پیام سپاهان

آخرين مطالب

ارز جهانگیری در ایستگاه آخر مقالات

ارز جهانگیری در ایستگاه آخر
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
«دلار جهانگیری» تمثیلی معنادار برای تصمیمات معاون‌اولی است که تصویر روشنی از اقتصاد کشور ندارد؛ تصویری که منجر به پایه‌گذاری رانت ارز 4200تومانی می‌شود و پس از چندسال نه‌تنها قیمت کالاهای اساسی کنترل نمی‌شود، بلکه سر به آسمان می‌ساید. تورم وجه غالب مدیریتی می‌شود که وعده ثبات قیمت‌ها را در بوق و کرنا کرده بود. به‌نظر می‌رسد با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر مسوولان کشور، تخصیص ارز 4200تومانی به نقطه پایان رسیده است و در آینده‌ای نزدیک شاید شاهد پایان یافتن رانت‌هایی باشیم که از ثبات قیمت‌ها جلوگیری کرد. اخیرا یک کمیته سه‌جانبه ازسوی دولت، ‌مجلس و بانک مرکزی برای بررسی حذف ارز 4200 تومانی و بازنگری در نظام توزیع یارانه‌ها تشکیل شد.
به‌نظر می‌رسد نظر دولت و مجلس برای حذف ارز 4200تومانی مساعد است و هر دو نهاد در این‌باره هم‌نظرند. موضوعی که در بررسی لایحه بودجه 1400 در مجلس شورای اسلامی نیز حاشیه‌هایی را به همراه داشت اما درنهایت با پافشاری دولت زمینه‌های ادامه زمانمند آن فراهم شد. ارز 4200تومانی که قرار بود با افزایش تورم مقابله کند، حالا خود به ابزاری برای توزیع رانت و افزایش تورم بدل شده است؛ رانتی که نه‌تنها منابع مالی را به تاراج داده، بلکه مشکلات دیگری را نیز به‌وجود آورده است. سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در این‌باره می‌گوید که «ارز 4200تومانی به‌اندازه 10سال در قوه‌قضاییه پرونده ایجاد کرده و به افراد زیادی از راه‌های غیرقانونی ارز یارانه‌ای تخصیص داده شده، درحالی‌که کالایی نیز در قبال آن وارد نکرده‌اند». فسادها به گفته این نماینده مجلس منجر به این شده است که کمیته‌ای مشترک با دولت و مجلس با هدف بررسی تخلفات و فساد اقتصادی تشکیل شود.
جذابیت ارز ترجیحی برای مفسدان و رانت‌جویان
از دیدگاه بسیاری از کارشناسان اقتصادی، سیاست ارز ترجیحی با ایجاد اختلاف میان قیمت ارز آزاد و دولتی به‌جای ایفای نقش حمایتی برای عامه مردم و برای مفسدان و رانت‌جویان جذابیت بالایی داشته که آن‌ها را به‌سمت سوءاستفاده هر چه بیشتر از فضای موجود سوق می‌دهد.
محسن زنگنه، عضو کمیسیون طرح، برنامه‌وبودجه مجلس دراین‌باره گفته است که هدف از اختصاص این ارز به 25گروه کالایی مورد استفاده عموم مردم این بوده که بتوان بار مالی حاصل از افزایش قیمت دلار در سال97 را برای این کالاها کاهش داد. متاسفانه تجربه سه سال گذشته نشان می‌دهد که این سیاست نتوانسته تاثیر لازم را داشته باشد و عملا شاهد هستیم نرخ تورم کالاهایی که مشمول ارز ترجیحی شدند، بیش از نرخ تورم سایر کالاهاست. هدف از اختصاص ارز 4200تومانی این بود که بعد از جهش ارزی، یک ضربه‌گیر برای معیشت مردم وجود داشته باشد و کالاهایی که به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم با زندگی و معیشت مردم سروکار دارند، دچار جهش قیمتی نشوند. درصورتی‌که برخلاف این تصمیم کالاهای اساسی رشد قیمتی قابل‌توجهی را تجربه کردند و در کنار این موضوع رانت و فساد زیادی نیز از قبل این سیاست ایجاد شده است. حالا پس از گمانه‌زنی‌های بسیار در ماه‌های اخیر وزیر بهداشت رسما اعلام کرده که دلار 4200تومان در سال آینده به دارو تخصیص پیدا نمی‌کند؛ با توجه به اینکه دارو مهم‌ترین کالایی است که دولت برای کنترل قیمت آن دلار ترجیحی تخصیص می‌دهد، می‌توانیم از حذف کامل دلار 4200 در سال 1401 صحبت کنیم.
نقش ارز 4200 تومانی در افزایش قاچاق معکوس
علاوه‌بر این موارد قاچاق معکوس نیز دیگر مساله ارز 4200تومانی است؛ به‌دلیل تفاوت بالای قیمت ارز ترجیحی و بازار آزاد، امکان اینکه این کالاها به‌صورت قاچاق معکوس به دیگر کشورها صادر شوند، افزایش پیدا می‌کند. این پدیده نیز می‌تواند سرمایه ملی را به نابودی بکشاند و در این شرایط سخت تحریمی، بر نارضایتی مردم بیفزاید.
«محمدرضا پورابراهیمی»، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این‌باره می‌گوید که اختصاص ارز 4200تومانی برای واردات کالا سبب شد تا از هر هزار واحد 750واحد آن به رانت‌خواری و تنها 250واحد آن به دست مصرف‌کننده واقعی برسد. درواقع فقط یک‌چهارم واردات کالا با ارز 4200تومانی بر سر سفره مردم آمده و مابقی به دست رانتخواران افتاده است. اگرچه مجلس در سال گذشته نیز روی این موضوع دست گذاشته بود اما با تغییر دولت و روی‌کارآمدن دولت سیزدهم احتمال تغییر این روند و جلوگیری از این اقدام اشتباه بیشتر شده است. دولت باید روش‌های اختصاص ارز برای واردات کالاهای اساسی را تغییر دهد تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند.
سیگنال ارزی خاندوزی
«سیداحسان خاندوزی» در نخستین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی از زمان آغازبه‌کار دولت سیزدهم که دوشنبه‌شب برگزار شد با بیان اینکه دولت نباید مانع فعالیت‌های مولد بوده، بلکه باید هدایتگر مسیر توسعه باشد، تصریح کرد: تصمیم‌گیری در برخی نهادها بر جیب فعالان اقتصادی هزینه بسیاری را تحمیل می‌کند و قدرت رقابت را کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، حذف ارز 4200تومانی مشکلی را برای مدیران ایجاد نمی‌کند اما ادامه این مسیر و تاخیر در اجرای برنامه‌ها، فعالان اقتصادی را با چالش روبه‌رو می‌کند. وضع بخشنامه‌های بی‌ضابطه، غیرقابل پیش‌بینی با منطق‌های متضاد و متعارض، نه‌تنها منشأ اعمال سلیقه و رانت هستند، بلکه به یک مانع اساسی برای هر نوع فعالیت تبدیل شده‌اند.
مواضع ارزی وزیر اقتصاد با تحلیل‌ها و واکنش‌های گوناگونی مواجه شد. خاندوزی همچنین پس از این نشست در جمع خبرنگاران درخصوص حذف ارز 4200تومانی، گفت: ستاد اقتصادی دولت با اصلاح رویه‌هایی که منجر به افزایش منافع مردم از ارز ترجیحی و حذف رانت‌هایی که ایجاد می‌کند خواهد بود. همچنین پیشنهادهایی مبنی بر جایگزینی کارت‌های اعتباری کالاهای اساسی به‌جای تخصیص ارز 4200تومانی مطرح شده که باید بررسی شود.
صحبت از کارت‌های اعتباری کالاهای اساسی موضوعی است که بار دیگر توجه مردم را جلب کرده است. پرداخت واقعی‌تر یارانه‌ها به مردم قطعا نتیجه مشخص‌تری دارد و مردم را مستقیما از آن بهره‌مند خواهد کرد، از سوی دیگر، کمک قابل‌توجهی به معیشت مردم است. موافقت دولت با جایگزینی کارت‌های اعتباری کالاهای اساسی درواقع می‌تواند به‌منزله افزایش یارانه‌ها باشد.
توضیحات رئیسی درباره حذف ارز ترجیحی
گمانه‌زنی‌ها درخصوص حذف ارز ترجیحی پایش به دومین گفت‌وگوی تلویزیونی رییس‌جمهور با مردم هم باز شد. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ایجاد اجماع نظر تقریبی در کشور به ضرورت حذف ارز ترجیحی، آیا دولت ارز 4200تومانی را حذف می‌کند، گفت: در این باره جلسات و گفت‌وگوهای متعددی در ستاد اقتصادی دولت و با اقتصاددانان خارج از دولت داشته‌ایم. همه واقف هستند که این منابع تاکنون به جای اینکه به سفره مردم برود، به دست چند دلال رسیده است. آیت‌الله رئیسی گفت: همه قبول دارند که باید این رویه را اصلاح کنیم، به‌نحوی‌که این پول وارد سفره مردم شود. این کار ضرورت دارد اما حتما این کار را با غافلگیری انجام نخواهیم داد. مردم را بی‌اطلاع نخواهیم گذاشت و با سنجیدن همه جوانب قضیه، به اقتصاد و بازار شوک وارد نخواهیم کرد.
رییس‌جمهور گفت: مردم و بازار را در جریان تصمیمات قرار خواهیم داد اما اصلاح این موضوع، جزو برنامه‌های دولت است و در وقت مناسب، به مردم عزیز اطلاع‌رسانی می‌کنیم چراکه از نظر دولت سیزدهم شرط موفقیت اقدامات، مشارکت و همراهی مردم است. مردم عزیز بدانند مطابق وعده‌ای که کردیم، اجرای عدالت، محوری‌ترین بخش اقدامات دولت است. همصدایی مسوولان برای حذف ارز ترجیحی فرصتی است که از هدر رفتن منابع ملی جلوگیری می‌کند و دست سودجویان را از بیت‌المال کوتاه خواهد کرد. اختصاص ارز ترجیحی نه‌تنها از افزایش کالاهای اساسی جلوگیری نکرد، بلکه در برخی موارد تورم این کالاها را نسبت‌به کالاهای دیگر نیز بیشتر کرده است و شاهد هیچ تاثیر مثبتی نبوده‌ایم که بنابر مواضع رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد در آینده‌ای نزدیک پایان خواهد یافت.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/327747/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

ویدیو/ افتتاح زورخانه در منطقه ده ونک تهران

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران (فیلم)

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

270 کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی غیر بهداشتی در نایین معدوم شد

انهدام باند سرقت مسلحانه در اصفهان

توقیف 11 میلیارد ریال کالای قاچاق در نایین

فیلم| امدادرسانی هلال‌احمر نایین در روستای مغار اردستان

فیلم| بارش برف در ارتفاعات سمیرم

رقابت بیش از 64 هزار و 719 داوطلب استان اصفهان در نوبت اول آزمون سراسری 1403

معرفی برگزیدگان رویداد مدیریت مصرف آب در صنعت نساجی

17 گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

اسرائیل در غزه؛ جنایت پشت جنایت

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

کاهش دمای هوا در استان

گلایه اهالی روستای حمزه آباد مهاباد از وضعیت اینترنت

17 قبضه اسلحه‌کمری در پیرانشهر کشف شد

مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن

مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود

برگزاری نوبت اول آزمون سراسری 1403 فردا همزمان با سراسر کشور در مهاباد+فیلم

هرروز یک سری مشکل هست!

نمایش داستان مرموز بازی INDIKA در تریلر جدید

این ویژگی امنیتی اندروید 15 شما را از اپلیکیشن‌های مشکل‌دار نجات می‌دهد

قابلیت انقلابی واتساپ معرفی شد؛ انتقال فایل بدون نیاز به اینترنت

از هوش مصنوعی تا تماس ویدیویی؛ قابلیت‌های جدید عینک متا ری-بن را ببینید

قابلیت عجیب P70 پرو را ببینید؛ عضو پرآوازه خانواده هواوی

دیوار کلاهبرداری فرو ریخت

ماجرای 4 اسیر قدیمی اسرائیلی که «ابوعبیده» از آن ها یاد کرد

تکرار یک اشتباه

تندروها در پی رسیدن به کرسی قالیباف؟

حامیان گشت ارشاد

«طوفان اقصی» کار «رئیس سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل» را ساخت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

پرداخت هزینه‌های خدماتی و درمانی بیماران سرطانی توسط دولت، به زودی

توماج صالحی به اعدام محکوم شد!

(ویدیو) لحظه تخریب یک خانه بر اثر بارندگی شدید در اصفهان

بارش باران بهاری در فولادشهر اصفهان + فیلم

تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد

توصیه نماینده ولی فقیه به فرماندار کاشان

آمادگی کامل سمرقند برای هرگونه همکاری در برگزاری هفته فرهنگی اصفهان

برداشت سه تُن گل محمدی ارگانیک از مزرعه تحقیقاتی دانشگاه آزاد مرکز زواره

دنیا را چقدر جدی گرفتیم !

نزدیک بشیم به هم یا نزدیک نشیم؟