پیام سپاهان

آخرين مطالب

چشم امید اصفهانی ها به آسمان برای باران/شاید باران بخشی از کم آبی نصف جهان را جبران کند اجتماعی

چشم امید اصفهانی ها به آسمان برای باران/شاید باران بخشی از کم آبی نصف جهان را جبران کند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، نصف جهان یکی از شهرهای پر تنش آبی کشور که گرم و خشک‌ترین تابستان پنجاه سال اخیر را به سختی گذراند و شهروندان مجبور بودند روزهای طاقت فرسا را ساعت‌ها بی آب سپری کنند یا برای گرفتن چند لیتر آب در صف‌های طولانی پای تانکرها بایستند، پاییز زمستان پیش رو نیز از بحران آب در امان نخواهد بود.
اگر تا یک سال پیش این کشاورزان بودند که با شروع پاییز دغدغه گرفتن آب برای کشت و کار داشتند امسال شرایط سد زاینده رود به گونه‌ای است که موضوع حقابه کشاورزی و محیط‌زیست به حاشیه رفته و مسئولان نسبت به اولویت و ضرورت تأمین آب شرب و بهداشت بیش از چهار میلیون و 800 هزار نفر مردم دیار زاینده رود هشدار می‌دهند.
اصفهان و سرشاخه‌های زاینده‌رود سال آبی گذشته 40 درصد کاهش بارندگی داشت و امسال نیز بنا به اعلام اقلیم شناسان و کارشناسان هواشناسی، بارش‌های مؤثر بر منابع آب اصفهان و سرشاخه‌های زاینده رود از آذرماه خواهد بود، هر چند به گفته آنان بارش‌های پیش رو در زمستان نیز کمتر از میانگین طبیعی بارندگی این خطه است.
مهرداد خرسندی سخنگوی آبفا استان اصفهان گفت: امیدواریم به آنجا نرسد که مانند تابستان امسال مجبور به آبرسانی سیار در بین شهروندان اصفهانی باشیم زیرا آب تخصیص داده شده توسط شرکت آب منطقه‌ای در شبکه توزیع خواهد شد و با توجه به کاهش دما و مصارف و بارندگی‌هایی که در پیش است، امیدواریم که برای تأمین آب شرب به مشکل برخورد نکنیم.
بخشی از آب پشت سد زاینده رود رسوب است
وی با اشاره به حجم کم آب پشت سد که بخشی از آن را رسوب تشکیل می‌دهد، ادامه داد: این بخش آب سد را نمی‌توان استفاده کرد زیرا بر کیفیت آب اثر می‌گذارد ولی امید است بارش‌ها شروع شود تا آب مورد نیاز شهروندان را تأمین کنیم هرچند که برای آبرسانی سیار نیز آمادگی داریم اما امیدواریم به آن مرحله از تنش آبی نرسد.
سخنگوی آبفا استان اصفهان با اشاره به اینکه از اواسط خردادماه تا پایان شهریور امسال نزدیک به 62 میلیون لیتر آب با استفاده از حدود 5 هزار و 800 تانکر در شهرها و روستاهای تحت پوشش توزیع شد، تاکید کرد: اولویت تأمین آب شرب کاربری‌های خانگی، بیمارستان‌ها، واحدهای بهداشت و درمان و مواد غذایی است و به هیچ عنوان نمی‌توان شرب را قطع کرد و همچنان تعدادی چاه در مدار بهره‌برداری است زیرا گرما امسال ادامه دار بوده و هنوز هوا گرم است.

پیام سپاهان

همچنان چاه‌ها بخشی از آب شرب اصفهان را تأمین می‌کنند
خرسندی با بیان اینکه همچنان بخشی از آب مورد نیاز شرب از چاه‌ها تأمین می‌شود، افزود: با کاهش دما و کمتر شدن مصارف به مرور چاه‌ها از مدار بهره‌برداری خارج می‌شود اما به هر رو اگر تا پایان آذرماه بارندگی نشود باید برنامه‌ریزی کرد و اگر اصفهان ماه‌های پیش رو در شرایطی قرار گرفت که نیاز به آبرسانی سیار باشد اطلاع رسانی خواهیم کرد.
مسئولان استان از سال گذشته تاکنون بارها اعلام کردند که بزودی بخشی از سامانه دوم آبرسانی به اصفهان موسوم به گلاب دو بهره‌برداری می‌شود اما در حالی که بنا به وعده مسئولان استان قرار بود این سامانه در بهار سال جاری وارد مدار شود همچنان بهره‌برداری آن در هاله‌ای از ابهام است و حتی آنطور که عباس رضایی استاندار سابق اصفهان در آخرین روزهای کاری خود اعلام کرده بود که بخشی از این پروژه نیمه مهر ماه افتتاح می‌شود، همچنان در روزهای پایانی مهر از بهره‌برداری این پروژه خبری نیست.
سامانه دوم در صورت کاهش حجم آب سد زاینده رود کارایی ندارد
اما سخنگوی آبفا استان اصفهان دراین باره گفت: سامانه دوم آبرسانی به اصفهان اگر وارد مدار هم شود اما آبی پشت سد زاینده رود نباشد عملاً کارایی ندارد زیرا این سامانه در اصل یک مسیر جایگزین و پدافندی است. سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ توان انتقال آب بیشتر نداشته و تابستان امسال 4300 لیتر بر ثانیه کمبود آب داشتیم از این سامانه دوم جایگزین است که اگر سامانه اول دچار مشکل شد بخشی از آب مورد نیاز از طریق این سامانه تأمین شود.
خرسندی با بیان اینکه بخشی از فاز اول سامانه طبق وعده متولیان قرار است به بهره برداری برسد، ابراز امیدواری کرد که تأمین آب آشامیدنی اصفهان در ماه‌های پیش رو به وضعیت بحران نرسد و طبق پیش بینی هواشناسی از آذر ماه بارندگی‌های مؤثر بر منابع آبی استان آغاز شود.
همچنین محمود چیتیان سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان گفت: در فاز اول سامانه دوم آبرسانی به اصفهان (گلاب دو) قرار است حدود 800 لیتر بر ثانیه آب منتقل شود که در کمک به تأمین آب شرب بی تأثیر نیست زیرا از سرچشمه آب برداشت می‌شود.
هر روز یک میلیون مترمکعب آب از حجم سد زاینده رود کم می‌شود
وی با بیان اینکه سد زاینده رود مهمترین منبع آبی این حوضه در تأمین آب آشامیدنی اصفهان است، می‌افزاید: ذخیره سد اکنون در هر شبانه روز حدود یک میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد که امید است با توجه به سرد شدن هوا و کاهش برداشت‌های بین سد زاینده رود تا سد چم آسمان، بتوان خروجی را کمتر کرد و به 600 هزار متر مکعب در روز رساند.

پیام سپاهان

سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه ماهیانه بین 25 تا 26 میلیون مترمکعب آب از سد برای تأمین شرب در سامانه اول آبرسانی اصفهان بزرگ توزیع می‌شود و در مسیر نیز پرت (هدررفت) آب وجود دارد، خاطرنشان کرد: ذخیره سد زاینده رود هم اکنون 191 میلیون مترمکعب، ورودی به آن هفت مترمکعب و خروجی سد 18 مترمکعب بر ثانیه است و 15 درصد از ظرفیت آن آب دارد.
چیتیان با اشاره به اینکه براساس مطالعات انجام شده حجم رسوبات کف سد زاینده رود معادل 35 میلیون متر مکعب است، گفت: مخزن سد از نظر اکسیژن محلول و پارامترهای کیفی آب آشامیدنی هر هفته به طور دائم رصد می‌شود، شرکت آب و فاضلاب استان در مقاطع مختلف از ورودی، خروجی، مخازن و خطوط لوله انتقال آب نمونه گیری می‌کند و اکنون کیفیت آب مشکلی ندارد.
وی با تاکید بر اینکه برای تأمین شرب اصفهان در ماه‌های پیش رو مشکلی نخواهیم داشت، اضافه کرد: منتظریم بارندگی شود و هرگونه تصمیم‌گیری برای سایر مصارف از جمله توزیع آب کشاورزی در کارگروه سازگاری با کم آبی و براساس برنامه منابع و مصارف حوضه زاینده رود خواهد بود.
سد زاینده رود با ظرفیت یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب تأمین کننده آب آشامیدنی، محیط زیست، صنعت و کشاورزی استان اصفهان محسوب می‌شود و از این حوضه مصارفی برای کاشان، چهارمحال و بختیاری و یزد نیز تعریف شده و آب منتقل می‌شود.
با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر بارش‌های کمتر از نرمال در پاییز و زمستان پیش‌رو و ذخیره فاجعه بار سد زاینده رود، هرچند مدیریت مصرف آب ضروری است اما برای جلوگیری از تکرار صحنه صف‌های مردم دیار زاینده رود برای گرفتن چند لیتر آب پای تانکرهای آب رسان و تخلیه بیشتر منابع آب زیرزمینی برای شرب، شاید لازم باشد به وضعیت بندها و برداشت‌های بالادست سد زاینده رود رسیدگی شود که در کنار کم بارشی و خشکسالی نقش اساسی در کاهش آورد و وضعیت فاجعه بار سد در سال‌های اخیر داشته‌اند.
منبع:مهر
انتهای پیام/ص

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/327346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای شلیک پدافند در تبریز چه بود؟ / روایت مقامات رسمی درباره صداهای شنیده شده در اصفهان و تبریز

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در اصفهان

نمایش اوج ذلت اسرائیل و اقتدار ایران در جریان انهدام ریزپرنده‌های صهیونیستی توسط پدافند هوایی کشور

اجرای سرود "ای ایران" در کنار زاینده رود ، پس از اتفاقات دیشب اصفهان (فیلم)

ببینید | شوخی کاربران با حمله «ریزپرنده‌ای»

اسرائیل به دنبال جاسوسی بود؟ /واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به شناسایی ریزپرنده ها در آسمان اصفهان

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

فیلم | ارتفاع پست در تاج سد زاینده رود

اقتدار نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق یوم‌الله دیگری را در تاریخ ایران اسلامی ثبت کرد

گروه 7: با هرگونه عملیات نظامی اسرائیل در رفح مخالف هستیم

(ویدئو) آرامش کامل در اصفهان به روایت گاردین

تصاویر صداوسیما از اتفاقات اصفهان

نیرو‌های‌مسلح ایران در مقابل تجاوز با اقتدار پاسخ دادند

فیلم | آخرین وضعیت ذخیره آب در سد زاینده رود

روزنامه اسراییلی: اسرائیل مسئولیت حادثه در اصفهان را نمی پذیرد

حادثه صبح امروز در اصفهان یک عملیات روانی بیش نیست

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان + فیلم

(ویدیو) جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

خط و نشان فرمانده نیروی زمینی ارتش برای اسرائیل بعد از تیراندازی به اشیا مشکوک در آسمان اصفهان

طنین مرگ براسرائیل نمازگزاران اصفهان درراهپیمایی حمایت ازمردم غزه

باطل شدن سهمیه آبیاری از زبان کشاورزان نطنز

تداوم شدت ناپایداری‌های همرفتی همراه با رگبار و تندباد در اصفهان / هوا گرم‌تر می‌شود

عملیات وعده صادق ادعای گنبد آهنین را برهم زد

درگیری لفظی مقامات صهیونیست پس از پراندن چند شیء مشکوک در اصفهان | وزیر امنیت ملی: مسخره بود! + ویدئو

حمایت مردم اردستان از عملیات موفقیت‌آمیز «وعده صادق»

تقدیر باشگاه سپاهان از تیم فوتبال و حمایت هواداران

وزیر تندرو اسرائیل درباره حادثه اصفهان : ضعیف و مسخره / نخست وزیر سابق: هیچ کس اینگونه اسرائیل را رسوا نکرده / آژانس : آسیبی به تاسیسات هسته ای ایران نرسیده

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

پدر گلاب ایران درگذشت

حمایت نمازگزاران بادرود از مردم غزه

کشف 523 میلیارد ریال لوازم یدکی احتکاری از انباری غیر مجاز در اصفهان

اولین تصاویر از فرمانده کل ارتش ساعاتی پس از شنیده شدن صدای انفجار در اصفهان

تاکید مقام‌های اروپایی بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در پی حادثه اصفهان

دشمن برای جبران عملیات تحقیر امیز خود دست به عملیات روانی زده است

بیانیه عمان در محکومیت حادثه اصفهان + عکس

درخواست مهم باشگاه سپاهان از مورایس

واکنش یک امام جمعه به شلیک پدافند هوایی به ریزپرنده ها در اصفهان /منشا این ریزپرنده ها خارج از کشور نبوده است /آبروی اسرائیل رفت

دشمن برای جبران عملیات تحقیرآمیز خود دست به عملیات روانی زده است

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز پنجشنبه 31 فروردین

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه امروز اصفهان

ببینید | جزئیات مقابله سامانه‌های پدافند هوایی با اشیای مشکوک در آسمان اصفهان

واکنش مقامات اروپایی به حادثه امروز اصفهان

بارش‌های همرفتی مناطقی از اصفهان را فرامی‌گیرد

فیلم/ جزئیاتی از ماجرای صبح جمعه اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد