پیام سپاهان

آخرين مطالب

7 کتاب جذاب برای شب‌های بلند پاییزی فرهنگی

7 کتاب جذاب برای شب‌های بلند پاییزی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - مجله دیجی کالا / هر چند کتاب خواندن فصل نمی‌شناسد اما نمی‌شود منکر عیش کتاب‌خوانی در شب‌های بلند و سرد پاییزی شد. بخصوص اگر کتاب‌هایی هم که می‌خوانید حال و هوای پاییزی داشته باشند. با فرارسیدن پاییز و کوتاه شدن روزها و غروب‌های زودهنگام، هیچ‌چیز آرامش‌بخش‌تر از نشستن در کنجی دنج و خواندن یک کتاب خوب نیست. برای اینکه بتوانید بیشترین استفاده را از این فصل زیبا ببرید، در اینجا هفت کتاب را معرفی کرده‌ایم که مطمئنا حتی اگر در فصلی غیر از پاییز آن را مطالعه کنید، بازهم آب‌وهوای سرد و دل‌انگیز پاییز را حس خواهید کرد.
1. گذشته‌ی رازآمیز
چه چیزی در پاییز بهتر از خواندن کتابی‌ در مورد دانشجویان مدرسه‌ی مقدماتی نیوانگلند است؟ کتابی که در آن دانشجویان درگیر افراطی‌گرایی‌های مذهبی، اسرار و قتل می‌شوند.

پیام سپاهان

کتاب «گذشته‌ی رازآمیز» اولین رمان مشهور دونا تارت است که اولین بار سال 1992 منتشر شد. این کتاب یک داستان بسیار جذاب، تامل‌برانگیز و سرگرم‌کننده است که به‌طور کامل احساسات پاییزی را در برمی‌گیرد.
این کتاب با توصیف شخصیت اصلی و راوی داستان «ریچارد پاپن» و قتل دوست سابقش «بانی» شروع می‌شود. ریچارد توجه ما را از همان اول داستان به خود جلب و بیان می‌کند که تا حدی باعث‌وبانی این قتل است. ریچارد از یک خانواده‌ی طبقه پایین و بی‌مهر و محبت در کالیفرنیا به کالج همپدن ورمانت می‌رود.
پس از مدتی وارد یک گروه پنج نفره می‌شود که این گروه به مطالعه‌ی تاریخ باستان و زبان یونانی می‌پردازد. آن‌ها به ریچارد می‌گویند که به‌طور تصادفی مردی را به قتل رسانده‌اند. وقتی یکی از آن‌ها می‌خواهد این راز را افشا کند، افراد گروه -که در حال حاضر ریچارد نیز در آن حضور دارد- تصمیم می‌گیرند که او را هم بکشند.
بهترین بخش‌های کتاب پس از قتل دوم رخ می‌دهد؛ زمانی که تارت اثر مرگ در احساسات توطئه‌گران و رفتار خانواده‌ی قربانی در یک اجتماع کوچک را شرح می‌دهد.
2. پاییز از پاهایم بالا می‌رود
کتاب پرماجرای «پاییز از پاهایم بالا می‌رود» اولین اثر نویسنده و داستان‌نویس ایرانی، لیلا صبوحی خامنه است که اولین بار سال 1395 منتشر شد. نویسنده داستانی عاشقانه و بلند را با نثری ساده، روان و شاعرانه نوشته است. این کتاب چند ماه بعد از انتشار به چاپ دوم رسید.

پیام سپاهان

در طول داستان خواننده با تعداد زیادی از سایه‌ها مواجه خواهد شد و یکی از نقات قوت این کتاب همین گفت‌وگو با سایه‌ها است و رمان «پاییز از پاهایم بالا می‌رود» با این جمله‌ آغاز می‌شود: «ظهر که داشتم می‌آمدم، به سایه‌ام گفتم همان‌جا توی ایتگین منتظرم بماند تا برگردم.».
داستان کتاب درباره‌ی زنی به ‌نام «ناهید» است که قصد دارد برای تحصیل و تدریس به روستایی سردسیر و دورافتاده به ‌نام «ایتگین» در اطراف تبریز برود. او برای سر زدن به مادرش که بیمار شده است دوباره به شهرش برمی‌گردد. ناهید که در حال برگشت به سمت شهر مادری‌اش می‌رود حجمی از خاطرات برایش زنده می‌شود. او در مسیر، از زندگی در شهری که در آن متولد و بزرگ‌شده و زندگی جدیدی که برای خودش ساخته است، می‌گوید.
این دختر با سایه‌ی خاله‌اش «ناهیده» که در سن 16سالگی گم‌ شده و همچنین با سایه‌های افراد دیگر صحبت می‌کند. ناهید به خاطر شباهتی که به خاله‌اش دارد، در یک ماجرای عاشقانه و رازآلود درگیر خواهد شد.
او در روستای ایتگین آدم‌های بسیار عجیب‌وغریبی را می‌بیند و با رفتن به این روستای ماجرا و اتفاق‌های زیادی را پشت سر می‌گذارد و راز گم ‌شدن خاله‌اش را پیدا می‌کند.
3. پاییز
کتاب «پاییز» اولین رمان از مجموعه‌ی «چهارگانه‌ی فصلی» الی اسمیت است که اولین بار سال 2016 منتشر شد. این کتاب روایت داستانی فراموش‌نشدنی درباره‌ی پیری، زمان و عشق است. این کتاب مانند همه‌ی آثار اسمیت همه‌چیز را از هنر پاپ گرفته تا برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) را در برمی‌گیرد.

پیام سپاهان

این کتاب دوستی بین الیزابت و مرد سالخورده‌ای به نام «دانیال گلاک» را روایت می‌کند. داستان با خوابیدن و خواب دیدن دانیل مسن در خانه‌ی سالمندان آغاز می‌شود. الیزابت که در بچگی همسایه‌ی دانیل بوده مرتب به ملاقات او می‌آید و از هاکسلی، شکسپیر و دیکنز برای او می‌خواند. اسمیت در این رمان فضای سیاسی متلاطم بریتانیا پس از برگزیت را به تصویر می‌کشد و در مورد همه‌پرسی ماه ژوئن، که نشان‌دهنده‌ی جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا بود، می‌نویسد:
فلش بک‌ها، لحظه‌ای را که دانیل و الیزابت برای اولین بار همدیگر را در اواسط دهه 90 ملاقات می‌کنند، به ما نشان می‌دهد.
4. مسابقات برج عقرب
کتاب «مسابقات برج عقرب» اثر مگی استیف واتر اولین بار سال 2011 منتشر شد. خصلتی در نحوه‌ی نوشتن استیف وجود دارد که همیشه احساسات و جوهر یک فصل یا زمان خاص را به زیبایی به تصویر می‌کشد؛ در کتاب «لرزش» زمستان، در کتاب «چرخه‌ی زاغ‌ها» فضایی مه‌آلود و در کتاب «مسابقات برج عقرب» پاییز و زندگی روزمره در یک جزیره را به خواننده القا می‌کند.

پیام سپاهان

داستان این کتاب در جزیره‌ی خیالی «اینسبی» اتفاق می‌افتد؛ درگذشته‌ای نزدیک یا آینده‌ای ناشناخته و محیطی که در آن اتومبیل‌‌ و رادیو وجود دارند، اما خبری از تلویزیون یا اینترنت نیست. داستان درباره‌ی دو نوجوان به نام‌های شان و پاک است که در مسابقات خطرناک عقرب که هر پاییز در جزیره‌ی اینسبی برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند. پاک، والدینش را از دست داده و درنهایت تنها راهی که می‌تواند خانواده‌ی فقیرش را سالم نگه دارد، این است که وارد مسابقات عقرب شده و برنده شود.
در قسمت پشت جلد کتاب درباره‌ی این مسابقه آمده است: «مسابقات برج عقرب هرسال با آغاز ماه نوامبر برگزار می‌شود. سوارکاران تلاش می‌کنند کنترل کاپالیشکای خود را تا خط پایان حفظ کنند. بعضی از سوارکاران زنده می‌مانند، برخی دیگر کشته می‌شوند.»
اسب‌‌های آبی که از اقیانوس سیاه بیرون می‌آیند و مردان جوان سعی می‌کنند این اسب‌ها را رام کنند تا در مسابقه‌ای مهیج و مرگبار سوار آن‌ها شوند. درواقع شان و پاک هرکدام دلایل خود را برای شرکت در مسابقات دارند، اما با ادامه‌ی دوستی‌شان مجبور می‌شوند در اولویت‌‌های زندگی‌شان تجدیدنظر کنند.
این داستان با نثری بسیار زیبا و شاعرانه، پایه و اساس اشتیاق، عشق و قدرت را به‌گونه‌ای به هم می‌پیوندد که ضربان قلب شمارا به دلیل احساسات زیاد، بالا می‌برد. بعد از خواندن این اثر زیبا می‌توان باد سرد پاییزی را با پوست و استخوان خود حس کرد.
5. سیزدهمین قصه
کتاب «سیزدهمین قصه» اثر داین سترفیلد اولین بار سال 2006 منتشر شد. این کتاب در پاییز تنظیم ‌شده و با آرامش خاص پاییزی آغشته شده است و خواندن آن با یک چای گرم در یک مکان گرم و راحت بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

پیام سپاهان

این رمان داستان «مارگارت لیا» را روایت می‌کند که شغل او داستان‌نویسی است. مارگارت بالای کتاب‌فروشی پدرش در یورکشایر زندگی می‌کند و کتاب‌ها را بر مردم ترجیح می‌دهد. داستان از آنجا شروع می‌شود که مارگارت نامه‌ای از خانم «ویدا وینتر»، رمان‌نویس معروف زمان خود دریافت می‌کند که از مارگارت می‌خواهد زندگینامه‌‌اش را بنویسد.
هیچ‌کس واقعا از زندگی خانم وینتر اطلاع ندارد. روزنامه‌نگارها طی سال‌ها سوالات زیادی از او پرسیده‌اند و او هر بار پاسخ متفاوتی به آن‌ها داده است. خانم وینتر بیشتر به خاطر مجموعه داستان کوتاهش به نام «سیزده داستان تغییر و ناامیدی» شناخته می‌شود ولی کتاب تنها دوازده داستان دارد و هیچ داستان سیزدهی وجود ندارد. سال‌هاست که طرفداران او این آرزو را دارند که رمز و راز داستان گمشده را کشف کنند.
چرا او می‌خواهد که به این زندگی نامه‌نویس کمتر شناخته‌شده داستانش را بگوید؟ آیا او درنهایت حقیقت را در مورد خودش می‌گوید؟ آیا او داستان سیزدهم خود را فاش می‌کند؟
6. سیرک شبانه
کتاب «سیرک شبانه» اثر هنرمند و نویسنده‌ی آمریکایی ارین مورگنشترن است که اولین بار سال 2011 منتشر شد. هوای سرد پاییزی را می‌توان کاملا در طول داستان حس کرد و برای القای همین احساس، کتاب جالبی برای درک حال و هوای پاییزی است. رمان مورگنشترن با توصیفاتش نشان می‌دهد که پاییز برخلاف تصور خیلی‌ها چه فصل فوق‌العاده‌ای است.

پیام سپاهان

این کتاب برنده‌ی جوایز زیادی ازجمله برنده‌ی جایزه‌ی بوک بروز سال 2011، برنده‌ی جایزه‌ی لوکس سال 2012، برنده‌ی جایزه‌ی الکس سال 2012، نامزد دریافت جوایز گاردین، اورنج، دوبلین و لینکلن سال 2012 شده است.
کتاب «سیرک شبانه» داستان رقابت بین دو شکل مختلف جادو -قدیمی و جدید- است و رقابت و رابطه‌ی عاشقانه بین دو شعبده‌باز جوان به نام‌های مارکو و سلیا را روایت می‌کند که قرار است در یک دوئل جادویی تا سر حد مرگ با یکدیگر رقابت کنند.
وقتی مارکو و سلیا بچه هستند، درگیر مسابقه‌ای جادویی می‌شوند و چاره‌ای ندارند جز اینکه به اصرار معلم خود در مسابقه شرکت کنند. آن‌ها نمی‌توانند بدون اجازه‌ی صریح معلمشان به‌جایی سفر، مطالعه، کاوش یا باکسی ارتباط برقرار کنند. در طول این بازی مرگبار سیلیا و مارکو زندگی خود و مجریان را در یک سیرک شبانه‌ی مرموز برای همیشه تغییر می‌دهند.
بسیاری از فیلسوفان سعی کرده‌اند جایگاه عشق را در زندگی انسان تعیین کنند. مارکو و سلیا با اینکه فیلسوف نیستند ولی می‌دانند که عشق باارزش‌ترین چیز در زندگی آ‌ن‌ها است. این نه‌تنها به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس زنده‌بودن کنند بلکه به آن‌ها در حل مشکلاتی که به نظر می‌رسید حل نشدنی است نیز کمک می‌کند.
آن‌ها می‌دانند که بزرگ‌ترین عشق یک فرد می‌تواند به یک مکان، دوست یا هنر باشد و این به‌اندازه‌ی عشق به شخصی اهمیت دارد. طرح این داستان هم‌چنین نشان می‌دهد که رقابت چقدر می‌تواند برای یک انسان مخرب باشد.
7. مرگ در پاییز
کتاب «مرگ در پاییز» اثر یکى از برجسته‌ترین نمایشنامه‌نویسان ایران، اکبر رادی است که اولین بار سال 1349 منتشر شد. آثار این نمایشنامه‌نویس معروف و برجسته با آثار آنتون چخوف و هنریک ایبسن مقایسه می‌شود. اکبر رادی متولد رشت است و علاقه‌ی زیادی برای به تصویر کشیدن زندگی روزمره‌ی مردم شهرش نشان می‌دهد. او تقریبا در همه‌ی نمایشنامه‌هایش به گیلان اشاره کرده و نوشته‌هایش اشاره‌ی فراوانی به سبک زندگی و اعتقادات ساکنان این منطقه دارد.

پیام سپاهان

نویسنده در کتاب «مرگ در پاییز» زندگى کشاورزی پیر به نام «مشدى» و خانواده‌اش را روایت می‌کند. بعد از رفتن پسرش به رودبار، احساس تنهایى و پیرى به او دست می‌دهد. مشدى برای اینکه از تنهایی بیرون بیاید یک اسب می‌خرد اما پس از مدتی اسب مریض می‌شود و می‌میرد. یک روز مشدی در هوایى برفى و طوفانى و بى‌توجه به حرف اطرافیانش به رودبار می‌رود. یکى از مردان آبادى او را درحالی‌که در برف و بوران گیر افتاده است، پیدا مى‌کند و به سمت خانه‌اش می‌برد ولی پیرمرد طاقت نمى‌آورد و جانش را از دست می‌دهد.
درواقع این اثر، درد‌های خانواده‌ای روستایی که به خاطر باورها و سنت‌های خرافاتی‌شان کم‌کم به مرگ نزدیک‌ می‌شوند را روایت می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/326729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیشبینی قهرمان لیگ از زبان اسطوره فوتبال اصفهان

وحدت؛ قربان این گشت! /تحلیل کیهان از بازتاب حمله ادعایی به اصفهان/اقدام با ریزپرنده دلخوشی یا مقدمه اقدام اصلی؟!

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

عراق: ما به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کنیم

جلوه معماری اصیل ایران در کوچه دوطبقه کاشان (فیلم)

برق در دولت آباد وصل شد

پیتزابر اسرائیلی در اصفهان!

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

ناراحتی عجیب تلویزیون سعودی از اتفاقات اصفهان!

شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

فوت یک نفر در پی غرق شدگی در استخر کشاورزی

دومین پیروزی بسکتبالیست‌های مهابادی مقابل نماینده ایلام

واژگونی 405 در جاده شهرضا - دهاقان 6 مصدوم داشت

پیدا شدن بقایای 3 جوان مفقود شده در دامنه کوه سبلان

قدیمی‌ترین عکس از میدان نقش جهان اصفهان

سی ان ان: هیچ آسیبی به پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعا‌های اسرائیل

وزش باد علت قطع برق در یکی از محلات شهر دولت‌آباد

باد و طوفان علت قطعی برق در دولت آباد اصفهان

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

کوچک‌ترین نفوذ دشمن زیر چشم نیروهای مسلح قرار می‌گیرد

سی‌ان‌ان: اتفاق خاصی برای پایگاه هوایی ایران رخ نداده

توضیح امیرعبداللهیان درباره ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان

تصویر واضح تر از مکان مورد حمله صهیونیست ها در اصفهان + جزئیات

پیش بینی رگبار باران و وزش باد همراه با گردوخاک

هیچ آسیبی به ‌پایگاه هوایی اصفهان وارد نشده است

هاآرتص: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد | باید به باتلاق غزه برگردیم

واکنش ظریف به آتش بازی‌های امروز در اصفهان

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

فیلم|حضور مردم اصفهان کنار زاینده‌رود

آغاز عملیات پروژه مشارکتی حضرت ولی عصر(عج) در منطقه 12 اصفهان

بسکتبالیست‌های مهابادی نماینده ایلام را هم از پیش رو برداشتند

ریزپرنده‌های ساقط‌ شده در اصفهان هیچ خسارت مالی و جانی نداشتند/پیام ایران به روشنی به آمریکا و سایر طرف‌ها منتقل شده است

بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری

واکنش اتحادیه اروپا به حادثه در اصفهان: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

واکنش امیرعبداللهیان به ماجرای اصفهان و ادعاهای اسرائیل

نخستین تصویر ماهواره ای از پایگاه هوایی ایران در اصفهان بعد از حمله صهیونیست ها

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم/ نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

(ویدئو) اصفهان، امروز چه گذشت؟

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد