پیام سپاهان

آخرين مطالب

معاون و عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان:

فرونشست اصفهان بحث امروز و دیروز نیست اقتصادی

فرونشست اصفهان بحث امروز و دیروز نیست
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان - ایسنا/اصفهان معاون و عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه بحث فرونشست از دهه 60 تاکنون بارها اعلام و هشدارهای بروز این مخاطره طبیعی اعلام شده است، گفت: بحث فرونشست در ایران و اصفهان مربوط به امروز و دیروز نیست و سال هاست با این موضوع درگیر هستیم.

بابک ابراهیمی امروز (شنبه- 24 مهرماه) در سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه حل مسئله با موضوع «پدیده خشکسالی و فرونشست زمین در حوضه آبریز زاینده رود» که به همت اندیشکده های علمی راهبردی بسیج اساتید استان اصفهان و با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه شرق اصفهان به صورت مجازی برگزار شد، در تعریف آبخوان، اظهار کرد: به سفره های آب های زیر زمینی آبخوان می گویند که به دو دسته آبخوان های محیط متخلخل و رسوبات منفصل و آبخوان های سازندهای سخت تقسیم می شوند.
وی با بیان اینکه تخلخل عبارت است از درصد حجم فضاهای خالی موجود در یک سنگ به حجم کل آن، افزود: نسبت حجم فضاهای خالی مرتبط به هم به حجم کل نمونه متخلخل تخلخل مفید گفته می شود.
عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان گفت: یک توده متخلخل مانند آبخوان با دانه بندی ناهمگون، حاوی ترکیبی از مواد با دانه بندی های مختلف مانند ماسه، سلیت، گراول و رس است. فضای ذرات در هنگام تشکیل توده متخلخل توسط آب و دیگر سیالات مانند نفت پر شده است.
ابراهیمی ادامه داد: زمانی که آب، گاز و یا نفت از لایه های متخلخل پایینی برداشت می شود و حفرات خالی می شوند فشار در لایه های زیرین کاهش یافته و به تناسب فشار سربار ناشی از لایه های بالایی، موجب کاهش حجم در لایه های پایینی و تراکم توده متخلخل و در نهایت نشست وسیع در سطح زمین می شود.
وی گفت: برداشت بی رویه آب زیرزمینی در مناطقی که آبخوان اصلی ترین منبع تامین کننده آب مورد نیاز جامعه است، باعث افت سطح آب زیرزمینی و خالی شدن حفرات توده آبخوان می شود.
معاون شرکت آب منطقه ای استان اصفهان ادامه داد: افت سطح آب زیرزمینی در آبخوان یک منطقه سبب کاهش فشار آب حفره ای، افزایش تنش موثر و در نتیجه تراکم توده و کاهش تخلخل و در نهایت تراکم آبخوان و بروز سطحی آن به شکل فرونشست می شود.
ابراهیمی با بیان اینکه عارضه ها یا لندفرم های مهم ناشی از پدیده فرونشست به طور کلی شامل گسیختگی ها و شکاف در سطح زمین، فروچاله و فرونشست منطقه ای و یا جابجایی قائم سطح زمین است، تصریح کرد: در بخش هایی از دشت قزوین، سمیرم، سورمق، استهبان و شرق مهارلو گزارش هایی از فروچاله اعلام شده است.
وی اضافه کرد: در بخش هایی از دشت دامنه و داران، یزد، فارس، کاشان، مهیار شمالی، حبیب آباد برخوار بسیاری از نقاط دیگر کشور نیز وقوع گسیختگی و شکاف گزارش شده است.
عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان با بیان اینکه پدیده فرونشست فقط مربوط به ایران نیست، خاطرنشان کرد: در کشور ایران از دهه 60 بحث فرونشست مطرح و هشدارها اعلام شده است. در 10 سال اخیر دیتاهای خوبی از سطح کشور جمع آوری شده و در برخی جاها میزان نرخ فرونشست تا 18 سانتی متر هم گزارش شده و فرونشست بحث امروز و دیروز نیست.
در حال حاضر 6 میلیارد متر مکعب سالانه کسری مخزن داریم
به گفته ابراهیمی، ایران جزء کشورهایی است که بیشترین میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را دارد و اکنون در تمام دشت ها وضعیت بحرانی است و مقادیری کسری آب داریم. در حال حاضر 6 میلیارد متر مکعب سالانه کسری مخزن داریم.
وی گفت: بررسی پژوهش ها نشان می دهد که افت سطح آب های زیرزمینی در آبخوان کارستی، انحلال لایه های زیرسطحی، ریزش سقف غارهای آهکی و وضعیت زمین شناسی منطقه از جمله مهمترین عوامل موثر در تشکیل فروچاله ها است.
معاون شرکت آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید بر وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی کشور، گفت: وضعیت بحرانی در حال حاضر تشدید افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن دشت ها به گونه ای است که حدود 357 محدوده از 609 محدوده مطالعاتی کشور وضعیت ممنوعیت توسعه بهره برداری قرار گرفته است.
ابراهیمی اضافه کرد: کاهش منابع آب های زیرزمینی کشور خصوصا در دهه اخیر به طور مستمر ادامه داشته به طوریکه در طول دوره آماری بیست سال اخیر، 120 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت از ذخایر استراتژیک آب زیرزمینی مواجه بوده ایم.
10 محدوده ممنوعه بحرانی در اصفهان
وی تصریح کرد: از 609 دشت کشور هم اکنون 405 دشت دارای وضعیت ممنوعه هستند و در میان 405 دشت ممنوعه، 135 دشت دارای شرایط حادتری هستند که با افت ذخایر، تغییر کیفی و فرونشست زمین مواجه هستند. همچنین از 35 محدوده متولی استان اصفهان هشت محدوده آزاد، 17 محدوده ممنوعه و 10 محدوده ممنوعه بحرانی هستند.
معاون و عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید بر عدم توازن میان منابع و مصارف آب، گفت: در استان اصفهان و به خصوص حوضه زاینده رود مانند بسیاری دیگر از نقاط کشور، یک ابرچالش مطرح است و آن اینکه بدهی های آبی سیستم با میزان انتظار از سیستم بیشتر از موجودی آبی منطقه است و انتظارات ذینفعان برآورده نمی شود.
به گفته ابراهیمی فرونشست یکی از پیامدهای ناتعادلی در منابع و مصارف آب است.
وی با طرح این پرسش که آیا فرونشست قابل پیش بینی نبود؟ یادآور شد: بحث فرونشست از دهه 60 گفته و هشدارها اعلام شده است. اگر این روند را اصلاح نکنیم، باید منتظر تبعات بد آن باشیم.
معاون و عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان با تاکید براینکه تراکم چاه ها در اصفهان بالا است، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه در این منطقه توده متخلخل داریم و افت سطح آب زیرزمینی رخ داده و با توجه به چاه ها می توانیم پیش بینی کنیم که وقوع فرونشست وجود داشته است.
ابراهیمی گفت: در برخی مناطق حدود 70 ، 80 و 100 متر افت سطح آب زیرزمینی وجود داشته است.
11 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تجدیدناپذیر برداشت کرده ایم
وی به مسدود کردن برخی چاه ها در این مناطق اشاره کرد و گفت: اما روند افت همچنان وجود دارد. اکنون 11 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی تجدید ناپذیر برداشت کرده ایم که به طورمیانگین سالی 360 میلیون مترمکعب برداشت می کنیم.
معاون و عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان به افزایش اراضی کشاورزی در بالادست رودخانه اشاره کرد و افزود: در مجموع اصفهان و چهارمحال بختیاری حدود 113 هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم که این آمار دو سال پیش است.
ابراهیمی گفت: این اراضی کشاورزی مساوی با این است که دیگر آبی از زاینده رود دریافت نمی کنیم و به سمت آب زیرزمینی می رویم و روند کاهش افت آب زیرزمینی رخ داده است.
وی به انجام پژوهشی در خصوص افت شدید آب زیرزمینی و اندرکنش رودخانه آبخوان اشاره کرد که در دشت نجف آباد انجام شده است و گفت: نتایج حاصل از داده های ماهواره ای راداری در زمینه تهیه نقشه بندی خطر، پیش بینی و روند فرونشست زمین از نظر رخداد مکانی می تواند به طور مستقیم مبنای مدیریت و برنامه ریزی برای اولویت بندی اقدامات کنترلی قرار گیرد.
ابراهیمی به خشک شدن تالاب دامنه طی 35 سال گذشته اشاره کرد و گفت: نتیجه آن با تراکم چاه ها و ضخامت آبرفت در این منطقه است و ایجاد فرونشست است.
وی به اطلس نقشه برداری سازمان نقشه برداری کشور اشاره کرد و افزود: سال 98 سازمان نقشه برداری کشور اقدام به تهیه نقشه فرونشست کشور کرد که بر اساس گزارش این سازمان، منطقه تحت تاثیر فرونشست شامل محدوده مشترک شهرستان های خمینی شهر، شاهین شهرو میمه، برخوار، فلاورجان، اصفهان، لنجان و نجف آباد است و تا 12 سانتی متر نرخ فرونشست ثبت شده است.
به گفته ابراهیمی در شهر اصفهان نیز بخش های مختلف درگیر فرونشست است که برای مثال در نقش جهان کمتر از 10 میلیمتر در سال است.
مسدود کردن حلقه چاه غیرمجاز در استان اصفهان
وی با تاکید براینکه هر نشستی را نباید فرونشست بدانیم، تاکید کرد: برخی به دلیل زیرساخت های بد یا فرسایش است مانند فرسایش خندقی در حاشیه سپاهان شهر که فرونشست نیست و لوله پساب منشا آن بوده و منجر به این فرسایش شده است.
معاون و عضو هیات مدیره آب منطقه ای استان اصفهان به اقدامات آب منطقه ای در این چند سال برای جلوگیری از اضافه برداشت ها اشاره کرد که در قالب طرح احیا و تعادل بخشی به این کار پرداخته و چاه های غیرمجاز را از سال 84 تاکنون 7497 حلقه چاه غیرمجاز را در استان اصفهان مسدود کرده است.
به گفته ابراهیمی برای برون رفت از این مشکل باید سازگاری با کم آبی را سرلوحه کار قرار دهیم و طرح های انتقال آب، تغییر الگوی کشت نیز مد نظر قرار گیرد.
وی گفت: در اصفهان باید یاد بگیریم آنچه داریم را استفاده کنیم.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/326394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

800 میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه 12 اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی

آئین تکریم و معارفه فرماندار شهرستان کاشان با حضور استاندار اصفهان برگزار شد

خسارت در «اس-300»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می سازند

داروخانه‌های تیران بیمه تکمیلی معلمان را پوشش نمی‌دهد

حمله موشکی اسرائیل به سامانه پدافندی اس 300 اصفهان صحت دارد؟ /بررسی یک ادعا از سوی خبرگزاری دولت

مردم به مناطق سیل‌خیز کاشان نروند

«مردم سلام» طرحی برای استفاده از نظرات شهروندان در اداره شهر است

(ویدئو) احتمال طغیان رودخانه‌ها در اصفهان، گلستان، یزد و سمنان

یک خط عبوری محور خوروبیابانک به انارک و نایین بازگشایی شد

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه 3 اصفهان

گردهمایی سفیران سلامت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد

‌نمی‌توان برای اتفاق اصفهان عنوان «حمله» را به کار برد

سیلابی شدن معابر شهری کاشان + فیلم

«مواجهه‌ای نامتعارف با منطق هگل» در کتابفروشی‌ها

میزو با گوشی «21 نوت» به بازار موبایل برمی‌گردد

جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

کاهش نرخ بیکاری در اردستان

برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه 10/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر

آب‌گرفتگی در 4 شهرستان استان اصفهان/ آماده‌باش تمام تیم‌های امدادی تا پایان هشدار هواشناسی

مدارس یحیی آباد آران و بیدگل در اصفهان فردا تعطیل شد

تغییر فرمانداران در جهت پیشبرد و تحقق شعار سال

امدادرسانی در نائین و آران و بیدگل ادامه دارد

وقوع سیل در نطنز خسارت جانی نداشت

بسته شدن موقت جاده خور-اصفهان

صعود آینده‌سازان نجف‌آباد به لیگ دسته یک هندبال کشور

آغاز طرح پرورش مرغ بومی ویژه زنان روستایی در مهاباد

نبودی در دلم انگار طوفان شد، چه طوفانی!

گلکسی زد فلیپ 6 احتمالاً در 7 رنگ مختلف عرضه می‌شود

سرقت اطلاعات بیماران یک شرکت آمریکایی توسط هکرها

معاون رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ها بهتر از ‌شنبه‌هاست

زلزله در بازار طلا و سکه؛ کمر قیمت ها شکست

حضور امدادگران در سیل کاشان

جهیز تاسیسات آب شهر اصفهان به تله‌متری