پیام سپاهان

آخرين مطالب

شهرکی که کشور را از صادرات نفت بی نیاز می‌کند اقتصادی

شهرکی که کشور را از صادرات نفت بی نیاز می‌کند
  بزرگنمايي:

پیام سپاهان -

پیام سپاهان


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، پتروشیمی صنعتی منحصر به فرد و معطوف به انرژی‌های نفتی و گاز و یکی از صنایع راهبر و پیشرفته با ایجاد ارزش افزوده است. این صنعت به دلیل نفوذ زیاد در زوایای زندگی امروز، کاربرد و نقش محوری آن در تامین مواد اولیه برای قریب به تمام رشته‌های صنعتی و افزایش خدمات جانبی، نقشی مهمی در پیشرفت اقتصادی و اجتماعی ایفا می‌کند.
قرار گرفتن شهرستان شهرضا در مسیر ترانزیت شمال به جنوب و همجواری با 5 استان، دسترسی به تمام شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و هوایی برای تسهیل در امور بازرگانی داخلی و خارجی، استقرار صنایع مهم با تولیدات خاص و دانش بنیان از جمله صنایع شیمیایی و پایین دستی پتروشیمی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرستان شهرضا است؛ با در نظر گرفتن این مزایا و امکانات، اولین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی استان اصفهان در شهرضا ایجاد می‌شود.
هرچند که حدود یک دهه از تصمیم گیری برای احداث شیمی پارک شهرضا می‌گذرد، اما مشکلاتی نظیر تعیین محل دقیق این شهرک و تامین انرژی‌های مورد نیاز موجب شده تا اجرای این طرح با تاخیر مواجه شود.
اولین شیمی پارک کشور در شهرضا
ناصر اسدی فرماندار شهرضا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: ایجاد اولین شیمی پارک تخصصی تبدیلات گازی به مساحت حدود 2 هزار هکتار در جوار منطقه صنعتی پاتله شهرضا به تصویب رسیده است.
او افزود: شیمی پارک شهرضا در حقیقت شهرکی تخصصی برای تبدیلات گازی است که به دلیل عبور بزرگ‌ترین خط انتقال گازرسانی کشور از کنار منطقه پاتله، برای راه اندازی آن تصمیم گیری شده است.
فرماندار شهرضا گفت: با راه اندازی و بهره برداری این شهرک تخصصی و تبدیل فرآورده‌های نفت و گاز، کشور از صادرات نفت بی‌نیاز می‌شود.
اسدی یادآور شد: راه‌اندازی شیمی پارک در کشور و از جمله استان اصفهان در شرایط حاضر ضروری است، زیرا به توسعه صنعتی و اشتغالزایی کمک بسیاری می‌کند.
او افزود: اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این طرح قابل توجه است و به دلیل تولیدات خاصی که دارد بیش از 30 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

پیام سپاهان

اولویت ما در منطقه ویژه با سرمایه‌گذاران شهرضایی است
فرماندار شهرضا، بیان کرد: در جلسه تیرماه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در تهران، مدارک و مستندات ارائه و تصویب و ارزیابی زیست محیطی نیز انجام شد.
اسدی با تاکید بر اینکه فاز تجاری و اقتصادی و گمرک این پروژه به نفع شهرستان است بیان کرد: اولویت ما در منطقه ویژه با سرمایه‌گذاران شهرستان شهرضا است تا در منطقه سرمایه‌گذاری کنند و در ادامه به دنبال جذب سرمایه‌گذاران استان اصفهان و دیگر سرمایه‌گذاران خواهیم بود
تولید 15 محصول راهبردی در شیمی پارک شهرضا
سید حسن قاضی عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: شیمی پارک شهرک تخصصی تبدیلات گازی قرار است 15 محصول راهبردی و مهم را تولید کند.
او ادامه داد: ایجاد شیمی پارک بر اساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر تبدیل نفت به ثروت مورد تأکید قرار گرفته است تا با تبدیل فرآورده‌های نفت و گاز، کشور از نفت بی‌نیاز و بودجه نیز از نفت جدا شود.
او اظهارکرد: آینده اقتصادی شهرضا در گروه راه‌اندازی این منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی است.
10 سال معطلی به دلیل مشخص نبودن نهایی جانمایی
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: منطقه ویژه اقتصادی شهرضا مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را گرفته و در شورای عالی مناطق ویژه مطرح و تصویب و به هیات دولت ارجاع و آنجا هم مصوب شده است.
قاضی عسگر ادامه داد: ابتدا منطقه پاتله جانمایی شده بود که بعد‌ها مشخص شد سرمایه‌گذار استقبال نمی‌کند، 10 سال معطل پاتله ماندیم، اما در یکی دو سال اخیر جانمایی جدید مقابل شهرک رازی شد و سرمایه‌گذاران بیشتر استقبال کردند.

پیام سپاهان

تامین آب و گاز مهم‌ترین مشکل شیمی پارک شهرضا
عباس رضایی استاندار سابق اصفهان در آخرین جلسه‌ای که در زمان تصدی استانداری اصفهان با موضوع شیمی پارک در مهر ماه برگزار کرده بود گفت: برای راه اندازی شیمی پارک با دو مساله اصلی یعنی تامین گاز و آب مواجه هستیم که در صورت ایجاد شیمی پارک در کمشچه برخوار آب از طریق انتقال از خلیج فارس و عمان تامین خواهد شد.
او با بیان اینکه برای تامین این آب باید هزینه آن را به قیمت روز پرداخت شود، اظهار کرد: برای تامین گاز نیز باید سهمیه گاز استان افزایش یابد و ما لوله، امکانات و زیرساخت‌های آن را در اختیار داریم.
استاندار وقت اصفهان با تاکید بر اینکه جدا از موضوع شیمی پارک، این استان نیاز به افزایش سهمیه گاز دارد، خاطرنشان کرد: سهم گاز استان روزانه حدود 58 میلیون متر مکعب است.
شیمی پارک بخشی از پساب فاضلاب شهرضا را استفاده می‎کند
فرماندار شهرضا گفت: شیمی پارک شهرضا بخشی از پساب شهرستان را استفاده می‎ کند و ما اجازه ندادیم طرح شبکه فاضلاب شهرضا متوقف شود.
اسدی با اشاره به افتتاح خط انتقال پساب از شهرضا به شهرک صنعتی رازی افزود: شهرستان شهرضا بیش از 180 لیتر بر ثانیه پساب تولید می‌کند که 80 لیتر بر ثانیه پساب به شهرک رازی منتقل و افزون بر30 لیتر بر ثانیه پساب شهرضا هم به شیمی پارک منتقل می‌شود.
شهرضا و برخوار برای تعیین محل نهایی شیمی پارک مشخص شد
حسین یزدانی مدیرعامل شرکت مجری طرح شیمی پارک گفت: 2 منطقه برای راه اندازی شیمی پارک در استان اصفهان پیش بینی شده که در شهرضا و برخوار واقع است.
او با بیان اینکه شیمی پارک شهرضا به مرحله عملیاتی رسیده و در آستانه واگذاری زمین است، افزود: در شهرستان برخوار منطقه کُمشچه برای راه اندازی شیمی پارک پیش بینی شده است که تولیداتی مانند اسید استیک و سوپر جاذب‌ها خواهد داشت.
یزدانی با بیان اینکه راه اندازی شیمی پارک در برخوار نیاز به حدود 40 هکتار زمین و 34 لیتر بر ثانیه آب دارد، تصریح کرد: سه شرکت خصوصی آماده سرمایه گذاری در این مجموعه هستند.

پیام سپاهان

لزوم توجه بیشتر مسئولان برای راه اندازی سریعتر شیمی پارک
سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای برخی از مسئولانی که فقط محدوده خاصی را می‌بینند متاسفم، چند هفته معطل بودیم تا نقشه‌های محدوده منطقه ویژه اقتصادی را مُهر بزنند و بتوانیم در مورد آن جلسه بگیریم.
او افزود: بسیاری از مسئولان دست‌اندازی کردند تا این منطقه راه‌اندازی نشود.
نماینده مردم شهرضا و دهاقان بیان کرد: نخستین صحبت با مسئولان جدید استان اصفهان، دفاع از حقوق اصلی مردم و رفع کمبود‌ها و نگاه‌های تبعیض‌آمیز در شهرستانهاست و حتماً در این زمینه تذکر می‌دهیم و موارد را پیگیری می‌کنیم.
باید توجه داشت وابستگی کشور به نفت، سبب آسیب‌پذیری اقتصاد ایران و در نتیجه باز بودن دست دشمنان کشور در تحریم صادرات نفتی شده است، با سرمایه گذاری در ایجاد شهرک‌های دانش بنیان صنعتی مانند شیمی پارک شهرضا می‌توان اقتصاد کشور را بر پایه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی و صادراتی پیش برد و در نتیجه عملاً تحریم‌ها را بی اثر کرد و در عین حال گامی مهم برای پیشرفت اقتصادی شهرستان‌های مستعد برداشت. این امر البته نیازمند حمایت ویژه دولت است.
گزارش از سولماز محمدی
انتهای پیام/ی

لینک کوتاه:
https://www.payamesepahan.ir/Fa/News/325646/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به اتفاق اصفهان نمی‌توان گفت «حمله»!

توجه جدی آموزش و پرورش اصفهان به استعداد دانشجو معلمان

تأمین آب استان اصفهان نخستین مطالبه مردم و علما است

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت/ تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟ (+عکس)

هر قدمی برای کار و اشتغال برداشته شود برای عظمت و بزرگی ایران است

فرماندار جدید کاشان معارفه شد + سوابق

توزیع صد بسته بهداشتی بین دانش آموزان روستای ویدوجا

«زیر چتر اصفهان» در منطقه 9 اصفهان اجرا می‌شود

بازارهای روز در شهرکرد منظریه ایجاد می‌شود

پاکسازی حریم رودخانه زاینده رود

پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک

مرحله نخست مبارزه با آفات گیاهان تا اواسط اردیبهشت انجام می‌شود

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛ تسهیل امور مردم در پنجره واحد مدیریت زمین با هوش مصنوعی

جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه 4 اردیبهشت 1403 + آخرین وضعیت

احیای سنت گلابگیری در یزد برای تأمین گلاب حرم رضوی

حمله اسرائیل به سایت اس300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت | تصاویر ماهواره‌ای چه می‌گوید؟

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

قدرتمندترین گوشی نوبیا در تعداد محدود از راه رسید

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

حضور 5 بانوی ووشو کار سپاهانی در رقابت‌های جام جهانی

برگزاری 40 ویژه‌برنامه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان در منطقه 12

خداکند سیل نیایدچون مسئولان استان هنوز مطالعه نکرده اند

یک فوتی در تصادف محور ارومیه - مهاباد

در محضر آیت‌الله درچه‌ای هم‌زمان با هفته فرهنگی اصفهان

گلایه‌مندی مردم گلپایگان از افزایش قیمت اجاره مسکن

دستگاه‌ها در پیشبرد اهداف با فرمانداران تعامل کنند

پایان انتخابات چالش برانگیز؛ تیغ تیغ‌ساز بُرنده ماند

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

مدل‌های ریفربیشد سری گلکسی S23 سامسونگ با قیمت ارزان‌تر رسما عرضه شد

ویدیو واقعی پیکسل 8a لو رفت

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

جزئیات شلیک پدافند هوایی ارتش در اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت /با اردن تعارف نداریم، باید پاسخگو باشد /به هر حمله، پاسخ می دهیم

بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست

طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان

صید ماهی در دریاچه سد زاینده‌‍رود ممنوع است

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است