تدوین استراتژی اکتشاف سنگ‌آهن توسط ذوب‌آهن و فولادمبارکه
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان یک فعال معدنی در اصفهان گفت: با توجه به نیاز صنایع مادر آهن و فولاد همچون شرکت های ذوب آهن و فولادمبارکه به مواد اولیه همچون سنگ‌آهن و خطر اتمام ذخایر تا 20 سال آینده، باید استراتژی اکتشاف سنگ آهن تهیه و نسبت به تدوین برنامه کوتاه مدت و بلندمدت اقدام کرد.

مجیر مجیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت معادن کشور در تامین مواد اولیه صنایع فولادی، اظهار کرد: بنابر آخرین اطلاعات، امروزه مشخص شده که در کشور 81 نوع ماده معدنی وجود دارد.
وی با بیان اینکه رده بندی ذخایر اقتصادی یک کشور باید بر اساس اکتشافات علمی و عملی انجام شود که یکی از متولیان اصلی آن سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور است، گفت: اگر میزان بودجه تخصیصی سالانه سازمان بیشتر شود نتایج بسیار بهتری در آینده شاهد خواهیم بود.
وی افزود: با توجه به نیاز صنایع مادرآهن و فولاد همچون شرکت های ذوب آهن و فولاد مبارکه به مواد اولیه همچون سنگ آهن و خطر اتمام ذخایر تا 20 سال آینده، باید استراتژی اکتشاف سنگ آهن تهیه و نسبت به تدوین برنامه کوتاه مدت و بلند مدت اقدام کرد.
به اعتقاد این فعال معدنی، ایران از لحاظ ذخایر آهن جایگاه خاصی دارد و هم اکنون ذخایر سنگ‌آهن حدود 2.7 میلیارد تن است که با انجام اکتشافات عمقی این میزان افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه فعالیت های اکتشافی کانسارهای فلزی زمان بر و هزینه بر هستند باید از روش های دقیق تر و جدیدتر استفاده کرد که هم در زمان و هم در هزینه بتوان صرفه جویی کرد.
مجیری با اشاره به اینکه در سال های اخیر علم سنجش از دور و استفاده از تصاویر ماهواره ای سرعت کشف ذخایر جدید را زیادتر کرده است، افزود: همچنین برداشت های مغناطیس سنجی هوابردی و بررسی های زمین شناختی ایران در گذشته انجام شده است و پراکندگی نواحی آهن دار ایران تعیین شده اند، اما اکتشافات تفضیلی در این مناطق به طور کامل انجام نشده و باید اکتشافات تفضیلی ذخایر موجود صورت گیرد.
وی تصریح کرد: ما مناطقی در سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمان با ذخایر بالا داریم که هنوز اکتشاف اصولی و تفضیلی انجام نشده است.
عضو علی البدل هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان با اشاره به اینکه استفاده از تکنولوژی های جدید همچون ژئوفیزیک مگنتومتری با استفاده از پهپاد، علاوه بر دقت بالا در کشف ذخایر جدید، سرعت کشف ذخایر جدید را نیز بالا می برد، گفت: سرعت پیمایش در این روش حداقل 10 برابر سریع تر از روش های مغناطیسی سنجی زمینی است.
وی توضیح داد: سنسور جدیدی که در پهپادها نصب می شود جزو صنایع هایتک بوده و فقط در انحصار چند کشور است، از سوی دیگر وجود تحریم ها و قیمت بالا مشکلاتی را در اکتشاف با روش های جدید به وجود آورده است و شرکت های ذوب آهن و فولاد با سرمایه گذاری در این بخش می توانند مناطق مستعد فلزی را تعیین و سپس نسبت به انجام عملیات اکتشاف تفضیلی مثل حفاری عمیق اقدام کنند.
مجیری با اعتقاد بر اینکه شرکت هایی همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه برای اینکه وابسته به دولت نباشند خود باید نسبت به ایجاد تیم و کارگروه تخصصی اکتشاف اقدام کنند و ابتدا باید نسبت به جمع آوری اطلاعات معادن سنگ آهن حتی معادن کوچک مقیاس اقدام و سپس بسته به شرایط معدن نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند.
وی گفت: در بسیاری از استان های کشور معادنی توسط افراد حقیقی و حقوقی ثبت شده اند که سرمایه جهت اکتشاف مقدماتی و تفضیلی را ندارند. در این حالت معدن از افراد و سرمایه و اکتشاف از ذوب آهن و فولاد، تعاملی مناسب جهت راه اندازی معادن سنگ آهن خواهد بود.
این فعال معدنی ادامه داد: به غیر از بحث سنگ مگنتیت، امروزه از سنگ هماتیت نیز می توان در پروژه تولید استفاده کرد و هم اکنون معادن با ذخایر خوبی از هماتیت داریم که به طور جدی هنوز در چرخه تولید فولاد وارد نشده اند و باید در این زمینه نیز مطالعات پایه و اصولی در فاز اول انجام شود و سپس نسبت فعال کردن و بهره برداری از معادن هماتیت سود برد.
وی با تاکید بر اینکه اکتشاف رکن اساسی در یک معدن است و اکتشاف حین استخراج در تمام معادن باید انجام شود و با این امر به ذخایر کشور افزوده خواهد شد، گفت: شرکت های بزرگ که توانایی مالی دارند باید نسبت به واردات دستگاه های حفاری با سرعت بالا اقدام کنند تا نسبت به کشف ذخایر جدید در عمق نیز بتوان اقدام کرد، چراکه نیاز به تکنولوژی و دانش اکتشافات عمیق ذخایر سنگ آهن احساس می شود.
مجیری البته گفت: طی چند سال گذشته که پهنه های اکتشافی در کشور به واسطه سامان صمت به شرکت های فولاد و ایمیدرو واگذار شده، امید است نتایج قابل قبولی در این زمینه حاصل شود.
وی همچنین مشکل اصلی و بعدی در کشف ذخایر معادن را مشکل سازمان های منابع طبیعی و محیط زیست در عدم واگذاری مناطق مستعد دانست و گفت: بسیاری از معادن فلزی خصوصاً سنگ آهن حتی در فواصل نزدیک به صنایع ذوب آهن و فولاد وجود دارند که به دلیل مخالفت سازمان منابع طبیعی به معدن تبدیل نشده اند، در حالیکه می توان راهکارهایی صحیح از جمله بازسازی منطقه به میزان مساحت قسمت هایی که در معدن جبهه کار استخراجی ایجاد شده است، اقدام کرد، اما ممنوع کردن فعالیت در یک منطقه به دلیل وجود یک بوته یا درختی که قابلیت جایگزینی در نزدیک همان محدوده را دارد، ایده صحیحی نیست.
عضو علی البدل هیات مدیره سازمان نظام مهندسی معدن اصفهان ادامه داد: با توجه به اینکه فاصله حمل در ایران در قیمت تمام شده مواد معدنی تاثیرگذار است به دوجنبه باید توجه شود، نخست ساخت زیرساخت های ریلی به منابع مصرف زیرساخت ها باید به طور تخصصی در مراکز معدنی و فولادی به صورت یک گروه یا شرکت واحد پیگیری شود.
وی اضافه کرد: نکته دوم اینکه مصرف کنندگان عمده همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه نسبت به اجرای طرح ویژه اکتشاف کارگروه تخصصی تشکیل داده ابتدا بانک اطلاعاتی معادن موجود که سابقه اکتشاف یا پی جویی آنها وجود داشته را مشخص و سپس نسبت به فعال سازی یا سرمایه گذاری در آنها اقدام کنند.
مجیری با بیان اینکه با توجه به فاصله نزدیک نسبت به محل مصرف، این گونه سرمایه گذاری توجیه پذیر خواهد بود، گفت: در استان اصفهان مناطق مختلفی ذخایر بسیاری مگنتیت و هماتیت وجود دارد که به دلایل مختلفی که اکثراً مشکل منابع طبیعی و محیط زیست به اکتشاف و استخراج و تبدیل شدن به یک معدن نرسیده اند، در حالت بالقوه مانده اند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت های بزرگ می توانند استراتژی خود برای کشف معادن را با سرمایه گذاری در اکتشاف مقدماتی و تفضیلی تعریف کنند، اظهار کرد: جدا از سنگ آهن این امر را به مواد معدنی دیگر مورد نیاز همچون زغال دولومیت و سنگ آهک و بنتونیت نیز می توان تعمیم داد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/327958/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انفجار در آسمان اصفهان و تبریز /تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است /تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / مورد هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده در آسمان اصفهان

تا این لحظه هیچ گزارشی از حمله خارجی به ایران وجود ندارد

اصابت موشک به اصفهان صحت دارد؟ /علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز

اصفهان در امنیت کامل است؛ انهدام سه ریز پرنده توسط پدافند غیرعامل

وضعیت عادی در سایت هسته ای اصفهان

جلسه هم اندیشی بازگردانی اتباع در شهرستان بهارستان

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه

فارس و صدا و سیما: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل هستند

(ویدئو) جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان/ تاسیسات هسته‌ای در امنیت کامل است

تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

جزئیات جدید از انفجارها در آسمان اصفهان/ خبرگزاری مهر: سه ریزپرنده در آسمان اصفهان منهدم شد

واکنش فوری به ادعای رسانه‌های اسرائیلی درباره حمله به ایران

صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

شنیده شدن صدای انفجار در اطراف شهر قهجاورستان اصفهان

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

شنیده‌شدن صدای انفجار در قهجاورستان اصفهان

ادعای حمله اسرائیل به برخی نقاط در ایران + جزئیات

خبر فوری: اخبار شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان / حمله اسرائیل صحت دارد؟

رادار ارتش در اصفهان هدف قرار گرفت؟ | اولین تصاویر از اصفهان بعد از شنیده شدن صدای انفجار + جزئیات جدید

صدای انفجار در اصفهان ناشی از انهدام ریزپرنده‌ها بود

توضیحات تکمیلی درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

فوری| انفجار در مناطق مرکزی ایران | ادعای حمله سرائیل به ایران، عراق و سوریه

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

جزئیات شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

آخرین وضعیت اصفهان بعد از شنیده شدن انفجارهای شبانه را ببینید

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان

فوری| انفجار تبریز، مناطق مرکزی ایران و ... | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

تعلیق پرواز‌های تهران، اصفهان و شیراز

امینت کامل در شهر و استان اصفهان برقرار است

شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان و تبریز / انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز / ویدیوی وضعیت فعلی پایگاه شکاری اصفهان / تاسیسات هسته‌ای در

وضعیت آرام در حوالی پایگاه هشتم شکاری اصفهان

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان

فوری| صدای انفجار در اصفهان و تبریز | ادعای حمله اسرائیل به ایران، عراق و سوریه| شورای امنیت ملی تشکیل جلسه داد

اعلام آخرین وضعیت تاسیسات هسته‌ای در استان اصفهان

جزییات فعال شدن پدافند هوایی در اصفهان | زیرپرنده‌ها کی وارد آسمان اصفهان شدند؟

خبرنگار حاضر در اصفهان: شهر در امنیت و آرامش کامل است

شنیده شدن چند صدای انفجار توسط شهروندان در اصفهان

شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان/نشانی از انفجار و تخریب نیست

تعلیق فوری پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار در شهر قهجاورستان اصفهان

زیرنویس شبکه خبر: صدای انفجار شدید در اصفهان شنیده شد

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو

شنیده شدن صدای نسبتا شدید در استان اصفهان

شنیده شدن صدای انفجار و انتشار تصاویر فعالیت ضدهوایی در آسمان اصفهان + ویدیو / چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور با موفقیت ساقط شده است / تعلیق پروازهای تهران، اصفهان و شیراز

صدای انفجار در اصفهان / نشانی از انفجار و تخریب نیست