پیام سپاهان

آخرين مطالب

احیای بهشت پرندگان ایران نتیجه تدبیر به موقع مسوولان مقالات

احیای بهشت پرندگان ایران نتیجه تدبیر به موقع مسوولان
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش ایرنا، تالاب بین‌المللی "کانی برازان" مهاباد در آذربایجان غربی که به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز شناخته شده، اگرچه امسال حال و روز شاداب سال های گذشته را ندارد ولی با انتقال آب به آن از خشکسالی رها یافته و دوباره میزبان پرندگان مهاجر و بومی شده است.
وضعیت آب این تالاب در اواخر تابستان امسال به دلیل خشکسالی به شرایط نامطلوب کم سابقه ای در یک دهه اخیر رسیده و بیش از 70 درصد از مساحت آن خشک و آب آن نیز به یک سوم کاهش یافته بود.
از ابتدای امسال تاکنون با وجود اختصاص بیش از هفت میلیون متر مکعب حقابه ولی تنها یک میلیون متر مکعب آن به این تالاب رسیده بود که کاهش بارندگی و نیز خشک شدن آب زهکش و کانال های آب کشاورزی سطح آب آن بتدریج کاهش یافته و موجب خشک شدن این تالاب شده بود.
این تالاب، به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه و نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان غربی از تالاب های زیبا و مهم این استان به شمار می رود که با مساحت هزار و 50 هکتار در جنوب دریاچه ارومیه و 30 کیلومتری مهاباد واقع شده و به عنوان بیست و چهارمین تالاب کشور در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
این تالاب که از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران نیز معرفی شده است، به عنوان با ارزش ترین زیستگاه انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور محسوب می شود.
با پیگیری نماینده مردم مهاباد در مجلس، فرماندار، اداره کل حفاظت محیط زیست و همکاری سازمان آب منطقه ای آذربایجان غربی سه میلیون متر مکعب آب به این تالاب اختصاص پیدا کرد که 2.5 میلیون متر مکعب آن به این تالاب رهاسازی شده و باعث شد تا این پهنه منحصربفرد آبی جان دوباره پیدا کند.
با انتقال این حجم از آب به تالاب کانی برازان دوباره آوای خوش انواع پرندگان مهاجر و بومی به گوش حاشیه نشینان این تالاب رسیده و جنب و جوش خاصی در آن به وجود آمده است که فضای دلنشین و زیبایی را بر این تالاب حکمفرما کرده است.
بیش از 70 درصد تالاب بین‌المللی "کانی برازان" مهاباد خشک شده بود
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با بیان اینکه تا یک ماه قبل بیش از 70 درصد از مساحت تالاب کانی برازان خشک شده بود اظهار داشت: امسال به دلیل خشکسالی، کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه های محلی تامین کننده آب اطراف این تالاب میزان آب در آن به یک سوم کاهش یافته بود.

پیام سپاهان

فاروق سخنور با تاکید بر اینکه تخصیص حقابه تالاب در این شرایط بسیار ضروری بود ادامه داد: با پیگیری مسوولان استانی و این شهرستان سه میلیون متر مکعب آب به این تالاب اختصاص پیدا کرد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد افزود: با تامین این میزان حقابه و انتقال آن، این تالاب به میزان 70 تا 80 درصد احیا شد که تا زمان آغاز بارندگی های پاییزی کافی است.
وی اضافه کرد: خشک شدن قسمت اعظمی از این تالاب باعث شده بود تا روند ورود پرندگان مهاجر که معمولا از 15 شهریورماه هر سال آغاز می شد با تاخیر مواجه شود.
بارش‌ها در مهاباد 45 درصد کاهش یافت
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: مجموع بارندگی‌های سال آبی گذشته در حوزه این شهرستان با 45 درصد کاهش به 257 میلی متر رسید.
اردلان محمدپور اظهار داشت: این میزان بارش نسبت به میانگین نرمال نیز حدود 37 درصد کاهش یافته و با تداوم این روند ضروری است نسبت به مصرف بهینه آب اهتمام داشت.
وی اضافه کرد: میزان بارش‌های این شهرستان از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا پایان سال آبی گذشته ( پایان شهریور) در مقایسه با بارش‌های سال قبل 72 میلی‌متر کمتر است و انتظار می رود سال آبی جدید نیز در مهر و آبان با کاهش بارندگی که کمتر از نرمال خواهد بود مواجه شد.
وی با بیان اینکه میزان بارندگی این شهرستان در نیمه نخست امسال با کاهش 76 درصدی به 64 میلی متر رسید ادامه داد: بررسی های انجام شده نشان می دهد میزان بارندگی در طی سال زراعی گذشته 208 میلی متر کمتر از سال زراعی قبل از آن بود.
تالاب "کانی برازان" نیازمند حقابه ثابت و مستمر است
فرماندار ویژه مهاباد گفت: تالاب بین المللی "کانی برازان" این شهرستان به عنوان یکی از مهمترین تالاب های غرب کشور نیازمند حقابه ثابت و مستمر است تا به حیات خود ادامه دهد.

پیام سپاهان

عارف خدرلو اظهار داشت: متاسفانه تنش آبی که در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بوجود آمده است موجب شده تا حقابه تالاب ها کاهش و یا حتی حذف شود.
تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود وی با بیان اینکه تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" مهاباد با وسعتی افزون بر هزار هکتار یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و بومی در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود افزود: امیدواریم با درنظر گرفتن یک حقابه ثابت برای آن ، این تالاب همواره میزبان انواع پرندگان مهاجر باشد.
فرماندار ویژه مهاباد اضافه کرد: این تالاب که به دلیل موقعیت ویژه و شرایط زیستی منحصربفرد خود در سال 1385 به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد هم اینک نخستین پناهگاه حیات وحش آذربایجان‌غربی و یکی از مناطق چهارگانه کشور با جایگاه قانونی معرفی شده است.
خدرلو افزود: به دلیل اختصاص نیافتن حقابه به موقع، خشکسالی، کاهش بارندگی و خشک شدن چشمه های محلی تامین کننده آب اطراف این تالاب میزان آب در آن به یک سوم کاهش یافته و 70 درصد آن خشک شده بود که با اختصاص به موقع 2.5 میلیون متر مکعب آب به آن دوباره این تالاب احیا شد.
آب به تالاب کانی‌برازان مهاباد رسید
رییس امور آب مهاباد گفت: در جلساتی که برای تعیین میزان حقابه این تالاب اخیرا برگزار شد رهاسازی یک تا سه میلیون متر مکعب به تصویب رسید که بر همین اساس 2.5 میلیون متر مکعب آب از دریاچه سد این شهرستان برای احیای تالاب بین المللی کانی برازان در دستور کار قرار گرفت.
رضا جهین اظهار داشت: رهاسازی حق آبه تالاب کانی برازان از پنجشنبه هفته گذشته با دبی 2 مترمکعب بر ثانیه آغاز و به 2.5 میلیون مترمکعب رسید که با توجه به تامین آب کافی برای آن در همین حد متوقف شد.
وی ادامه داد: در صورت نیاز امور آب آماده است نیم میلیون متر مکعب دیگر را نیز به این تالاب انتقال دهد. 

پیام سپاهان

جهین کفت: قبل از این نیز سه مرحله رهاسازی برای آبگیری تالاب کانی برازان به میزان پنج میلیون متر مکعب انجام شد که به دلیل برداشت غیرمجاز کشاورزان آب رهاسازی شده به میزان بسیار کمی به این تالاب رسید.
رییس امور آب مهاباد اظهار داشت: در این مرحله، محافظت و بازرسی از مسیر آب تا رسیدن به ورودی تالاب توسط محیط بانان به صورت جدی انجام شد تا تمام آب اختصاصی به تالاب سرازیر شود.
تالاب کانی برازان فاقد حقابه است و در تلاش هستیم تا با مکاتبات لازم حقابه ثابتی برای آن در نظر گرفته شود تا همه ساله با رهاسازی آب به این تالاب به ویژه در فصل تابستان با مشکل خشک شدن مواجه نشود جهین با بیان اینکه این تالاب فاقد حقابه از محل دریاچه سد مهاباد است تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با مکاتبات لازم حقابه ثابتی برای آن در نظر گرفته شود تا همه ساله با رهاسازی آب به این تالاب به ویژه در فصل تابستان با مشکل خشک شدن مواجه نشود.
وی اضافه کرد: سد مهاباد دارای 197 میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و 172 میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تأمین آب شرب شهر، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.
کانی برازان سرزنده ترین تالاب حوضه دریاچه ارومیه است
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: تالاب بین‌المللی کانی برازان مهاباد به عنوان یکی از تالاب های اقماری دریاچه ارومیه یکی از سرزنده ترین و پویا ترین تالاب های این حوضه آبریز بوده و در طول سال پذیرای شماری زیادی از پرندگان بومی و مهاجر این منطقه است.
مهران نظری افزود: امسال به دلیل عدم اختصاص حقابه کافی به آن و از سویی خشکسالی و کاهش آب چشمه های تامین کننده آن، آبگیری این تالاب بصورت کامل صورت نپذیرفته بود که در ماه های اخیر با پیگیری های صورت پذیرفته نسبت به رهاسازی آب به تالاب اقدام شد.

پیام سپاهان

وی با بیان این که این اداره کل همه ساله در راستای آبگیری بهینه تالاب اقدام به انجام عملیات لایروبی کانالهای منتهی به تالاب می کند اظهار داشت: آب این تالاب از رودخانه مهاباد، چشمه روستای «قره‌داغ» و زهکش‌های اطراف این تالاب تامین می‌شود که همه ساله با توجه به لایروبی زهکش‌ها این امر موجب سرعت ورود آب به آن می شود.
وی اضافه کرد: تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور، نقش مهمی در تامین معیشت پایدار برای جوامع محلی و حفاظت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه دارد و برای همین منظور سازمان حفاظت محیط ‌زیست مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع (با رویکرد زیست بومی) برای اکوسیستم های حساس این تالاب به همراه 20 تالاب مهم کشور شده است.
وی با بیان اینکه این تالاب در فصول گرم سال با کاهش حجم آب مواجه می شود اضافه کرد: در صورتی که نیاز آبی این تالاب از منابع آبی این شهرستان تامین شود، کانی برازان همچنان سرزنده و مامنی برای پرندگان و سایر وحوش خواهد بود.
مطالعات طرح جامع توسعه گردشگری تالاب بین‌المللی کانی برازان تهیه شده است
سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطالعات طرح جامع توسعه گردشگری تالاب بین المللی کانی برازان را تهیه کرده است که هدف کلی این مطالعه تدوین لیست پروژه های اجرایی زیربنایی و همچنین بسته های سرمایه گذاری برای جلب مشارکت جوامع محلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی است مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در راستای ایجاد زیرساخت های گردشگری تالاب کانی برازان، در سال های گذشته سازمان حفاظت محیط زیست کشور مطالعات طرح جامع توسعه گردشگری تالاب بین المللی کانی برازان را تهیه کرده است که هدف کلی این مطالعه تدوین لیست پروژه های اجرایی زیربنایی و همچنین بسته های سرمایه گذاری برای جلب مشارکت جوامع محلی و سرمایه گذاران بخش خصوصی است.
نظری افزود: این طرح با توجه به نقاظ قوت و ضعف و فرصت ها و تهدیدهای تالاب و محیط های روستاهای پیرامون آن و با توجه به شرایط بازار و تامین مالی، وضعیت توسعه پروژه های گردشگری در اراضی اطراف تالاب را مشخص نموده و برای پروژه های تعریف شده بسته سرمایه گذاری تهیه شده است. 
وی اضافه کرد: براساس نتایج این مطالعات و پتانسیل تالاب در مباحث گردشگری می بایست نسبت به پیاده سازی زیرساخت های گردشگری اقدام شود که این مطالعات به اتمام رسیده و نهایی شده است که در این خصوص لازم است دستگاه های متولی گردشگری و سرمایه گذاران بخش خصوصی نسبت به اجرای اقدامات مدون شده در مطالعات اقدام لازم به عمل آورند.
نظری ادامه داد: در این راستا سازمان حفاظت محیط زیست نیز بسته به وظایف سازمانی خود در این خصوص اقدام به احداث دکل دیده بانی و ساختمان پرنده نگری در این تالاب کرده است.
75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است
وی اظهار کرد: بر اساس آخرین بررسی ها و مشاهدات میدانی تعداد 75 گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه نمودن گونه های خشکی زی این تعداد به بیش از 185 گونه خواهد رسید.

پیام سپاهان

نظری افزود: همچنین 12 گونه خزنده، پنج گونه دوزیست و چهار گونه ماهی در تالاب و اطراف آن زیست می کنند که همین امر اهمیت تالاب را بیش از پیش آشکار ساخته و این امر از جمله دلایل اصلی تبدیل شدن به اولین سایت پرنده نگری کشور است.
وی ادامه داد: پناهگاه حیات وحش تالاب کانی برازان با داشتن توده های نیزار در داخل تالاب و درختچه های گز و چمن زارهای اطراف آن، در فصول مختلف سال پذیرای جمعیت کثیری از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و به لحاظ اکولوژیکی یکی از کانون های مهم تنوع زیستی در شمال غرب کشور به شمار می رود بطوریکه در سطح کشور و منطقه از جمله مهمترین زیستگاه جوجه آور و یا زمستان گذران گونه در خطر انقراض اردک سر سفید، غاز پیشانی سفید کوچک و گونه های حمایت شده اردک مرمری، پلیکان، قو، فلامینگوی بزرگ، انواع حواصیل، عقاب تالابی و همچنین سایر پرندگان نظیر انواع غاز، انواع مرغابی و انواع پرندگان شکاری و مختلف دیگر است. 
نظری تاکید کرد: این تالاب در فصل جوجه آوری امسال از وضعیت مساعدی برخوردار بود و از این جهت مشکلی در فصل بهار و حتی تابستان وجود نداشته و وضعیت هیدرولوژی تالاب در یک ماه گذشته کمی دچار بحران شده بود که خوشبختانه با آبگیری تالاب ، مجددا اکوسیستم تالاب به وضعیت نرمال باز می گردد و پرندگان بومی و مهاجر همانند شرایط نرمال در تالاب حضور داشته و خواهند داشت.
وی ادامه داد: آنچه باید بدان توجه کرد تامین حق آبه تالاب بطور مستمر در تمام طول سال است که بتواند تالاب را در شرایط مساعد داشته باشیم.
با رهاسازی بیش از 2.5 میلیون مترمکعب تالاب کانی برازان دوباره جان گرفت
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با رهاسازی بیش از 2.5 میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد مهاباد تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد جانی دوباره گرفت.

پیام سپاهان

یاسر رهبردین اظهار کرد: طی جلساتی پیش بینی شد تا سه میلیون مترمکعب آب مورد نیاز تالاب کانی برازان طی هفته جاری با در نظر گرفتن اولویت آب شرب، تبخیر آب پشت سد و منابع مصارف بخش صنعت به سمت تالاب رهاسازی شود.
وی ادامه داد: رهاسازی حق آبه تالاب کانی برازان از پنجشنبه هفته گذشته با دبی 2 مترمکعب بر ثانیه آغاز و هم اینک به 2.5 میلیون مترمکعب رسیده است.
رهبر دین، با بیان اینکه قبل از این نیز سه مرحله رهاسازی برای آبگیری تالاب کانی برازان انجام شده که به دلیل برداشت غیرمجاز کشاورزان آب رهاسازی شده که تالاب نرسیده است، گفت: این مرحله محافظت و بازرسی از مسیر آب تا رسیدن به ورودی تالاب توسط محیط بانان به صورت جدی انجام شده و تمام آب اختصاصی به تالاب سرازیر شده است.
وی در خصوص وضعیت منابع آبی استان گفت: امسال به نسبت دراز مدت، با کاهش 17 درصدی بارش نزولات آسمانی و در طی سال جاری آبی با کاهش 50 درصدی منابع ذخیره آبی مانند برف مواجه هستیم.
چهار تالاب آذربایجان غربی امسال با کمبود شدید آب مواجه شده است
در سال جاری تالاب های "قوپی باباعلی" در مهاباد، "یادگارلو" در نقده و "قره‌گل" در بوکان با کمبود شدید آب مواجه بودند و به خصوص به دلیل بروز خشکسالی امکان آبگیری آنها امکان پذیر نگردید مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سال آبی گذشته تالاب های "قوپی باباعلی" در مهاباد، "یادگارلو" در نقده و "قره‌گل" در بوکان با کمبود شدید آب مواجه بودند و به خصوص به دلیل بروز خشکسالی امکان آبگیری آنها امکان پذیر نگردید که امیدواریم در سال آبی جدید با بهبود بارندگی ها، حق آبه تالاب ها نیر تامین شود تا شاهد شکوفایی این تالاب ها باشیم.
نظری افزود: تالاب "آق قلعه" ( حسنلو ) نیز طی ماه های گذشته با کمبود آب مواجه شده بود که با توجه به وجود منابع آبی در نزدیکی تالاب آق قلعه (سد حسنلو) با تعبیه 2 پمپ شناور و پمپاژ آب به آن این تالاب آبگیری می شود.
2 لاگن در تالاب بین المللی کانی برازان ایجاد شده است
نظری همچنین گفت: 2 لاگن طبیعی و مصنوعی (تالاب ها یا دریاچه های دست ساز کوچک) به مساحت یک هکتار و به عمق یک متر در تالاب بین المللی کانی برازان ایجاد شده است.
وی با بیان اینکه ایجاد لاگن ها برای بهبود کیفیت آب و احیا تالاب کانی برازان ضروری است و در کاهش آلاینده ها بسیار موثر خواهد بود افزود: لاگن ها ترکیبات ازته و فسفاته و فلزات سنگین را از آب می گیرد و موجب تصفیه آب تالاب می شود.
وی گفت: این اقدام از رشد بی رویه نی‌های تالاب و جلبک های مازاد جلوگیری می کند تا امکان زندگی به سایر گونه های جانوری و گیاهی میسر شود.

پیام سپاهان

نظری با بیان اینکه در همین راستا ایستگاه پایش آنلاین برای سنجش میزان آب نیز در این تالاب راه اندازی شده است افزود: ترویج کشاورزی پایدار برای روستاهای اطراف، ارائه خدمات اکوسیستمی و تاسیس صندوق خرد برای ایجاد معیشت جایگزین مردم بومی از جمله اقدامات دیگر سازمان حفاظت محیط زیست در این منطقه است.
وی افزود: بیش از 30 تالاب در آذربایجان غربی و شرقی وجود دارد که تالاب کانی برازان از لحاظ تنوع جانوری و پوشش گیاهی منحصر بفردترین آنهاست.
حضور سازمان ملل در برنامه های توسعه ای تالاب "کانی برازان" مهاباد
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: در راستای برنامه های توسعه‌ای سازمان ملل متحد برای نخستین بار قرارداد توسعه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی در تالاب بین‌المللی "کانی‌برازان" این شهرستان و روستاهای همجوار این تالاب منعقد شده است.
سخنور افزود: در چهارچوب این برنامه تدوین شده قرارداد توسعه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی این تالاب و روستاهای حاشیه آن بین پروژه همکاری احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و شرکت مهندسی "لانه نما" مهاباد به امضا رسید.
وی اظهار داشت: در چهار چوب برنامه تدوین شده مدیریت جامع تالاب "کانی‌برازان" ، قرارداد توسعه طبیعت‌گردی و بوم‌گردی این تالاب و روستاهای حاشیه آن بین پروژه همکاری احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و شرکت مهندسی "لانه نما" مهاباد به امضا رسید.
وی افزود: مدت این قرارداد یک‌ساله بوده و تمام هزینه‌های آن توسط برنامه توسعه ملل متحد پرداخت و با همکاری تشکل‌های زیست‌محیطی و اهالی روستاهای همجوار این تالاب بین‌المللی اجرا شد.

پیام سپاهان

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: لازمه بهره برداری پایدار از جاذبه های اکوتوریسمی در این تالاب بین‌المللی همکاری بین بخشی، همیاری جوامع محلی و مشارکت فعال سازمان های مردم نهاد محیط زیستی است.
جاذبه های تاریخی، طبیعی و تنوع زیستی غنی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست مهاباد از جمله تالاب کانی برازان، فرصت های اکوتوریسمی بی مانندی است که باید با جدیت بیشتر برای بهره برداری از این فرصت‌ها تلاش کرد وی اضافه کرد: جاذبه های تاریخی، طبیعی و تنوع زیستی غنی در مناطق تحت مدیریت حفاظت محیط زیست این شهرستان، فرصت های اکوتوریسمی بی مانندی است که باید با جدیت بیشتر برای بهره برداری از این فرصت‌ها تلاش کرد.
"سخنور" گفت: در صورتی که این طرح با موفقیت در تالاب بین‌المللی ‌کانی‌برازان ادامه پیدا کند و نتایج مطلوبی برای حفظ و احیای این تالاب دربرداشته باشد در دیگر تالاب‌های این شهرستان نیز اجرا می‌شود.
وی افزود: معیشت مردم حاشیه تالاب و جوامع پیرامون آن به وضعیت این تالاب وابسته است و مردم باید از راهکارهای حفاظت و شیوه ممانعت از تخریب تالاب آگاه باشند تا در حفظ و حراست از آن کوشش کنند.
امکانات لازم برای استفاده علاقه‌مندان به پرنده نگری در تالاب کانی برازان مهیا است
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب کانی برازان به طور تقریبی در تمامی فصول سال امکان مشاهده انواع پرندگان به ویژه پرندگان نادر را به علاقه‌مندان می‌دهد که این امر از منحصر بفردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از سایر تالاب ها متمایز می کند.
وی اظهار داشت: در این تالاب، ساختمان نخستین برج پرنده نگری کشور در فضایی به وسعت 200 متر مربع احداث شده است که علاقه‌مندان به پرنده نگری و محققان می توانند از این مکان که مشرف بر تالاب بوده و از موقعیت بسیار خوبی برای مشاهده پرندگان برخوردار است استفاده کنند.
وی افزود: این برج که در 2 طبقه ایجاد شده است مجهز به 2 تلسکوپ و 6 دوربین چشمی است که این فرصت را به گردشگران و پرنده نگران خواهد داد تا به تماشای پرندگان موجود در این تالاب بپردازند.
سخنور با بیان اینکه براساس آخرین بررسی های انجام شده، 75 گونه پرنده آبزی و کنارآبزی متعلق به 11 خانواده در این تالاب شناسایی شده است که در صورت اضافه شدن گونه های خشک زی این تعداد به بیش از 180 گونه خواهد رسید اظهار داشت: وسعت بیش از هزار هکتاری این تالاب در کنار داشتن گونه های مختلف و حتی نادر پرندگان اهمیت این تالاب بین المللی را بیش از پیش آشکار می سازد.
در تالاب کانی برازان تاکنون گونه های بسیار نادری شامل "اردک مرمری"، "طاووسک" ، " کرکس مصری" ، " اردک سرسفید" و " اردک بلوطی" و "خروس کولی" که در سطح جهانی در زمره پرندگان حمایت شده و تحت حفاظت کامل قرار دارند نیز مشاهده شده است که نشاندهده موقعیت و شرایط بسیار خوب این مکان برای حضور انواع پرندگان است وی اضافه کرد: در این تالاب تاکنون گونه های بسیار نادری شامل "اردک مرمری"، "طاووسک" ، " کرکس مصری" ، " اردک سرسفید" و " اردک بلوطی" و "خروس کولی" که در سطح جهانی در زمره پرندگان حمایت شده و تحت حفاظت کامل قرار دارند نیز مشاهده شده است که نشاندهده موقعیت و شرایط بسیار خوب این مکان برای حضور انواع پرندگان است.
سخنور با بیان اینکه این برج پرنده نگری به دلیل شیوع کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل است افزود: سالانه بیش از پنج هزار نفر از علاقه‌مندان به طبیعت و پرندگان از این مکان استفاده می کنند.
هم اینک با انتقال آب به تالاب بین المللی کانی برازان، دوباره شاهد هیاهوی پرندگان مهاجر که گاهی به صورت کلنی‌های چند صد قطعه‌ای از انواع اردک ها، خوتکاها و چنگرها در میان نیزارهای این تالاب دیده می‌شوند و برای علاقه مندان به حیات وحش و به ویژه مشتاقان دیدن پرندگان بسیار تماشایی و جذاب است هستیم. 
این تالاب، تقریبا در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کم یاب را به علاقه مندان به طبیعت می دهد که این امر از منحصر بفردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب ها کشور متمایز می سازداین تالاب، تقریبا در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کم یاب را به علاقه‌مندان به طبیعت می دهد که این امر از منحصر بفردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های کشور متمایز می سازد.
این تالاب زیبا و شگفت انگیز همچنین با پیوستن به مناطق چهارگانه زیست محیطی در فهرست پناهگاه های حیات وحش کشور به ثبت رسیده است که این امر درجه حفاظتی این تالاب را افزایش داده و باعث شده تا مقرارت و قوانین زیست محیطی در خصوص آن با قدرت بالاتری اعمال شود.
این تالاب در جذب و حذف مواد غذایی محلول در آب و جلوگیری از نفوذ آب شور دریاچه ارومیه به مناطق بالادست و تعدیل اقلیم منطقه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.
پرندگانی که در این تالاب جمع شده اند اغلب یا بومی هستند یا در طی مسیر مهاجرت های فصلی در این اکوسیستم به تغذیه و استراحت پرداخته و سپس به سفر خود ادامه می دهند.
وجود شمار زیادی از این پرندگان که اغلب از گونه های فلامینگو، چنگر، اردک بلوطی، اردک سرسفید، حواصیل خاکستری، پرستوی دریایی، اردک مرمری، باکلان کوچک، پلیکان سفید، چوب پا، کشیم بزرگ و عروس غاز هستند نشان از مطلوبیت زیست بوم ایجاد شده در این تالاب داشته و بیانگر این نکته است که تطابق اکولوژیک بین شرایط زیستی پرندگان و حیات تالاب از جمله غذای کافی، سلامت محیطی، بکر بودن منطقه و امنیت حاکم بر آن موجب جذب بیشترین تعداد پرندگان به این تالاب می شود.
در آذربایجان غربی 30 تالاب دائمی و فصلی، لب شور یا شیرین، طبیعی و یا انسان ساخت وجود دارد، از میان آن ها 16 تالاب دائمی و 14 تالاب فصلی بوده و علاوه بر این تالاب ها، تعداد 15 آب بند و 20 مورد سد وجود دارد که همه این پهنه های آبی زیستگاه های مناسبی برای انواع گونه های آبزی و کنار آبزی به شمار می رود.
از مجموع تالاب های این استان 6 تالاب تحت عنوان چهار سایت در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است که تالاب دریاچه ارومیه، تالاب قوپی بابا علی، تالاب‌های درگه سنگی، شورگل و یادگارلو ( 3 تالاب در قالب یک سایت) و تالاب کانی برازان از جمله آن است.
در شهرستان مهاباد نیز علاوه بر تالاب بین‌المللی کانی‌برازان، تالاب‌های دایمی "حسن خان" و "قوپی باباعلی" و "گروس" و تالاب‌های فصلی دیگری از جمله "داشخانه" و "قره قشلاق" وجود دارد.
برچسب‌ها مهاباد سازمان حفاظت محیط زیست معاونت طبیعی و تنوع زیستی تالاب آذربایجان غربی تالاب ها خشکسالی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/326904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

آغاز رقابت داوطلبان نوبت اول کنکور 1403 در رشته علوم تجربی

کیفیت هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای گروههای حساس

لغو پی در پی کنسرت‌ها در ایران/ وقتی وزارت ارشاد نمی‌تواند پای مجوز خودش بایستد (فیلم)

3200مترمربع از معابر روستای ابیانه سنگ‌فرش شد

خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان

عشق زندگی می بخشد

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

دوربین مخفی از پشت پرده کمبود شیرخشک/ ویدئو

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

راه‌اندازی مجدد دبیرخانه «شهر اسلامی» در شهرداری اصفهان

مشارکت 256 نیروی راهداری استان اصفهان در عملیات راهداری بارش های اخیر

گام بلند شهرداری اصفهان در بودجه‌ریزی حوزه فناوری اطلاعات

حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان

نیاز به 6 هزار میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان

میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود

بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری

تصویب بیش از 50 مصوبه برای توسعه شرق شهرستان اصفهان

برنامه سینماهای اصفهان امروز جمعه 7 اردیبهشت + ساعت اکران «مست عشق» و قیمت بلیت

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار ویرا

برنامه پرواز‌های فرودگاه اصفهان در روز جمعه هفتم اردیبهشت 1403

موفقیت وشوکاران سپاهان در چین

دعوت هندبالیست های سپاهان به اردوهای تیم ملی

وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان

چادگان؛ نگین گردشگری اصفهان

هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است

اجرای 29 ویژه برنامه در منطقه 8 ویژه هفته فرهنگی اصفهان

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

ماجرای خاوری که در سیل اردستان زیر آب ماند

ضرورت توجه به سرمایه اجتماعی در تعامل مجلس و دولت/ وفاق و همدلی در اصفهان رو به ارتقا است

رفع نواقص پروژه بیمارستان بهارستان به خوبی پیش رفته است

اتخاذ بیش از 50 مصوبه برای حل مسائل و مشکلات شرق شهرستان اصفهان

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

جریمه راننده پراید به سبک جرثقیل‌داران! + فیلم

50 مصوبه برای حل مشکلات شرق شهرستان اصفهان

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد