پیام سپاهان

آخرين مطالب

اشعار حسین صفاری‌دوست، برخاسته از باورهای اجتماعی و قلبی فرهنگی

اشعار حسین صفاری‌دوست، برخاسته از باورهای اجتماعی و قلبی
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایرنا /حسین صفاری دوست، یکی از شاعران برجسته دوران معاصر است، شاعری که شعرش تنها دغدغه‌های خودش نبود و صدای ملتی از حنجره او فریاد می‌شد. او در طول چهار دهه فعالیت در حوزه ادبیات و شعر همواره اجتماع‌گرا و نوع دوست بود و هیچگاه از آن به عنوان ابزاری برای اثبات تمایلات سیاسی بهره نبرد.
شعر فارسی زاییده مجموعه ای از بایدها و نبایدهاست. شعر معاصر از آغاز پیدایش، پیام آور ارزش های تازه ای برای انسان بوده است که بررسی این ارزش ها، مخاطب را به چشم اندازهای تازه انسان امروزی نزدیک تر می کند. آنچه که علاوه بر جنبه زیبایی شناختی شعر از شاعر و اثرش انتظار می رود، توجه به مسایل والای انسانی است. با مطالعه شعر هر شاعر می توان دریافت که آیا شاعر از من فردی به من اجتماعی رسیده است یا خیر.
یکی از مهمترین ویژگی های شعر دوره معاصر، مردم گرایی و محتوای اجتماعی آن است. شاعران معاصر در زمینه های مختلف اجتماعی، سیاسی، عاطفی و شخصی اشعاری را سروده اند و به همین خاطر اشعار مشابهی در دیوان شعری آنها یافت می شود. در میان شاعران معاصر می توان به حسین صفاری دوست اشاره کرد، شاعری که در طول چهار دهه، فراز و نشیب فراوان داشته است و این فراز و فرود حکایت از روحی ناآرام و تجربه اندوز دارد. صفاری دوست، یک شاعر غریزی است؛ بدین معنا که او در سرودن یک سینه سخن، تنها از قاعده و صدای قلب خویش پیروی می‌کند، حتی اگر بعضی ناقدان ادبی، برخی آثار او را به نوعی شلختگی در زبان و روایت متهم کنند. واقعیت این است که صفاری دوست فرزند همین مردم و اجتماعی است که سخت آنها را دوست دارد و در سرودن درباره آنان تارهای قلب خسته‌اش لرزیده‌اند. صفاری دوست از آن روی شاعری فطری و غریزی است که ادا و اصول روشنفکرانه آن هم از نوع متظاهرانه و غیرواقعی‌اش را نمی‌پسندد و به مصداق «خون چو می‌جوشد منش از شعر رنگی می‌زنم» همواره مرثیه‌خوان دل دیوانه خویش بوده و این نکته را با یک مرور اجمالی بر نخستین کتاب شعر او «فصلی از شکفتن» تا امروز که دفتر «آن وعده‌های پرپر دیروز» را در برابر داریم، می‌توان به نیکی دریافت.
زندگینامه حسین صفاری دوست
حسین صفاری دوست در 1328 خورشیدی در قزوین چشم به جهان گشود. او از همان دوران نوجوانی قدم به دنیای شعر و شاعری گذاشت. صفاری دوست توانست 20 مجموعه شعر را در دوره حیات خود به چاپ برساند. او نخستین مجموعه شعر خود را با نام فصلی از شکفتن در 1354 خورشیدی منتشر کرد. «مهمانی سنگ‌ها، نهال، کوچه‌های بی عابر، اندیشه‌های زخمی، خورشید خمیده، اثر دوجلدی با نیما و دیگران، خاکستری هزار قناری، تا تاک‌های قرمز قزوین، چکاوک در حصار، این‌جا ستاره‌ها همه می‌سوزند، آتش خلوت‌نشین، آن وعده‌های پرپر دیروز، حتماً خیال آمدنی است و چندمین نفر روزگار؟!» از جمله آثاری به شمار می رود که از این شاعر به یادگار مانده است.
صفاری دوست که بیش از چهار دهه در حوزه ادبیات و شعر خدمت کرد، شاگرد مهدی اخوان ثالث و از پیروان شعر نیما بود. وی اعتقاد داشت که شعر خود را بیان می‌کند و نیازی به توضیح ندارد.
او در سخنانی گفته بود: «دلم از فضایی که در حوزه ادبیات و شعر به وجود آمده، پر است و همواره نسبت به وضعیت نابسامان آن هشدار می‌داد.» صفاری دوست وضعیت پیش آمده در حوزه ادبیات را نتیجه کار شاعران، نویسندگان و مطبوعات عنوان می‌کرد و از طرفی معتقد بود که برخی از شاعران جوان خاطره، دانش و هنر ندارند اما در همه جا حاضر شده و شلوغ می‌کنند.
وی در خصوص علت نابسامانی‌های حوزه ادبیات گفته بود: «همه این‌ها از سهل‌انگاری به وجود آمده است، از این‌که همه دوست دارند که شاعر و نویسنده شوند. در دوره‌ای همه می‌خواستند تا دکتر شوند؛ مگر این مملکت نانوا نمی‌خواهد؟ بسیاری از آن افراد هم که می‌خواستند، دکتر شوند، دکتر شدند اما دکتر معمولی، الان هم عده‌ای که هنرپیشه نشده‌اند، می‌خواهند شاعر بشوند. خود هنرپیشه‌ها هم شعر می‌گویند، آواز هم می‌خوانند، گیتار هم می‌زنند و اصلاً فکر نمی‌کنند که در کجای جهان ایستاده‌اند.»
دیدگاه های صفاری دوست
این شاعر نسبت به مجموعه‌های شعر نیز انتقاداتی داشت. وی معتقد بود که کتاب‌های کنونی مطبوعات پرکن هستند و بیشتر با پرداخت پول به ناشر چاپ می‌شوند که در نهایت باعث دل‌زدگی مردم از شعر و رمان می‌شوند. صفاری دوست شاعران گذشته را عالم به احوال مردم زمانه خود می‌دانست و همین امر را علت ماندگاری آنها در عنوان می‌کرد. در خصوص شعر نو نیز اعتقاد داشت که چهار سبک بیشتر در آن وجود ندارد: شاملو، فروغ، اخوان و نیما و سایر شاعران این سبک بین این چهار تن قرار دارند.
شاملو و زبان شعر
این کتاب یکی از آثار صفاری دوست به شمار می رود. در بخشی از کتاب می خوانیم: یکی از شاگردان خلف و استثناهای شعر امروز نیمایی بی‌شک احمد شاملو است. شاملو طی دوره طولانی شاعری خود بسیار مورد توجه و بی‌مهری اقشار و طبقه‌های اجتماعی این مملکت قرار گرفته و بسیار مدح و ذم شنیده است. او بعد از نیما بزرگ‌ترین و برانگیزاننده‌ترین شاعر دوره‌های مختلف بوده که شهرت و آوازه‌اش از سیطره زمان و مکان به در رفته و تأثیر گذارترین مرد شعر و ادب این چندین دهه بوده است. او زیباترین قصیده حیات تنفسی در عالم شعر بود و از هر کس به خود نیمای پدر نزدیک‌تر و برای نهضت آن پدر پیشوا کوشیده است. احمد شاملو طی سال‌های طولانی شعری خود با چند دوره شروع و از آن رد شد تا به این قله‌ای که امروزه همگان مشاهده می‌کنند، نشسته و همگان را نظاره می‌کند. دوره اول، قطعه ادبی‌های بسیار آبکی که واقعا از بدترین شعرهای آن دوره است. دوره دوم، تاثیر شعر و گفته نیما و زبان نیماست. دوره سوم، «رکسانا» بازی، بسیار بی‌مورد و احساساتی. دوره چهارم، بعد از شعر جاودان «عموهایت» که شاملو همان قالب را ملاک همیشگی شعر خود قرار داده و آن الگویی جا افتاده می‌شود، برای شاهکارهای جاودانه شعر شاملویی.
با نیما و دیگران
بحث حسین صفاری دوست، در این کتاب در ارتباط با نقد است؛ نقدی که از پیدایش شعر نو در ایران پا گرفت. نویسنده در این کتاب اشعاری از شاعران معاصر را نقل کرده و سپس در صفحاتی به نقد و بررسی آن شعر می‌پردازد. برخی از اشعاری که در این کتاب آمده، عبارتند از: ترا من چشم در راهم / نیما یوشیج، بچه‌های اعماق / احمد شاملو، آن بالا/ مهدی اخوان ثالث، تنها صداست که می‌ماند/ فروغ فرخزاد، بی تو خاکسترم / م. آزاد و .... .
سبک فکری صفاری دوست
صفاری دوست در آخرین مجموعه شعرهایش، همراه با نگاه حسرت‌بار به گذشته تاریخی سرزمینش و چهره‌های اساطیری آن، نومیدی و یأس را پاس نمی‌دارد و گو اینکه به دلایل خاص جسمانی و بیماری دیرپای، ملال خاطری از روزگار دارد اما قلندروار خود را از هر آنچه رنگ تعلق پذیرد، آزاد می‌دارد. شعر درخشان «شرح حال» او با اینکه شعری کوتاه است اما بسان یک مثنوی عمل می‌کند و زندگی شاعر را آن‌گونه که هست تا امروز روایت می‌کند:
«تاریک، بی‌درخت، بی‌کاسه کوزه و فرش
بی‌یار و بی‌اقربا، خاموش
کنار صندلی سال‌های خویش
مردی با خاطرات فراوان
خم گشته روی آرنج سایه‌ها
مثل امروز قامتش...»
در بخش دیگری از دیوان شعریش با عنوان «آفتاب رهایی» با دیدگاهی جهانشمول و با بهره‌گیری از عناصر اسطوره‌ای و اشاراتی به داستان بیژن و گیو و بانوگشسب، سوگ سرودی ساز می‌کند که ضمن گریه بر گذشته شکوهمند باستانی و اشکی فشاندن بر آنچه رفته است. به طوری که در مصرع آخر امیدوارانه می‌گوید:
«جام و نگاه تنت ابری است
در فکر آفتاب رهایی باش!»
بهره‌گیری از عناصر اسطوره‌ای به خصوص شخصیت‌های شاهنامه‌ای و به‌کارگیری نام آنان در این دفتر از شعرهای صفاری دوست، بسامد بالایی دارد و این چهره‌ها در شعرهایی همچون «بدخشان، گنج سوخته شاید، چشم اسفندیار، اسب سیاه اسفندیار، اسفندیار نیستم، فرزند زال زرد» و بسیاری شعرهای دیگر خوش نشسته‌اند و این نشانگر دلمشغولی شاعر است در انس با شاهنامه. در مجموعه چکاوک او موسیقی به تمام حواس جلوه گر شده است.
از دیگر شعرهای درخشان او می‌توان به «پلاک صفر» اشاره کرد که دید مرگ اندیشانه شاعر آن‌چنان غلبه‌ای بر فضای شعر دارد که اگر فردی صفاری دوست را از نزدیک بشناسد، درخواهد یافت که سروده حاضر تا چه حد یکی از اثرگذارترین و صادق‌ترین نوشته‌های شاعر است که بی‌هیچ ابهامی و به صراحت آینه، مرگ و حضور یقین و نزدیک بودن آن از رگ گردن را در زندگی آدمی بازمی‌تابد.
دفتر سروده‌های صفاری دوست همچون مجموعه‌های پیشین او از تسامحات چاپی در رنج است.
فرجام
حسین صفاری دوست، سرانجام پس از گذراندن یک دوره بیماری در 71 سالگی و در تیر 1399 خورشیدی چشم از جهان فروبست.
منبع: 
مجله؛ گوهران، پاییز و زمستان 1384 - شماره 9 و 10 (ویژه نامه/ جلد 2) (‎10 صفحه - از 307 تا 316 )

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/326585/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

ضرورت توجه به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و امام رضا (ع) در دهه کرامت

3800 معلم کلاس ابتدایی در اصفهان ارزیابی می‌شوند

بازداشت شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر

حریق توأم با انفجار در اصفهان/ اطفا ادامه دارد

ممنوعیت برداشت بی رویه گیاهان خوراکی

قانون شکنی در اصفهان: آمار بالای بارهای کامیون با کرایه کمتر از تعرفه قانونی

جریان دائمی زاینده رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

نباید از اجرای برنامه ترکیبی و تلفیقی دهه کرامت غافل شد

افزایش 32 درصدی شاخص اعدای عضو در اصفهان

شهردار یکی از شهرهای تهران بازداشت شد

«ریز پرنده‌های»‌ منهدم شده در اصفهان بیش از هرچیز یک جوک نظامی بود

پیک نیک اصفهانی‌ها کنار زاینده رود در روز حادثه!

تساوی فوتسالیست‌های فولاد هرمزگان در دیداری خارج از خانه

کربکندی: شاید سهمیه آسیایی سپاهان به مخاطره بیفتد

یکم اردیبهشت روز شهدای ورزشکار

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

مدل جدید گوشی ارزان گلکسی F15 سامسونگ عرضه شد

موج تعدیل نیرو به خالق هوش مصنوعی Stable Diffusion رسید

لحظه‌ای بزرگ در انتظار لپ‌تاپ‌های ویندوزی است

جریان دائمی زاینده‌رود از سراب تا پایاب تنها راه نجات اصفهان

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

شبکه 12 تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند

7 نکته مهم درباره ساقط شدن ریزپرنده‌های مشکوک در آسمان اصفهان

تغییرات در مجموعه شهرداری اصفهان رو به پایان است/ لزوم توجه به دیپلماسی مالی

ضرورت توجه توأمان به ابعاد شخصیتی حضرت معصومه و حضرت رضا (ع) در دهه کرامت

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه 1 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

اجرای برنامه‌های متنوع ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 7

گردشگران در پهنه اصفهان در امنیت کامل هستند

وقوع انفجار و حریق در مغازه تولید رنگ و اسپری در خیابان معراج + عکس

90 درصد پیله تر گلستان برای فرآوری به دیگر استان‎ها منتقل می شود

شهردار و عضو شورای نسیم‌شهر دستگیر شدند

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

ویژگی احتمالی بعدی اندروید، در آیفون وجود ندارد

بنچمارک ناامیدکننده چیپست جدید Kirin 9010 هواوی

بورس جهش کرد

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

واکنش کودک اصفهانی در حمایت از سپاه + فیلم

واکنش بغداد به اقدام تخریبی در اصفهان

آسیب دیدن سامانه پدافند هوایی در مقابله با ریزپرنده‌ها در اصفهان تکذیب شد

واکنش عراق به اقدام تخریبی اسرائیل در اصفهان

پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در 24 ساعت آینده؛ امروز شنبه 1 اردیبهشت